Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:26

KiWiKo schreef:
Afbeelding

deze............ dit is het resultaat van 2 jaar natuurlijk bekappen....... totdat het dier helemaal niet meer liep en er een rijksgediplomeerde hoefsmid zich samen met een va zich erover hebben gebogen, nadat de eigenaar helemaal met de handen in het haar zat.........

peerd is uiteindelijk na dik een jaar sleutelen, niet goed uit de narcose gekomen 2 weken geleden en alsnog afgespoten

blegh lijkt wel een foto uit het boek 'hoefproblemen' van de van nassau's

daar staan ook mooie staaltjes in van vieze foto's, foto's van half afgerukte hoeven omdat het paard op zijn eigen ijzer was gaan staan

Maar vertel hoe is het zover gekomen? De eigenaar heeft elke dag het mes in de hoef gezet net zo lang tot dit het resultaat was?

Wat ik eerder vermoed is een probleem met de witte lijn bacterie of schimmel of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-07-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:28

ik ben weer niet gek van hoefschoenen, ook de nodige ellende van gezien...

dit is echt een voorbeeld van een uit de hand gelopen NB gemeut

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:29

KiWiKo schreef:
ik ben weer niet gek van hoefschoenen, ook de nodige ellende van gezien...

dit is echt een voorbeeld van een uit de hand gelopen NB gemeut

Nou dan ben ik oprecht benieuwd wát er fout is gegaan.

Viel de hoefwand er vanzelf af? Of is iemand zo erg tekeer gegaan met messen en vijlen dat dit het resultaat was?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:31

Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-07-08 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:32

Arabesk schreef:
aerdenhout1 schreef:
En arabesk...nog maar een keer...jij vind het ( volgens je eigen woorden in een ander topic) ook verantwoord om een paard een jaar lang met pijn te laten rondlopen omdat het ...zo nodig...op de NH manier moet en het paard er na een jaar vast wel aan gewend is en dan beter dan ooit gaat lopen! Ja, TARARA!!!

En voor elk paard dat niet zo fijn loopt over lastige ondergronden zijn gelukkig hoefschoenen uitgevonden om dit probleem op te lossen.

Dat jij NB nog steeds NH noemt zegt al genoeg over wat je allemaal al gelezen hebt erover en hoe ver je je er in verdiept hebt. maar dat hoef je natuurlijk neit van jezelf want je hebt genoeg gruwel beelden hier gezien Ja

Hoefschoenen die bij sommige paarden enorm pijnlijke knieen veroorzaken, ook niet natuurlijk zijn en daarnaast een paard vermenselijken, want dat wij niet op blote voeten over een schelpen paadje kunnen lopen, wil niet zeggen dat paarden dat ook niet moeten kunnen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:36

Arabesk schreef:
Vraag het aan ál die mensen die bij ons de cursus hebben gedaan of ze tevreden zijn. Als dat niet zo was verspreidde het vuurtje zich snel en liepen de cursussen niet meer vol.

Bovendien geven wij de cursus op exact dezelfde manier als de andere drie locaties.

In een van de komende cursussen zitten er NL-ers bij die uit Japan, Zweden en Frankrijk overkomen voor de cursus...

Dat was niet mijn vraag arabesk, ik vroeg of jij het zelf verantwoord vindt dat mensen zonder vorming in het vakgebied zoveel geld mogen vragen voor een cursus van een dag en daarbij de indruk wekken dat ze wel vaklui zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:37

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:39

Arabesk schreef:
aerdenhout1 schreef:
En arabesk...nog maar een keer...jij vind het ( volgens je eigen woorden in een ander topic) ook verantwoord om een paard een jaar lang met pijn te laten rondlopen omdat het ...zo nodig...op de NH manier moet en het paard er na een jaar vast wel aan gewend is en dan beter dan ooit gaat lopen! Ja, TARARA!!!

En voor elk paard dat niet zo fijn loopt over lastige ondergronden zijn gelukkig hoefschoenen uitgevonden om dit probleem op te lossen.

