Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:20

Oeh, Blackjee 9 maanden al, vreselijk zeg al die onzekerheid.
Bij mijn merrie zijn vorige week donderdag foto's gemaakt na 5 weken weidegang. Het been bleef maar dik en de wond was nog steeds actief en warm. Antibiotica deed helemaal niets dus het is iets van binnen uit en geen infectie. Op de foto's bleek dat het stukje bot verdwenen was en er nu een rond gat in het griffelbeen zit vlak bij de kop. De DA wist er niet zoveel raad mee en heeft de foto's naar een andere kliniek gestuurd. Omdat ze niet verwachtte dat er geopereerd hoefde te worden heb ik mijn merrie maar gewoon weer naar de hengstenhouder gebracht voor haar 5e dekpoging van dit jaar. Vandaag belde de DA met de uitslag. De kans dat het stukje op reis is gegaan is erg klein vanwege de omvang en vorm (bolletje van ongeveer een halve cm doorsnede) dus waarschijnlijk is het opgelost of nog aan het oplossen. Dat is op zich heel gunstig, maar omdat het dus een steriele ontsteking is bestaat ook de kans dat de ontsteking chronisch zou worden en dat is dus einde verhaal. Er zitten ook nog losse flodders botvlies rond de breuk. De conclusie was dat, om het goed te kunnen laten genezen, het breukvlak gepolijst en gespoeld moet worden onder algehele narcose. Volgende week woendag heb ik een afspraak, dus ga ik deze week de ijzers eraf laten halen en een operatieverzekering afsluiten. Het potentele veulentje is bij deze uiteraard weer afgeschreven helaas. Hopelijk zal dat nog lukken in augustus en anders is het jammer, zolang ze maar hersteld in ieder geval.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:49

Voor de meiden wie met ons in dit topic hebben meegeleefd en wij met hun...

We hebben helaas onze super pony verleden week moeten laten inslapen.(niet door haar griffelbeenbreuk/operatie hoor)

We missen haar enorm !!!!!!!!!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 07:17

O Marsan, wat erg! Waardoor dan?

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:08

Marsan, Wat erg meis! Hoe dat zo? Ik snap als je het moeilijk vind om te vertellen hoor,
Veel sterkte !!

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:13

Sizzle schreef:
Oeh, Blackjee 9 maanden al, vreselijk zeg al die onzekerheid.
Bij mijn merrie zijn vorige week donderdag foto's gemaakt na 5 weken weidegang. Het been bleef maar dik en de wond was nog steeds actief en warm. Antibiotica deed helemaal niets dus het is iets van binnen uit en geen infectie. Op de foto's bleek dat het stukje bot verdwenen was en er nu een rond gat in het griffelbeen zit vlak bij de kop. De DA wist er niet zoveel raad mee en heeft de foto's naar een andere kliniek gestuurd. Omdat ze niet verwachtte dat er geopereerd hoefde te worden heb ik mijn merrie maar gewoon weer naar de hengstenhouder gebracht voor haar 5e dekpoging van dit jaar. Vandaag belde de DA met de uitslag. De kans dat het stukje op reis is gegaan is erg klein vanwege de omvang en vorm (bolletje van ongeveer een halve cm doorsnede) dus waarschijnlijk is het opgelost of nog aan het oplossen. Dat is op zich heel gunstig, maar omdat het dus een steriele ontsteking is bestaat ook de kans dat de ontsteking chronisch zou worden en dat is dus einde verhaal. Er zitten ook nog losse flodders botvlies rond de breuk. De conclusie was dat, om het goed te kunnen laten genezen, het breukvlak gepolijst en gespoeld moet worden onder algehele narcose. Volgende week woendag heb ik een afspraak, dus ga ik deze week de ijzers eraf laten halen en een operatieverzekering afsluiten. Het potentele veulentje is bij deze uiteraard weer afgeschreven helaas. Hopelijk zal dat nog lukken in augustus en anders is het jammer, zolang ze maar hersteld in ieder geval.

