[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:56

Kinke schreef:
Mexxuna, hoe kan het dat er nog steeds 'bobbels' in de hoef ontstaan? Kan me niet voorstellen dat het komt door het hoefbeen? En na 1 tot 1 1/2 jaar is de hoef helemaal vernieuwd?

Ik ben natuurlijk ook geen smid, maar volgens onze smid v. Nassau (www.hoofcare.nl) heeft die voet zo'n opdonder gehad dat ze een onregelmatigheid in één hoef houd.
Ik weet niet of het komt doordat Luna met deze voet al wat "frans" staat.
Aan de zijkant blijft een onregelmatige bobbel zitten.
Dit heeft trouwens niets met de ribbels en randen te maken hoor, die zijn er inderdaad na 1,5 jaar uitgegroeid!! Lachen

Ik had ook echt nooit verwacht dat ik ooit nog op mijn pony zou kunnen rijden.. toch heb ik het nooit somber ingezien.
De mensen zeiden tegen mij dat in niet meer in het verleden mocht kijken, maar alleen naar de toekomst, en dat heb ik gedaan, en heeft me op de been gehouden!
Ik was in oktober al een paard verloren, dus bij het idee dat Luna weer bevangen werd, werd ik echt helemaal angstig! Maar gelukkig heb ik nu een goed dieet, een goede smid, en goede trainingen, waardoor we hopelijk voorlopig nog zoet zijn! Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:32

ah, ik dacht dat je met 'bobbels' de ribbels en randen bedoelde Lachen
Hoe wordt ze bekapt/beslagen dan? Loopt ze op (speciale) ijzers?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:34

Dynamiek, ik voer ook de Safe & Sound. Lang niet zoveel als wordt aangegeven, meer 'voor het lekkere'. Ze vindt het echt heerlijk en een leuke bijkomstigheid is dat ze langer werk heeft om d'r emmer leeg te krijgen Lachen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:49

Mijn pony zat tegen hoefbevangenheid aan, tenminste, als ik een dag later de DA had gebeld had ze hoefbevangen geweest. Ze heeft nu ongeveer een week in een paddock gestaan, ze kreeg een heel klein beetje kuil ( er was geen hooi ) en ze kreeg Metacam (pijnstillers). Ze is enorm afgevallen in een week, en ze staat weer helemaal goed op dr benen.

Nu haar medicijnen op zijn moet ik er morgen dus weer op.. Iemand tips m.b.t. opnieuw opbouwen ? En weet iemand wat ik nu het beste kan doen met voeren, en het opbouwen van weidegang ? Ze heeft heel erg aanleg om snel dik te worden, ze stond altijd dag en nacht op het land en kreeg een pavo summerblok per dag.. Verder heb ik haar nooit biks gevoerd.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:38

Als ze per se weer continu het land op moet zou ik een graasmasker proberen, ik ben er heel tevreden mee. Ook hooi bijvoeren op het land is handig, alles wat erin gaat in hooi gaat er niet in als gras Ja

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:28

Vandaag dus bij de kliniek geweest, en de dierenarts zat eerst allemaal te voelen enz. Toen had hij uit zichzelf de tang gepakt, en kneep erin. Je zag wel dat Gompie het niet zo leuk vond, maar niet dat ze verschrikkelijke pijn had oid. Toen even op harde ondergrond gestapt en gedraafd. Rechtsvoor loopt kreupel, zei die, maar ze heeft waarschijnlijk aan allebei haar hoefjes pijn. Toen had hij haar rechter hoefzooltje verdoofd. En toen liep ze idd links kreupel. Dus het lag aan haar hoeven. Toen 2 foto's gemaakt van haar voorhoefjes, en het hoefbeen was 1 mm gekanteld. Hij zei dat dat makkelijk te verhelpen was als ze op speciaal beslag wordt gezet. We wouden dat meteen vandaag laten doen maar aangezien ze pas is bekapt kon dat niet, en ze moesten zulke kleine ijzertjes zelf maken, omdat er niet zo'n kleine ijzertjes waren Nagelbijten / Gniffelen. Maar over 2 weken krijgt ze speciaal beslag, en in de tussentijd pijnstillers. Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:05

dynamiek schreef:
Kymalin voer jij dit voer?

Mag ik eens vragen wat zon zak kost en is echt voor hoefbevangenpaarden, hoeveel geef jij per dag aan je paard?

Safe & Sound
High fibre feed for horses and ponies at risk from laminitis.

Ja, dat voer ik. En het is inderdaad een speciaalvoer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Ik had me trouwens toen ik het eerst kocht verkeken op de hoeveelheden die je moet voeren. Als ik het goed heb staan de maateenheden er in ponden op vermeld i.p.v. in kilo's dus ik dacht tjonge wat veel!! Maar ik hou me net als Kinke niet aan de maateenheden.

