[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:53

Roos haar kleindochter is als jaarling verkocht. Al die tijd ben ik haar smid geweest dus heb haar op zien groeien. Dee eigenaar is chronisch ziek geworden en vroeg of ik haar, ruim 6 jaar later, terug wilde hebben. Alle veulentjes worden hier verkocht met de boodschap dat ze altijd terug mogen komen als er wat is (en heb ook wel andere terug gehad). Ze moest nog een plekje vinden voor haar andere pony, dat ging erg snel, een week later heb ik ze beide verhuist.
Ik dacht er over om Deedee te laten dekken of een grote vos er bij te kopen voor in het 2span. Maar toen kwam er een klein zwart bontje op mijn pad.
Ik hebt 5 lopen, en heb er niet eentje zelf uitgekozen ;) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:20

Waar laten we jou niet in je waarde dan Francis? Ik zie alleen mensen je van Nassau adviseren omdat we daar zelf goede ervaring mee hebben. Dat advies komt uit een goed hart. Aangezien we allemaal weten hoe het is om in die situatie te zitten. Ik zie niemand zeggen dat je slecht bezig bent als je het niet doet of iets anders. Ik vind het jammer dat je je aangevallen voelt door wat er hierboven geschreven is. Ieder kiest zijn eigen pad en doet zijn of haar best binnen de mogelijkheden.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:21

Hi allemaal, ik meld mij hier ook even (en heb afgelopen week stilletjes mee gelezen).
Mijn merrie is sinds vorige week zaterdag licht hoefbevangen. Sinds kort woon in in Zweden, en mijn merrie een een halfbroer van haar (twee IJslanders) zijn meegegaan. Tot dusver ging heel veel goed, de hele reis, etc. :)

Het gekke van zaterdag was dat ik haar net voor de HB, druk zag rond draven - de ruin was ontsnapt en stond op een ander veld/bosje gras te eten. Toen hij eenmaal terug in hun weide stond, had ik wat hooi verspreid op paar plekken (ik was aan het opbouwen om hooi te geven en geen gras ivm fructaan risico). Echter zo’n 10 minuten later liep ze hoefbevangen, het “eieren lopen” met zeer warme hoeven. oliebol....!
Ik ben gaan koelen en heb de DA erbij gehaald. Ze had een pijnstiller en ontstekingsremmer gekregen + voor de 6 dagen daarna (rheumocam). Hij constateerde een lichte HB, hij voelde de pols beter rechtsvoor, maar ze reageerde niet op druk van onderaf. Van de rheumocam is ze sinds vandaag af.
Bij gebrek aan mogelijkheden van zachte bodem en núl gras, was de grote koeienstal de enige optie om ze samen neer te zetten (13x4 meter). We zijn nu ondertussen een weekje verder en wandelen stukjes met hoefschoenen: ze is gelukkig erg opgewekt en heeft zin om te lopen. We hebben een tijdelijke zandpaddock gemaakt (er is hier met name klei) waar ze overdag in staan.

Ze is nog niet eerder (van wat ik wist) hoefbevangen geweest. Nu kwam de natuurlijke bekapster om haar ijzers eraf te halen en ze vertelde me dat ze kon zien dat ze hoefbevangen is geweest... witte lijn was oud bloed te zien: wat een eye opener! We hebben onze ups en downs gehad met kreupelheid rechts achter en een poging eerder gehad met ijzerloze hoeven, maar ze werd helaas snel kort en gevoelig. Wellicht dat hier een link in zit?

Nu mijn vragen over voeren, want hier ligt waarschijnlijk (icm EMS/PPID/IR) de oorzaak.
Ze hebben afgelopen week met name oud hooi of nieuw hooi (geweekt) gekregen, 4x per dag, een baal van 10 kilo voor z’n tweeen. De ruin krijgt wat extra’s, want ik vond hem iets te snel gewicht verliezen.
Er is niet zo heel veel oud hooi meer aanwezig dus ik ben het voorzichtig aan het mengen met hooi van dit jaar niet geweekt. Het is hooi waar met name timotheegras in zit en kruiden en een beetje (10%) Engels raai. Drainage compositium van de Groene Os is op aanraadde van vrienden besteld en heb ik komende week ergens.

