De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:44

Deighton schreef:
[quote="Nadya"Daarbij 'onderhoudt' hij zijn hoeven zeer goed, waardoor om de 8 weken de NBer komt om hem nog wat bij te vijlen. Eerder is gewoon niet meer nodig. Lachen

Hoi Nadya,

Ik hoor en lees steeds dat je bij NB elke 2 weken moet bijwerken. In de praktijk valt dat denk ik erg mee.
De meeste van mijn klanten zijn recreatieve ruiters, die veel over de weg rijden, waardoor de hoeven zichzelf aardig bijhouden.
Een wat grotere interval volstaat dan meestal prima.
De klanten met HKO of andere hoefproblemen staan wel op een kleinere interval uiteraard.

groet,
Simon[/quote]

In mijn geval valt het in de praktijk erg mee inderdaad. Mijn NBer kwam om de 5 a 6 weken in eerste instantie, maar het is gewoon niet nodig. Mijn paardje is net 3 jaar, nog oningereden, maar ik wandel wel regelmatig met hem over de weg inderdaad. Verder staat hij gewoon buiten in een groot gebied.
Voor mij geen andere methode meer in elk geval, ik ben zeer tevreden. Lachen
(en bedankt nog voor je uitgebreide uitleg). Lachen

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:44

Overigens vind ik de discussie wel of geen ijzers veel belangrijker als die tussen NB en TB.
Ik denk als de hoefsmeden meer zouden proberen om paarden ijzerloos door het leven te laten gaan, zij minder klanten zouden verliezen aan NB.
Bijna alle klanten wiens paarden ik van de ijzers haal, is altijd verteld dat dat nooit goed zou gaan.
Ik heb hier vlakbij een typische dressuurstal waar ik sinds een half jaar kom.
Het begon met een paard dat op advies van de DA zonder ijzers moest vanwege allerhande hoefproblemen. Inmiddels hebben diverse mensen daar gezien dat het paard nu veel beter loopt zonder ijzers en heb ik er daar al menige van de ijzers gehaald.
Zonder uitzondering waren dit mensen die altijd dachten dat dat niet zou kunnen. Dat is hun namelijk door DA en smid verteld.

Op deze stal wordt vooral in de bak gereden en erg weinig buiten, dus is de overgang tot nu toe steeds probleemloos gegaan.

Prima voor mij, heb er inmiddels een stuk of 10 klanten op 1 adres, maar hoe dan ook wel een gemiste kans voor de smeden die ze hadden. Ik zal nooit zeggen dat elk paard zonder bescherming over alle ondergronden kan lopen, want dat is gewoon niet zo, maar het lijkt me in ieder geval altijd het proberen waard. Dat is ook altijd wat ik aangeef aan nieuwe klanten: Ik kan niet garanderen dat ze zonder problemen kunnen overschakelen op blootvoets lopen, maar wel dat ze altijd terug kunnen.

Groet,
Simon

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:49

Ik overleg altijd met mijn hoefsmid/bekapper (als het beestje maar een naam heeft Knipoog ) wat op dat moment het beste is. Buiten het wedstrijdseizoen gaat hij ijzerloos door het leven. In het wedstrijd seizoen heeft hij voorijzers, en omdat ik nu in verderweg in Belgie ga starten en wij die paden die ze daar hebben hier niet kunnen trainen gaan er nu ook achterijzers onder. Dit omdat ik afgelopen zondag een slechte ervaring heb gehad met zijn achterhoeven (altijd al ijzerloos geweest). Als ik dit seizoen niet meer op dat soort terrein start gaan zijn achterijzers er ook weer accuut vanaf. Zolang hij geen ijzers nodig heeft krijgt hij ze niet. Heeft hij ze wel nodig ivm de paden (die wij dus niet hebben) krijgt hij ze wel. buiten de paden in belgie heeft hij dus geen ijzers nodig