Ik ben begonnen met 2x per dag een stevige hand vol te geven (ongeveer een kwart in zo'n gele voerschep) en nu, 2 maand later, zit ik op een kleine halve schep 2x per dag en daar doet hij het goed op.

Hij valt nog wel steeds af maar zodra hij mooi slank is ga ik het langzaam maar zeker in combinatie met hooi meer opvoeren om hem dan op een constant gewicht te houden. Ik betaal voor zo'n plastic zak € 17,80 maar je doet ook vrij lang met zo'n zak.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:05

Ik hoorde iemand praten over een graasmasker, misschien moet ik dat ook eens proberen, Luna staat heel de dag in het zand, of op een kale wei, en begint zich te vervelen.. ze gaat kuilen graven e.d.
Misschien is het een idee om haar met een graasmasker op de wei te zetten.. al ben ik bang dat ze deze op één of andere duistere manier toch af krijgt.
Of kunnen paarden deze echt niet afkrijgen?
En krijgen ze dan weinig gras binnen? Is het niet frustrerend voor een paard?
Ik bedoel, bij luna is het kop omlaag, en die krijg je niet meer los van het gras! haha..

Luna staat btw niet meer op speciaal beslag gelukkig, kinke.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:25

Dat was ik over het graasmasker.
Het is zeker wel frustrerend voor je paard... mijn pony vindt het Niet Leuk.
Maar tot nu toe heeft ze het pas een keer afgekregen (en deze heeft een klittebandsluiting, dus als ze echt blijven haken gaat ie af).
Ze is sinds ik dat ding heb erg afgevallen Ja
Mijne is van Imperial Riding trouwens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:41

Die van mij staat op een stukkie wei (klei) en daar staat nog een beetje inimini gras dus daar is ze urrrren mee zoet om dat te vinden, verder voer ik hooi en soms zet ik haar vriendje erbij, dus ik heb niet het idee dat ze zich verveelt. Graaskorf lijkt mij niet fijn, ze kan dan ook Hans niet van zich verjagen als hij haar verveeld.

Waar halen jullie dat voer en kun je het online bestellen?

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:18

Gompie heeft een graaskorfje. Het is idd wel frustrerend dat ze maar 5 plukjes gras kan eten per hap, maar anders eet Gompie zichzelf echt letterlijk dood. We laten het soms een half uurtje af in de wei, anders heeft ze heel erg honger. Wij hebben wel zo'n systeem van elke dag een halve meter erbij. 's Nachts staat ze op zand en mag ze haar korfje af. Dan krijgt ze wat hooi.

Gompie heeft nu pijnstillers en ze loopt al stukke beter, en over 2 weken krijgt ze speciaal beslag. Ik mag nu niks met haar doen, ook niet wandelen zei de dierenarts.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:32

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:
Kymalin voer jij dit voer?

Nergens bij mij in de buurt kan ik dit voer dus halen, ben vannochtend ook al in Soest geweest een hele grote voerleverancier die verkoopt het dus ook niet, er is toevallig een site welke leveranciers dit voer verkoopt?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:23

Luna is al gauw "over de emmer" en gefrustreerd, dus met een graasmasker kan ik haar echt heel boos maken.
Dus dan maar een kale wei! Knipoog

Ik vind dat voer wel erg prijzig zeg! Is dat volledig diervoeder?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:12

Goed bekappen bij een bevangenheid is beter dan met speciaal beslag gaan klooien. Heb er zelf nare ervaringen mee, zeker met kleine hoefjes.

Ik voer zelf Equigard van St.Hippolyt uit Duitsland (op enkele plaatsen ook in Nederland verkrijgbaar). Is suiker- en koolhydraten vrij voer. Speciaal voor insulineresistente paarden die snel spier/hoefbevangen zijn.
Verhoogd gehalte biotine, mangaan en magnesium in het voer, alsmede vitamine E.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:18

Havens heeft ook speciaal voer voor bevangen paarden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb gister een paar rondes door de wei gelopen en dat ging goed, madam wou veel harder dan ik wou, dus ik moest haar afremmen. Het megnesiumkuurtje slaat aan!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:01

mmm. Isapaardje.. moet ik dat toch maar eens gaan zoeken misschien, al gaat het nu ook goed hoor.
Ja met speciaal beslag heb ik ook problemen gehad, nu ze op normaal ijzer staat, gaat ze ook weer normaal lopen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:48

Equigard is ook niet goedkoop. Aan de andere kant hoef je er maar heel weinig van te geven omdat het zo hoog in mineralen e.d. staat. Ik mag maar maximaal 200 gram geven en geef ongeveer de helft (het weegt niet zoveel).
Zak van 20 kg is 23 euro.

