Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IERTJE7

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:35

skippy1 schreef:
Iertje: het moet een onderdeel zijn van je lessen. En als je er specifiek naar vraagt, moet elke instructeur je helpen bij het extra erop letten. Ik heb mijn instructeur ernaar gevraagd. We hebben eerst gewerkt aan het goed rechtrichten en gaan nu langzaam verder met andere oefeningen, maar allemaal op de basis die we hebben wat rechtrichten betreft. Ik zou zeggen: zoek een goede instructeur, vraag ernaar, werk eraan en ga vandaaruit verder met je training.

Eerst even afwacht wat ik nou verder met Celéena kan gaan doen, maar ik ga hier zeker iets mee doen.
Thanks!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:42

savath Ja dat snap ik ook wel maar vond het alleen beetje jammer van het topic want krijg graag zo veel mogelijk info en dit had er niet echt mee te maken.
En mensen die wat voor aandacht dan ook willen ongeacht positief of negatief heb je jammer genoeg overal...

Skippy mijn instructrice begon er zelf al meteen over toen ik haar vertelde dat hij HKO heeft. Heb hele fijne instructrice die ook echt van paarden houdt en doet wat er goed voor is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:35

Ik heb het topic doorgelezen,en er staan inderdaad nuttige tips in.
Iedereen die vroeg of laat met hko te maken krijgt kan hier nuttige dingen vinden.
Vandaar dat ik jullie wel wou waarschuwen,zodat dit topic eerlijk en oprecht kan blijven.

Doe zo verder met jullie topic en ik zal geregeld mee lezen.
Ik heb gelukkig nu geen hlo in mijn stal ,maar wil wel al de personen die met hko te maken hebben sterkte en suces toewensen!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:26

Bedankt en hou het maar buiten je stal, maar het kan de beste overkomen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:03

Savath dankje!
Ennuh idd hopen dat je het nooit voor je kiezen krijgt...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:14

Ik heb het ooit gehad bij mijn eerste pony,is al lang geleden,en het afscheid van haar weg te doen ,doet nog steeds pijn.
Ik was toen nog een kind en snapte het allemaal niet zo!!(14 jaar) ben nu 34 jaar

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:16

Ja dat lijkt me helemaal moeilijk als je zo jong bent.
Toen een van mijn favo pony's op de manege aan koliek overleed toen ik 10 was was ik er al kapot van...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:23

Misty lady was mijn eerste pony ,na lang zeuren eentje mogen kopen.
Merrie van 4 jaar oud,ongeleerd.
Alles zelf gedaan,half jaartje later ,constant mank,dan links voor dan rechts.

verschillende soorten ijzers,en toen de foto's!!

Er is me verteld dat ze naar en ander gezin verkocht was en dat ze daar alleen op een grote weide kon grazen en dat ze daar erg vertroeteld werd.

De waarheid hoorde ik pas toen ik enkele jaren later bij die handelaar kwam om naar een paard te zoeken.
Hij zij droogweg:
ben je der al over dat je pony weg is.
Ik zei ja hoor(om mij stoer te houden)
en hij toen,is ferme biefsteak geweest!!
Dus als 15.5 jarige is het toch wel even schrikken.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:15

Das ook lekker subtiel van die handelaar...
Die zou ik denk dus echt niet meer aankijken....
Maarja de meeste handelaren zijn niet heel subtiel aangelegd volgens mij....

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:08

Ben daar dus ook niet meer geweest,mijn pony naar daar verkocht en drie maal zeer flink bij de neus genomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:25

Mijn paard heeft nu breakover ijzer met een balkje en ik mag volgende week als hij van de pijnstillers af is weer gaan stappen buiten.De veearts had andere ijzers aan geraden en zei ook dat ik over 3 kwart jaar pas weer mag gaan rijden.de meningen zijn daar over dus erg verschillend, hij liep gelijk al veel beter op die ijzers.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:56

Ja mijn paard liep ook meteen goed op de ijzers maar staat ook op pijnstillers dus heb geen idee of dat door de ijzers komt of door de pijnstillers...
Mag zondag van de pijnstillers/ontstekingremmers af dus ben benieuwd...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:57

Bij ons is een paard die echt zeer slecht liep, en na een uur met ijzers liep hij stukken beter.De eigenaar moest er zelfs van huilen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:00

Ok ja de mijne liep alleen slecht met echte inspanning.
Heb echt een bikkel haha.. Nooit echt zwaar kreupel geweest terwijl hij toch links een 4tje heeft...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:05

met het op ijzers zetten wordt vaak de diepe buigpees eventjes ontlast. Totdat die zich weer insteld op het nieuwe niveau en dan begint het proces van voren af aan.

