Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:15

ikke schreef:
Nee, het wordt niet zo gezegd, maar er wordt wèl gesuggereerd dat alleen NB-ers dat zouden doen. Alsof er niet bosjes TB-ers naar de vijl grijpen om kleine oneffenheden weg te werken.

Waar wordt dat gesuggereerd? Doe 'es een quote, want dan heb ik daar overheen gelezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:17

Volgens mij gaan de meeste eigenaren ook uit van wat de hoefsmid zegt over de frequentie. Tenminste...destijds, toen ik alleen wist dat hoeven onderaan de benen van het paard zitten en dat ze erop lopen Knipoog , volgde ik gewoon het advies van mn smid op, die raadde aan om de 6/7 weken bekappen/beslaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:19

ik zie het ook niet staan,maar dat zal wel aan mij liggen Koe
Bovendien, hoe vaak wordt er niet gezegd dat "die NB-ers" zomaar aan een hoef gaan vijlen en dat dat hartstikke gevaarlijk is en dat je de beenstand ermee verandert etc.etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:24

Kinke schreef:
Volgens mij gaan de meeste eigenaren ook uit van wat de hoefsmid zegt over de frequentie. Tenminste...destijds, toen ik alleen wist dat hoeven onderaan de benen van het paard zitten en dat ze erop lopen Knipoog , volgde ik gewoon het advies van mn smid op, die raadde aan om de 6/7 weken bekappen/beslaan.

Ja zo dacht ik er ook over. De hoeven? Dat is het werk van de hoefsmid Clown dacht ik toen nog.

Terwijl de hoeven zoooo belangrijk zijn, dat je als eigenaar van een paard bijna verplicht bent om je er óók grondig in te verdiepen ipv alle verantwoordelijkheid bij de HS neer te leggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:26

JoviBan schreef:
ikke schreef:
Nee, het wordt niet zo gezegd, maar er wordt wèl gesuggereerd dat alleen NB-ers dat zouden doen. Alsof er niet bosjes TB-ers naar de vijl grijpen om kleine oneffenheden weg te werken.

Waar wordt dat gesuggereerd? Doe 'es een quote, want dan heb ik daar overheen gelezen.

Doe je nu alleen maar dom of bent je het??

Arabesk schreef:
je kan je HS toch niet om de week laten komen? Dat is wel de frequentie waarmee wij de hoeven bijvijlen... Haha!

Isapaardje schreef:
Het grote verschil zit in het regelmatig bijhouden zoals al eerder gezegd hier. Een TB-er komt met een beetje geluk iedere 6 weken bij een paard. Hij moet heel wat meer doen dan de NB-er die bij een paard komt waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren.

Ik hou de hoeven van mijn pony dermate regelmatig bij dat ik nooit meer tijd kwijt ben dan 5 minuten per hoef.

Even een greep van de laatse pagina. Als je verder teruggaat, vindt je er meer, als je die WILT vinden, tenminste.

@Kinke: Je zult van mij niet horen dat het hardstikke gevaarlijk is om aan hoeven te vijlen. Het wordt pas gevaarlijk als je blind je meester gaat volgen en dat kom ik te regelmatig tegen. Te pas en te onpas werd DE site erbij gesleept, zonder dat iemand zich kennelijk afvraagd waar dat allemaal op is gebasseerd, in ieder geval niet openbaar.........

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:30

sorry, volgens mij probeer je nu dingen te lezen die er niet staan, ik vat het in ieder geval totaal anders op dan jij.
Tja, en van mij zul je niet te pas en te onpas DIE site zien quoten, en een meester heb ik niet Lachen
Maar geef toe, er wordt vaak gezegd dat het 'not done' is om zelf de hoeven te vijlen en dat alle NB-ers een cursus van een dag hebben gevolgd en dan opeens denken dat ze bekapexpert zijn. Gek genoeg (en gelukkig maar) ken ik juist niemand die aan NB doet en zo denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:35

@ikke: Die quotes zeggen nog steeds niet dat beweert wordt dat wanneer je zelf vijlt, dat je dan dus aan 't NB-en bent. Of dat je alleen mag vijlen wanneer je NB-t. Of dat je niet vijlt of niet mag vijlen wanneer je TB-t.

