Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Marthe__ schreef:ik heb ooit gehoord dat paarden die altijd hoefijzers hebben gehad niet meer zonder kunnen.. is dat waar.?

detour schreef:Mijn paard kon alleen zonder ijzers als ze fulltime op het land liep en regelmatig werd bekapt; ze had zulke rotvoeten, dat ze verder altijd op ijzers heeft gestaan, rondom.
Arabesk schreef:dusssssssssssss niet aan beginnen
Arabesk schreef:detour schreef:Mijn paard kon alleen zonder ijzers als ze fulltime op het land liep en regelmatig werd bekapt; ze had zulke rotvoeten, dat ze verder altijd op ijzers heeft gestaan, rondom.
en daar zit m nu net de crux! Dat is ook de essentie van NB; paard zoveel mogelijk buiten, veel beweging en regelmatig bekappen, dan kan een paard zonder ijzers.

Arabesk schreef:detour schreef:Mijn paard kon alleen zonder ijzers als ze fulltime op het land liep en regelmatig werd bekapt; ze had zulke rotvoeten, dat ze verder altijd op ijzers heeft gestaan, rondom.
en daar zit m nu net de crux! Dat is ook de essentie van NB; paard zoveel mogelijk buiten, veel beweging en regelmatig bekappen, dan kan een paard zonder ijzers.

Arabesk schreef:dusssssssssssss niet aan beginnen

merrieveulen schreef:op zich kán het wel, maar dan moet ik er genoegen mee nemen dat hij op de paden hier ronduit kreupel is, en op het asfalt kunnen we dan in een korte, gevoelige stap, tot we bij een grasstuk komen, waar hij dan weer normaal kan stappen.

ikke schreef:Principes zijn voor idealisten.
Het is goed om kritisch te kijken naar je eigen handelen, maar ook naar de grenzen van je paard in kombinatie met je eigen wensen. Het is je PLICHT naar het paard toe om ervoor te zorgen dat hij naar redelijkheid het gevraagde werk kan doen. Als dat met iets simpels als een ijzertje (of andersoortige hoefbescherming) op te lossen is, dan doe je dat dus. Dat is gewoon praktisch en alle spannende verhalen ten spijt, correct aangebrachte bescherming heeft weinig invloed op de voet.