Ondertussen neemt de schade aan het HK alleen maar sneller toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:45

Dat is echt niet áltijd t geval Arabesk. Mijn paard staat nu 3 jaar op speciaal beslag, loopt beter dan ooit en heeft helemaal geen last meer van HKO. Lijkt mij dat de nieuwe stand zich binnen die 3 jaar echt wel heeft ingesteld. Het hangt zeer sterk samen met t type beslag en met de individuele paarden wat wel en niet werkt.
Gelukkig zelf je zelf al vaak, voor ieder paard zal iets anders goed werken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:48

ja dat vind ik ook.
mijne staat op spec.beslag en heeft ook verrekte sesambeenband, nu n maand gestapt ga er volg.week op stappen en dan zien we weer verder.
ze mag in de toekomst als het goed is ook weer van de speciale ijzers af..

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:01

Hoefkatrol hoeft niet het einde te betekenen, bij mij op stal staat een paard met aan 2 benen vierde graads hoefkatrol. Ze is een poos kreupel geweest, maar is gelukkig weer opgeknapt.
Er is een homeopatische arts naar haar wezen kijken, Ted Borsboom (www.te-bo.info). Ook is de eigenaar op de manier van Antoine De Bodt gaan rijden. (uitgangspunt is het rechtrichten) www.hoefkatrol.com.
En is al jaren niet meer kreupel geweest.

Van de website:
Onze jarenlange ervaring leerde ons dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid bijna altijd het gevolg zijn van een verkeerde training. Er zijn mensen die 3 tot 4 paarden met hoefkatrol na elkaar hebben terwijl anderen honderden paarden getraind hebben zonder er ooit problemen mee te hebben. Toeval?!? Het geheim van onze trainingsmethode? Richt uw paard recht en rijdt hem voorwaarts!

[i]De meeste kreupelheidsproblemen ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. Ruiters versterken meestal onbewust de buiging die het paard neemt tijdens het rijden en gaan zelf hun houding ook automatisch op die kant richten. Hierdoor gaat het paard steeds schever lopen en ontstaat er spanning in de rug.

Het wordt nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei:"Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen." Als de ruiter niet weet hoe hij een paard moet rechtrichten kom het paard dus ook nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht.

Maar hoe vaak ziet men niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting. Dit kan gaan van botvervormingen van het straalbeentje tot ontsteking van de slijmbeurs ter hoogte van het ‘hoefkatrol-gewricht’. In vele gevallen kan de dierenarts echter niets abnormaals vinden en spreekt men van ‘klinisch hoefkatrol’.

Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.

In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. Door een verkeerde training ontstaat een overbelasting van de voorhand. Als deze overbelasting lang aanhoudt zijn ontstekingen en kreupelheid niet meer dan een logisch gevolg.Een paard inspuiten, rust geven, pijnstillers geven, de rug kraken, medicijnen geven, zenuwsnedes, ander hoefbeslag geven enz. zijn geen juiste remedies om kreupelheid en hoefkatrolontsteking te verhelpen. De genoemde remedies zijn symptoombestrijding en pakken de oorzaak van de kreupelheid niet aan. [/i]

De site is naar mijn idee een echte aanrader als je open staat voor een andere trainingsmethode !!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:52

Ik vroeg me af, mijn paard heeft in zijn rechtervoorbeen hoefkatrolontsteking, ik rij 3 keer in de week een paar rondjes in de bak, en in het weekend meestal in het bos. nu ken ik iemand, dat paard heeft ook hoefkatrol ontsteking, die rijd er dus gewoon western mee + hele kleine wendingen ... maar dat gaat ie toch zegmaar botgezegt, sneller dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:25

Ilsje ik rij ook westen met mijn merrie, en maak af en toe ook een spin of een rol back. Niets mis mee, zolang je paard geen last heeft, je het met mate doet en je op een goede manier rijdt. En dus echt 'af en toe'. Ik luister naar mijn paard. Daarnaast weiger ik haar in een 'vitrinekastje' te zetten en alleen nog maar dingen te doen waar zij eigenlijk geen bal aan vindt. Ze moet lol hebben in haar leven!
Ik rij mijn merrie hooguit 4x per week een half uurtje in de bak, meestal ga ik 1 van de 4x een uurtje naar buiten. T is vooral goed luisteren naar je paard.

Zaranka: wat je hier vertelt klinkt mooi, is niet nieuw, is eigenlijk IMO al wel flink uitgemolken besproken op bokt. De website is welbekend onder de meeste mensen hier. De verhalen klinken geweldig, maar ook dit werkt niet voor iedereen en is echt niet bijzonder!
Laten we eerlijk zijn, rechtrichten is is iets dat zou iedere instructeur je moeten kunnen leren. Kan je instructeur dat niet, dan zou ik twijffelen aan de deskundigheid. Mijn isntructeur kan mij er ook goed bij helpen, scheelt me bakken met geld die ik naar iemand toe moet dragen die zogenaamd de enige is die dit kan. Maar da's mijn mening. IMO moet élke goede instructeur je als basis kunnen leren rechtgericht te rijden!
Daarnaast komt HKO lang niet altijd door het rijden! Als röntgenologisch is aangetoond dat het hoefbeen echt zwaar beschadigd is door de artrose, dan kun je nog zoveel proberen qua rechtrichten etc, maar als dat echt de boosdoener is, kom je er niet verder mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:59

Ik vind dat het juist met western moeilijk is om te zorgen dat je je paard met HKO toch goed rijdt. Ik spreek uit ervaring want ik rijd western en heb een merrie met op beide voorbenen 3/4!

