En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:37

Ik denk het ook wel. Ik ken 1 hele goede holistische DA en die ga ik van de week even bellen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:46

runningkawa schreef:
Pn leest meer mee dan we denken..ze hebben mijn mail adres gevonden hoor...

Nou daar ben je mooi klaar mee dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:57

Babeth schreef:
runningkawa schreef:
Pn leest meer mee dan we denken..ze hebben mijn mail adres gevonden hoor...

Nou daar ben je mooi klaar mee dan...

Even teruglezen. Knipoog
Die zin van runningkawa kwam op mij ook over alsof iemand van PN het emailadres van haar getraceerd heeft en haar een mail heeft gestuurd.
Daarom heb ik ook op runningkawa's post gereageerd dat zij PN zelf een mail heeft gestuurd en dat het daarom logisch is dat ze nu haar emailadres hebben.
Daarop heeft runningkawa gereageerd dat ze met die zin bedoelde dat ze niet verwacht dat ze haar wederom zullen mailen.

(Stond er idd een beetje raar. Knipoog )

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 15:00

JoviBan schreef:
Even teruglezen. Knipoog
Die zin van runningkawa kwam op mij ook over alsof iemand van PN het emailadres van haar getraceerd heeft en haar een mail heeft gestuurd.
Daarom heb ik ook op runningkawa's post gereageerd dat zij PN zelf een mail heeft gestuurd en dat het daarom logisch is dat ze nu haar emailadres hebben.
Daarop heeft runningkawa gereageerd dat ze met die zin bedoelde dat ze niet verwacht dat ze haar wederom zullen mailen.

(Stond er idd een beetje raar. Knipoog )

Ik doelde met mijn zin ook op dat ze haar nu lastig vallen. Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:11

Isapaardje schreef:
Inge_ schreef:
Babeth, jij wilde met de ijzers toch hoefbevangenheid voorkomen?

Je kunt met hoefijzers geen bevangenheid voorkomen !!

Het is namelijk een stofwisselingsziekte en ik neem niet aan dat je je paard hoefijzers voert Clown

Dat moet doordringen tot Babeth, ik wist dat al Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:14

Tsja, een stofwisselingsziekte oplossen met ijzers is eigenlijk net zoiets als dampigheid oplossen met ijzers ofzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:27

Ik hoor nog heel vaak in de "paardenwandelgangen" dat hoefbevangenheid als een hoefziekte wordt aangeduid. En dat is het dus niet. Het is een stofwisselingsziekte. Net als zomereczeem in feite ook is (wat ook vaak wordt "opgelost" met een deken op het betreffende paard).

Paarden die vaak bevangen zijn, schijnen op latere leeftijd overigens eerder de ziekte van cushing te kunnen krijgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:29

arno8 schreef:
Tsja, een stofwisselingsziekte oplossen met ijzers is eigenlijk net zoiets als dampigheid oplossen met ijzers ofzo.

Volgens bijna alle websites van hoefsmeden zou je een speciaal ijzer eronder moeten slaan om de kanteling van het hoefbeen te stoppen/ voorkomen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:46