In Nederland verkrijgbaar in Haaksbergen en Breda.
Woon je dicht bij Duitsland dan is het makkelijker het daar te halen, want op heel veel plaatsen verkopen ze het. Wij halen het in Emmerich bij Lobith in de buurt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:38

Wat betreft Dodson & Horrell, je kunt de verkooppunten opvragen bij Rene Wielens in Haaksbergen. Gewoon ff een mailtje sturen of even bellen.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:17

ik heb niet zo heel veel gelezen omdat het topic redelijk groot is maar mijn paard is sinds een paar dagen erg stijf in haar achterbenen, vocht in haar knieen en ze loopt mank.. Iets te maken met bevangenheid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:29

Dat stijf lopen herken ik wel. Ik zou gewoon snel de da bellen, dan weet je het zo. Met bevangenheid moet je er iig zo snel mogelijk bij zijn.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:31

ik vind dat stijve inderdaad heel vreemd.. maar die vochtplekken waarvan de linker dikker is, weet ik niet of dat op bevangen lijkt.. Ik ga morgen sowieso even bellen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:00

Het merendeel van de paarden is bevangen aan de voorbenen. Volgens mij hoor je zelden dat een paard alleen aan de achterbenen bevangen is, dus denk ik dat er iets anders met je paard aan de hand is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:02

Achterbenen komt idd niet vaak voor en die dikke knieën herken ik ook niet, maar goed de da bellen en die kan het zo uitsluiten

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:29

Hopelijk kunnen mensen mij hier helpen..... Paardje van een stalgenoot is bevangen geweest. Inmiddels is ie van de medicijnen af en mag ze ook de weidegang weer op gaan bouwen....

Alleen......niemand kan vertellen hoe zij dit aan moet pakken met haar paardje. Moet ze het met 5 minuten per keer opbouwen, of per uur??

Heb al op gezocht maar kan eigenlijk niets vinden over de opbouw van weidegang na behandeling vanhoefbevangenheid. Wie kan mij hier wel aan helpen??

Bvd

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:19

Isapaardje heeft mij een goed antwoord gegeven en er staat veel info op dit topic:
Isapaardje schreef:
Tja lastig eigenlijk om een goed antwoord op te geven.

Ten eerste is het beter dat een paard 24 uur per dag wat te grazen heeft, dan bijvoorbeeld maar 2 uurtjes weidegang. Omdat hij in die 2 uur veel meer loopt te schrokken. Maar je moet wel opletten waar je je paard zet. 24 uur mals gras is funest. Kaal weitje is ook niet alles. Kans op inname zand is aanwezig. Daarbij als het kort stengelig gras is, is het ook weer niet goed, vanwege een hoog fructaangehalte. Kijk zelf dus even wat je voor gras heb. Ikzelf heb super kort gras, maar wel bladrijk. Speciale graszaadmengsels zijn er wel, maar je bodem is dan weer van belang. Is hij te voedingsrijk, dan groeien arme grassoorten er toch niet op.
Dus ja ... komen we bij het volgende ... hoe is je bodem. Hoe bemest je, of niet. Totaal niet bemesten is namelijk ook weer net zo slecht als te veel bemesten. Geef nooit kunstmest, maar altijd organische mest. Het gras groeit dan geleidelijker en je grasmat wordt steviger. In kunstmestgras zit te veel stikstof en te veel eiwit.

Eiwit kan op zich dus niet zoveel kwaad, ware het niet dat het de lever extra belast. Geen probleem bij een gezond paard, maar wel bij een paard met verminderde weerstand of een tekort aan mineralen/sporenelementen.

En juist robuuste rassen hebben weer meer aan die laatste 2 nodig om hun lichaam te laten functioneren dan een hoger in het bloed staand paard.

Nog te volgen??

Het is dus steeds een en-en-verhaal. Ik ben er jaren mee bezig geweest, om uit te vinden wat nu goed was.

Maar met het voer van Hippolyt uit Duitsland heb ik wel goede resultaten geboekt lijkt me zo. Het is puur-natuur voer (dus geen chemische toevoegingen) en voorzien van extra mineralen en sporenelementen. Ze hebben voor ieder ras wel een soort voer. Nadeel is dat het in Nederland nauwelijks verkrijgbaar is.

Mijn kennis heeft goede ervaringen met pavo summerfit koeken toen zijn pony fiks bevangen raakte. Ze kregen deze koeken naast sobere weidegang en goed hooi.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.