Doordat je met een losse teugel rijdt is het paard vaak geneigd om op de voorhand te gaan lopen. Je moet er zelf heel alert op zijn dat je 'm genoeg vanuit achteren rijdt. Ook hebben veel van deze paarden al een manier van lopen (zeker pleasure paarden) met een zeer rustige draf waarbij ze de neiging krijgen om als het ware te gaan sukkelen.
Ik merk dat mijn merrie ook wat meer engels gereden moet worden af en toe, dus meer bij elkaar rijden door voor te begrenzen en achter bij te drijven, om haar meer opwaarts te krijgen en beter te laten lopen.

Stops lijken me echt funest voor een paard met HKO voor! Dat zou ik dus echt nooit doen. Tussen in een glazen kastje zetten en stops en spins maken zit nog een hele wereld van verschil. Je kunt genoeg leuke dingen doen en je paard afwisseling geven zonder deze 2 oefeningen. Doe je dat wel dan weet je bij voorbaat dat je paard veel sneller slijt (dat geldt naar mijn mening sowieso voor stops en spins, ook voor gezonde paarden). Natuurlijk maken ze in de wei ook wel eens een stop of slinding (mijn HKO merrie ook!), maar dat is toch anders, ze bepalen het dan zelf, en ook hoe lang en hoe ver.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:00

Citaat:
Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard,

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. HKO kan ook onstaan door erfelijke factoren of door verkeerde voeding.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:02

@Zaranka: dat rechtrichten prima is voor je paard ben ik helemaal met jou en De Bodt eens, maar ik geloof niet dat een paard met al vergevorderd 3/4 op de voorbenen opeens nergens meer last van heeft. Ik heb de dvd van De Bodt bekeken en hij beweert ook dat de HKO na deze manier van trainen verdwenen zou zijn, nou dat kan toch echt niet omdat de hoefkatrollen vergroeid zijn (daardoor ontstaat de pijn en kreupelheid) en dat gaat niet door een bepaalde manier van rijden weer weg!
Om van begin af aan goed recht te richten is prima, maar hij gaat in zijn beweringen voor 'bestaande patienten' tich echt te ver vind ik! Ik geloof niet dat het dan ernstige HKO paarden zijn, maar dat het probleem feitelijk meer ergens anders vandaan komt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:03

samantha5 schreef:
Citaat:
Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard,

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. HKO kan ook onstaan door erfelijke factoren of door verkeerde voeding.

Ja maar het kan wel door verkeerd rijden komen! Veel op de voorhand rijden (zoals bij western gauw gebeurt, zie hierboven) bevordert het wel als je paard er al gevoelig voor is. Hoewel dat meer met de voorhand overbelasten heeft te maken dan met niet rechtrichten trouwens ....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:06

Simodi: Dankzij goed les loopt mijn paard wel keurig kaars recht en niet op de voorhand. Door lange tijd trainen loopt ze keurig op de achterhand. Daarbij een goede instructeur die er oog voor heeft en weet wat hij doet!
Een goede stop, maakt een paard op de achterhand, die komt eronder.

Zoals ik al aangeef is te nooit goed, ik doe bewust erg rustig aan met mijn paard. Dat ik af en toe, en dan ook echt af en toe, een stopje of spinnetje maak, betekent niet dat ik slidings stops en snelle spins maak, maar rustige voetje voer voetje spins en een stopje vanuit draf. Verder denk ik dat een ieder zelf moet aanvoelen wat wel en niet kan. Ik weet heel goed waar de grenzen van mijn paard liggen, daar blijf ik dan ook heel erg ver vandaan. Wat ik met mijn merrie doe, is wat ze aankan, ik overvraag niet en belast haar niet teveel. Bovendien loopt ze voor de volle 100% goed, zou ze dat niet doen, dan zou ik niet eens in de bak rijden. Ze heeft een 2-tje en een klein 3-tje.

Verder is het onzin dat westernpaarden meer op de voorhand lopen, ook een westernpaard moet de achterhand er goed bij zetten. En natuurlijk ben je daar als westernruiter zelf bij. Ik train bewust op rechtrichten en de achterhand erbij zetten.

Daarnaast is uit verschillende onderzoeken gebleken dat hoe je ook rijdt, t erg moeilijk is t gewicht echt op de achterhand te krijgen. Een onderzoek onder verschillende manieren van dressuurrijden gaven minieme verschillen aan t.o.v. een onbelast paard.