natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:00

hafgirl15 schreef:
Geen kwakzalvers bij mijn pony! Dat zit me nog het meeste dwars. Dat dit ongediplomeerde mensen zijn die NBers.

In dit topic is meerdere keren opgemerkt dat er goede opleidingen bestaan voor ook NB'ers. Verder zijn er ook gediplomeerde smeden die het toepassen.

Het belangrijkste is gewoon dat er netjes gewerkt wordt, diploma of niet,

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:03

oestinja schreef:
Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?

Met mijn paarden hoef ik niet meer elke dag de melk in het dorp rond te brengen, vorige week hebben de boeren wat geld bij elkaar gelegd voor de eerste tractor in ons dorp en nu brengen we de melk daar mee rond Haha!. Met mij zijn er nog wat meer mensen in Nederland die hun paard niet meer voor zakelijk vervoer hebben.

Maar hoezo had een paard het zonder hoefbeslag nooit uitgehouden? 40 kilometer per dag is nog altijd minder dan de 50 kilometer per dag die wilde paarden afleggen.
Heb je er bewijs van dat het niet kan? Is er iemand die een paard van jongs af aan op de goede manier natuurlijk bekapt heeft en die het toen geprobeerd heeft?
Waarom val je het dan aan terwijl je niet eens kunt zeggen of het wel of niet kan? Is dat uit angst voor het 'nieuwe'?
Ik zeg trouwens niet dat alle paarden met een natuurlijke bekapping 40 km per dag kunnen afleggen, wel denk ik dat er zeker paarden zijn die dat wel zouden kunnen.

'Een paard zonder beslag kan niet over de weg' kan ik niet echt een argument noemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:12

oestinja schreef:
Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?

Dat soort werk is de reden dat inderdaad hoefijzers zijn uitgevonden. Maar hoeveel paarden doen nog zulk werk?

Verder heeft gelukkig de ontwikkeling niet stilgestaan, er zijn nu andere mogelijkheden zoals kunststofbeslag en hoefschoenen die veel minder nadelen hebben dan ijzers.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:33

Wendy schreef:

Het belangrijkste is gewoon dat er netjes gewerkt wordt, diploma of niet,

Netjes is voor mij niet genoeg. Mijn paard moet goed op zijn voeten staan.
En wie beoordeelt of er netjes gewerkt wordt? De eigenaar zonder verstand van zaken?

Vroeger, toen ik dacht dat ik het ook wel wist, dacht ik heel vaak, oh wat staat die slecht op zijn voeten, helemaal ongelijk etc....
Was er toevallig een nieuwe hoefsmid die hem wel eens even gelijk zou zetten.
Heeft het beestje 3 weken lang kreupel gelopen.
Die ongelijke stand hoorde namelijk bij het paard. Links had hij een platte lage stand en rechtvoor een hoge.
Een goede hoefsmid ziet dit en bekapt daar ook naar.

Het gaat er niet om dat het er voor ons doen goed uitziet, maar dat het voor het paard goed is en dat kan echt enkel een vakman bepalen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:42

Het lijkt wel of een Natuurlijk Bekapper volgens jou per definitie geen vakman kan zijn.
Is het dan puur toeval dat mijn paarden prima lopen als mijn bekapper is geweest?
Telt de AANHCP opleiding niet mee voor jou?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:46

Jouw bekapper zou best een vakman kunnen zijn Arno maar een goede hoefsmid is ook een vakman. En wat voor jouw paarden misschien wel opgaat, gaat helaas niet op voor paarden die veel moeten trekken op asfalt en klinkerbestrating, dag in dag uit.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:55

Daar heb ik zelf idd geen ervaring mee.
Toch denk ik dat het wel kan, omdat er al mensen zijn die mennen zonder ijzers. Maar dat is geen eigen ervaring.

Als mijn draver oud genoeg is, wil ik eens gaan kijken hoe ver ik met hem kan komen in de endurance. Maar ijzers zullen er niet onder komen, als hij het niet aan kan, accepteer ik dat en ga ik wel iets anders met hem doen.

