Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:34

Dat is wel fijn. Mijn Natural Balance smid had dus alleen de Dynamix, die paste uiteindelijk niet zo goed. De voeten van mijn paard waren te lang voor die slippers. Dus ben ik nu weer terug op ijzer. Maar ik wil eigenlijk nog wel graag de hippoflex proberen ooit. Als ik een smid kan vinden die dat kan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:44

mijn smid werkt volgens mij door het hele land, dus ik zou het eens kunnen vragen.

nou ik ben wel overtuigd dat het per definitie ijzerloos rijden overtrokken is, vandaag normaal gereden in de bak, en daarna braaf het weggetje af, zoals de smid aangeraden had. Faram wilde amper op het harde lopen, en op de steentjes was hij ronduit kreupel (we MOETEN daar een stukje over om bij het weggetje te komen), en op het asfalt liep hij op eieren. ik heb hem nog niet de helft laten doen, ik hou er niet van om mijn paard zoiets op te leggen dan. ik hoop dat het hoevenspul gaat werken, en dan pak ik het stappen op het asfalt wel weer op. nu kan dat wel, maar moeizaam.

gek genoeg reageerde hij niet op het knijpen met de tang, om de gevoeligheid te testen. de smid vond het meevallen, amper reactie... maar ik denk dat Faram gewoon zo braaf is dat hij het over zich heen laat komen, hij mag onze smid wel en mensen die hij mag, daar doet hij alles voor. dus ik denk eigenlijk dat hij weinig reactie laat zien om braaf te zijn, het arme ding...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:58

de site van mijn smid: http://www.hoofcomplete.com, hierop staan een aantal van de ijzers die ze gebruikt maar niet allemaal.

ik vond zelf het artikel 'de basis' heel interessant en voor mij de laatste beweegreden om contact met haar op te nemen. het klinkt allemaal heel logisch en objectief, vond ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:12

ik heb na het bekijken van de site een mail gestuurd. Ben benieuwd.

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:13

ik heb ooit gehoord dat paarden die altijd hoefijzers hebben gehad niet meer zonder kunnen.. is dat waar.?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:07

Marthe__ schreef:
ik heb ooit gehoord dat paarden die altijd hoefijzers hebben gehad niet meer zonder kunnen.. is dat waar.?

ja en nee. het hangt echt van het paard af, wat is de reden voor het gebruik van ijzers, gaat het om speciaal beslag of 'normaal' beslag? dit is een stelling waar je niet per definitie 'ja' of 'nee' op kunt antwoorden. het is echt per paard en per situatie verschillend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:41

mijn haflinger heeft vanaf zijn 3e tot zijn 12e op ijzers gelopen inclusief beslag. Daarna is alles eronderuitgegaan en hij loopt nog steeds blootvoets. Weliswaar al een jaar op de wei omdat ik niet meer rijd.

We hebben wel een terug val gehad nadat een NB hem 2x had gedaan...maar nu gaat het weer goed.

Ik werd door hoofcomplete doorgestuurd naar Bram van langen want zij zelf komt niet in NH.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:41

Ik heb Ellemieke Fransen toen ooit al gebeld. Zij komt niet in NH, zij stelde toen een andere dame voor en die heeft mijn paard toen op de Dynamix gezet. Ik wil dus een andere soort kunststof en niet op de Natural Balance manier. Het idee is goed, maar de praktijk wees uit dat het voor mijn paard niet geschikt is. Bram de Lange zag ik zelf niet zitten omdat ik er te veel negatieve verhalen over had gehoord. Hij schijnt ze te kort te zetten. Ik weet niet of het waar is, maar ik durfde het risico niet te nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:43

Bram de Langen en Ellemieke Fransen hebben nu beide ook Cyteks in hun assortiment opgenomen zag ik op de NH dag

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:34

ja dat klopt inderdaad.

@ esperanza, inderdaad, er is geen enkele methode die voor elk paard geschikt is. zo zie je maar weer, wat de één heel goed bevalt is voor de ander totaal niet geschikt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:12

Interessant topic, dit vroeg ik mij ook al af.
Agz ik nu een merrie rijd die absoluut niet zonder ijzers kan, tot bloedingen in de hoef toe. (2 keer met een tussenpoos van een jaar geprobeerd). Ze gaat ontzettend kort lopen, op den duur zelfs kreupel, om van de overgang wei/stenen maar niet te spreken, dat is dramatisch zonder ijzers!
En die reageert dus ook niet als je met een tang in de hoeven knijpt..
Het moment dat ze ook weer haar ijzertjes had was er niks meer aan de hand, dus dan ga ik niet koste wat het kost ze er onder uit halen..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:07

Ik denk niet dat ieder paard op ijzers kan, zeker niet als een paard er al jaren op staat. Wel denk ik dat het beste beslag geen beslag is. En dat als het zonder kan je dat ook het beste kan doen. De overstap van ijzers naar geen kan ook wel even duren voor het paard weer lekker loopt, vaak haken mensen dan ook af, wat ik me persoonlijk goed kan voorstellen. Mijn paard heeft door een slechte smid bijv ook een tijd op speciaal beslag gestaan, gelukkig is het zo hersteld dat ze nu weer zonder kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:26

dusssssssssssss niet aan beginnen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:28