CherokeeChum schreef:
Hoefbevangenheid of hoefbevangenheid symptomen kunnen ontstaan door verkeerd bekappen,hetzij NB of TB. Nerd
Door verzenen in 1 keer erg laag te zetten,kan er door de druk die dan ontstaat op punt van het hoefbeen,doordat de diepe buiger te hard hieraan trekt, eenzelfde soort pijnlijkheid ontstaan.Zeker in combinatie met een dunne zool of te kort bekappen.De inwendige strukturen krijgen hierdoor te veel op hun donder,waardoor pijnlijkheid kan ontstaan. Pling
Het is mij opgevallen dat er vaak teveel naar het plaatje word gekeken.
Terwijl altijd het allerbelangrijkste is dat het paard er goed mee loopt.
Om een paard goed te kunnen bekappen is het erg belangrijk,om eerst naar diens bewegingsafloop te kijken.Hoe land het paard op zijn voeten?
Toonlanden is ongewenst,helaas zie ik nog veel paarden die NB worden juist dit doen,terwijl ze volgens de bijbehorende theorie,juist op hun hielen zouden moeten landen. How kums dat nou? Verward
Het antwoord daarop is simpel.De toon is te LANG...en de diepe buiger trekt te hard, de strekpees geeft te weinig tegendruk,de hoefschoen heeft een niet functioneel model waardoor met het wegzetten van de voet deze met de toon naar beneden kantelt en neergezet word....
Et voila een toonlander.
En een potentieele hoefkatrolpatient.
Dit is geen betoog tegen NB noch ter promotie van TB,deze fout word in beider kampen gemaakt. Vriendjes zijn?
In de opleiding tot Traditioneel smid word hieraan veel aandacht besteed.
Of dit in de opleiding tot NB er ook zo is weet ik niet,en kan daarover ook niet oordelen. Slim
Imo is het belangrijk dat het paard in balans loopt,dwz ook gebalanceerd land,dwz vlak, op zijn gehele voet,en makkelijk af kan rollen.En.....dat daar ook naar gestreefd word in de bekapping.Dit geeft de minste belasting in de voet en in het schokabsorberende onderbeen van het paard.
Zaak is ook dat het dier niet op zijn hoefwanden loopt,en dat de straal meedraagt.
Kortom hoefbevangenheidachtige symptomen,kunnen ontstaan door onvak-
kundige bekappers. Hoefbevangenheid kan ontstaan door stress door pijn,
EN TIG ANDERE OORZAKEN,en een dier dat eenmaal reeds bevangen is geweest blijft daar vaak gevoelig voor.Elke verandering is voor zo'n dier cumelatatief.Zaak is ook om zo'n dier constant te monitoren,en de leefomstandigheden zo constant mogelijk te houden.
Zowel qua voeding ,hoefonderhoud,belasting en stresslevel.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:05

Nicolletje schreef:
arno8 schreef:

Volgens bijna alle websites van hoefsmeden zou je een speciaal ijzer eronder moeten slaan om de kanteling van het hoefbeen te stoppen/ voorkomen.

Zoiets, plus dat het paard dan weer kán lopen. En dat is voor mij het belangrijkste.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:20

Isapaardje schreef:
Ik hoor nog heel vaak in de "paardenwandelgangen" dat hoefbevangenheid als een hoefziekte wordt aangeduid. En dat is het dus niet. Het is een stofwisselingsziekte. Net als zomereczeem in feite ook is (wat ook vaak wordt "opgelost" met een deken op het betreffende paard).

Paarden die vaak bevangen zijn, schijnen op latere leeftijd overigens eerder de ziekte van cushing te kunnen krijgen.

het gaat dan natuurlijk alleen om de gevolgen die in de hoef ontstaan. Door cushing kan je paard vaak bevangen raken Knipoog
Ik ben het er niet mee eens dat het altijd een stofwisselingsprobleem is. Er bestaat ook nog zoiets als mechanische bevangenheid. Dat kan zeker wel komen door een langdurige verkeerde stand, ijzers etc, een extreme belasting van de lammellen.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:20

Nicolletje schreef:
Fred, vraagje, als jij zoals jij op je site zegt ook rontgenfoto's maakt van hoeven, kan jij dan iets zinnigs zeggen over de foto op, ik denk pagina 11 ergens?

Ik heb heel snel het topic doorlopen, maar ik kan geen foto vinden, althans geen x-ray. Stuur je me de link door ?

@Meredith: Wàt doet die informatie ter zake ? Het zijn geen geheimen hoor, maar ik vraag me écht af wat die vragen bijbrengen aan het topic ? Of ik nu in Utrecht, Antwerpen, Gent of in Luik ben ingeschreven - wat maakt het uit? Of ik nu in Deurne, Anderlecht of Brugge m'n hoefsmidopleiding heb gedaan - wat maakt het uit? Of het nu Didier, Remi, Andre, Claude of Jantje of Pietje was die de cursus doceeerde - wat maakt het uit? Ondertussen had ik ook reeds in het lijstje kunnen staan, ze hebben het mij nl. ook gevraagd om les te geven in de hoefsmidopleiding, waarvoor ik vriendelijk bedankt heb - dus... wat maakt het in hemelsnaam uit? 't ging over hoefsmeden/dierenartsen en "hoef-theorie" - en heb daar een zeer algemeen en duidelijk antwoord op gegeven.
Maargoed ik heb niet de behoefte om daar verder op in te gaan... enneuh 't is trouwens verrijken ipv verreiken Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:45

sanne83 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het altijd een stofwisselingsprobleem is. Er bestaat ook nog zoiets als mechanische bevangenheid. Dat kan zeker wel komen door een langdurige verkeerde stand, ijzers etc, een extreme belasting van de lammellen.

