Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grethal

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:14

ikke schreef:
Ik hoop van harte dat je over een half jaar daar nog steeds zo over denkt, en ook dat je over voldoende inzicht beschikt om te herkennen wanneer dit niet het geval zou zijn en daarop passende maatregelen te nemen............

Geen probleem, inzicht ruimschoots aanwezig en half jaar is al voorbij, de meeste paarden bij ons staan er namelijk al anderhalf jaar op.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:36

Grethal, wat voor paarden staan er op die ijzers?
Zij dat grote paarden, zwaardere type paarden?
Of pony's? Omdat mijn huidige hoefsmid vond dat mijn type paard er nooit op zou kunnen weg komen. Nou vraag ik me af of het ook echt aan het type paard zou liggen? kwa gewicht en grootte. Dus heeft verder niks te maken met wat je met het paard doet en of het gebreken heeft etc

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:06

__Esther__ schreef:
Grethal, wat voor paarden staan er op die ijzers?
Zij dat grote paarden, zwaardere type paarden?
Of pony's? Omdat mijn huidige hoefsmid vond dat mijn type paard er nooit op zou kunnen weg komen. Nou vraag ik me af of het ook echt aan het type paard zou liggen? kwa gewicht en grootte. Dus heeft verder niks te maken met wat je met het paard doet en of het gebreken heeft etc

1x Welsh pony, 1.24, hoefbevangen geweest jaren geleden, gewicht ?, alleen voor ijzers
1x Arabier, 1.55, gewicht 450 kilo?, stevige bouw, rondom ijzers
1x NRPS ruin, 1.62, gewicht 540 kilo, slank type, alleen voor ijzers
1x KWPN merrie, 1.63, gewicht 560 kilo, stevig paard met lange rug, alleen voor ijzers
1x KWPN merrie, 1.64, gewicht 560 kilo, normaal type, rondom ijzers
1x NRPS ruin, 1.66, gewicht 530 kilo, stevige korte bouw, rondom ijzers
1x NRPS merrie, 1.67, gewicht 640 kilo, stevige maar atletische tante, rondom ijzers
Alle zeven paarden zijn qua type en bouw totaal verschillend.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:59

willem was 1.78 en bijna 800 kilo.. das ff ietsjes verschil

met alleen de voorijzers ging het prima.. het gedonder kwam toen de achterijzers er onder kwamen.
willem had niet alleen verdikking aan de achterbenen, maar rechtsachter, dat been waar hij mee sleepte had net boven de kogel tot halverwege het pijpbeen gewoon hard weefsel.. echt bindweefsel.. waardoor hij zijn been af en toe niet helemaal goed neer kon zetten.

lijkt me toch niet de bedoeling van ijzers...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:36

Ik denk dat het gewoon voor ieder paard anders is. Er zijn paarden die er super op lopen en paarden die het er niet goed op lopen.

Nicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:27

gekke_koei schreef:
willem was 1.78 en bijna 800 kilo.. das ff ietsjes verschil

met alleen de voorijzers ging het prima.. het gedonder kwam toen de achterijzers er onder kwamen.
willem had niet alleen verdikking aan de achterbenen, maar rechtsachter, dat been waar hij mee sleepte had net boven de kogel tot halverwege het pijpbeen gewoon hard weefsel.. echt bindweefsel.. waardoor hij zijn been af en toe niet helemaal goed neer kon zetten.

lijkt me toch niet de bedoeling van ijzers...

Ik heb een Shire van 1.80cm en ook zeker 800 kg.
Zij had een hoefzweer in haar voorvoet die maar niet over ging. 1 x Cytec eronder en super, geen dag meer kreupel gelopen.
Het lijkt me dat er met jouw paard meer aan de hand was, het klinkt meer alsof er geweld van buitenaf het pijpbeen heeft beschadigd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:32

Wow! Dus Cytec haalt in een klap een hoefzweer er uit?

Nicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:45

blacksmith schreef:
Ik wil niemand een mening opdringen maar het bij een cytek ijzer loopt het paard eigenlijk op z'n zool.
Dit wordt door het ijzer ondersteund.
Als ik een onbeslagen hoef bekijk ligt de zool dieper dan de hoornwand, m.a.w. het paard loopt voornamelijk op de hoornwand en krijgt alleen in zachte bodem ondersteuning van de zool.
Als een paard op ijzers gezet wordt zal het ijzer aan de hoef aangepast worden en niet de hoef aan het ijzer.
Een cytekijzer is niet te vervormen en kan alleen naar achteren of naar voren geschoven worden om de witte lijn op te zoeken waarin genageld dient te worden.
Als ik zelf een brede voet heb zal ik best wel in een smalle schoen passen als ik mijn voet aanpas.
Of dit lekker loopt is nog maar de vraag.
Er zijn mensen met positieve ervaringen van cytek maar ook legio negatieve.
Zelf zou ik nooit aan denken om het maar te proberen terwijl er in het hele land ook heel veel klachten zijn en er ook hoefsmeden mee bezig zijn die geen opleiding gehad hebben.

Als je een paard van zijn ijzers afhaald moet je eens opletten wat de hoef gaat doen naar verloop van tijd. De zool wordt harder en groeit uit zodat hij gelijk met de hoornwand loopt (laat maar zeggen een soort van eelt). Dus laten lopen op de hoornwand lijkt me altijd minder goed dan de hele voet te gebruiken.

Ik geloof gerust dat niet ieder paard baat heeft bij cytek, het is gewoon een kwestie van proberen denk ik.

Nicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:53

Bij mijn shire was dat wel het geval dat in 1x de zweer weg was na het beslaan met cytek.
2x naar de dierenarts geweest en 2x de hoefsmid laten komen terwijl een normale zweer na 1x opensnijden wel genezen moet maar de zweer kwam de volgende dag weer terug ook naar spoelen, voeten badjes en strand(zeewater).
Ik denk dat het een witte lijn zweer is geweest of zoiets. Wie het weet mag het zeggen. Alleen zodra hij beslagen was met cytek liep ze als nooit tevoren. Daarna gewoon weer op blote voeten en geen last meer gehad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:54

Maar de zool is enigsinds meegaant, het ijzer (dat bij de cyteks ook een deel op de zool zit) niet.

Ik gebruik nu kunststof, dat laat ook de straal meedragen

Nicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:03

Een ander paard van mij heeft ook op kunststof gestaan, ging goed. Toch kun je kunstof ook niet echt buigen, het dempt alleen wel beter. Wat ik al zei; probeer wat dan weet je wat.
Dat het paard in de puinpoeier ligt door 1x verkeerd beslag geloof ik niet. Vaak probeer je een dergelijk beslag al niet uit weelde.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:15

Gelukkig zijn er heel veel mogelijkheden voor onze paarden Pling Van geen ijzers tot kunsthoeven. En er zijn ook heel veel verschillende paarden. Dus voor iedereen keus genoeg.
De al eerder genoemde Kees is ook Tommy's hoefsmid. Hij weet exact wat ie doet en begrijpt prima hoe het allemaal werkt. Tommy staat sinds de laatste kapbeurt op Cytec en hij loopt super! De toekomst zal het leren, in de tussentijd wil ik niets anders OK dan! Ruimere gangen, meer beenheffing, soepel en blij.
Voor Tommy werkt het prima Ja

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:01

mijn paard staat sinds kort ook op cytek beslag en het bevalt me OK dan! !
ik hoorde wel dat als je paard erop komt te staan het een reactie geeft in het begin.
je moet wel een goede smit ervoor hebben denk want er zijn er nog veel in opleiding.
ik heb zelf de smid die de cursussen geeft. mijn andere paard is afgeschreven vanwege een peesblessure en staat op het land sindskort op cytek en ik kan niet anders zeggen dan dat die er super op gaat. Ik heb zelf de dvd hier en gezien en als je dat pas ziet denk je van ja het is geen rotzooi ik was zelf niet zo van van allerlei ijzers. ik kwam bij van nassau en die zij voor jou paard is een normaal ijzer het beste en eigenlijk voor alle paarden maar dit werkt veel beter. en ze blijven prima zitten!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:05

Bij mij op stage staan er zo'n 5 paarden op cyteks, inmiddels bijna 2 jaar geloof ik. De smid Sjoerd van Kammen behandelt ze.
Naar wat ik gehoord heb bevallen ze ontzettend goed. 1 ruin, Senner, had kapotte hoeven, brokkelen, losse wanden etc. sinds hij nu op Cyteks staat is dit ook opgehouden.