Hebben jullie misschien nog tips voor voeding? En mag er brok speciaal voor sobere paarden (%5 suiker) worden gegeven voor de extra vitamine/mineralen?
Een paar paar dagen voor de HB was ik nét begonnen met het geven van Gluco Balance. Heb haar sinds de HBdag niet meer daar op gezet. Kan dit ook weer (opgebouwd) worden gegeven?
En zijn berkentakken met blaadjes (redelijk herfstig hier al) ok om te geven?
Overigens heb ik beide paarden afgelopen weken vaak hard horen rommelen in de buik. Natuurlijk is het een hele verandering van voeding en al het andere wat er bij komt kijken, zo’n hele verhuizing.. maar ik wil hun darmen zo goed mogelijk helpen voor de overgang. Gelukkig lijkt het wat te zijn gekalmeerd nu ze alleen op hooi staan, maar alle tips hierin zijn van harte welkom.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:31

Glucobalance kan je gewoon blijven geven!
Is ze getest op cushing?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:31

Oud hooi is niet perse beter. De voedingstoffen lopen terug. De suikers niet volgens mij. Zelf voer ik mijn pony's graszaadhooi gemengd met weidehooi. Daar doen ze het goed op. Maar ik weet niet of ze dat daar kennen

Kijk ook naar de zetmeel. Dat wordt in het lichaam omgezet naar een suiker. Sommig voer bevat weinig suiker maar wel veel zetmeel.

Waarom ben je gestopt met de gluco balance eigenlijk? Mij werd toen juist aangeraden om het te gebruiken toen ze hb werd

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:40

tylando schreef:
Glucobalance kan je gewoon blijven geven!
Is ze getest op cushing?

Nog niet, maar ik laat haar snel testen op EMS/PPID (Cushing).
Ze heeft eerder verschijnselen van EMS, harde nek, vet bulten op de kont.

capopjekop schreef:
Oud hooi is niet perse beter. De voedingstoffen lopen terug. De suikers niet volgens mij. Zelf voer ik mijn pony's graszaadhooi gemengd met weidehooi. Daar doen ze het goed op. Maar ik weet niet of ze dat daar kennen

Kijk ook naar de zetmeel. Dat wordt in het lichaam omgezet naar een suiker. Sommig voer bevat weinig suiker maar wel veel zetmeel.

Waarom ben je gestopt met de gluco balance eigenlijk? Mij werd toen juist aangeraden om het te gebruiken toen ze hb werd

Thanks voor de tip! Ik kreeg de tip van de DA hooi te gebruiken van vorig jaar. Graszaadhooi zal ik eens naar zoeken. Maar ik moet het hoogstwaarschijnlijk doen met het hooi wat ee hier is (en timotheegras is gelukkig erg laag in suiker, 5%). Stro kan ik wel bijgeven, dat hebben we genoeg. Is dat een optie?
De DA kende Gluco Balance niet, is ook een Nederlands product en niet verkrijgbaar in Zweedse (online)winkels. Ah goed om te weten! De drainage kuur gaat volgende week van start, denk verstandiger de GB daarna te doen of..?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:47

Bij HB kun je ook nog de podo compositum geven van phytonics.
Mijne krijgt t preventief.
Maar is ook voor acute situaties

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:50

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:01

@ tylando: thanks voor de tip. Ik heb de Hoof regulator van Marstall gekocht voor hoef ondersteuning, maar nog niet kunne gebruiken. GB trouwens mee gestopt toen omdat ze geen brok mocht hebben.

Dit zit in de brok die ik nu heb:

Havermout, haver, tarwezemelen, luzerne, gedroogde bietenpulp, melasse en premixen van mineralen en vitamines

Is dat ok om GB in te mengen?

Edit: zit 16% zetmeel (stärkelse) in -O-

Smb råprotein: 70 g
Lysin: 3,5 g
Råolja och råfett: 3,5 %
Råaska: 9 %
Växttråd: 16 %
Vatten: 12 %
Stärkelse: 16 %
Socker: 5 %

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:06

Ik voer graanvrij. Granen zijn meestal bewerkt en niet echt goed voor een paard.
Glucobalance geef ik gewoon door zijn voer. ( Droog ).
Maar kan ook door slobber.
Probeer suiker en zetmeel onder de 10% te houden

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:49

Thanks voor de tip Tylando! Ik ga eens op zoek hier naar geschikte biks.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:42

Iemand hier ervaring mee?
Shetlander is hb geweest en herstellende hiervan. Ze staat op een zandpaddock en krijgt 3x per dag 2/3 hooi van vorig jaar (geanalyseerd) en 1/3 stro en 1x per dag metazoa brokjes met souplesse mix van de paardendrogist.