Dat jij NB nog steeds NH noemt zegt al genoeg over wat je allemaal al gelezen hebt erover en hoe ver je je er in verdiept hebt. maar dat hoef je natuurlijk neit van jezelf want je hebt genoeg gruwel beelden hier gezien Ja

Type foutje arabesk.. type foutje!De B en de H zitten vrij dicht bij elkaar. Na 40 jaar paarden weet ik echt het verschil wel tussen NH en NB!
En mijn paarden staan...geruststelling voor jou...op 1 na.. allemaal ZONDER ijzers en ik bekap ze zelf! En niet natuurlijk... en er loopt er ook geen een kreupel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:40

Klara16 schreef:
Arabesk schreef:
Vraag het aan ál die mensen die bij ons de cursus hebben gedaan of ze tevreden zijn. Als dat niet zo was verspreidde het vuurtje zich snel en liepen de cursussen niet meer vol.

Bovendien geven wij de cursus op exact dezelfde manier als de andere drie locaties.

In een van de komende cursussen zitten er NL-ers bij die uit Japan, Zweden en Frankrijk overkomen voor de cursus...

Dat was niet mijn vraag arabesk, ik vroeg of jij het zelf verantwoord vindt dat mensen zonder vorming in het vakgebied zoveel geld mogen vragen voor een cursus van een dag en daarbij de indruk wekken dat ze wel vaklui zijn.

Ja anders deden we (en ook de andere cursusleiders) dat niet. We zijn niet de enigen die deze cursus geven he Knipoog

De bedragen zijn overigens vastgesteld door Paard Natuurlijk en niet door ons.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:44

Aerdenhout, NH moet zijn NB Boos! . Voor de ZOVEELSTE KEER!!!! Kan me er echt aan ergeren dat afkortingen totaal verkeerd gebruikt worden. Let er nu eens op en verdiep je wat meer in de verschillen tussen Natural Horsemanship en Natuurlijk Bekappen. En ook daarin zitten zoveel stromingen. Knipoog

Ik vind die hoef op de foto van KiWiKo ook vreselijk, maar mijn God, waar blijft het gezond verstand van de eigenaar van dit paard????????? Dat vraag ik me werkelijk af. Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Overigens blijf ik (als positief aanhanger van NB) zeggen dat ook bij TB hele nare dingen gebeuren. Verdrietig
Ik vind dit zo'n welles-nietes gezever. De moraal van het verhaal is dat je een kundig persoon in moet huren om je paard goed te laten bekappen. Of zelf een kundig iemand moet zijn om je paard's voeten bij te houden. Kun je of ben je dat niet, tja, dan is het paard helaas de dupe. En wie dat op zijn/haar geweten wil hebben..... Ikke in elk geval niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:45

Ja zeg alsof je van traditioneel bekappen geen vreselijke foto's kunt vinden ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:46

HannahFrouk schreef:
Ja zeg alsof je van traditioneel bekappen geen vreselijke foto's kunt vinden ...

Tuurlijk wel, alleen ben ik te lui om te gaan zoeken op internet, maar hier op bokt lees ik genoeg ellende rondom TB. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:47

Nadya schreef:
Aerdenhout, NH moet zijn NB Boos! . Voor de ZOVEELSTE KEER!!!! Kan me er echt aan ergeren dat afkortingen totaal verkeerd gebruikt worden. Let er nu eens op en verdiep je wat meer in de verschillen tussen Natural Horsemanship en Natuurlijk Bekappen. En ook daarin zitten zoveel stromingen. Knipoog

Ik vind die hoef op de foto van KiWiKo ook vreselijk, maar mijn God, waar blijft het gezond verstand van de eigenaar van dit paard????????? Dat vraag ik me werkelijk af. Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Overigens blijf ik (als positief aanhanger van NB) zeggen dat ook bij TB hele nare dingen gebeuren. Verdrietig
Ik vind dit zo'n welles-nietes gezever. De moraal van het verhaal is dat je een kundig persoon in moet huren om je paard goed te laten bekappen. Of zelf een kundig iemand moet zijn om je paard's voeten bij te houden. Kun je of ben je dat niet, tja, dan is het paard helaas de dupe. En wie dat op zijn/haar geweten wil hebben..... Ikke in elk geval niet.

helemaal mee eens!!!

