Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sizzle schreef:Oeh, Blackjee 9 maanden al, vreselijk zeg al die onzekerheid.
Bij mijn merrie zijn vorige week donderdag foto's gemaakt na 5 weken weidegang. Het been bleef maar dik en de wond was nog steeds actief en warm. Antibiotica deed helemaal niets dus het is iets van binnen uit en geen infectie. Op de foto's bleek dat het stukje bot verdwenen was en er nu een rond gat in het griffelbeen zit vlak bij de kop. De DA wist er niet zoveel raad mee en heeft de foto's naar een andere kliniek gestuurd. Omdat ze niet verwachtte dat er geopereerd hoefde te worden heb ik mijn merrie maar gewoon weer naar de hengstenhouder gebracht voor haar 5e dekpoging van dit jaar. Vandaag belde de DA met de uitslag. De kans dat het stukje op reis is gegaan is erg klein vanwege de omvang en vorm (bolletje van ongeveer een halve cm doorsnede) dus waarschijnlijk is het opgelost of nog aan het oplossen. Dat is op zich heel gunstig, maar omdat het dus een steriele ontsteking is bestaat ook de kans dat de ontsteking chronisch zou worden en dat is dus einde verhaal. Er zitten ook nog losse flodders botvlies rond de breuk. De conclusie was dat, om het goed te kunnen laten genezen, het breukvlak gepolijst en gespoeld moet worden onder algehele narcose. Volgende week woendag heb ik een afspraak, dus ga ik deze week de ijzers eraf laten halen en een operatieverzekering afsluiten. Het potentele veulentje is bij deze uiteraard weer afgeschreven helaas. Hopelijk zal dat nog lukken in augustus en anders is het jammer, zolang ze maar hersteld in ieder geval.

wednesday schreef:Wat ik me nu afvroeg:
wat zijn jullie kosten geweest bij de operatie? dus alles met nazorg erbij (dan kan ik me een idee vormen van de uiteindelijk totale kost) mag via pm
Kent iemand iets van schiefels? Is het dan zo dat als ze gestabiliseerd zijn, ze zowiezo nooit meer groeien? Want de veearts deed er raar over naar mijn gevoel.
alvast bedankt!
wednesday schreef:hallo,
In april heeft mijn paard 2 schiefels gekregen op zijn 2 voorbenen. Dat werd toen door de veearts afgedaan als schoonheidsfout. Maar het bleef groeien en dus heb ik aangedrongen op foto's. Bleek dat het griffelbeentje van zijn linkerbeen gebroken is geweest ( meer dan 1 jaar geleden dus bij de vorige eigenaar). Nu doordat ik van niets wist en toch heb zitten rijden is daar botwoekering opgekomen en dus die schiefel. Oplossing was: anderhalve maand stalrust in de hoop dat de schiefel stabiliseert en dus NIET meer kan groeien (Is dit echt zo??)
Nu belde de veearts mij dat hij een second opinion had gevraagd bij een andere veearts en dat als het na deze periode niet gestabiliseert is, ik best mijn paardje kan laten opereren.
Operatiekosten per been 900 €.
Wat ik me nu afvroeg:
wat zijn jullie kosten geweest bij de operatie? dus alles met nazorg erbij (dan kan ik me een idee vormen van de uiteindelijk totale kost) mag via pm
Kent iemand iets van schiefels? Is het dan zo dat als ze gestabiliseerd zijn, ze zowiezo nooit meer groeien? Want de veearts deed er raar over naar mijn gevoel.
alvast bedankt!

wednesday schreef:Dus een schiefel kan wel nog groeien nadat hij gestabiliseerd is geweest.. Dit vind ik niet echt geruststellend.
Maar dan kan het goed zijn dat ik elke keer terug foto's moet pakken. Dat zijn toch ook grote kosten en dan heb ik nog geen zekerheden!
Ik vind het echt moeilijk om nu het juiste te weten. De ene zegt dit de andere zegt dat!
De schiefel van Pedro (mijn paard) is wel groter dan die van Mirgino. Aan het rechterbeen heeft hij geen breuk maar wel een zeer zeer kleine schieffel, amper met het oog zichtbaar (lijkt wel een muggenbeet).
Het is moeilijk om het juiste te beslissen en zeker aangezien mijn vertrouwen in men veearts niet meer goed zit!
Maar zowiezo nog 2 weken afwachten!

wednesday schreef::s Mijn veearts zei dat er helemaal niets aan te doen was behalve stilstaan of opereren. Dus klei en koelen zou niets helpen. Ik snap er echt niets meer van! En dat schiefels nooit meer weggaan maar de jouwe (van jouw paard dan) is toch ernstig verkleind dan :s
Ook mocht ik zeker nooit meer peesbeschermers of andere beschermers aandoen want dat zou de groei van de schieffel terug opgang brengen doordat het er rond zit.
Een operatie komt er alleen als mijn paard anders niet zonder pijn/manken verder kan.
Maar als het bij jou ruim 1 jaar heeft geduurd! wat ben ik dan met mijn anderhalf maand stalrust? Dus waarschijnlijk zal er niets verbeterd zijn, en zal de veearts dan toch een operatie aanraden.
Niet simpel!

wednesday schreef:ja ik heb al op verscheidene sites de uitleg gelezen maar ik vind het vaak tegenstrijdig.
Ik denk eigenlijk dat ik op zoek moet naar een andere veearts.De mijne heeft zelfs niet gekeken of pedro zichzelf aantikt tijdens het lopen of iets dergelijks.
En ik vind het gewoon niet duidelijk wat hij zegt. Dus dat is al een begin!
tallie: 2000€ voor 1 been? Dan zie ik het helemaal niet meer zitten! ALS hij geopereerd moet worden is het aan 2 benen.
ik zal maar afwachten... (grmpf!)