Hoe sta je trouwens tegenover hoefschoenen?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:07

Mennen zonder ijzers kan wel mits je alleen maar op onverharde paden rijdt lijkt mij. Maar niet als je veel over de harde weg moet. Ik denk dat endurance rijden zonder ijzers onder bepaalde omstandigheden ook wel zou moeten kunnen maar heb zelf geen ervaring met het echte endurancewerk.
Over hoefschoenen, ik lees en hoor vaak dat de ideale hoefschoen nog niet bestaat. Ik heb ze wel eens bekeken maar ik vind het een nadeel dat het ook de hoefballen omsluit, tenminste bij de exemplaren die ik heb bekeken. Er kan voorts weer zand in komen wat bijv. bij de hoefballen zou kunnen gaan schuren. Verder vind ik de prijs nog een nadeel, voor twee stuks zit je rond de 150 euro tot iets van 200 euro, dus voor vier stuks is dat al 300 tot 400 euro en ik ga er niet van uit dat ze bij veelvuldig gebruik jaren mee gaan. Verder ben je nog wel gewoon de kosten aan de smid kwijt voor het bekappen dus al met al vind ik het kostenplaatje ook niet meevallen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:12

Voor drafsport zijn hoefschoenen te zwaar, ze veranderen de loop te veel in tillen ipv strekken, plus dat dat gewicht meer energie van het paard vergt. Voor recreatief rijden lijkt het me wel een mooi alternatief, en je hebt nu zoveel soorten!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:25

Maar met die hoefschoenen, met je wel vaak bekappen want anders past de hoef niet meer in de schoen//

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:26

@oestinja: Ik heb hoefschoenen die de hoefballen niet omsluiten en kunnen ook niet schuren. Ook zijn deze niet zo duur zoals jij aangeeft. Mijn bekapper komt eens in de zoveel tijd om te bekappen, en tussendoor houd ik de hoeven zelf bij. Al met al is het geen duur kostenplaatje, maar ookal was dat wel zo: alleen het beste is goed genoeg voor m'n lieveling! Knipoog

@promptertje: De hoefschoenen (die ik heb) zijn niet zwaarder dan een hoefijzer. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:47

Dat denk ik toch haast niet Jovarna - mijn ijzers wegen 110 gram! Wat wegen jouw hoefschoenen Lachen ?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:03

vandaag op een stal geweest in (zal ik niet zeggen) om een paard te beslaan. De paarden bleken gezamelijk in een weide te lopen. Toen de eigenaresse haar paard riep kwamen alle paarden naar het hek.
Het viel mij op dat van de 7 paarden er 4 kreupel liepen.
Deze bleken door een nb behandeld te worden, de andere drie door traditioneel geschoolde smeden. Een was stokkreupel. Volgens nb en healer (2 personen) zwaar getraumatiseerd omdat haar veulen al na 8 maanden weggehaald was. Ze mocht voorlopig niet bereden worden. Bij navraag bleek zij al 3 jaar kreupel ????!!!! Boos!
Twee anderen waren kreupel en een paard duidelijk niet regelmatig. Ik heb ze bekeken, en het kreupelen is mi. vrij eenvoudig oplosbaar met traditionele middelen.
Naam van de nb bekapper (volgens de verhalen: AANHCP opgeleid) is mij bekend en doorgegeven aan dierenbescherming. ivm bedreigingen zal ik deze niet op bokt bekend maken.
Iedereen die mij gesteund heeft nav dit topic (telefonisch, per mail, persoonlijk en sommige mensen zijn zelfs bij mij aan huis geweest!!) hartelijk bedankt voor jullie support. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die nadenken en om hun dieren geven.
Ik heb geen puf meer om me verder in deze discussie te mengen. Zolang eigenaren zich niet in de hoefmaterie verdiepen, en geloven in mooie praatjes, zullen dit soort mensen over de ruggen van dieren grof geld blijven verdienen.

triest

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:14

Beste farrier,

Wij laten onze paarden al sinds 1974 "gewoon" of "traditioneel" bekappen en/of beslaan en onze veulens gaan met 5 maanden toch echt bij moeders weg; maar van al die minimaal 35 gespeende veulen-moeders is er nog nooit eentje kreupel geweest................
Maar ja, als de merrie kreupel is moet het toch ergens vandaan komen???
Mijn vader was in 1932 al hoefsmid, en de (niet zo doorgefokte als nu) paarden werden vele malen zwaarder belast; en ook nog eens met ijzers van 10 of 12 mm en ze werden bijna allemaal respectabel oud!!!
Wees trots op je prachtige vak en bedenk dat de beste stuurlui nog altijd aan wal staan................

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:23

Farrier, eerst even mijn respect uitspreken naar jou toe!!!! Jullie hoefsmeden doen prachtig en dankbaar werk.
Linky, ook ik kan vele verhalen vertellen over de paarden van mijn vader en opa, die overigens eens in de twee, soms drie weken naar de smid gingen, hard werkten zoals je hebt kunnen lezen en ook respectabele leeftijden haalden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:29

@farrier: 3 jaar kreupel gaat natuurlijk nergens over. Maar weet je of die persoon die opleiding heeft gedaan, of denken de eigenaren dat? In NL zijn er namelijk maar 3 die de opleiding van AANHCP hebben gedaan; Wout Overbeeke, Anette Nielsen en Bjorn Rhebergen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:53