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:00

griebels schreef:
Ik overleg altijd met mijn hoefsmid/bekapper (als het beestje maar een naam heeft Knipoog ) wat op dat moment het beste is. Buiten het wedstrijdseizoen gaat hij ijzerloos door het leven. In het wedstrijd seizoen heeft hij voorijzers, en omdat ik nu in verderweg in Belgie ga starten en wij die paden die ze daar hebben hier niet kunnen trainen gaan er nu ook achterijzers onder. Dit omdat ik afgelopen zondag een slechte ervaring heb gehad met zijn achterhoeven (altijd al ijzerloos geweest). Als ik dit seizoen niet meer op dat soort terrein start gaan zijn achterijzers er ook weer accuut vanaf. Zolang hij geen ijzers nodig heeft krijgt hij ze niet. Heeft hij ze wel nodig ivm de paden (die wij dus niet hebben) krijgt hij ze wel. buiten de paden in belgie heeft hij dus geen ijzers nodig

Je paard heeft ze niet nodig, maar jij bepaalt dat ze nodig zijn voor je paard omdat je paard dan ingezet kan worden voor jouw ambities.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:09

Opala: als we zo gaan beginnen:
Jou paard heeft ook geen ruiter nodig, maar jij bepaald wanneer er gereden wordt omdat jij dat wil. Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:25

JoviBan schreef:
En inderdaad, NB-ers zijn veel zachtaardiger, respectvoller en geduldiger wat het paard betreft. Er wordt geen knal verkocht wanneer het paard even niet meewerkt. En wil het paard z'n been even terug en neerzetten, dan mag dat.

Deighton schreef:
En al met al zijn zelfbekappers de leukste klanten, omdat je meestal weinig hoeft te doen, maar je wel 100 vragen krijgt. Hetgeen betekent dat zij dezelfde interesse hebben en dat zijn hoeven hoeven en nog eens hoeven.

Dit gaat wederzijds op. NB-ers vinden het leuk en belangrijk om met hun klanten te praten over hoeven en ook specifiek over de hoeven van hun paard. Bij hoefsmeden heb ik dat nooit zo gemerkt.
En zelfbekappers vinden het erg belangrijk dat ze met hun bekapper de diepgang kunnen zoeken en van hem/haar kunnen leren. Bij hoefsmid-klanten heb ik dat ook nooit zo gemerkt.

Wat een generalisatie Laat ik nou toch zulke hoefsmeden kennen Knipoog En vanwege dat veralgemeniseren botst het nu zo vaak tussen 'naturals' en 'normals'. Typische is dat het tussen TB'ers en NB'ers lang niet zo vaak botst Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:29

Ik vind het inderdaad ook nare vooroordelen Lachen nuja ieders zijn mening maar zo een dingen zijn toch niet fijn om te lezen

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:43

Craignethan schreef:
Wat een generalisatie Laat ik nou toch zulke hoefsmeden kennen Knipoog En vanwege dat veralgemeniseren botst het nu zo vaak tussen 'naturals' en 'normals'. Typische is dat het tussen TB'ers en NB'ers lang niet zo vaak botst Haha!

Hoi Liesbeth,

Hoor jij niet in Engeland te zitten.
Hoop jullie snel weer eens te zien op een evenement, kan ik met Roel bomen over hoeven Haha!
groet,
Simon