Poe, nou dat van jou is ook niet niks zeg! Bij Black ligt zijn pees erg dicht op het girffelbeen komt mede door een oude blessure, wat door het deukje tegen de pees is gaan schuren waardoor de pees dus eigenlijk weer is gaan opspelen, met allerlei scheurtjes etc..
Tsjah ik hoop en dat hoop ik ook echt dat ik OOIT weer eens op hem kan rijden al is het alleen maar stappen.. Hij vind het gelukkig niet erg op het land maar ken ook paarden die het vreselijk vinden dag en nacht op het land!
Ik had ook geprobeerd om voor een operatie maar het heeft geen zin, het griffelbeentje kan er wel uit, maar dan gaat het alsnog schuren tegen de pees, het botvlies was natuurlijk ook weg voor een gedeelte het heeft gewoon tijd nodig om te genezen en die tijd gun ik hem ook! Ik wil jou heel veel sterkte wensen.. Je hebt in ieder geval een schitterend paard!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:46

Marsan, wat vreselijk... sterkte
Blackjee, De pees was ook het eerste waar ik bang voor was, dat was echt mijn nachtmerrie maar gelukkig zit de breuk juist aan de voorkant bij Sizzle.
Peesproblemen zijn vreselijk tijdrovend heleaas. Ik heb ook een jaar naast mijn paard gelopen ivm een peesblessure aan het voorbeen. Sizzle kan dan absoluut niet in de wei want die gedraagd zich als een 3 maanden oud veulen ipv een 10 jarige met levenservaring. Was er helemaal niets dat ze operatief kunnen doen voor je, zoals het oppervlak gladder maken oid?
Ik hoop maar dat het niet chronisch wordt voor je dan komt het vast wel weer goed. Heg je nog wel eens de mogenlijkheid om op een ander paard te rijden, of doe je nu zelf ook niets?

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:54

Sizzle, Nee af en toe het paard van mn beste vriendin kimdj19 hier op bokt, die heeft 2 paarden, en dat merk ik toch wel hoor ik heb haast geen conditie meer. Ik hoop ook niet dat het chronisch word. Het enige goede teken is dat het niet meer warm is geweest, en dat het lijkt alsof het al dunner word soms (vroeger springpaard geweest) dus hij vind het geweldig om over touwtjes en hekjes heen te springen en zelfs daar was het been niet dik van, hij is toen hij voor het eerst 2 maanden geleden ong, naar een ander land gegaan met een ander paard hij ging heel erg gek doen alleen maar rennen rennen en nog eens rennen toen was het been oko niet dik.
Ik kan aan me da wel es voorstellen van operatief daar had ik nog niet aangedacht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:05

Sizzle zou gisteren geopereerd worden, maar de arts was ziek helaas. Nu is het tot maandag uitgesteld.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:02

Heel veel succes maandag sizzle...

Bij pablo merk je niets meer van zijn blessure.. Nu heb ik ook het geluk gehad dat de pees helemaal niet beschadigd was en dat het puur ging om het helen van de hechting en voor de rest weer het been op conditie krijgen..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:56

Marsan gecondoleerd.
Ebo gaat ook weer lekker. Foto's staan op HAW.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:12

ik moet nog steeds eens foto's gaan maken...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:19

hallo,
In april heeft mijn paard 2 schiefels gekregen op zijn 2 voorbenen. Dat werd toen door de veearts afgedaan als schoonheidsfout. Maar het bleef groeien en dus heb ik aangedrongen op foto's. Bleek dat het griffelbeentje van zijn linkerbeen gebroken is geweest ( meer dan 1 jaar geleden dus bij de vorige eigenaar). Nu doordat ik van niets wist en toch heb zitten rijden is daar botwoekering opgekomen en dus die schiefel. Oplossing was: anderhalve maand stalrust in de hoop dat de schiefel stabiliseert en dus NIET meer kan groeien (Is dit echt zo??)
Nu belde de veearts mij dat hij een second opinion had gevraagd bij een andere veearts en dat als het na deze periode niet gestabiliseert is, ik best mijn paardje kan laten opereren.
Operatiekosten per been 900 €.