Nu heeft ze een flinke (hang)buik, maar een heel iel nekje en haar ruggegraat zie je goed.Dit is pas sinds ze van het gras af is. Heeft iemand tips om haar niet te veel af te laten vallen, maar ook niet te veel suikers te geven?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:23

Heb je op ppid laten testen? Hangbuik en dunne bovenlijn zijn typische symptomen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:38

mysa schreef:
https://www.dehoefslag.nl/belgisch-nieu ... -zijn.html
Excuses als het hier al geplaatst is, maar voor de zekerheid zet ik de link neer. Klinkt hoopvol en de onderzoekers zijn zeker niet de minsten op het gebied van hb.

Ik heb dit inderdaad op verschillende plekken gelezen,maar ik kan het middel nog niet vinden op de website van Boehringer. Is het al op de markt?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:47

LinSa schreef:
mysa schreef:
https://www.dehoefslag.nl/belgisch-nieu ... -zijn.html
Excuses als het hier al geplaatst is, maar voor de zekerheid zet ik de link neer. Klinkt hoopvol en de onderzoekers zijn zeker niet de minsten op het gebied van hb.

Ik heb dit inderdaad op verschillende plekken gelezen,maar ik kan het middel nog niet vinden op de website van Boehringer. Is het al op de markt?

Nee nog niet. Op de site van horsetalk staat:

Citaat:
The company is exploring the possibility of the commercial use of velagliflozin in horses and has sought patents in respect of the use of this class of drugs in horses.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:35

Goed, nog even terug komen op vorige pagina... ik voelde me niet aangevallen, wat ik vervelend vind is dat mensen doen alsof van Nassau de enige juiste weg om te gaan is. Dat al het andere niet deugt. En dat vind ik gewoon te ver gaan want daarmee zeg je dus dat iemand die iets anders wil doen fout bezig is. Daar ging het me om. En niet alleen om mezelf, dat bezwaar is meer algemeen want dit is iets wat me hier al eerder opgevallen was... Adviseer maar predik niet... dat is wat ik er mee wil zeggen.

Als iemand toch al niet goed meer weet watíe moet en met veel moeite en twijfel en angst een beslissing genomen heeft, dan heeft die geen behoefte aan een 'neee, dat moet je niet doen! Dit en dit moet je doen want dat is de enige manier'.... Daar help je die persoon echt niet mee, je brengt iemand alleen maar weer heel erg aan 't twijfelen of laat iemand schuldig voelen omdat ze iets anders doen.

Ik heb vannacht de hele nacht wakker gelegen, alle voors en tegens van elke behandeling de revue laten passeren en het uiteindelijk niet meer weten... Tot overmaat van 'ramp' belt m'n eigen bekapper en legt nog een keer grondig uit waarom de betreffende behandeling niet goed is. En al die argumenten had ik zelf ook al bij die dierenarts geuit want ik wéét al lang dat het een achterhaalde behandeling is, maar híj zegt er goede resultaten mee te hebben en dat is wat ik wil, snel een paard wat in ieder geval kan bewegen, want door haar IR is dát wat nodig is om herhaling te voorkomen en het genezingsproces niet te verstoren.
Dus fijn... nu twijfel ik helemaal wat ik moet. Met mijn bekapper ook alternatieven en 'steviger' behandelen besproken maar ook daar twijfel ik weer aan want dan gaat het geheid toch weer maanden duren en dat wilde ik niet... hoe bepaal ik dán tot hoe ver ik door ga... Dus nu ga ik - ja, jullie je zin :P - bij zowel van Nassau (als die daar in trappen over de telefoon) als bij mijn oude hoefsmid (ik woon nu buiten zijn werkgebied maar die man vertrouw ik blind) als ik die nog te pakken krijg, advies en een second opinion inwinnen en dan kijken wat iedereen zegt en vindt en kijken of we daar een soort overeenkomt in kunnen vinden die zou moeten werken. Die 2 weken zullen vast en zeker langer worden maar dat er nu héél rap iets moet gaan veranderen blijft nog steeds als een paal boven water, dit ga ik geen maanden meer rekken.