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:44

@Deighton:
Ik vind je uitleg erg duidelijk en prettig en ik hoop dat meer hoefsmeden dit lezen. Ik denk dat veel hoefsmeden niet beseffen dat de 'klant' van tegenwoordig meer wil/verwacht van de hoefsmid/bekapper dan een aantal jaren geleden (ik vind het zelf altijd geweldig als iemand geïnterreseerd is in de hoeven van zijn/haar paard en meekijkt en vraagt, daar blijf je perfectionistisch van en denkt nog eens na over wat je nou eigenlijk aan het doen bent!). Verder weten niet veel smeden hoe het nou eigenlijk in elkaar steekt met NB en denken dat elke 'professionele NBer' alleen maar een eendagscursusje gevolgd heeft. Ook is het inderdaad zo dat er grote verschillen zijn tussen smeden onderling, ik weet niet of dat met de NBers ook zo is, maar ik geloof dat dat er nog niet zoveel zijn, vandaar dat het niveau misschien wat gelijkmatiger is, een enkeling uitgezonderd. Er zijn in Nederland natuurlijk tíg smeden, waarvan een percentage ongediplomeerd. De Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden zorgt ervoor dat alleen Nederlands gediplomeerde smeden lid mogen worden. Er zijn zat gediplomeerde smeden die niet lid zijn. Als de kwaliteit van je werk slecht is, kan de NVvH je lidmaatschap opheffen.
In Duitsland is het al jaren zo, dat er verschillende gradaties zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar je kon een paar jaar terug bijvoorbeeld de titel 'Hufpfleger' hebben, dan ben je dus gewoon bekapper. Eigenlijk was het dus zo, dat bekappers en hoefsmeden naast elkaar bestonden.
Zelf ga ik voor de gulden middenweg, ik probeer van alles iets mee te pikken, en het bevalt mij heel best zo zonder een bepaalde stempel opgedrukt te krijgen. De ene keer ben ik de traditioneel opgeleide hoefsmid, de andere keer bekapper, op wat voor manier dan ook, kijkend naar het specifieke paard.

@Craignethan:
Grappig, ik heb ook nog geen problemen gezien tussen smeden en NBers zelf. Op een hoefsmedenbijeenkomst van de vereniging laatst hadden ze geprobeerd om een NBer uit te nodigen. Niemand durfde te komen spreken voor zestig smeden. Er was gelukkig toch nog één persoon die het aandurfde, en raad eens: na zijn betoog en voorbeeldbekapping zaten we gewoon met hem gezellig een biertje te drinken. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:53

opala schreef:
griebels schreef:

Je paard heeft ze niet nodig, maar jij bepaalt dat ze nodig zijn voor je paard omdat je paard dan ingezet kan worden voor jouw ambities.

Jij gooit er toch ook een zadel op voor JOUW plezier Verward
JIJ beslist toch ook sinds 1999 wat goed voor jouw paard is Verward

Dat jouw beslissingen anders zijn dan de mijne wil nog niet per definitie zeggen dat de jouwe of de mijne verkeerd zijn.

Ik heb gezien dat mijn paard op die paden bescherming nodig heeft. Als jouw paard nooit op dat soort terrein loopt kun je daar ook geen 40 of 60km over lopen zonder bescherming. Dat heeft niets met de manier van bekappen te maken of met het wel of niet beslaan maar puur dat je paard moet wennen aan het soort ondergrond wat er gereden wordt.

En de volgende keer dat je zo'n taal tegen me aanslaat reageer ik niet meer. Je kunt normaal discussieren met mij of gewoon niet!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:54

JoviBan schreef:
En inderdaad, NB-ers zijn veel zachtaardiger, respectvoller en geduldiger wat het paard betreft. Er wordt geen knal verkocht wanneer het paard even niet meewerkt. En wil het paard z'n been even terug en neerzetten, dan mag dat.

Uhh dat mogen mijn paarden ook hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:44

Craignethan schreef:

Beter lezen!
Ik schreef over de hoefsmeden en natuurlijk bekappers die ik ken.
Maar die ervaring mag ik blijkbaar niet op Bokt zetten, want dan veralgemeniseer ik en word ik doodleuk in het hokje 'naturals' gezet. Boos!
Over generaliseren en veralgemenisering gesproken...

En idd, tussen TB en NB botst het niet zo vaak. Mij maakt het niet uit hoe je de wijze van bekappen noemt en je zult mij ook niet horen zeggen dat TB niet goed zou zijn.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:32

Deighton schreef:
Hoi Liesbeth,

Hoor jij niet in Engeland te zitten.
Hoop jullie snel weer eens te zien op een evenement, kan ik met Roel bomen over hoeven Haha!
groet,
Simon

Ik heb Engeland een jaartje overgeslagen Haha! Kom naar Aalten, gezellig! OK dan! (en daar kan Lenny ook nog lekker rondkijken terwijl jij met Roel aan het bomen bent Knipoog ).