Hippotha schreef:

En wie beoordeelt of er netjes gewerkt wordt? De eigenaar zonder verstand van zaken?

de eigenaar MET verstand van zaken bijvoorbeeld. iedereen hoort te weten of er goed of slecht werk aan de hoeven van zijn paard verricht wordt. anders ben je (en je paard) namelijk aan de goden overgeleverd of die nou traditioneel of natuurlijk bekappen maakt niet uit.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:59

jackie schreef:
Hippotha schreef:

de eigenaar MET verstand van zaken bijvoorbeeld. iedereen hoort te weten of er goed of slecht werk aan de hoeven van zijn paard verricht wordt. anders ben je (en je paard) namelijk aan de goden overgeleverd of die nou traditioneel of natuurlijk bekappen maakt niet uit.

Dus iedereen moet een volleerd hoefsmid zijn, want dat zijn de enige die voldoende kennis hebben om goed te kunnen beoordelen of een paard goed op zijn voeten staat.
En over de goden overgeleverd zijn....dat zijn we toch allemaal???
Jij brengt je auto toch ook naar een garage, je gaat naar het ziekenhuis, je laat toch ook jej huis bouwen door vaklui, etc....

De kracht van onze maatschappij zit hem juist in deze specialsten, want je kunt niet alles zelf.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:04

Citaat:
Twee anderen waren kreupel en een paard duidelijk niet regelmatig. Ik heb ze bekeken, en het kreupelen is mi. vrij eenvoudig oplosbaar met traditionele middelen.

met alle respect voor je vak en ervaring, farrier, ben je soms ook dierenarts, en in bezit van röntgenogen?

@Hippotha: er is genoeg literatuur te verkrijgen over het onderwerp hoeven, traditioneel of anders. als je jezelf erin verdiept en ook nog in staat bent om logisch te denken en goed uit je ogen te kijken kun je heus wel beoordelen of je paard goed bekapt/beslagen wordt. daar hoef je geen opleiding hoefsmid of bekapper voor te volgen.

het is een ander verhaal als je zelf wilt bekappen en/of beslaan. dan zal je echt wel in de leer moeten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:34

Farrier,
Ik ben benieuwd welke NB'er het was. Zou ik dat per pb te horen kunnen krijgen? Als ik het zo lees is er een kans van 1 op 3 dat het de mijne is.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:38

jackie schreef:
@Hippotha: er is genoeg literatuur te verkrijgen over het onderwerp hoeven, traditioneel of anders. als je jezelf erin verdiept en ook nog in staat bent om logisch te denken en goed uit je ogen te kijken kun je heus wel beoordelen of je paard goed bekapt/beslagen wordt. daar hoef je geen opleiding hoefsmid of bekapper voor te volgen.

Niet mee eens. Jij bent als leek niet in staat om a.h.v de anatomie en gang vast te stellen hoe een paard op zijn voeten moet staan.

Het ene paard heeft bijvoorbeeld linksvoor aan de linkerzijde hogere verzenen nodig , bij een ander moeten ze gelijk zijn en bij weer een ander moet rechts hoger.
Of dient de hoef ietwat scheef te zijn, omdat dan de gewrichten pas goed op elkaar aansluiten, dus omdat dit zo hoort.
Waarom? Omdat de stand van het been en het gehele paard dit aangeeft.
Dit ziet enkel een kundig hoefsmid. Dit kun je zelf echt niet beoordelen.
Wat ik van mijn hoefsmid heb gehoord vereist echt vakmanschap. Ik wist niet dat er zoveel kennis en kunde voor nodig was......deste meer pleit ik voor een wet die alleen kundige, gediplomeerde mensen aan de hoeven van een levend paard laat zitten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:40

Hippotha schreef:
Dus iedereen moet een volleerd hoefsmid zijn, want dat zijn de enige die voldoende kennis hebben om goed te kunnen beoordelen of een paard goed op zijn voeten staat.
Jij brengt je auto toch ook naar een garage, je gaat naar het ziekenhuis, je laat toch ook jej huis bouwen door vaklui, etc....

De kracht van onze maatschappij zit hem juist in deze specialsten, want je kunt niet alles zelf.....

Veel voorbeelden die je geeft, gaan over dingen. Het zal mij worst wezen als mijn auto niet goed gemaakt wordt, dan ga ik naar de garage, eis m'n geld terug en laat hem gratis opnieuw maken.
Het ziekenhuis bezoek ik alleen als er echt iets aan de hand is. En bij kleinere kwaaltjes zie je dat mensen steeds meer eerst via internet uit willen zoeken wat er aan de hand is.