En natuurlijk liep Raya gisteren te bokken toen ik aan kwam, liep vandaag alweer veel minder beroerd op het harde zand en nadat ik haar schoenen toch maar weer aangedaan heb liep ze zelfs soepel op het harde... *zucht*

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:01

Sorry voor mijn brute binnenval aktie maar ik heb een vraagje.
Ik heb een shet die chronisch bevangen is als je het zo mag noemen. hij is heel gevoelig voor hb en is al erg vaak bevangen geweest. nu met streng dieet gaat het erg goed. Ik sta met hun op een groot erf waar je over moet met asfalt en veel losse steentjes. Zijn zool is erg gevoelig en dit is niet fijn natuurlijk. Erf is veel te groot om te vegen en er rijden dagelijks heel veel vrachtwagens (transportbedrijf) dus elke dag losse steentjes. Is een hoefschoen een oplossing hier voor? Mijn twijfel is door de vreemde vorm van de voet door het hb zijn. Hoop dat jullie ervaring hebben er mee

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:57

Omdat ik dit niet een topic in een topic wil laten verworden was ik eigenlijk niet van plan om zo expliciet op onterechte ontstane gevoelens van wrevel in te gaan ..
Woorden op schrift zijn nu eenmaal vele male moeilijker op de bedoelde waarde op te nemen dan het gesproken woord: de mogelijkheid van het direct vragen, antwoorden, nader uitleg geven maar ook de mimiek en het geven van een 'totaal plaatje' ontbreekt bij het geschreven woord nu eenmaal en daardoor kunnen misvattingen ontstaan en een geheel eigen leven gaan leiden ..

Voor mijzelf sprekend: jùist omdat ik me realiseer hoe eea. kan overkomen worden mijn bijdrages alhier regelmatig vrij lang van stof en dan nóg heb ik telkens weer het gevoel dat het verhaal niet compleet is, dat is ook niet te doen .. wordt eea. niet lees- of volgbaarder op.

Maar snappen doe ik mensen die geïrriteerd raken door terugkerende ervaringen, en de daar uit voortkomende adviezen, heus wel !
Volgens mij loopt iedereen die daadwerkelijk met ernstige ziektes en/of aandoeningen, zoals (de gevolgen van HB ) te maken heeft op de toppen van zijn/haar kunnen en de daarbij behorende zenuwen.
Er is, zeker na máánden van vechten met en voor je dier .. , maar weinig voor nodig om ons over het randje van ons kunnen en incasseringsvermogen te krijgen -O-

Maar vat ajb. het terugkomen op eerder opgedane ervaringen niet als kritiek or whatever maar lees het zoals het bedoeld is : het delen van ervaringen opgedaan door anderen die reeds voor zijn gegaan op het kromme, bochtige en vól valkuilen HB-pad in de hoop dat anderen daar iets aan zouden kunnen hebben .. in de hoop dat anderen álle opties kunnen overwegen cq. kunnen benutten ( indien mogelijk, alle omstandigheden in ogenschouw nemende)

Uiteraard kan ik weer alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik niet zozeer een persoon of (be)handelswijze predik maar 'slechts' mijn eigen ervaring deel .. zowel de positieve als de negatieve.

En ja, ook ík heb me meer dan eens uit dit topic getrokken omdat het me telkens weer naar de strot grijpt en blijft grijpen.
Maar telkens kom ik weer terug als ik denk dat een dier of mens misschien iets heeft aan opgedane ervaringen, júist omdat ik weet hoe radeloos en wanhopig je je voelt in de zoektocht naar passende hulp of zelfs maar zoiets als een een luisterend, begrijpend en meedenkend oor!

Dus ja, ik weet hoe het voelt als je denkt dat je goed doet maar het niet goed voelt, ik weet hoe het voelt om te vechten tegen de bierkaai in, ik weet hoe het voelt als je continue tussen diverse dilemma's heen en weer wordt gegooid, ik weet hoe het voelt om door de bomen het bos niet meer te zien, ik weet hoe het voelt als je het écht niet meer weet terwijl anderen menen het wél te weten ... ik wéét hoe het voelt.

Maar ik weet inmiddels óók dat er leugens en onwaarheden worden verkondigd, let wel : vaak uit onwetendheid!
En daarom steek ik telkens weer mijn nek uit .. ook al weet ik heus wel dat niet elk leven te redden is (gelijk bij elke andere ziekte /aandoening) : ik zal mijn ervaringen blijven delen opdat anderen daar misschien iets aan zouden kunnen hebben zoals ik zelf ook veel .. zo niet álles aan de ervaringen van anderen gehad heb!