In plaats van dat je bijdraagt aan een zinvolle discussie waarin we steeds dichter bij elkaar komen, blijf jij maar een scheidslijn zien. Boos!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:40

Arabesk schreef:
je kan je HS toch niet om de week laten komen? Dat is wel de frequentie waarmee wij de hoeven bijvijlen...

Vooral het woordje wij suggereert dat wij tb'ers nooit hoeven vijlen. Als ik om de week of 2 weken m'n hoefsmid laat komen vind hij dat prima, na een kwartier/half uur vijlen heeft hij z'n centen binnen hoor. Mijn smid vond het leuker/beter om het ons te leren, zodoende kunnen we het zonder wekelijks de smid over de vloer te hebben af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:43

Nou ja, ik ga niet uitleggen wat Ara wel of niet suggereerde. Ik lees het iig anders.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:44

Ik denk dat het bij NB'ers veel structureler voorkomt dat ze zelf de hoeven bijwerken dan bij TB'ers. Daarbij zegt Ikke al: TB'ers vijlen soms ook een oneffenheid weg.
Bekappen moet gebeuren voordat er oneffenheden zijn ontstaan. Een oneffenheid, of verkeerde hoefvorm, ontstaat doordat een hoefwand bijvoorbeeld te lang is geworden.
Als je daar op wacht, heb je een hoef die steeds bezig is te herstellen in plaats van sterker te worden.

Overigens denk ik verder dat er best TB-mensen zijn die heel dicht in de buurt van NB komen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:48

arno8 schreef:
Overigens denk ik verder dat er best TB-mensen zijn die heel dicht in de buurt van NB komen.

Of andersom Pling

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:51

pink_unicorn schreef:
Isapaardje schreef:
Ik hou de hoeven van mijn pony dermate regelmatig bij dat ik nooit meer tijd kwijt ben dan 5 minuten per hoef.

ja maar denk niet zo zeer dat dit komt omdat de hoefsmid niet vaker wil komen ik denk dat
de eigenaars te lang wachten en dat kan weer verschillende oorzaken hebben

dat is helemaal waar. Maar om de week het ijzer verleggen zou ook niet kunnen denk ik omdat je dan te veel nagelgaten krijgt ... Met een ijzer ben je dus altijd wel genoodzaakt alleen daarom al enkele weken even niets aan de hoef te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:56

ikke schreef:
Isapaardje schreef:
Het grote verschil zit in het regelmatig bijhouden zoals al eerder gezegd hier. Een TB-er komt met een beetje geluk iedere 6 weken bij een paard. Hij moet heel wat meer doen dan de NB-er die bij een paard komt waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren.

Even een greep van de laatse pagina. Als je verder teruggaat, vindt je er meer, als je die WILT vinden, tenminste.

Huh?
Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen wat ik schreef, althans waarom ik bovenstaande schreef.

Maar goed, laat maar zitten. Wil alleen nog opmerken dat ik 8 jaar geleden, toen ik nog niets wist van natuurlijk bekappen, al een oude vijl van mijn hoefsmid heb gekregen om de wintermaanden als de pony ijzerloos stond de hoeven een beetje bij te kunnen vijlen indien er scheurtjes waren. Dit heeft meer met onderhoud te maken dan met bekappen als je het mij vraagt. Zoals de borstel over de rug ook nog geen wasbeurt is Clown

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:55

JoviBan schreef:
@ikke: Die quotes zeggen nog steeds niet dat beweert wordt dat wanneer je zelf vijlt, dat je dan dus aan 't NB-en bent. Of dat je alleen mag vijlen wanneer je NB-t. Of dat je niet vijlt of niet mag vijlen wanneer je TB-t.

In plaats van dat je bijdraagt aan een zinvolle discussie waarin we steeds dichter bij elkaar komen, blijf jij maar een scheidslijn zien. Boos!

