[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:16

Ik overweeg ook om mijn haf op spatbeslag te laten zetten.. al is het maar om te proberen!
Ze staat nu blootvoets achter en heeft heel erg de neiging om op de buitenkanten te lopen, waardoor haar voeten aan de buitenkant harder slijten en ze in een stand komt te staan die je niet wilt hebben bij een paard met spat.
Mijn hoefsmid heeft mij geleerd hoe ik zelf die stand kan voorkomen door eens in de 3/4 weken licht bij te veilen, maar om haar echt goed binnendoor te zetten zal ze op ijzers moeten denk ik.

De paarden die ik ken met spatbeslag staan wel met beide achterbenen op hetzelfde beslag volgensmij.. zou bij mijn haf ook gebeuren, maar die heeft ook aan beide benen spat.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:18

ja ik hoor ook alleen maar dat ze met beide benen op zelfde beslag staan idd.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:28

Ireentjuh schreef:
Ze staat nu blootvoets achter en heeft heel erg de neiging om op de buitenkanten te lopen, waardoor haar voeten aan de buitenkant harder slijten en ze in een stand komt te staan die je niet wilt hebben bij een paard met spat.

Dit heeft mijn pony dus ook en aan 1 been zelfs zo extreem dat de hoef scheurt en vervormt. Mijn veearts adviseerde ook spatbeslag. Maar dan zou hij van extreem buitendoor naar binnendoor gezet worden en volgens mijn hoefsmid kan dat nooit goed zijn voor de gewrichten en (broek)spieren. Om te voorkomen dat hij te veel buitendoor gaat staan, heeft mijn paard wel achter ijzers. Maar dan dus meer om hem wat rechter te krijgen ipv binnendoor. Zelf heb ik hem het liefst op blote voeten en ik heb dus ook alleen maar achter ijzers genomen. Je ziet wel eens paarden met alleen voor ijzers. Hebben jullie wel eens gezien dat een paard alleen achter ijzers heeft?

Ps en ik probeer om via grondoefeningen en rijden om hem rechtgerichter te krijgen, zodat hopelijk ooit de ijzers er af kunnen.

H_J: met Twister gaat het super goed. Hij loopt helemaal rad zelfs na een bokbui op de wei of het rijden op een kleine volte Pling Wanneer krijgt Jessie die echo? Twister heeft dat trouwens ook gehad.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:47

Jennyxx schreef:
Ireentjuh schreef:

Dit heeft mijn pony dus ook en aan 1 been zelfs zo extreem dat de hoef scheurt en vervormt. Mijn veearts adviseerde ook spatbeslag. Maar dan zou hij van extreem buitendoor naar binnendoor gezet worden en volgens mijn hoefsmid kan dat nooit goed zijn voor de gewrichten en (broek)spieren. Om te voorkomen dat hij te veel buitendoor gaat staan, heeft mijn paard wel achter ijzers. Maar dan dus meer om hem wat rechter te krijgen ipv binnendoor. Zelf heb ik hem het liefst op blote voeten en ik heb dus ook alleen maar achter ijzers genomen. Je ziet wel eens paarden met alleen voor ijzers. Hebben jullie wel eens gezien dat een paard alleen achter ijzers heeft?

Ps en ik probeer om via grondoefeningen en rijden om hem rechtgerichter te krijgen, zodat hopelijk ooit de ijzers er af kunnen.

Ja, daar zit natuurlijk ook wel wat in! In 1 keer in de compleet tegenovergestelde stand zetten lijkt me ook niet zo'n slim plan.
Bij mijn haf sleet het ene voetje ook sneller scheef dan het andere, maar dat komt doordat ze toen veel last had van haar rechter achterbeen, en het schijnt dat paarden het achterbeen waar ze last van hebben vaak in het midden plaatsen (wat je niet zou verwachten qua belasting Knipoog ).