Gelijk er zijn inderdaad meerdere oorzaken. (Mijn eigen pony werd de eerste keer bevangen van een cortisone injectie).
Toch kan een (super) gezonde pony of paard met goede voeten, heel wat meer hebben aan "verkeerd voer" en "verkeerde belasting" dan een paard of pony die minder goed in zijn vel zit, gestresst is, te dik is of wat dan ook. Zit toch dus deels in alle gevallen de stofwisseling erbij Tong uitsteken

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:01

cabcalor schreef:
Nicolletje schreef:
Fred, vraagje, als jij zoals jij op je site zegt ook rontgenfoto's maakt van hoeven, kan jij dan iets zinnigs zeggen over de foto op, ik denk pagina 11 ergens?

Ik heb heel snel het topic doorlopen, maar ik kan geen foto vinden, althans geen x-ray. Stuur je me de link door ?

@Meredith: Wàt doet die informatie ter zake ? Het zijn geen geheimen hoor, maar ik vraag me écht af wat die vragen bijbrengen aan het topic ? Of ik nu in Utrecht, Antwerpen, Gent of in Luik ben ingeschreven - wat maakt het uit? Of ik nu in Deurne, Anderlecht of Brugge m'n hoefsmidopleiding heb gedaan - wat maakt het uit? Of het nu Didier, Remi, Andre, Claude of Jantje of Pietje was die de cursus doceeerde - wat maakt het uit? Ondertussen had ik ook reeds in het lijstje kunnen staan, ze hebben het mij nl. ook gevraagd om les te geven in de hoefsmidopleiding, waarvoor ik vriendelijk bedankt heb - dus... wat maakt het in hemelsnaam uit? 't ging over hoefsmeden/dierenartsen en "hoef-theorie" - en heb daar een zeer algemeen en duidelijk antwoord op gegeven.
Maargoed ik heb niet de behoefte om daar verder op in te gaan... enneuh 't is trouwens verrijken ipv verreiken Knipoog

sorry fred mijn abn is niet zo goed, maar in jouw site staan ook aardig wat taal-foutjes vind ik niet zo belangrijk, wel vind ik het belangrijk dat als iemand reclame maakt voor zich zelf en daarmee dus anderen "lokt" om jouw kennis te dlen, vind ik dat je best wel naam en toe naam mag noemen.Iedereen kan wel een mooie site maken en daarmee zich zelf titels toeeigenen die niet van hem zijn. Misschien ben ik wel geintresseerd maar kan ik zo niet zien of je echt of nep ben.Op bv de site van de gebroeders van Nassau is het iets proffesioneler .Jij beweerd iets te weten over paarden voeten en je leert voor dieren geneeskunde maar niets uit jouw site geeft enige referentie,s . Ik verwacht toch wel als je je zelf naar de voorgrond brengt dat ik en anderen kan zien wat je doet. Mijn hoefsmid heeft de opleiding in deurne gedaan bij Rob reinirie de hoefsmid van anky, heeft zijn diploma gehaald, is niet lid van de vereniging want daar heb je in de praktijk niets aan.Heeft heel goed contact met de gebr. van nassau en gaat voor de rest zijn eigen gang. En of er nu ijzers onder moeten of je paard heeft ze niet nodig geen enkel probleem, hoefkanker enzv lost ie op en wat ie niet weet wordt gewoon besproken met bovenstaande heren. Niks geheimzinnigs hoeft ook niet op bokt te staan om klantjes te winnen en hoeft ook niet te vertellen dat hij het zo goed doet omdat hij zooooo aaardig is en geduld heeft en belangstelling heeft in de klant en in het paard, je kunt hem dag en nacht bellen maakt niet uit. Als het paard hem trapt krijgt het een trap terug, is het braaf wordt het uitbundig beloont. Hij rijdt zelf op redelijk hoog nivo paard.Ik geloof niet dat dit een hoefsmid is die zoveel anders is als de hoefsmeden die gewoon hun werk doen, keihard moeten werken en hart voor een paard hebben.Al die verhalen over die hoefsmeden die niet doen wat de klant zegt, ze niet worden gehoord wat hun wensen betreft. Natuurlijk zijn erbij die het niet doen voor het beroep maar voor het geld,maar dat heb je altijd in de dienstverlenende sector, ga je een kledingwinkel in heb je het zelfde verhaal. Het verschil tussen NB en HB zou dan het karakter moeten zijn van deze twee beroepen ? ik dacht het niet.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:22