Tja ik heb zelf te weinig ervaring ermee om zelf een mening te vormen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:49

blacksmith schreef:
Ik wil niemand een mening opdringen maar het bij een cytek ijzer loopt het paard eigenlijk op z'n zool.
Dit wordt door het ijzer ondersteund.
Als ik een onbeslagen hoef bekijk ligt de zool dieper dan de hoornwand, m.a.w. het paard loopt voornamelijk op de hoornwand en krijgt alleen in zachte bodem ondersteuning van de zool.
Als een paard op ijzers gezet wordt zal het ijzer aan de hoef aangepast worden en niet de hoef aan het ijzer.

en hoe verklaar je dat paarden die op zooltjes lopen veel beter lopen?

Citaat:
Een cytekijzer is niet te vervormen en kan alleen naar achteren of naar voren geschoven worden om de witte lijn op te zoeken waarin genageld dient te worden.
Als ik zelf een brede voet heb zal ik best wel in een smalle schoen passen als ik mijn voet aanpas.
Of dit lekker loopt is nog maar de vraag.

dat vraag ik mij idd ook af...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:58

Tja ik heb zo eens het een an ander gelezen hier. En echt niet alles hoor. Zeker niet nadat ik dit verhaal bij mijn hoefsmid kwam vertellen.
Mijn hoefsmid heeft gestudeerd in Utrecht en is afgestudeerd orthopedische smid. Wil heus niet zeggen dat hij alles weet meet ben al jaren klant bij hem en meer dan tevreden.
Maar hij zei dus dat deze ijzers het slechtste voor je paard zijn. Hij heeft mij foto's laten zien van een paard wat met deze ijzers beslagen was. En zelfs ik (als min of meer leek) zag dat het er verschrikkelijk onder zat. Ook hij zei dat het onmogelijk is om deze ijzers goed aan te brengen bij alle paarden omdat ze niet te vervormen zijn. Je moet de voet dus aanpassen aan de schoen. Zo iets belachelijks heb ik nog nooit gehoord.
Ik hoop maar dat niet iedereen ineens van die ijzers gaat gebruiken. En dat ze zich eerst degelijk (door mensen met verstand van zaken) laten voorlichten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:05

fleurbartels schreef:
en hoe verklaar je dat paarden die op zooltjes lopen veel beter lopen?

Sommige paarden lopen beter met zooltjes omdat dat wat meer dempt.
Mijn paard heeft zooltjes gehad en dat is toch heel wat anders als de zool laten dragen.
Paard werd gewoon traditioneel bekapt en beslagen, alleen met een leertje ertussen. Vaak knipte ie ook de binnenkant eruit. Zodat je de hoeven gewoon uit kon krabben. Dus zulke zooltjes zijn totaal niet te vergelijken met het idee achter Cytecijzers.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:45

ponyparadijs schreef:
Tja ik heb zo eens het een an ander gelezen hier. En echt niet alles hoor. Zeker niet nadat ik dit verhaal bij mijn hoefsmid kwam vertellen.
Mijn hoefsmid heeft gestudeerd in Utrecht en is afgestudeerd orthopedische smid. Wil heus niet zeggen dat hij alles weet meet ben al jaren klant bij hem en meer dan tevreden.
Maar hij zei dus dat deze ijzers het slechtste voor je paard zijn. Hij heeft mij foto's laten zien van een paard wat met deze ijzers beslagen was. En zelfs ik (als min of meer leek) zag dat het er verschrikkelijk onder zat. Ook hij zei dat het onmogelijk is om deze ijzers goed aan te brengen bij alle paarden omdat ze niet te vervormen zijn. Je moet de voet dus aanpassen aan de schoen. Zo iets belachelijks heb ik nog nooit gehoord.
Ik hoop maar dat niet iedereen ineens van die ijzers gaat gebruiken. En dat ze zich eerst degelijk (door mensen met verstand van zaken) laten voorlichten.

