[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:09

Ik heb mijn paard gekregen, zonder ijzers, maar met platvoeten. En hij liep gevoelig, maar hij heeft wel altijd op ijzers gestaan.

Nu heb ik er ook ijzers onder gehad en toen liep hij super. De laatste keer lukte het de smit helaas niet om er ijzers onder te krijgen. Nu heb ik tijdelijk hoefschoenen, maar ik vind dat geen langetermijn oplossing. Ik ben er al 2x eentje verloren en ik heb er in de dressuuur niets aan omdat je er niet mee mag starten en je je paard er niet mee op scherp kunt zetten. (tenminste de uitvoering die ik heb).

En ik wil niet dat mijn paard kreupelt als ie over het erf moet lopen, dat vind ik mishandeling. Dus ik ga zsm meer ijzers er onder laten maken. (liefst kunststof, maar dat is voor de ijzer haters ook taboe. Maar mij lijkt het wel wat)

Als hij zonder zou kunnen, zou ik daar echt wel voor kiezen, maar helaas dat kan niet met mijn grote vriend Haha!

Edit: kleine toevoeging....

Ik ben dus niet bereid het gebruik van mijn paard aan te passen.... dan moet ik hem op de wei laten staat en alleen in de bak trainen. Wat een lol, ook voor het paard.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:11

Ik zou denk ik ook voor kunststof kiezen, maar dat komt omdat mijn smid daar nogal enthousiast over is Clown
Maar dan wel in een hip kleurtje Haha!

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:14

heey
onze pony staat op hoefijzers. maar das maar tot d´r 8ste ofzo. vanaf d´r vierde staat ze op ijzer omdat ze vroeger heel scheefe achterbeenen had. ze liep met d´r knieen tegen elkaar en d´r hoeven stonden ergens buiten d´r kont ( niet onder d´r kont, zoals het hoort) (alleen achter) toen de eignaar sam kocht (was vroeger manegepony, tot d´r 4de) liet ze een andere hoefsmid komen en die zij dat die het kon verhelpen, het ergste dan door de ijzer er een beetje schuin onder te slaan, (nog niet eens een halve centimeter) en nu, 3 jaar later staan d´´r benen een stuk rechter, ze zullen nooit helemaal recht worden. maar nu kan ze er geen problemen mee krijgen, want als we geen ijzers hadden genomen konden we nu niks meer met d´r, rijden sins dit jaar ook wedstrijden met haar en gaat super, we laten d´r hoefijzer tot d´r 8ste staan en dan gaan ze er definitief onderuit. want verder heeft ze ze niet nodig. alleen maar om d´r benen te corrigeren. daarom loopt die van ons met hoefijzers

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:37

Hehe... alles doorgelezen. Ik ben zelf een 'tegenstander' van ijzers, al vind ik dat wat overdreven gezegd omdat dat zou suggereren dat ik nooit van m'n leven een ijzer zou gebruiken.
Mijn paarden staan dus zonder. Sinds kort heeft iemand anders een paardje bij mij gestald dat vanwege kraakbeenverbening door Rob van Nassau aan de voorkant beslagen is.
Dat NB'ers een soort jehova's zouden zijn, is onzin. Ik zeg er niks van en hoop met haar mee dat het speciale beslag werkt. Mocht het verergeren en Rob weet het ook niet meer, DAN zal ik haar eens vragen of mijn bekapper er eens naar moet kijken.

Maar eigenlijk denk ik dat het wel goed komt. Van Nassau is echt niet de eerste de beste prutser.

Over dat een ijzer het hoefmechanisme nauwelijks belemmert omdat de nagels voorin zitten (geen aanval, ik vraag het me af):
Als je de vorm van een hoef neemt (dus een hoefijzer) en je probeert hem te buigen of uit te rekken. Dan zie je toch gewoon dat een paar millimeter speling in de voorkant al snel voor een centimeter speling in de achterkant zorgt? Het is inderdaad niet veel speling die je aan de voorkant ziet, maar omdat het eigenlijk 1 grote boog is, is die speling wel belangrijk (volgens mij).

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:21

Esperanza schreef:
Nu heb ik tijdelijk hoefschoenen, maar ik vind dat geen langetermijn oplossing. Ik ben er al 2x eentje verloren en ik heb er in de dressuuur niets aan omdat je er niet mee mag starten en je je paard er niet mee op scherp kunt zetten. (tenminste de uitvoering die ik heb).


En liep je paard toen beter voordat je 1 hoefschoen verloor?