Evita heeft op dit moment alleen voorijzers.. Ik heb haar ook het liefst helemaal zonder ijzers, maar voor loopt ze zo ontzettend gevoelig zonder ijzers.. dat is niet te doen. Alleen maar achter ijzers heb ik eigenlijk nog nooit gezien!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de grondoefeningen die jij doet voor het rechtrichten, heb je daar een voorbeeldje van? Evita is ook nog eens behoorlijk scheef in haar lijf en ik denk dat dat ook niet zo meewerkt bij zowel haar spat als kissing spines. Het probleem is dat ik er zelf niet op mag (ik weet ook niet of dat in de toekomst weer kan en of ik dat nog wel wil), dus ik kan daar niet onder het zadel aan gaan werken met haar.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:45

Jennyxx, heb nog nooit een paard gezien met alleen achter ijzers. Had bij mijn pony ook mogelijk geweest. Ze heeft super hoeven. Op dit moment staat ze rondom op ijzers. Met dus alleen linksachter spatbeslag. Gister is iemand langs geweest om nog eens te laten kijken naar haar broekspieren. Want na ongeveer 4 maanden spatbeslag blijven ze gevoelig. Zijn advies probeer eens gewoon beslag of geen. Echt beter loopt ze er namenlijk niet op. Eigenlijk precies wat ik horen wilde. Ben nooit echt tevreden geweest over dat beslag. Jammer genoeg is ze net weer beslagen dus we moeten nog even wachten. En heel logisch allemaal, maar hij zei ook als het niet bevalt kan je haar natuurlijk altijd weer op beslag laten zetten. Maar moest het wel even de kans geven. Als de spanning af neemt dan weet ik dat ik een goede beslissing heb genomen. Hij zei ook dat dit het moeilijk was van deze aandoening. Je moet het een en ander proberen voor je de juiste manier hebt gevonden voor je paard. Hierbij geldt echt wat voor de een de oplossing is is voor de ander juist weer helemaal niets.

Verder gaf hij ook nog een goede tip. Kijk naar de duur en de ernst van de stijfheid als je begint met rijden. Op basis daarvan kan je zien of je de dag er voor te veel hebt gedaan. Schrijf het op en zo krijg je steeds meer inzicht in wat ze aan kan en wat niet. Voor mij een fijne richtlijn omdat ik toch nog steeds wat angstig ben met rijden. Het zijn wat handvaten die ik heel prettig vind.

Nou een heel verhaal misschien heeft iemand er wat aan Bloos .

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:51

Hi,

Ik heb wel ooit spatbeslag gehad, een soort wigjes. dat was alleen niet goed, door de druk op de hoeven gingen deze scheuren.... Toen hebben we een tijd zonder ijzers gedaan om het zo natuurlijk mogelijk te laten zijn. Toen bleken de hoeven heel recht al te slijten. Op zich goed maar de DA en de hoefsmid willen toch graag dat ze iets meer binnendoor loopt. Nu is ze toch weer achter op ijzers gezet en dus iets binnendoor beslagen. Ze loopt meteen echt weer veel soepeler! ik ben dus niet voor wigjes etc, vanwege het scheuren. maar dat hangt natuurlijk ook af van de graad van de spat...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:53

Oh ja, en nog een tip die ik jullie niet wilde onthouden. Voor het rijden het spronggewricht insmeren/masseren met cole's of iets dergelijks. Dit helpt kapsel met de bloed toevoer en het helpt tegen de stijvigheid tegen te gaan.

Suus25, mocht ze toch slechter gaan lopen zonder ijzers dan gaat ze toch weer op ijzers en wellicht is jou tip dan de moeite van het proberen waard. Ik zal hem onthouden.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:40

toen ze in bodegraven dachten dat jessie spat had, raadde hij spatbeslag af.
Volgens hun zouden paarden alleen maar slechter gaan lopen van dat beslag.
Waarom bestaat het dan he zou je denken,hihi
Jenny super zeg dat het zo goed gaat

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:31

Suus25 schreef:
Ik heb wel ooit spatbeslag gehad, een soort wigjes.