Als het om levende wezens gaat (onszelf of paarden) dan is het vrij logisch dat je er zelf zoveel mogelijk van af wilt weten voordat je er iemand mee aan het werk laat gaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:44

Hippotha schreef:
jackie schreef:

Niet mee eens. Jij bent als leek niet in staat om a.h.v de anatomie en gang vast te stellen hoe een paard op zijn voeten moet staan.

Het ene paard heeft bijvoorbeeld linksvoor aan de linkerzijde hogere verzenen nodig , bij een ander moeten ze gelijk zijn en bij weer een ander moet rechts hoger.
Of dient de hoef ietwat scheef te zijn, omdat dan de gewrichten pas goed op elkaar aansluiten, dus omdat dit zo hoort.
Waarom? Omdat de stand van het been en het gehele paard dit aangeeft.
Dit ziet enkel een kundig hoefsmid. Dit kun je zelf echt niet beoordelen.
Wat ik van mijn hoefsmid heb gehoord vereist echt vakmanschap. Ik wist niet dat er zoveel kennis en kunde voor nodig was......deste meer pleit ik voor een wet die alleen kundige, gediplomeerde mensen aan de hoeven van een levend paard laat zitten.

Ik zie mijn bekapper als een kundig iemand. Zij geeft mij aanwijzingen, laat zien hoe en waarom ik een hoef op een bepaalde manier bij moet houden en ja, het kan voorkomen dat ze zegt: Oh, deze is ietwat scheef, voortaan opletten bij deze.

Is dat erg? Tja, ik heb het liever goed natuurlijk. Maar is het erger dan een hoef die maar 1 keer in de 8 weken wordt bekapt en die aan het einde van die 8 weken al aan alle kanten aan het flaren is? Dat lijkt me niet.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:45

arno8 schreef:
Hippotha schreef:

Veel voorbeelden die je geeft, gaan over dingen. Het zal mij worst wezen als mijn auto niet goed gemaakt wordt, dan ga ik naar de garage, eis m'n geld terug en laat hem gratis opnieuw maken.
Het ziekenhuis bezoek ik alleen als er echt iets aan de hand is. En bij kleinere kwaaltjes zie je dat mensen steeds meer eerst via internet uit willen zoeken wat er aan de hand is.

Als het om levende wezens gaat (onszelf of paarden) dan is het vrij logisch dat je er zelf zoveel mogelijk van af wilt weten voordat je er iemand mee aan het werk laat gaan.

Uhhh....als je auto niet in orde is, riskeer je toch je eigen leven? Dus hoezo niet belangrijk?
En die kleine kwaaltjes kunnen erger worden, zo erg dat er niets meer aan te doen is.
Terwijl een kundige arts er snel bij had kunnen zijn en adequaay had kunnen handelen.

Zo ook bij hoeven. Een kundige hoefsmid kan vroegtijdig bepaalde dingen signaleren en erger voorkomen en zelfs herstellen.

Als ik eerder naar het kundige advies van mijn hoefsmid had geluisterd, was er nooit niets ergs met mijn paard gebeurd.
Pas toen hij verging van de pijn, besloot ik naar deze man te luisteren......
Nee, deze fout maak ik nooit meer!
Als ik vermoed dat iets niet in orde is, win ik kundig advies in en ga niet op het internet allelei onbetrouwbare en suggestieve informatie raadplegen.
Niet dat ik niet kritisch ben, ik wil wel een goed bekend staand arts, ziekenhuis, garage etc...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:50

arno8 schreef:
Ik zie mijn bekapper als een kundig iemand. Zij geeft mij aanwijzingen, laat zien hoe en waarom ik een hoef op een bepaalde manier bij moet houden en ja, het kan voorkomen dat ze zegt: Oh, deze is ietwat scheef, voortaan opletten bij deze.

Is dat erg? Tja, ik heb het liever goed natuurlijk. Maar is het erger dan een hoef die maar 1 keer in de 8 weken wordt bekapt en die aan het einde van die 8 weken al aan alle kanten aan het flaren is? Dat lijkt me niet.

Lijkt mij wel. De hoeven slijten wel, maar juist omdat het paard goed op zijn voeten is gezet, slijten deze op de goede (natuurlijke) manier.

Wordt het paard verkeerd weggezet, dan gaat hij daar ook naar lopen, met alle schadelijke gevolgen van dien.
En wat nog erger is...mensen die iedere week de hoeven vijlen!!!
Dan hebben de hoeven nooit de kans om hun natuurlijke vorm/slijtage te laten "zien" en staat het dier constant verkeerd op zijn hoeven.

En de hoeven van mijn paard zien er na 8 weken nog goed uit hoor! Juist omdat ze goed volgens de voetas bekapt worden, ontstaan er geen scheuren etc..., omdat de voet goed belast wordt.