Denk eerder dat die laaste regel meer op jezelf slaat.Het is zo als jullie het doen en niet anders.Krijg er ook steeds meer pb'tjes over , omdat er mensen zijn hier op het forum die liever niet meer reageren op dit topic omdat ze er toch niet tussen komen..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:07

@ Adrian51: Ik had het over beslaan he, niet over bekappen. Bekappen doe ik een half uur over (gemiddeld). Klanten die ik capabel genoeg vind geef ik mijn oude vijl, maar die gaan zeker niet zelf snijden. Als er wat te snijden valt is het blijkbaar tijd voor een bekapbeurt en dan kom ik. Sommige paarden doe ik eens in de vier weken, andere om de acht weken. Ik zal mijn klanten inderdaad niet aanraden om natuurlijk te gaan bekappen, maar wel om bijv. de frequentie op te voeren (tijdelijk). En altijd de voetas aanhouden. Groetjes

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:35

@ Spiky Blue

Jij zei "Ik heb daaruit mijn conclusies getrokken en ben van mening dat sommige dingen best goed kunnen zijn, maar niet voor alle paarden! "

Hoi,
Dus ik begrijp dat je geen dingen aan je klanten adviseerd die GOED kunnen zijn. Beetje raar..vind je niet ? De paarden van je klanten hebben er toch baat bij, dat ze door een "vakman" goed worden geadviseerd ? Begin nou eens de eigenaars van paarden, die er volgens jou geschikt voor zijn, te VERTELLEN over NB. Kunnen ze toch zelf de keus gaan maken. HG

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:43

Adrian51 schreef:
@ Spiky Blue

Jij zei "Ik heb daaruit mijn conclusies getrokken en ben van mening dat sommige dingen best goed kunnen zijn, maar niet voor alle paarden! "

Hoi,
Dus ik begrijp dat je geen dingen aan je klanten adviseerd die GOED kunnen zijn. Beetje raar..vind je niet ? De paarden van je klanten hebben er toch baat bij, dat ze door een "vakman" goed worden geadviseerd ? Begin nou eens de eigenaars van paarden, die er volgens jou geschikt voor zijn, te VERTELLEN over NB. Kunnen ze toch zelf de keus gaan maken. HG
Ik denk dat hij dan meer bedoelt dat er de nadruk word gelegt op de bewegingsruimte , dat is namelijk ook het gene waar ik ookvoor ben als hoefsmid.
Maar zal ik niet adviezeren om een paard door een NB te laten doen omdat een hoop dingen tegen draads zijn met wat ik doe tijdens het bekappen.En de keuze ligt altijd bij de eigenaar ook als ik een negatief advies geef.We leven in een vrij land hoor,
[b]

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:53

Fijn dat je meedenkt... maar bewegingsruimte is voor ALLE paarden goed..dus daar zal hij wel niet op doelen..wat is er dan tegen de draad of jouw draad ? Ja we leven in een vrij land..gelukkig.. maar de paarden niet !! die sluiten we lekker(bijna) allemaal op in een cel met tralies en laten elke acht weken hun hoeven doorboren met een groot aantal nagels omdat ze volgens de hoefsmid dat nodig vindt.. HG

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:05

Adrian51 schreef:
Fijn dat je meedenkt... maar bewegingsruimte is voor ALLE paarden goed..dus daar zal hij wel niet op doelen..wat is er dan tegen de draad of jouw draad ? Ja we leven in een vrij land..gelukkig.. maar de paarden niet !! die sluiten we lekker(bijna) allemaal op in een cel met tralies en laten elke acht weken hun hoeven doorboren met een groot aantal nagels omdat ze volgens de hoefsmid dat nodig vindt.. HG
Een goede smid zal een paard nooit op ijzers zetten mits er een hele goede reden voor is.Daarnaast ben je er als eigenaar zelf bij dus je kan nu wel iedereen aanvallen die een andere denk wijze heeft maar bespaar je de moeite.

Je vergeet trouwens ook nog dat we er regelmatig opstappen.Maar ja aangezien bijna iedereen het doet inclusief de NB aanhangers hoor je daar niemand over.En een paard word toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren toch? Haha! Knipoog Tong uitsteken

Ik heb al zo vaak aangegeven waar ik tegen ben , maar hier dan nogmaals voor de mensen die niet het hele topic volgen

De stand word veranderd (staat duidelijk op diverse site's en zie dit in de praktijk)
De zool draagt mee en daar loopt hij op.
Het paard loopt niet meer op de draagrand.
en het laten meedragen van de straal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:12

briandylan schreef:
JoviBan schreef:

Denk eerder dat die laaste regel meer op jezelf slaat.Het is zo als jullie het doen en niet anders.