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:35

mylittlejoy schreef:
Ik gok dat dit laatste enigzins op mij slaat, omdat ik degene was die zei dat de extra trillingen - als die er al zodanig zijn - opgevangen worden door de zolen van mijn paard. Deze zolen zitten er bij mijn paard vanwege medische redenen onder. Als ik ernaast zit en je had het tegen iemand anders, sorry. Tong uitsteken



Nee, ik had het niet speciaal op jou. Op stal waar mijn paard vroeger stond loopt zowat 40% van de paarden met siliconen zooltjes tussen ijzer en hoef. Deze paarden werden bekapt door verschillende hoefsmeden. Op de vraag waarom dit gedaan werd, was het antwoord altijd: "als schokdemping".
Ik vind het gewoon opvallend.

mylittlejoy schreef:
Waar komt het trillingsverhaal vandaan? En waarom zou dat schadelijk zijn? Ik geloof best dat een hoef met ijzer meer trillingen zal hebben dan blootsvoets. Alleen is het ijzer zo dik dat die trilling niet zodanig krachtig zal zijn, dat het enige schade toe zal brengen. Ook raakt het ijzer niet in een keer de grond, maar rolt het zich (samen met de hoef) af. Hierdoor is het niet een krachtstoot die doordreunt tot in z'n knieen, maar een vloeiende beweging. Zeker als je een soort breakoverbeslag hebt, rolt het ijzer goed af en geeft het weinig trilling. Ik geloof dus niet zozeer dat dit een goed tegenargument voor ijzers is. Maar mocht je iets hebben om het tegendeel te bewijzen, sta ik daar graag voor open.


Ik ga hier niet met onderzoeken ofzo beginnen dwepen. (want daar weet ik niks over) Maar als je gewoon even nadenk is het toch logisch?
Denk aan al die sportlui die met air-nikes op een speciale geveerde atletiekpiste lopen, die doen dat ook niet voor niets? Ze proberen alleen hun gewrichten te sparen door de als het op schokabsorptie (en dus ook bijhorende trillingen) aankomt hun gewrichten niet te zwaar te belasten. Laat die zelfde atleten trainen en hardlopen op gewoon asfalt, en ik durf er om te wedden dat de slijtage voor de gewrichten aanzienlijk groter wordt. (En ik weet dat je een mens niet met een paard mag vergelijken, maar het woord "hoef" heb ik hier niet uitgesproken, en schokabsorptie in gewrichten werkt overal hetzelfde, onafhankelijk de diersoort)
Mensen doen er dus zelf alles aan om de belasting voor hun eigen gewrichten zo minimaal te houden door een groot deel van de schok te laten absorberen door allerlei hulpmiddelen en zo hun eigen gewrichten te ontzien. En met onze paarden doen we net het tegenovergestelde? En zeggen we er nog bij, z'n gewrichten vangen de extra belasting wel op. Gestoord Sorry gaat er bij mij niet in.

En dan heb ik nog enkele bedenkingen over trillingen,
Heb je je nooit afgevraagd waarom veel paarden met hoefijzers liever niet op treinsporen lopen, en dat dit voor onbeslagen paarden meestal geen enkel probleem vormt? De reden hiervoor moet niet gezocht worden in onwil van het paard, maar wel in de trillingen van de treinen (kilometers verderop) die door de rails worden doorgegeven aan het paardenbeen. Een hoefijzer versterkt dit en dit geeft voor een beslagen paard een ongemakkelijk gevoel. Nu zijn de trillingen die van een trein afkomen natuurlijk vrij extreem, maar ik denk dat je dit in mindere mate wel kan doortrekken naar andere dingen (bv, een voorbijrijdende vrachtwagen, wegenwerken en zelfs gewoon een verbijlopend persoon veroorzaakt trillingen, en niet te vergeten de impact zelf van het paard telkens hij een been verzet...) Of dit heel schadelijk is, dat is natuurlijk de vraag (omdat het hier over minimale hoeveelheden gaat) maar waarom dan het risico nemen en het been misschien nog extra gaan belasten?
Je zei ook dat de dikte van het ijzer de trilling tegengaat. Dat een dunner ijzer meer trillingen veroorzaakt wil ik best geloven, echter dit helemaal uitsluiten kan je nooit. Het zal bij een beslagen hoef altijd meer zijn dan bij een onbeslagen hoef. En dan vraag ik mij weeral af, waarom het risico nemen?

mylittlejoy schreef:
Ik ben tegen ijzers "voor de sier", laat ik dit maar nog een keertje zeggen. Maar ik blijf erbij dat ijzers een hoop paarden helpen en niet slecht voor ze zijn, mits juist gebruikt.