appart dat ze niet te vervormen zijn bij mij weer blijbaar wel wat ik toch echt zelf zag.maarja dan zal ik het verkeerd gezien hebben

ik ben helemaal enthausiast erover nadat mijn eigen paard die op alle beslag heeft gelopen ook van van Nassau en het nu voor het eerst op cytek goed doet. ik vind dat wel heel wat zeggen!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:35

met willem was er helemaal nix anders aan de hand en zeker geen klap van buitenaf.
willem stond eerst op kunstof, dat ging super. toen hebben we blootvoets geprobeerd en dat ging mis
hij kreeg scheuren. de smid had een ander beslag, de cytek dus die hem van de scheuren af zou moeten helpen. normaal beslag oftewel wand beslag zou altijd scheuren blijven veroorzaken was zijn mening.
na een 1e keer afgeketst te hebben, ben ik de 2e keer overstag gegaan.. het klonk allemaal heel aannemelijk en kom, iedereen wil het beste voor zijn paard en ik dacht hem hiermee verlichting te kunnen geven voor zijn gestel(karperrug, weggevallen spieren). hij liep op ieder ander beslag prima.
alleen voor, dat ging prima. hij had een beter voorbeen gebruik. toen achter geprobeerd. toen ze er opgeslagen waren kon hij zijn voeten al niet neerzetten. hij wist niet hoe, dus hij was de hele tijd zijn balans aan het zoeken.
puntje bij paaltje liep hij er prima mee weg, dus ging goed.
maar steeds meer ging hij slepen met rechtsachter. hij kreeg opgelopen benen. met rijden moest ik rechtsachter meer bij tikken, die zette hij anders weg.

tja.. de rest van het verhaal ken je inmiddels al.... ik heb het lang zat een kans gegeven.. maar vind het wel heel typisch dat een paard wat nooit wat gemankeerd heeft, flinke bloeduitstortingen laat zien onder de cytek en een paar weken later kreupel is en uiteindelijk 2 maanden later zijn been breekt en er nu niet meer is.
als een beslag zulke reacties kan geven vind ik dat best heftig.. snap ik ook waarom hij niet meer wilde wijken naar links en stevig in verzet ging zodra er teveel gewicht op rechtsachter kwam te staan. uiteindelijk zal hij gezien zijn leeftijd en verleden juist last gekregen hebben van atrose of iets in die richting.. wat zonder dit uitstapje misschien niet eens tot uiting had gekomen.

misschien heb ik de pech gehad de verkeerde smid te treffen en kan cytek onder een andere smid wel zijn doel bereiken. maar ben zo blij dat mijn vriend het al nix vond en merel er ook niet op gezet heeft...

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:45

[quote="Deniies"]

appart dat ze niet te vervormen zijn bij mij weer blijbaar wel wat ik toch echt zelf zag.maarja dan zal ik het verkeerd gezien hebben
[quote]

ijzers worden niet "gesmeden", niet gevormd naar de hoef dus. vanwege... in iedergeval zit daar een idee achter. zie ook op de website.

@ ponyparadijs: wat was precies de kritiek van jouw hoefsmid en hoe zagen die hoeven van dat paard er dan uit?

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:46

ooo dan zal ik het wel verkeerd gezien hebben dan hebben ze wel een perfecte pasvorm

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:57

Weet je zeker dat er Cyteks onder zitten? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:21

Needje schreef:
Weet je zeker dat er Cyteks onder zitten? Haha!

In Australië zijn Cytek ijzers wat we hier kennen als "natural balance" of "break-over" ijzers.
Ik kan me dus zomaar voorstellen dat hier een spraakverwarring zou kunnen ontstaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:27

Cytek werkt toch ook via het break-over principe ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:24

DubbelDun schreef:
Cytek werkt toch ook via het break-over principe ??

Jawel, maar de cyteks die we hier kennen zijn zoals ze zijn en de cyteks uit Australië (onze natural balance) zijn gewoon aan te passen, net als een "klassiek" ijzer. Deze ijzers zijn ook gewoon "wanddragend", alleen de voorkant is teruggelegd. Ze worden ook niet verder naar achter genageld (als het goed is!!) dan normale ijzers, waardoor het hoefmechanisme niet meer beïnvloed wordt dan bij een "klassiek" ijzer.