@ JoviBan: dat is het probleem van internet Knipoog Uit het bovenste stukje van je tekst (wat ik dus ook niet gequote heb) kan ik prima halen dat het over jouw ervaringen gaat. In dit stukje dus niet:

Citaat:

En juist dat valt me dan op omdat ik een paard van 1.85 heb die doodsbang was bij de smid, trillend van het puntje van z'n neus tot het puntje van z'n staart Verdrietig Eén smid had dat met één gerichte trap voor elkaar gekregen Boos! Nu na 5 jaar en het geduld, respect en liefde van de drie smeden die ik er in de loop van deze tijd bij heb gehad staat hij rustig en relaxed bij de smid Go jij! Go jij!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:35

griebels schreef:
JoviBan schreef:

Ook ik heb helaas andere ervaringen met de meeste hoefsmeden, zowel bij mijn eigen paard(en) als bij die van anderen, waar ik vaak mee te maken heb gehad in het verleden. Vandaar ook dat ik ze niet meer aan mijn paard wil hebben. Ik vind mijn NBer een stuk zachtaardiger, respectvoller en geduldiger.
Het is gewoon mijn eigen ervaring en er zullen natuurlijk best hoefsmeden zijn die wel normaal met een paard kunnen omgaan. Ik heb ze alleen nog niet ontmoet. Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:52

mijn oude hoefsmid(TB) was ook zeer zacht, lief en rustig met de paarden, helaas kwam daar toen een leerling voor hem in de plaats en heeft het plezier van de hoefsmid bij toos ook goed verstierd door te brullen, kwaad te worden etc. daarna heb ik m nooit meer laten komen en ben ik over gestapt op natuurlijk bekappen.
de manier waarop hij met toos en donder omgaat.. super! de laatste keer is hij bijna 2 uur bezig geweest,door met toos te spelen en vertrouwen te winnen, stond ze zomaar keurig.
helaas ken ik idd ook een aantal TB'ers die op de manier van stil staan of een schop of knal handelen.... dat zijn in mijn ogen dan ook geen goede hoefsmeden. een goede hoefsmid weet met dieren om te gaan op een rustige manier, of dat dan een nb of tb'er is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:15

griebels schreef:
JoviBan schreef:

Mijn TBer die is ook zachtaardig, respectvol en geduldig hoor! Die deelt echt geen klap uit, dan krijgt ie zowiezo van mij op zijn dak. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:28

Dat vind ik ook een raar vooroordeel

De tb-ers die ik heb geven idd wel eens een knal aan een paard, klopt...
Maar niet bij een jong paard wat voetjes geven niet snapt of 1 die het eng vind.

Vraag me echt af wat voor beulen sommige hebben..want mijn tb-er hoeft dat ook niet te doen..kan hij ook vertrekken.
Maar dat heb ik ze gelukkig nooit hoeven zeggen Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:39

Mijn tb-er hoeft dat ook niet te doen. Maar... als je het hier zo leest, zijn er wel erg veel (nb-)paarden die problemen bij de smid hebben en een bijzondere behandeling nodig hebben. Praat je dan ook niet deels over opvoedproblemen? (en voor iedereen weer gaat steigeren, er zullen best paarden zijn die een traumatische ervaring hebben, maar zoveel als er hier worden aangehaald...)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:28

Ik vind het ook een beetje onzin Haha!
In de jaren dat ik mijn paard heb, heb ik 3 verschillende TB'ers gehad. Stuk voor stuk waren ze geduldig en ze heeft nog nooit een klap gehad. Mijn paard is wel erg braaf, maar mocht ze een keer uithalen dan hoop ik ook niet dat ze een aai over haar neus krijgt van de hoefsmid Knipoog