Isapaardje schreef:

hoefbevangenheid KAN WEL komen via de hoeven hoor.
Maar OOK via stofwisseling(wat meestal het geval is)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:56

Yinnar schreef:
Ik doel op de combi influenza/tetanus.
Die willen ze pertinent niet in de hals doen.
Je kan dan veel sneller spieren raken. Er zitten meer spierbundels in de hals dan in de borst.
In de borst ziten ook wel spieren maar voornamelijk vet. Als je in de hals met enten een spier raakt kan dit leiden tot ernstige stijfheid en in een enkel geval zelfs slecht aflopen.
Ik heb net even geïnformeerd bij een vriendin die 18 jaar heeft meegelopen op een manege met de wekelijkse controles van da DA. Ze heeft het zelfs een keer van dichtbij meegemaakt met een paard wat verkeerd in de hals was gespoten.
Het kan ook goed gaan natuurlijk maar om problemen te voorkomen is het aan te gevelen altijd in de borst te enten.

Hier wil ik toch nog even op inpikken, want wat je zegt is onjuist.
Inentingen zoals tetanus/influenza en rhino worden altijd intra-musculair gegeven. Het hoort dus in de spier!
Het enige verschil tussen een enting in de borst of hals, is in welke spier het wordt ingespoten. Een paard dat een overgevoeligheid heeft voor de entvloeistof bij enting in de hals, gaat dat net zo goed hebben bij enting in de borst. Alleen heeft het paard dan niet zoveel last van die stijfheid, omdat die borstspier bij het lopen niet zo'n belang heeft. Stijfheid in de hals is veel vervelender voor een paard.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij enten in de hals, is misschien de mogelijkheid dat te dicht tegen de wervels wordt gespoten en het periost hierdoor geïrriteerd raakt???

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:12

cabcalor schreef:
Nicolletje schreef:

Nee tis geen x-ray, ik was te enthousiast, het gaat om deze foto:

Afbeelding
Met als bijschrift:
Op deze warmtefoto staat een paard dat aan EEN been een hoefijzerheeft.

Duidelijk is te zien dat dat ene been kouder is dan de andere. Dat is een gevolg van de verminderde pompwerking van de hoef, die door het hoefijzer niet meer kan spreiden en samentrekken.

Volgens PN zou dit plaatje enkele en alleen zijn vanwege dat ene hoefijzer en volgens een thermografisch kliniek (zeg ik dat goed?) die Runningkawa heeft benaderd, zou er méér aan de hand zijn met die ene hoef.

Aangezien jij op je site zegt nogal dieper in te gaan op de paardenhoef en alles, dacht ik: misschien kan jij er iets over zeggen.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:41

Ik hoop dat onderstaande foto genoeg zegt... Knipoog
Afbeelding

Maargoed, persoonlijk heb ik eigenlijk niet zo heel veel ervaring met een infraroodcamera. Heb het een aantal weken uitgetest maar als diagnostische tool waardeloos wat betreft de paardebenen/hoeven; Als hulpmiddel is het zeker een aanrader, maar zonder verder onderzoek met alleen de camera in de hand kun je geen diagnose stellen. Helaas.
Overigens is het zeer afhankelijk van de omgeving, als een paard met z'n ene been in de zon staat, lijkt het op de camera alsof die hoef/dat been pathologisch is. Daarnaast zou het volgens een goeie kennis (die het wel vaak gebruikt) alleen nuttig zijn als je systematisch na enkele uren kan teruggaan, om een nieuwe opname te maken.

Het plaatje op PN hoort er nu eenmaal bij... absoluut niet onderbouwd en met het oog om mensen te "bekeren", jammer - want in essentie vind ik dat ze gelijk hebben, maar de manier waarop is vaak niet bepaald toegankelijk voor mensen die nét iets kritischer en minder naief zijn.

Verdere vragen beantwoord ik graag via email...
Fred.