Bij mijn eigen (onbeslagen) paard is overgings enkele weken geleden vastgesteld dat ze ernstige spat en artrose heeft. (Dit is waarschijnlijk het resultaat van een oude blessure waardoor het gewricht beschadigd is) Tuurlijk begon die DA meteen over speciaal beslag, binnendoor zetten etc...
Toch stel ik mij hier ernstige vragen bij. Misschien dat dit nu inderdaad haar gewricht wat kan ontlasten en dat ze weer "bruikbaar" is, maar volgens mij gaat dit op de lange termijn het degeneratieproces alleen maar versnellen. Ik wil gewoon elke mogelijke extra belasting uitsluiten, en voor mij zijn ijzers zeker een extra belasting voor de gewrichten. Daarom komt er ook geen ijzer onder.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 21-08-06 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Vlover

Berichten: 672
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Rosmalen (Den Bosch)

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:39

Mijn paard staat niet op ijzers, omdat we niet vaak over de weg gaan en haar hoeven goed afslijten. Niet te langzaam en niet te snel, dus daar verander ik liever niets aan.
Ik ben op zich niet 'tegen' ijzers, maar als het nodig was zou ik toch liever hoefschoenen nemen. Die kun je er in de wei of op stal tenminste weer vanaf halen en aandoen wanneer je paard ze nodig heeft.
Maar, ik denk niet dat hoefijzers, mits goed aangepast, slecht zijn.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:43

opala schreef:
En liep je paard toen beter voordat je 1 hoefschoen verloor?


Hee Opala,
Hoe bedoel je dat? Dat ie nu beter loopt waardoor hij ze niet meer nodig zou hebben? Ik verloor hem in het zand. (en dankzij nauwkeurig spoorzoekerij heb ik hem teruggevonden Nerd )

Maar helaas kan hij er niet zonder, de voeten zijn nog erg gevoelig. Het is wel zodanig verbeterd dat hij niet meer gevoelig loopt op zand en zachte bodem. Maar ik vraag me af of hij met zijn platpoten Haha! ooit normaal over verhard terrein kan lopen.

gootje2

Berichten: 604
Geregistreerd: 28-08-05
Woonplaats: odijk

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:53

Ik heb een paar berichten gelezen,

Onze paarden staan allemaal op hoefijzers, dit omdat ze voor de huifkar lopen en dan zijn hoefijzers toch fijner om mee te lopen over de weg. Toch zou ik het liefst een paard zonder ijzers willen als de hoeven dan niet te snel afbrokkelen enzo, als bij ons een paard een hoefijzer mist, kan er ook niet meer op gereden worden omdat de hoef te gevoelig is en heel snel scheuren inkomen en afbrokkelt, dat is wel jammer!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:52

Esperanza schreef:
opala schreef:
En liep je paard toen beter voordat je 1 hoefschoen verloor?


Hee Opala,
Hoe bedoel je dat? Dat ie nu beter loopt waardoor hij ze niet meer nodig zou hebben? Ik verloor hem in het zand. (en dankzij nauwkeurig spoorzoekerij heb ik hem teruggevonden Nerd )

Maar helaas kan hij er niet zonder, de voeten zijn nog erg gevoelig. Het is wel zodanig verbeterd dat hij niet meer gevoelig loopt op zand en zachte bodem. Maar ik vraag me af of hij met zijn platpoten Haha! ooit normaal over verhard terrein kan lopen.


Liep je paard niet meer gevoelig bij het gebruik van de hoefschoenen?

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:54

opala schreef:
Liep je paard niet meer gevoelig bij het gebruik van de hoefschoenen?


Nee, de hoefschoenen brachten gelukkig direct verlichting.

Maar ik kan niet eeuwig met die hoefschoenen blijven rijden.... Dat ik ze met regelmaat verlies vind ik niks. Ik heb niet altijd de mazzel dat ik ze terugvind ben ik bang. Ik zie mij niet op een endurance wedstrijd iedere keer naar mijn schoenen kijken of ik ze nog heb. En dan terug rijden en zoeken....nee, dat wordt niks.

En voor de dressuur op gras moet ik hem op scherp kunnen zetten. Bovendien mag ik niet starten met hoefschoenen. Ik start nu niet meer in het buitenseizoen, ik wacht wel tot het indoorseizoen begint, maar volgend seizoen zal ik toch wat moeten.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:11

Dank voor je antwoord. Reken ca. een jaar voor het totaal vernieuwd zijn van de hoefwand.

