Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ireentjuh schreef:Ze staat nu blootvoets achter en heeft heel erg de neiging om op de buitenkanten te lopen, waardoor haar voeten aan de buitenkant harder slijten en ze in een stand komt te staan die je niet wilt hebben bij een paard met spat.
Jennyxx schreef:Ireentjuh schreef:Ze staat nu blootvoets achter en heeft heel erg de neiging om op de buitenkanten te lopen, waardoor haar voeten aan de buitenkant harder slijten en ze in een stand komt te staan die je niet wilt hebben bij een paard met spat.
Dit heeft mijn pony dus ook en aan 1 been zelfs zo extreem dat de hoef scheurt en vervormt. Mijn veearts adviseerde ook spatbeslag. Maar dan zou hij van extreem buitendoor naar binnendoor gezet worden en volgens mijn hoefsmid kan dat nooit goed zijn voor de gewrichten en (broek)spieren. Om te voorkomen dat hij te veel buitendoor gaat staan, heeft mijn paard wel achter ijzers. Maar dan dus meer om hem wat rechter te krijgen ipv binnendoor. Zelf heb ik hem het liefst op blote voeten en ik heb dus ook alleen maar achter ijzers genomen. Je ziet wel eens paarden met alleen voor ijzers. Hebben jullie wel eens gezien dat een paard alleen achter ijzers heeft?
Ps en ik probeer om via grondoefeningen en rijden om hem rechtgerichter te krijgen, zodat hopelijk ooit de ijzers er af kunnen.
Suus25 schreef:Ik heb wel ooit spatbeslag gehad, een soort wigjes.
Ireentjuh schreef:Bij mijn haf sleet het ene voetje ook sneller scheef dan het andere, maar dat komt doordat ze toen veel last had van haar rechter achterbeen, en het schijnt dat paarden het achterbeen waar ze last van hebben vaak in het midden plaatsen (wat je niet zou verwachten qua belasting).
Ireentjuh schreef:Sterkte Lielle! Hij heeft wel een heel mooie leeftijd bereikt![]()
Gefeliciteerd Heureka!!
Weten jullie trouwens, of een tildren infuus voor 1 keer is bij paarden met spat of dat dit ieder half jaar gedaan moet worden? Mijn veearts stelde dit wel voor bij mijn paard, maar ik ben daarbij vergeten te vragen of het de bedoeling is dat ze 1 keer een infuus krijgt of dat ik dan ieder half jaar 450 euro kwijt ben
Heureka schreef:Sorry, maar ik MOET ook gewoon even mijn nieuws kwijt. Na de constatering van spat begin november 2006 is mijn paard vandaag 'genezen' verklaard. De Tildren heeft zijn werk gedaan.
Rijden is het devies, ik mag zelfs aan een startkaart gaan denken!
Nooit durven hopen dat het zo goed zou komen met mijn meisje...