oestinja schreef:Zoals je wilt Arno. Ik kan je nog wel even een voorbeeldje geven. Mijn opa was vroeger melkrijder, dat houdt in de melk bij de boerderijen ophalen en in bussen op de wagen naar de melkfabriek brengen. Dit gebeurde twee maal per dag, de route besloeg in totaal zo'n 20 kilometer, dus ongeveer 40 kilometer per dag. Hij had altijd twee paarden voor de wagen omdat de vracht zwaar was met de volle bussen melk. Tussen het melkvervoer door werden de dieren overdag ook nog gewoon ingezet voor het overige boerenwerk. Het type paard wat hier in mijn familie voor werd gebruikt waren voornamelijk zware warmbloeden, Oldenburger types, ook wel paarden afkomstig van Ameland. In de regel haalden deze paarden onder deze toch wel zware omstandigheden de 22 wel. Maar wel op ijzers. Hoe hadden ze dit ooit zonder hoefbeslag moeten klaren? Je kunt nog zo'n fan zijn van NB, maar dan had een paard het in deze omstandigheden echt geen jaar uigehouden. Want zonder ijzers zou dit nooit hebben gekund.
En hoe denk je het aan te pakken met koetspaarden van grote stalhouderijen, paarden die alleen maar met een koets of ander soort rijtuig over de verharde wegen lopen, elke dag weer?
Met mijn paarden hoef ik niet meer elke dag de melk in het dorp rond te brengen, vorige week hebben de boeren wat geld bij elkaar gelegd voor de eerste tractor in ons dorp en nu brengen we de melk daar mee rond
. Met mij zijn er nog wat meer mensen in Nederland die hun paard niet meer voor zakelijk vervoer hebben.
Maar hoezo had een paard het zonder hoefbeslag nooit uitgehouden? 40 kilometer per dag is nog altijd minder dan de 50 kilometer per dag die wilde paarden afleggen.
Heb je er bewijs van dat het niet kan? Is er iemand die een paard van jongs af aan op de goede manier natuurlijk bekapt heeft en die het toen geprobeerd heeft?
Waarom val je het dan aan terwijl je niet eens kunt zeggen of het wel of niet kan? Is dat uit angst voor het 'nieuwe'?
Ik zeg trouwens niet dat alle paarden met een natuurlijke bekapping 40 km per dag kunnen afleggen, wel denk ik dat er zeker paarden zijn die dat wel zouden kunnen.
'Een paard zonder beslag kan niet over de weg' kan ik niet echt een argument noemen.