Deed dat niet onwijs zeer aan je voeten? Haha! Nagelbijten / Gniffelen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:42

Ireentjuh schreef:
Bij mijn haf sleet het ene voetje ook sneller scheef dan het andere, maar dat komt doordat ze toen veel last had van haar rechter achterbeen, en het schijnt dat paarden het achterbeen waar ze last van hebben vaak in het midden plaatsen (wat je niet zou verwachten qua belasting Knipoog ).

Bij Twister slijt zijn rechterhoef schuin af, omdat hij die te veel in het midden neer zet. Maar hij heeft juist spat aan zijn linkerachter been.. (Hopelijk heeft hij geen verborgen gebrek aan zijn rechterachterbeen...).

Wisten jullie trouwens dat ze in Duitsland de paarden met spat niet binnendoor, maar juist buitenom zetten?!

Het rechtrichten via grondwerk is wat moeilijk uit te leggen zo. Maar mijn paardje liep vierkant door de bochten. Dus dan pak je zeg maar zijn hoofd vast en buig je iets naar binnen. Je activeert het binnenachterbeen door er met een zweepje naar te wijzen. En als hij op de binnenschouder valt dan druk je daar met je hand even tegen aan, zodat hij dat niet meer doet. Zo stap je op de kleine volte. Je kan ook de volte vergroten en verkleinen en stukjes rechtuit in schoudervoor lopen.
Dit kan ook in draf, alleen dan houd je zijn hoofd niet vast maar de leadrope, en de volte is dan wat groter.
Weet niet of je er wat van snapt, maar hier nog wat voorbeeld foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=TOZRILQ8

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:59

Dan is het bij jouw paard waarschijnlijk gewoon natuurlijke scheefheid, dat kan ook natuurlijk!
Evita loopt wisselend kreupel, heeft lang last gehad van rechts en steeds plaatste ze haar zere been in het midden. Dit verbaasde me eerst, maar was volgens de veearts juist heel normaal Lachen

Ik begrijp wel wat je bedoelt met het grondwerk, hier ben ik aan de longeerlijn vaak ook wel een beetje mee bezig (Evita is behoorlijk rechtsgebogen). Bedankt!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:08

Mijn paard heeft die afgesleten hoef pas sinds hij spat heeft. En mijn veearts zegt juist dat hij zijn gezonde afgesleten hoef in het midden onder zijn lichaam zet om het andere zieke been te ontlasten. Dus precies andersom dan jouw veearts. Maar mijn instructrice zegt weer hetzelfde als jouw veearts. Enfin. Ik ben nu bezig met rechtrichten van beide achterbenen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:16

Doei!

ben er weer, had de afgelopen dagen weinig zin om hier mee te kletsen. We hebben gisteren Trammelant, onze oudje van 30 en al 27 jaar bij ons, laten inslapen Verdrietig

Ik had een paar weken geleden al verteld dat het niet zo goed ging met hem, en dat is eigenlijk sindsdien alleen maar minder gegaan. Afgelopen donderdag schrok ik er zo van hoe slecht hij eruit zag, terwijl ik een paar dagen ervoor nog was geweest, en vrijdag hebben mijn moeder en ik samen besloten dat het mooi was geweest. Hij kreeg steeds meer moeite met zijn balans, hij was echt broodmager geworden en al zijn spieren waren verdwenen. En om te voorkomen dat hij een keer zou vallen en niet meer zelf kon opstaan + met de zomer in het vooruitzicht met hitte en dazen, vonden we dat het nu dan toch echt zou gaan gebeuren.

Dus gisteren is de DA gekomen, en we hebben hem in de wei laten inslapen. In eerste instantie wilden we zijn maatjes erbij laten, maar die werden zo gek dat dat niet werkte. Het was wel geweldig om te zien dat Trammelant net als altijd zijn kudde niet in de steek wilde laten, hij sprong vierkant omhoog en wilde met zijn maatjes mee. Uiteindelijk zijn ze achter hem aan een andere wei ingelopen (Trammelant voorop, tot op het laatst) en hebben we hem in zijn vaste wei laten inslapen. De DA had alles uitgelegd van tevoren, en het is heel rustig gegaan. Alleen het vallen na de narcosespuit vond ik heel erg naar, hij wilde niet gaan liggen en zelfs de DA zei "wat een ijzeren wil". Maar we hebben er met zijn 4-en (mijn moeder, Antoine, de vriendin die hem jaren heeft gereden en ik) bij gezeten en zo is hij rustig ingeslapen.