Mijn hoefsmid neemt ook alle tijd om dingen aan mij uit te leggen en te overleggen, bekijkt hoe ze loopt en hoe ze staat en neemt daar echt wel de tijd voor. Die vergelijking gaat dus niet helemaal op naar mijn idee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:28

chevax schreef:
Mijn tb-er hoeft dat ook niet te doen. Maar... als je het hier zo leest, zijn er wel erg veel (nb-)paarden die problemen bij de smid hebben en een bijzondere behandeling nodig hebben. Praat je dan ook niet deels over opvoedproblemen? (en voor iedereen weer gaat steigeren, er zullen best paarden zijn die een traumatische ervaring hebben, maar zoveel als er hier worden aangehaald...)

"Erg veel" is wel wat overdreven Verward . Ik heb hier nog niet gelezen (maar misschien heb ik dat gemist) dat een hoefsmid iemand z'n paard een trap of klap gaf. Mijn paard heeft iig (in mijn tijd dan) nooit een klap of trap van een hoefsmid gehad. En nee, ze heeft geen "bijzondere behandeling" nodig, ze ervaart een bekapping als een pedicure en werkt keurig mee Knipoog . Wel heeft ze een respectvolle "behandeling" nodig, maar dat heeft ieder paard imo.

Wel heb ik het veel en vaak om me heen gezien hoe hoefsmeden met paarden omgaan. Hoe ze hun vijl of hamer tegen de buik van het paard ramden, of zelfs tegen het hoofd.
Er loopt ook ergens een topic over, toch?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:04

Babeth schreef:
Opala: als we zo gaan beginnen:
Jou paard heeft ook geen ruiter nodig, maar jij bepaald wanneer er gereden wordt omdat jij dat wil. Haha!

Je hebt helemaal gelijk Sigaar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:06

griebels schreef:
En de volgende keer dat je zo'n taal tegen me aanslaat reageer ik niet meer. Je kunt normaal discussieren met mij of gewoon niet!

Maar het kwam zo te zien wel over Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:18

chevax schreef:

Opvoedproblemen? Die van mij was een jonkie en nog amper bekapt. Mag ik dan wat geduld en rust eisen? Daarbij was die eerste TBer een onbehouwen, stugge vent, die na een verkeerde pas al wilde rammen en die tweede TBer liep altijd te stressen en te klagen, waarbij zijn rusteloosheid op mijn paard overging (die van mij is zeer sfeergevoelig namelijk Clown ). En maar zeuren dat 'ie niet stil kan staan. Aan wie ligt het dan?
Mijn NBer neemt van tevoren altijd even tijd bij mijn paard en straalt een enorme rust uit. Dat werkt als een speer, Sam staat stil en laat zich bekappen. Hij blijft wel een paard die vreemden uittest, hoor, maar daar gaat mijn NBer heel goed en consequent mee om, zonder te slaan.
Dat, gecombineerd met het feit, dat zijn hoeven nu gezonder zijn dan ooit tevoren, zegt mij dat dit de juiste manier voor ons is. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:58

JoviBan schreef:
Wel heb ik het veel en vaak om me heen gezien hoe hoefsmeden met paarden omgaan. Hoe ze hun vijl of hamer tegen de buik van het paard ramden, of zelfs tegen het hoofd.
Er loopt ook ergens een topic over, toch?

Tja, je hebt overal slechte mensen tussen zitten, bij TB en zeker ook bij NB...
Maar dat is niet te wijten aan het traditioneel bekappen, dat heeft namelijk niets met het karakter van de hoefsmid te maken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:00

opala schreef:
griebels schreef:

Maar het kwam zo te zien wel over Tong uitsteken

Ik weet niet jij over hebt willen brengen... Het enige wat bij mij over is gekomen dat je fel tegen alles ingaat wat niet in jouw straatje omgaat...
Zegt meer over jou dan over mij.

Maar verder heb jij niets bij over kunnen brengen, dus probeer het nog maar een keer... op een fatsoenlijke manier!