Nee, die regel slaat niet op mezelf.
Er zijn verschillen tussen TB en NB, maar er zijn ook zeker overeenkomsten. Tenminste, die kùnnen er zijn bij bepaalde hoefsmeden (bijv. één van de smeden die hier ook post). Ìk zie en erken die overeenkomsten wel; jij nog steeds niet.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:35

JoviBan schreef:
Nee, die regel slaat niet op mezelf.
Er zijn verschillen tussen TB en NB, maar er zijn ook zeker overeenkomsten. Tenminste, die kùnnen er zijn bij bepaalde hoefsmeden (bijv. één van de smeden die hier ook post). Ìk zie en erken die overeenkomsten wel; jij nog steeds niet.

Nee dat is ook onmogelijk als het over het bekappen gaat.Het zijn 2 andere manieren van bekappen en uiteraard zijn er dan geen overeenkomsten nee.Raar he?!

Alleen zijn ern wel een hoop denkwijze hetzelfde en met name over het houden van je paard(de vrijheid).
Maar besef ook dat dit niet voor iedereen is weg gelegd.
Maar dat betekend nog niet dat iemand slecht is voor zijn paard.

Lees eerst alles dus ook wat een ander wel aantrekt in de theorie van de ander en kom niet met halve waarheden.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:41

@Briandylan..jij schreef:

"Je vergeet trouwens ook nog dat we er regelmatig opstappen.Maar ja aangezien bijna iedereen het doet inclusief de NB aanhangers hoor je daar niemand over.En een paard word toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren toch?

Ik heb al zo vaak aangegeven waar ik tegen ben , maar hier dan nogmaals voor de mensen die niet het hele topic volgen

De stand word veranderd (staat duidelijk op diverse site's en zie dit in de praktijk)
De zool draagt mee en daar loopt hij op.
Het paard loopt niet meer op de draagrand.
en het laten meedragen van de straal."

Het feit dat we paarden gebruiken en berijden, wil nog niet zeggen dat je een paard zijn natuurlijke verzorging en hoefbekapping moet onthouden...dom mens !

-Hij krijgt zijn natuurlijke stand terug..die jullie hebben verziekt !
-Een paard in de natuur loopt op zijn zool en straal, die afslijt en niet wordt bekapt door jullie !
-Een paard heeft geen draagrand maar een hoefwand die jullie opzettelijk lang laten..
-Daar is een straal voor dommie, de natuurlijke schokbreker !! Denk jij dat je de Schepper/Natuur moet corrigeren? Droom maar lekker door....

Ik zet jou op mijn lijstje onder hoofdstuk..Opgegeven domme hoefsmeden..gefeliciteerd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:44

briandylan schreef:
Lees eerst alles dus ook wat een ander wel aantrekt in de theorie van de ander en kom niet met halve waarheden.

Welke halve waarheden volgens jou?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:52

Ik zag van de week dan Nederlandse wilde paarden (prewalski) naar Engeland zijn geexporteerd.
Zij lopen daar in een natuurgebied en er werd bij verteld dat deze paarden zichzelf moeten zien te bedruipen.
Ook zei men dat deze paarden niet bekapt enz. hoefde te worden omdat ze wild zijn en de hoeven dus anders groeien o.i.d.
Hoe is dit te verklaren?
De paarden van de NB-ers onder ons lopen ook 24 uur per dag buiten en toch moet men deze elke week bijvijlen.
Is het dan toch zo dat de wilde paarden inderdaad een andere manier van hoefopbouw hebben?
Waar zit dan het bewijs dat onze paarden beter af zijn met natuurlijk gehouden worden en zeker natuurlijk bekapt dienen te worden.
Mijn insziens zijn onze paarden te ver doorgefokt (ook de koudbloeds) om een vergelijking te kunnen maken met de wilde paarden. Onze paarden hebben altijd de mens nodig.

Ik stel deze vraag heel serieus en hoop een serieus antwoord hierop te krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:55

Je hóeft ze niet bij te vijlen.... maar dan krijg je dat de hoeven te lang worden en dan op een gegeven moment stukjes afbreken tot de juiste lengte weer is bereikt. Maar ik denk dat in Engeland de bodem ruw genoeg is om de voeten voldoende af te laten slijten.