@Meredith: ik snap niet waar je naartoe wilt? Heb toch niemand aangevallen... én zelfs de hoefsmeden in de hemel geprezen Knipoog Snap niet wat er op je lever ligt - maar zal er niet verder op ingaan - zeker niet op 't forum.

Carolien61

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 01:44

Misschien behandeld hij de paarden wel met REIKI Uit ervaring weet ik dat je met Reiki veel kan doen Pling

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:50

Luckystory schreef:
Yinnar schreef:
Ik doel op de combi influenza/tetanus.
Die willen ze pertinent niet in de hals doen.
Je kan dan veel sneller spieren raken. Er zitten meer spierbundels in de hals dan in de borst.
In de borst ziten ook wel spieren maar voornamelijk vet. Als je in de hals met enten een spier raakt kan dit leiden tot ernstige stijfheid en in een enkel geval zelfs slecht aflopen.
Ik heb net even geïnformeerd bij een vriendin die 18 jaar heeft meegelopen op een manege met de wekelijkse controles van da DA. Ze heeft het zelfs een keer van dichtbij meegemaakt met een paard wat verkeerd in de hals was gespoten.
Het kan ook goed gaan natuurlijk maar om problemen te voorkomen is het aan te gevelen altijd in de borst te enten.

Hier wil ik toch nog even op inpikken, want wat je zegt is onjuist.
Inentingen zoals tetanus/influenza en rhino worden altijd intra-musculair gegeven. Het hoort dus in de spier!
Het enige verschil tussen een enting in de borst of hals, is in welke spier het wordt ingespoten. Een paard dat een overgevoeligheid heeft voor de entvloeistof bij enting in de hals, gaat dat net zo goed hebben bij enting in de borst. Alleen heeft het paard dan niet zoveel last van die stijfheid, omdat die borstspier bij het lopen niet zo'n belang heeft. Stijfheid in de hals is veel vervelender voor een paard.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij enten in de hals, is misschien de mogelijkheid dat te dicht tegen de wervels wordt gespoten en het periost hierdoor geïrriteerd raakt???

Nou dan mag jij mij vertellen waarom een kliniek als de faculteit diergeneeskunde te Utrecht niet in de hals spuit maar juist in de borst om problemen te voorkomen. Ik neem aan dat zij toch wel weten wat wel of niet te doen. Hoe dan ook bij mogen ze pertinent NIET in de hals spuiten. Ik heb gezien wat een schade het kan aanrichten. En ik hoef dat gelukkig niet aan de veearts die bij mij komt enten te verzoeken omdat ze niet in de hals spuiten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:00

Babeth schreef:
Babeth schreef:
IJzers niet de oplossing? Kom dan eens met een goed antwoord en onderbouw die eens sterk? En kom niet met het antwoord dat ze door ijzers slechter gaat lopen, want je weet niet hoe mijn paard is, loopt en heeft gelopen. Er zijn zoveel paarden die door ijzers weer beter zijn geworden.

Dit was de vraag. Knipoog

Nou Babeth eindelijk even de tijd op je vraag te beantwoorden.
Door omstandigheden niet eerder in de gelegenheid geweest.

Ik denk dat als je goed gelezen had dat je vraag inmiddels wel beantwoord was.
Waarom lossen ijzers hoefproblemen niet op.
Antwoord: omdat hoefmechnisme wat weer resulteert in een goede doorbloeding van de hoeven van essentieel belang zijn bij hoefproblemen.
Zoals inmiddels wel door en door besproken belemmeren ijzers dat grotendeels.
En hoefmechanisme en een goede doorbloeding en niet te vergeten beweging zijn de sleutelwoorden voor in dit geval Milka.
Dit wordt nu dus niet optimaal aangeboden door het slaan van een ijzer met nog wel een zooltje eronder.

Is het zo goed onderbouwd? Anders hoor ik het wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:10

Yinnar schreef:
Nou dan mag jij mij vertellen waarom een kliniek als de faculteit diergeneeskunde te Utrecht niet in de hals spuit maar juist in de borst om problemen te voorkomen. Ik neem aan dat zij toch wel weten wat wel of niet te doen. Hoe dan ook bij mogen ze pertinent NIET in de hals spuiten. Ik heb gezien wat een schade het kan aanrichten. En ik hoef dat gelukkig niet aan de veearts die bij mij komt enten te verzoeken omdat ze niet in de hals spuiten.