Het is wel heel erg raar, dat hij er niet meer is. Hij kwam bij ons in 1980, ik was 9 en als 11jarige hobbelde ik met hem rond in de manegelessen. Uiteindelijk heeft hij keihard gewerkt voor ons in de wedstrijden, en na zijn wedstrijdpensioen is hij nog jaren een geweldige leermeester geweest voor een vriendin. Op zijn 25-e toen de artrose hem te veel parten ging spelen, heeft hij zijn echte pensioen gekregen en nog 5 jaar op zijn kudde mogen passen. Na het afspenen van Wadje is hij zelfs nog oppasopa geweest, en dat mag hij nu weer gaan doen.

Afbeelding

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:04

Wat erg voor je, maar een goeie beslissing Verdrietig
Veel sterkte met het verlies Ach gut

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:01

Lielle, je hebt een goede beslissing genomen!

Sorry, maar ik MOET ook gewoon even mijn nieuws kwijt. Na de constatering van spat begin november 2006 is mijn paard vandaag 'genezen' verklaard. De Tildren heeft zijn werk gedaan.
Rijden is het devies, ik mag zelfs aan een startkaart gaan denken!
Nooit durven hopen dat het zo goed zou komen met mijn meisje...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:38

Gecondoleerd, Lielle...wat kan het pijn doe hè een paard verliezen, zeker als je hem al zo lang kent..gelukkig heeft Trammelant nog heerlijk 5 jaar van zijn pensioen kunnen genieten met 'zijn' kudde..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:55

Sterkte Lielle! Hij heeft wel een heel mooie leeftijd bereikt Ach gut

Gefeliciteerd Heureka!!

Weten jullie trouwens, of een tildren infuus voor 1 keer is bij paarden met spat of dat dit ieder half jaar gedaan moet worden? Mijn veearts stelde dit wel voor bij mijn paard, maar ik ben daarbij vergeten te vragen of het de bedoeling is dat ze 1 keer een infuus krijgt of dat ik dan ieder half jaar 450 euro kwijt ben Nagelbijten / Gniffelen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:53

hoi allemaal,
ik wil hier graag meelezen,
heb vandaag een paard ontmoet die al een hele tijd stil staat vanwege spat.
ik heb de eigenaresse de link gestuurd naar dit topic, misschien dat ze zelf gaat posten hoe het zit,
het is mijn paard niet dus ik begin liever niet over inhoudelijke dingen (hoewel ik wel vragen heb, ik vind het erg interesant allemaal om hierover te leren)

Liele, sterkte met het verlies van Trammelant, zal wel raar zijn hem te missen na zo'n lange tijd!!
en echt super wat je vertaald had en alles!
ik heb nog niet het héle topic gelezen, ongeveer de helft, het is wel veel info ineens.

oke 1 klein vraagje: kan spat wel in de knie zitten?
achter?
en zo niet, als een paard in de knie de sympthomen van spat heeft, hoe noem je het dan?
(ivm info zoeken)

groetjes Marigold.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:24

Lielle, sterkt met je verlies. Wat is dat toch moeilijk afscheid nemen. Gelukkig kan je terug kijken op mooie herinneringen aan een fijn paard en heeft hij een lekker leven gehad.

Marigold, de naam spat is specifiek voor artrose/artritis in het spronggewricht.

Ireentjuh, volgens mij va ben je maar 1 keer 450 euri kwijt. Als het gewricht dan eenmaal dicht gegroeid is dan ben je in principe klaar. Maar geen garanties. Mocht het resultaat niet daar zijn dan kan je volgens mij overwegen om het nog eens te doen. Maar dat weet ik niet zeker. Daar heb ik het niet met mijn va overgehad.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:45

"spat in de knie" bestaat niet, maar is gewoon artrose in de knie. Knie-artrose is alleen vaak erg moeilijk te zien op de foto. Zodra artrose duidelijk zichtbaar is op de foto is het vaak al in een ver stadium en het is erg pijnlijk, gelukkig komt het ook maar weinig voor bij paarden.