Wat ik me nu afvroeg:
wat zijn jullie kosten geweest bij de operatie? dus alles met nazorg erbij (dan kan ik me een idee vormen van de uiteindelijk totale kost) mag via pm
Kent iemand iets van schiefels? Is het dan zo dat als ze gestabiliseerd zijn, ze zowiezo nooit meer groeien? Want de veearts deed er raar over naar mijn gevoel.

alvast bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:25

wednesday schreef:
Wat ik me nu afvroeg:
wat zijn jullie kosten geweest bij de operatie? dus alles met nazorg erbij (dan kan ik me een idee vormen van de uiteindelijk totale kost) mag via pm
Kent iemand iets van schiefels? Is het dan zo dat als ze gestabiliseerd zijn, ze zowiezo nooit meer groeien? Want de veearts deed er raar over naar mijn gevoel.
alvast bedankt!

pfiew, hoeveel zou het totaal kosten..
Ik heb tot nu toe (zonder operatie) al rekeningen van rond de 600 euro. Operatie dus tegen 1000 aan en dan nog een aantal dagen stalling (20 per dag) waarschijnlijk antibiotica e.d.
Ik ga maar uit van 2000 totaal. Gelukkig wel verzekerd, eigen risico zit dan ook nog steeds rond de 400.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:26

wednesday schreef:
hallo,
In april heeft mijn paard 2 schiefels gekregen op zijn 2 voorbenen. Dat werd toen door de veearts afgedaan als schoonheidsfout. Maar het bleef groeien en dus heb ik aangedrongen op foto's. Bleek dat het griffelbeentje van zijn linkerbeen gebroken is geweest ( meer dan 1 jaar geleden dus bij de vorige eigenaar). Nu doordat ik van niets wist en toch heb zitten rijden is daar botwoekering opgekomen en dus die schiefel. Oplossing was: anderhalve maand stalrust in de hoop dat de schiefel stabiliseert en dus NIET meer kan groeien (Is dit echt zo??)
Nu belde de veearts mij dat hij een second opinion had gevraagd bij een andere veearts en dat als het na deze periode niet gestabiliseert is, ik best mijn paardje kan laten opereren.
Operatiekosten per been 900 €.

Wat ik me nu afvroeg:

alvast bedankt!

loopt jouw paard kreupel?

de mijne heeft ook haar griffelbeen aan de binnenkant voorbeen gebroken had in div stukjes
ook dat konden wij pas zien nadat ze geveulend had
en het was weer aan elkaar gegroeit
paar mnd geleden is ze opnieuw op de foto gezet vanwege iets anders en de schieffel is nu na 2 jr van vorm veranderd maar nog steeds niet schadelijk
hij blijft dus gewoon zitten
verder heeft ze nog meer schieffels op beide voorbenen waar ze verder geen last van heeft.

dus niet zomaar gaan opereren omdat het niet mooi zou zijn,aan een operatie zitten ook gevaren!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:35

Neen hij heeft helemaal nergens last van!
Eerst was mijn veearts zelfs tegen foto's nemen want het was maar een schoonheidsfout! En nu ineens komt hij aandragen met een operatie! Dat was voor mij zeer zeer onverwachts.
Nu vroeg ik gewoon aan hem of hij het dan echt noodzakelijk achtte te opereren. Hij begon onmiddellijk terug rond de pot te draaien : ja en we zouden dat kunnen doen of we zouden kunnen afwachten.. Maar er kwam dus niet echt iets duidelijk uit! Wel zei hij: nu heeft men paard grote kans dat de operatie goed verloopt maar als de schiefels groter worden zouden zijn kansen steeds kleiner worden...
Dus ik zit wel met schrik maar toch opereren vind ik ook overhaast eigenlijk.
Momenteel zit ik met het gedacht nog twee weken gewoon stalrust, dan is die anderhalve maand rond, Dan opnieuw foto's, kijken of het gestabiliseerd is. Zo ja, mooi zo. Zo nee, andere veearts laten komen en die laten zeggen wat hij het best acht!