(de vrouw in kwestie had niet zoveel verstand van paarden, en liet zich makkelijk om de tuin leiden..... helaas!)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:47

timilon schreef:
@ esther: je zegt blij te zijn dat het paar niet meer achterover staat,maar van wat ik me kan herinneren is dat de mustangvoet juist wel wat achterover staat met een lang toon.en hierdoor dus extra belasting op het hko gebied komt.

Ik hou de zool aan van de hoef, dan staat de hoef minder achterover, de hele voet staat anders, waar het precies zit weet ik niet, het is gewoon zo.. Enne mijn paard is geen mustang, dus misschien staat hij daarom minder achterover, hij zal van nature wel een andere voetvorm hebben. Respecteer de voet zoals die is, werk niet naar een "standaardplaatje" toe, maar volgens een "standaardprincipe".

Was ik nog vergeten te vertellen, de smid komt iedere twee/drie maanden ter controle, ligt eraan hoe veel ik buiten rij en dus hoeveel de hoeven uit zichzelf afslijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:48

Tuurlijk is er genoeg ellende omtrent TB Daarom is het ook zo verstandig het weer een beschermd beroep te maken.......

filtert het zichzelf wel uit Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:49

HannahFrouk schreef:

Sla het boek van Van Nassau maar open.

Misselijk

Het begint al op de voorpagina van dat boek.

En in het boek afgerukte hoeven omdat paarden zichzelf de ijzers aftrapten waarbij de halve hoef afbrak. etc etc

Maar ja nu gaan we welles nietesen

Het is wel af te keuren dat de NB-er in kwestie de voortwoekerende zweer niet heeft herkend als zodanig. Maar de zweer zelf is geen gevolg geweest van NB. Ook heeft de eigenaar niet zelf bekapt, begrijp ik.

Onze cursus richt zich altijd nog op gezónde hoeven en tussentijds onderhoud en met nadruk wordt ook verteld je werk te laten controleren door een ervaren bekapper.

En zoals al eerder vermeld zijn er pruts-hoefsmeden en pruts-NB-ers, dus je kunt het beste afgaan op mond-tot-mond verhalen. In het verleden was er ergens ook een site met een soort ratingssysteem.

By the way een bepaalde hoefsmid die ooit helemaal afgekraakt werd hier op bokt (B de L) heeft uiteindelijk aan die rel méér klanten overhouden
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-07-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:49

Jazeker wel Haha! arabesk Lachen jazeker!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:50

KiWiKo schreef:
(de vrouw in kwestie had niet zoveel verstand van paarden, en liet zich makkelijk om de tuin leiden..... helaas!)

Dan is die eigenaresse in mijn ogen net zo fout bezig geweest als die NBer, die dit paard bekapt heeft.
Wat een dom w..f!!!! Boos!
Arm paard..... Verdrietig

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:50

Gelukkig is van nassau dan ook een persoon die ook de fouten van Tbers corrigeerd. Blijft er ook nog wat keus over he?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:52

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Dan is die eigenaresse in mijn ogen net zo fout bezig geweest als die NBer, die dit paard bekapt heeft.
Wat een dom w..f!!!! Boos!
Arm paard..... Verdrietig

Tja, als je gewoonweg niet beter weet, en de meneer in kwestie zegt steeds "kompt wel goe mevrauhtje" en je geloofd daarin.....

Kijk ik ben een eigenwijze darm, mij krijg je niet zo snel overtuigd Lachen

Maar eerlijk is zeker braaf, ik vind dat mevrouw eerder aan de bel had moeten trekken, en ook dat stalgenoten eerder vragen hadden moeten stellen.........

maargoed, draait de boel niet terug....... weer een leerschool geweest.......