Bedankt Pollewops, ik zal het nog eens vragen hoe het precies zit, want ik begreep dat mijn paard een vorm van spat heeft die waarschijnlijk niet dicht zal gaan groeien (de gewrichtsspleten zijn namelijk nog helemaal mooi). Ik hoor bij mensen met paarden met HKO etc. dat ze vaak om de zoveel tijd een infuus nodig hebben.

Is het trouwens normaal of veel voorkomend bij paarden met spat, dat ze graag op de toon van de voet lopen? Zodra Evita last heeft van haar been, valt het me op dat ze haar voet niet graag helemaal neer zet. Ze lijkt een beetje overkoot te gaan met haar achterbeen en "knikt" dan tijdens het lopen in haar ondervoet als ze hem neer zet, met name als ze een hellinkje oploopt. Als ze even gelopen heeft is het ook over, maar ik kan me herinneren dat ze dit rechts ook deed toen ze daar kreupel op liep.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:15

Heureka
Wat een fijn OK dan! nieuws zeg, Gefeliciteerd Party!!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:36

Ireentjuh schreef:
Sterkte Lielle! Hij heeft wel een heel mooie leeftijd bereikt Ach gut

Gefeliciteerd Heureka!!

Weten jullie trouwens, of een tildren infuus voor 1 keer is bij paarden met spat of dat dit ieder half jaar gedaan moet worden? Mijn veearts stelde dit wel voor bij mijn paard, maar ik ben daarbij vergeten te vragen of het de bedoeling is dat ze 1 keer een infuus krijgt of dat ik dan ieder half jaar 450 euro kwijt ben Nagelbijten / Gniffelen

Mijn da gaf aan dat 80% vd paarden met 1x klaar is en 95% vd paarden met 2x....dus misschien nog een 2e keer...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:56

Heureka schreef:
Sorry, maar ik MOET ook gewoon even mijn nieuws kwijt. Na de constatering van spat begin november 2006 is mijn paard vandaag 'genezen' verklaard. De Tildren heeft zijn werk gedaan.
Rijden is het devies, ik mag zelfs aan een startkaart gaan denken!
Nooit durven hopen dat het zo goed zou komen met mijn meisje...

Gefeliciteerd Pling Go jij! Go jij!

Vraagje: op basis waarvan is jou paardje 'genezen' verklaard? Twister heeft sinds oktober 2006 spat. Hij loopt weliswaar helemaal rad al een tijdje, maar zelf zou ik hem nog niet 'genezen' verklaren. Hij mag namelijk nog niet met zijn vriendje op de wei, omdat het spelen zijn been zou kunnen overbelasten. Pas als dat mag en goed gaat, is mijn paard denk ik 'genezen'. Alhoewel ik niet weet of hij misschien nu al genezen is en misschien nu al helemaal niet kreupel gaat lopen na het spelen met mijn andere paard. Ik durf het nog niet te proberen. De veearts zegt dat het over een half jaar mag en evt als het niet anders kan over 3 maanden. Vandaag kwamen ze elkaar even tegen en ze gingen meteen knuffelen. Best zielig dat ze niet samen mogen staan..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 07:20

lielle, gecondoleerd met het verlies van trammelant, heel veel sterkte de komende tijd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:14

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes. Ik was woensdag nog wel heel erg verdrietig toen ik mijn verslagje plaatste, en voelde nog niet zoveel voor reageren. Inmiddels is het wel wat minder, het voelt toch wel anders dan Wadje vorig jaar. Natuurlijk mis ik Trammelant nog heel erg, maar ik heb er wel vrede mee, en ik ben heel blij mee dat hij tot op het laatst zijn eigen trotse zelf is gebleven!