Die schieffel die van vorm was veranderd bij jou was die ooit al gestabiliseerd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:45

er zijn in juli 2005 foto`s gemaakt,ze liep niet kreupel maar omdat de bult redelijk groot was wilden we zekerheid hebben wat er aan de hand was.
op de foto was een schieffel te zien van 1,7cm dik en 2cm lang en daarin botstukjes.

de schieffel is er op 6 mei 2005 gekomen!

dus na 2 mnd was het ingekapselt en hard geworden.
ik mocht weer rustig aan gaan beginnen met de pony[ ze was ziek geweest na een dood veulen] en ze is nooit kreupel geweest.

nu zo`n 3 mnd is vanwege iets anders op de foto gezet en hebben we ook de schieffel meegepakt
deze was nu ong 3 cm lang en 0.7cm dik
en lag nog steeds vrij van de pees.

hij is dus anders van vorm geworden.
zo was hij na 2 mnd,de zwelling was hier al verdwenen.
Afbeelding

ik zal ff zoeken of ik een foto van kort geleden kan vinden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:51

Als een paard er geen last van heeft zou ik zeker niet opereren hoor, mij te risico vol. Grappig eigenlijk dat ik juist het tegenovergestelde heb. Jullie hebben botwoekering en ik heb juist bot oplossing.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:05

Dus een schiefel kan wel nog groeien nadat hij gestabiliseerd is geweest.. Dit vind ik niet echt geruststellend.
Maar dan kan het goed zijn dat ik elke keer terug foto's moet pakken. Dat zijn toch ook grote kosten en dan heb ik nog geen zekerheden!
Ik vind het echt moeilijk om nu het juiste te weten. De ene zegt dit de andere zegt dat!

De schiefel van Pedro (mijn paard) is wel groter dan die van Mirgino. Aan het rechterbeen heeft hij geen breuk maar wel een zeer zeer kleine schieffel, amper met het oog zichtbaar (lijkt wel een muggenbeet).
Het is moeilijk om het juiste te beslissen en zeker aangezien mijn vertrouwen in men veearts niet meer goed zit!
Maar zowiezo nog 2 weken afwachten!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:11

wednesday schreef:
Dus een schiefel kan wel nog groeien nadat hij gestabiliseerd is geweest.. Dit vind ik niet echt geruststellend.
Maar dan kan het goed zijn dat ik elke keer terug foto's moet pakken. Dat zijn toch ook grote kosten en dan heb ik nog geen zekerheden!
Ik vind het echt moeilijk om nu het juiste te weten. De ene zegt dit de andere zegt dat!

De schiefel van Pedro (mijn paard) is wel groter dan die van Mirgino. Aan het rechterbeen heeft hij geen breuk maar wel een zeer zeer kleine schieffel, amper met het oog zichtbaar (lijkt wel een muggenbeet).
Het is moeilijk om het juiste te beslissen en zeker aangezien mijn vertrouwen in men veearts niet meer goed zit!
Maar zowiezo nog 2 weken afwachten!

ik kan geen recente foto vinden waar haar been zonder bescherming opstaat Clown
maar deze schieffel is ruim de helft kleiner geworden wel iets langer langs het been.

bij haar kan hij ook veranderd zijn omdat ze zich nogaleens zelf aantikt Clown
ze heeft er nu 5 schieffels op beide benen aangetikt
en 1 grote zit aan de buitenkant,dat was als jaarling gebeurt
deze schieffel zit helemaal bovenaan bij het griffelbeen,maar ook hier geen last van.

het heeft bij mijn pony ruim 1 jr geduurd voordat de schieffel echt verbeent was en er geen vocht meer rondom zat.
ik heb moeten koelen,kleien en smeren.
mijn DA zei dat wanneer je paard er geen last van heeft je niet moet opereren.

de mijne heeft alleen wat problemen met beschermers omdat de rand precies op de schieffel ligt daarom kan ze alleen 3in1 bb om.

ik zou als ik jou was een second opinion doen,zeker als je een operatie overweegt.
en laat je goed voorlichten over de risico`s van de operatie.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:24

:s Mijn veearts zei dat er helemaal niets aan te doen was behalve stilstaan of opereren. Dus klei en koelen zou niets helpen. Ik snap er echt niets meer van! En dat schiefels nooit meer weggaan maar de jouwe (van jouw paard dan) is toch ernstig verkleind dan :s
Ook mocht ik zeker nooit meer peesbeschermers of andere beschermers aandoen want dat zou de groei van de schieffel terug opgang brengen doordat het er rond zit.