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:38

Er zijn hier duidelijk Anti hoefijzer mensen Clown

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:39

Ik wil dus heel graag (als zijn voetjes wat beter zijn) kunststof er onder, dit toch omdat er een aantal voordelen heeft tov ijzeren ijzers Haha! Ik ben dus een kunststof fan.

Ik werk ook bij een bedrijf dat kunststof leidingsystemen verkoopt Vork

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:49

Bij kunststof is het wel belangrijk dat je een hoefsmid treft die dit vaker doet. Ze worden namelijk wat anders aangebracht dan een standaard hoefijzer Lachen

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:50

mariekie schreef:
Er zijn hier duidelijk Anti hoefijzer mensen Clown

Ja, dus? Het is toch een discussietopic?

Jouw bericht draagt niet echt iets bij, vind je wel?

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:51

Eseperanza: Pff, hahaha en straks ook nog kunststof kozijnen of heb je die al? Haha!

Ik ben tegen hoefijzers, behalve als het echt moet omdat het paard anders niet meer lekker kan lopen

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:51

Wendy schreef:
mariekie schreef:
Er zijn hier duidelijk Anti hoefijzer mensen Clown

Ja, dus? Het is toch een discussietopic?

Jouw bericht draagt niet echt iets bij, vind je wel?

Een paar pagina's geleden zei iemand dat er alleen maar ijzer voorstanders waren. Knipoog

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:04

Ik vindt van wel want ik ben voor ijzers ! Duivel
Waarom? omdat het noodzakelijk is voor mijn pony Slapen

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:29

Wendy schreef:
Bij kunststof is het wel belangrijk dat je een hoefsmid treft die dit vaker doet. Ze worden namelijk wat anders aangebracht dan een standaard hoefijzer Lachen


Tja, wendy ik weet het. Pff ben nog opzoek naar een goede smid. Mijn paard is omdat hij verreden is ook nog eens stijf en verkrampt dus voeten lang optillen gaat nog niet zo eenvoudig. Dat maakt voor hem de ervaringen met de smit niet positief. Dus dat, plus de wens voor kunststof, is misschien iets te veel gevraagd voor nu.

Mijn instructrice heeft beloofd dat hij over een week of vier minder stijf zal zijn, in ieder geval in zijn schouderpartij waardoor het oiptillen van voor beter moet gaan. Het verkrampen van achter gaat al steeds beter, maar is nog niet over.

Maar Nina (ken ik via de endurance) heeft een site www.kunststofbeslag.tk gemaakt over haar ervaringen met kunststofbeslag en de soorten die ze is tegen gekomen. Daar heeft ze ook tips en tricks voor de smit op gezet.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:30

Santos_ schreef:
Eseperanza: Pff, hahaha en straks ook nog kunststof kozijnen of heb je die al? Haha!

Ik heb alles in kunststof hihi, zelfs een kunststof hoofdstel Cool

sorry voor off topic Haha!

Trouwens, ik vind het nu een zeer constructieve discussie!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:39

Zal Hippotha driftig aan het zoeken zijn Duivel

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:06

opala schreef:
Zal Hippotha driftig aan het zoeken zijn Duivel


Hippotha komt net thuis van d'r werk en gaat eerst even relaxen en naar de paarden toe Doei!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:44

Citaat:
Over dat een ijzer het hoefmechanisme nauwelijks belemmert omdat de nagels voorin zitten (geen aanval, ik vraag het me af):
Als je de vorm van een hoef neemt (dus een hoefijzer) en je probeert hem te buigen of uit te rekken. Dan zie je toch gewoon dat een paar millimeter speling in de voorkant al snel voor een centimeter speling in de achterkant zorgt? Het is inderdaad niet veel speling die je aan de voorkant ziet, maar omdat het eigenlijk 1 grote boog is, is die speling wel belangrijk (volgens mij).

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:07

Mijn paard staat alleen op voorijzers, omdat hij voor gewoonweg niet zonder kan.
En ja, alles kan, maar hij heeft een keer 1 dag zonder gestaan, toen ik hem uit stal haalde viel hij op de grond en wilde hij niet meer opstaan. Ik kan hem wel laten wennen, maar waarom zou ik? Moet ik hem dan een gehele tijd pijn laten lijden omdat ik zonder ijzers wil?