Mijn paard kon alleen zonder ijzers als ze fulltime op het land liep en regelmatig werd bekapt; ze had zulke rotvoeten, dat ze verder altijd op ijzers heeft gestaan, rondom.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:31

detour schreef:
Mijn paard kon alleen zonder ijzers als ze fulltime op het land liep en regelmatig werd bekapt; ze had zulke rotvoeten, dat ze verder altijd op ijzers heeft gestaan, rondom.

en daar zit m nu net de crux! Dat is ook de essentie van NB; paard zoveel mogelijk buiten, veel beweging en regelmatig bekappen, dan kan een paard zonder ijzers.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:32

Arabesk schreef:

Juist wel Clown

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:32

Arabesk schreef:
detour schreef:

en daar zit m nu net de crux! Dat is ook de essentie van NB; paard zoveel mogelijk buiten, veel beweging en regelmatig bekappen, dan kan een paard zonder ijzers.

En er dan niet op rijden Vork

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:33

Nee hoor, dan kan nog niet ieder paard zonder ijzers.
Een paard met een medisch probleem dat op ijzers geholpen is, is imo veel beter af met ijzers Lachen
Niet alles over 1 kam scheren dus Haha!

Mijn paard was geholpen met ijzers en mooi niet dat hij zonder kwam. We hebben het 1 keer geprobeerd en hij begon gelijk weer met ontlasten. Lachen

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:55

Nee, ik ben het hier ook niet mee-eens, ik ga mee met de mening van Cayenne

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:00

Arabesk schreef:
detour schreef:

Jammer dat je er dan verder niks meer aan hebt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:36

Arabesk schreef:
detour schreef:

Als dat waar was geweest, had ik het er zelfs graag voor over gehad..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:37

Arabesk schreef:

ik begrijp je best, ik deelde deze mening voorheen ook. graag zou ik dan ook willen weten wat jij aan de hoeven van Faram zou doen om ze goed te krijgen, zonder ijzers. want het zit er bij ons dus wel aan te komen, het is leuk geweest imo, het spul dat we nu hebben is echt een laatste poging en anders krijgt hij mooie kunststof schoentjes. jammer van mijn principes maar ik vind het veel erger om hem van grasstrook naar grasstrook te zien laveren, en bij elke pas op het grind te zien krimpen en kreupel lopen. hij is al een tijdlang niet meer meegeweest op buitenritten nu, en ik wil hem de buitenritten juist niet ontzeggen.

op zich kán het wel, maar dan moet ik er genoegen mee nemen dat hij op de paden hier ronduit kreupel is, en op het asfalt kunnen we dan in een korte, gevoelige stap, tot we bij een grasstuk komen, waar hij dan weer normaal kan stappen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:57

Ondanks dat het bij mijn paarden niet goed uitpakte(liepen al jaren blootvoets toen ik dat liet doen) zie ik nog steeds wel wat in het 'NB'.
Ik ben ook zeker van mening dat merendeel van de paarden zonder kan.

Bij mij op stal werden incl mijnes 3 paarden beslagen rondom...en raad eens wie er alleen maar over de weg rijd? Juist ikke ...de rest rijd alleen in de bak op een stapritje van 30 minuten na.

Ik vind het zonde geld en zonde voeten want beide paarden hadden mooie voeten en de mini brokkeltjes die ze hadden waren makkelijk zelf bij te houden.

Mijn paard gaat met een paar weken weer van de ijzers af en volgend jaar wil ik kunstof gaan proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:19

merrieveulen schreef:
op zich kán het wel, maar dan moet ik er genoegen mee nemen dat hij op de paden hier ronduit kreupel is, en op het asfalt kunnen we dan in een korte, gevoelige stap, tot we bij een grasstuk komen, waar hij dan weer normaal kan stappen.

Principes zijn voor idealisten.
Het is goed om kritisch te kijken naar je eigen handelen, maar ook naar de grenzen van je paard in kombinatie met je eigen wensen. Het is je PLICHT naar het paard toe om ervoor te zorgen dat hij naar redelijkheid het gevraagde werk kan doen. Als dat met iets simpels als een ijzertje (of andersoortige hoefbescherming) op te lossen is, dan doe je dat dus. Dat is gewoon praktisch en alle spannende verhalen ten spijt, correct aangebrachte bescherming heeft weinig invloed op de voet.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:54

ikke schreef:
Principes zijn voor idealisten.
Het is goed om kritisch te kijken naar je eigen handelen, maar ook naar de grenzen van je paard in kombinatie met je eigen wensen. Het is je PLICHT naar het paard toe om ervoor te zorgen dat hij naar redelijkheid het gevraagde werk kan doen. Als dat met iets simpels als een ijzertje (of andersoortige hoefbescherming) op te lossen is, dan doe je dat dus. Dat is gewoon praktisch en alle spannende verhalen ten spijt, correct aangebrachte bescherming heeft weinig invloed op de voet.

Ikke, je slaat de spijker op zijn kop!!