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:53

Arabesk schreef:
Ja anders deden we (en ook de andere cursusleiders) dat niet. We zijn niet de enigen die deze cursus geven he Knipoog

Jullie zijn niet de enigen, maar dat praat het nog niet goed he!

Je geeft mensen die er niet zoveel van afweten willens en wetens de indruk dat je iets bent wat je niet bent, nl een geschoold vakman.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:55

Jullie zeveren maar lekker door...ik haak af! Discusie zonder eind ben ik bang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:56

KiWiKo schreef:
Tja, als je gewoonweg niet beter weet, en de meneer in kwestie zegt steeds "kompt wel goe mevrauhtje" en je geloofd daarin.....

Maar eerlijk is zeker braaf, ik vind dat mevrouw eerder aan de bel had moeten trekken, en ook dat stalgenoten eerder vragen hadden moeten stellen.........

Waar het paard de dupe van is. Zulke leerscholen ben ik liever voor. Ik kan me niet voorstellen dat stalgenoten hun mond houden, al hoewel, zoveel paardeneigenaren verdiepen zich niet echt in de paardenvoet en in andere zaken. Dat heeft de praktijk me wel geleerd in al die jaren. Men loopt 'de kudde' achterna..... Tja, hier nog eentje die misschien vreselijk eigenwijs is, maar liever eigenwijs op deze manier, dan mijn paard's voeten aan gort laten bekappen door een mafketel. Verdrietig

Ik vind dat onwetende mensen niet aan paarden moeten beginnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:57

Klara16 schreef:
Arabesk schreef:

Jullie zijn niet de enigen, maar dat praat het nog niet goed he!

Je geeft mensen die er niet zoveel van afweten willens en wetens de indruk dat je iets bent wat je niet bent, nl een geschoold vakman.

Waar schrijven we dat?

En een geschoold vakman is ook relatief. Je kan nog zoveel hoefsmeden opleidingen doen hier in NL, maar je leert daar niet wat NB inhoudt.

F&I hebben ook geen opleiding, maar hebben bestaande informatie verzameld bestudeerd. Een quote van de bokker EIber

Citaat:
Zij hebben veel (al elders bekende en goed gefundeerde) kennis verzameld en naar buiten gebracht.
Kennis over hoefonderhoud, maar ook over andere heel belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ziekten en voeding van paarden.
Kennis die voor een deel afkomstig is van wetenschappelijk geschoolde mensen maar ook van mensen uit de praktijk.
Zij waren 1 van de eersten in nederland die wezen op het verband tussen fructaan en hoefbevangenheid.
Zij brachten het begrip "insuline-resistentie" onder de andacht van velen.
Zij waren ook als 1 van de eersten die waarschuwden voor het overmatig gebruik van ontwormingsmiddelen met daaraan gekoppeld het resistentie-verhaal.
Al deze dingen hebben zij niet "bedacht", ze hebben ze "alleen" maar verzameld en via het net op een heel duidelijke en begrijpelijke manier naar buiten gebracht.
Ik heb juist erg veel waardering voor hun open blik, voor hun nuchtere kijk op dingen en hun moed om hun hoofd boven het maaiveld uit te steken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:58

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Waar het paard de dupe van is. Zulke leerscholen ben ik liever voor. Ik kan me niet voorstellen dat stalgenoten hun mond houden, al hoewel, zoveel paardeneigenaren verdiepen zich niet echt in de paardenvoet en in andere zaken. Dat heeft de praktijk me wel geleerd in al die jaren. Men loopt 'de kudde' achterna..... Tja, hier nog eentje die misschien vreselijk eigenwijs is, maar liever eigenwijs op deze manier, dan mijn paard's voeten aan gort laten bekappen door een mafketel. Verdrietig

Ik vind dat onwetende mensen niet aan paarden moeten beginnen.
ben ik helemaal met je eens............. absoluut!

en helaas heeft dit paard het met de dood moeten bekopen......