Net omwille van wat ik schrijf Knipoog
Als het paard er allergisch aan is, kan een enting in de hals inderdaad vervelend zijn. Omdat de spieren waarin geënt wordt stijf kunnen worden of opzwellen.
Mijn paardje had het ook door een rhino enting. Tetanus/influenza kreeg ze altijd in haar hals, zonder problemen maar ze wordt nu ook tegen rhino geënt en daar reageert ze wel op. Ze heeft er bijna een week last van gehad, dikke en stijve hals, niet kunnen inbuigen... Daarom krijgt ze nu alles in de borst. Dan is er ook wel een zwelling, maar daar heeft ze tenminste geen last van want die borstspier is functioneel veel minder belangrijk.

Mijn reactie op jou bericht ging er gewoon om dat je beweerde dat een enting niet in spierweefsel mocht, terwijl het net wel intra-musculair moet gegeven worden. Straks gaan mensen nog denken dat hun DA verkeerd ent, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. That's all.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:15

Nicolletje schreef:
arno8 schreef:

Helaas heeft mijn eerste ponytje dat met de dood moeten bekopen. Door dat idiote ijzer en die nutteloos opgelegde boxrust waardoor er een zeer slechte doorbloeding van de hoef optrad kreeg ze dus juist een sincker. Het is al lang geleden maar had ik toen maar geweten wat ik nu wist....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:19

Luckystory schreef:
Yinnar schreef:

Net omwille van wat ik schrijf Knipoog
Als het paard er allergisch aan is, kan een enting in de hals inderdaad vervelend zijn. Omdat de spieren waarin geënt wordt stijf kunnen worden of opzwellen.
Mijn paardje had het ook door een rhino enting. Tetanus/influenza kreeg ze altijd in haar hals, zonder problemen maar ze wordt nu ook tegen rhino geënt en daar reageert ze wel op. Ze heeft er bijna een week last van gehad, dikke en stijve hals, niet kunnen inbuigen... Daarom krijgt ze nu alles in de borst. Dan is er ook wel een zwelling, maar daar heeft ze tenminste geen last van want die borstspier is functioneel veel minder belangrijk.

Mijn reactie op jou bericht ging er gewoon om dat je beweerde dat een enting niet in spierweefsel mocht, terwijl het net wel intra-musculair moet gegeven worden. Straks gaan mensen nog denken dat hun DA verkeerd ent, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. That's all.

Wie weet doen zij dat ook maar zijn er gevallen bij waar die reactie niet optreedt. De factulteit komt helaas pas in juli om te enten anders had ik hen een goede uitleg kunnen vragen. Ik zal hoe dan ook hun visie vragen op het in de hals enten. Zij doen het echt niet. En om de reden die ik voor het weekend al schreef. En wel om niet in een spier te spuiten met alle gevolgen van dien. Ik zal van de week een kennis eens vragen. Die volgt momenteel een opleiding in Gent dus ik neem aan dat zij hier wel uitsluitsel over kan geven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:33

Yinnar schreef:
Nou Babeth eindelijk even de tijd op je vraag te beantwoorden.
Door omstandigheden niet eerder in de gelegenheid geweest.

Ik denk dat als je goed gelezen had dat je vraag inmiddels wel beantwoord was.
Waarom lossen ijzers hoefproblemen niet op.
Antwoord: omdat hoefmechnisme wat weer resulteert in een goede doorbloeding van de hoeven van essentieel belang zijn bij hoefproblemen.
Zoals inmiddels wel door en door besproken belemmeren ijzers dat grotendeels.
En hoefmechanisme en een goede doorbloeding en niet te vergeten beweging zijn de sleutelwoorden voor in dit geval Milka.
Dit wordt nu dus niet optimaal aangeboden door het slaan van een ijzer met nog wel een zooltje eronder.

Is het zo goed onderbouwd? Anders hoor ik het wel.

Wat ik zou schrijven is:
Zoals al vaker is besproken kunnen de ijzers dit grotendeels belemmeren.
Het is gewoonweg niet voor elk paard hetzelfde verhaal. en de uitwerking van de ijzers op het hoefmechanisme is ook weer voor elk paard verschillend.