Een operatie komt er alleen als mijn paard anders niet zonder pijn/manken verder kan.
Maar als het bij jou ruim 1 jaar heeft geduurd! wat ben ik dan met mijn anderhalf maand stalrust? Dus waarschijnlijk zal er niets verbeterd zijn, en zal de veearts dan toch een operatie aanraden.

Niet simpel!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:28

bij mijn paard was er geen optie..
Kon alleen maar geopereerd worden.
Hij had er ook goed last van, want hij liep er ook kreupel op.
Bij mij was het het achterbeen..

Enne op 2000 euro zit je zo hoor...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:31

wednesday schreef:
:s Mijn veearts zei dat er helemaal niets aan te doen was behalve stilstaan of opereren. Dus klei en koelen zou niets helpen. Ik snap er echt niets meer van! En dat schiefels nooit meer weggaan maar de jouwe (van jouw paard dan) is toch ernstig verkleind dan :s
Ook mocht ik zeker nooit meer peesbeschermers of andere beschermers aandoen want dat zou de groei van de schieffel terug opgang brengen doordat het er rond zit.

Een operatie komt er alleen als mijn paard anders niet zonder pijn/manken verder kan.
Maar als het bij jou ruim 1 jaar heeft geduurd! wat ben ik dan met mijn anderhalf maand stalrust? Dus waarschijnlijk zal er niets verbeterd zijn, en zal de veearts dan toch een operatie aanraden.

Niet simpel!

de mijne heeft alleen om weer te genezen van de bevalling op rust in de wei gestaan en na een paar weken zijn we gewoon gaan rijden.
zolang ze niet kreupel ging lopen was er niets aan de hand.

en de klei en gedoe was om het vocht eruit te halen.
na het koelen zag je echt dat de plek dunner was..
en ik moet juist wel bb om omdat ze zichzelf aantikt
daarom heb ik 3in1 omdat deze zacht zijn en om de schieffel heenvouwen.

een schieffel is een botwoekering dat komt omdat het botvlies kapot is en de hersenen een sein krijgen dat er bot aangemaakt moet worden.

lees een op de site van http://www.hoofcare.nl daar staat ook een foto bij.

een schieffel is een rotgezicht en soms lastig met bb maar verder kan het echt geen kwaad,ze moeten het niet weer aantikken want dan heb je kans dat het botvlies weer beschadigd en het bot gaat groeien

sommige schieffels verdwijnen na jaren spontaan, dan lost dat botwoekering op.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:36

ja ik heb al op verscheidene sites de uitleg gelezen maar ik vind het vaak tegenstrijdig.
Ik denk eigenlijk dat ik op zoek moet naar een andere veearts.De mijne heeft zelfs niet gekeken of pedro zichzelf aantikt tijdens het lopen of iets dergelijks.
En ik vind het gewoon niet duidelijk wat hij zegt. Dus dat is al een begin!

tallie: 2000€ voor 1 been? Dan zie ik het helemaal niet meer zitten! ALS hij geopereerd moet worden is het aan 2 benen.

ik zal maar afwachten... (grmpf!)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:39

wednesday schreef:
ja ik heb al op verscheidene sites de uitleg gelezen maar ik vind het vaak tegenstrijdig.
Ik denk eigenlijk dat ik op zoek moet naar een andere veearts.De mijne heeft zelfs niet gekeken of pedro zichzelf aantikt tijdens het lopen of iets dergelijks.
En ik vind het gewoon niet duidelijk wat hij zegt. Dus dat is al een begin!

tallie: 2000€ voor 1 been? Dan zie ik het helemaal niet meer zitten! ALS hij geopereerd moet worden is het aan 2 benen.

ik zal maar afwachten... (grmpf!)

heb je foto`s van de benen van jouw paard?
ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:43

nee 2000 euro totaal...