Weten jullie, in mijn wanhopige zoektocht op en naar hulp voor mijn dier ben ik zéér veel weerstand tegen gekomen .. zaken die me nu as we speak nog altijd tot op het bot raken en me emotioneren.
Behandelaars die botweg weigerden te helpen omdat zíj het nut er niet van in zagen en/of niet geloofden in herstelkansen ; behandelaars die zaken verergerd hebben ; behandelaars die opeens afhaakten ; behandelaars die elkaar en/of hun methodes en diagnoses aan- of afvielen ... echt, ik heb alle s*** , onwetendheid en vooral ook tegenstrijdigheden die er maar bestaat in en over hoefbevangenheid (en meer ..) meegemaakt dus nogmaals : ik wéét hoe het voelt en juist daarom probeer ik daarom anderen misschien een heel klein beetje tot steun te kunnen zijn.
Mocht dat anders over komen dan spijt mij dat ..

Maar ik zal ervaringen blijven delen, en ik hoop dat anderen dat vooral ook blijven doen!, al was het alleen al om te bestrijden wat mij letterlijk door 1 van de dierenartsen gezegd werd :
" Geloof vooral die mooie verhalen op internet niet : herstel bij een hoefbevangen paard is absoluut onmogelijk " (...)

Nogmaals : ik wéét dat niet elk leven te redden is, ik wéét dat inslapen menigmaal de enige en juiste mogelijkheid van helpen is ... maar ik vind niet dat mensen, op voorhand, de kans ontnomen mag worden om zélf alle mogelijke opties in overweging te nemen.

Ik hoop dat met dit hele epistel is uitgelegd kunnen worden dat we allemaal op één lijn zitten ... dat wij allemaal wanhopig ons best doen om het beste voor onze dieren te doen.
We bewandelen misschien andere wegen, drukken ons misschien op andere manieren uit maar we willen uiteindelijk allemaal hetzelfde : goede en goed onderbouwde beslissingen nemen voor onze dieren en hun welzijn!

Sterkte en succes allemaal ..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:00

@ Barbaras : denk dat hoefschoenen aan om over pad te lopen je dier zéker zouden kunnen helpen.
Lezen hier diverse hoefschoenen ervaringsdeskundigen mee, zoals bv. Dennis ..
Zij zouden je kunnen adviseren over merk/maat denk ik zo :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:20

barbaras schreef:
Ik heb een shet die chronisch bevangen is als je het zo mag noemen. hij is heel gevoelig voor hb en is al erg vaak bevangen geweest. nu met streng dieet gaat het erg goed. Ik sta met hun op een groot erf waar je over moet met asfalt en veel losse steentjes. Zijn zool is erg gevoelig en dit is niet fijn natuurlijk. Erf is veel te groot om te vegen en er rijden dagelijks heel veel vrachtwagens (transportbedrijf) dus elke dag losse steentjes. Is een hoefschoen een oplossing hier voor? Mijn twijfel is door de vreemde vorm van de voet door het hb zijn. Hoop dat jullie ervaring hebben er mee

Hoefschoenen kunnen zeker verlichting geven. Mijn shet kon ook echt bevangen staan als ze op een steen was gaan staan. Daar had ze rustig 2 dagen last van. Hing ik weer bij de dierenarts aan de lijn omdat ik dacht dat ze weer bevangen was. Dus de keer erop bij de kliniek weer foto's laten maken maar alles zag er goed uit. Het was puur de gevoeligheid op de zolen. Toen ben ik mijn hoefschoenen weer gaan gebruiken. Als ze op een steentje had gestaan liep ze erna echt beter met schoentjes aan. Ik heb nu 2 soorten geprobeerd maar ik ben het meest tevreden over de softrides. Dure schoen maar ze krijgt er geen schaafplekjes van en er zitten gelzolen in.

Ik vraag me alleen af of je pony dan wel op tijd naar de smid gaat als hij zo'n vreemde vorm heeft? Grietje heeft dat eigenlijk alleen als ik te laat ben met bellen. De smid werkt iedere keer de hoef netjes bij. Dus hier geen problemen dat de schoenen niet passen oid. Dat is ook het voordeel van de softrides. Je hebt wel iets of wat speling als de hoeven wat langer of korter zijn. Het zijn echt schoenen om comfort te geven en niet om mee te rijden

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:32

Het is niet zozeer erg om de ervaringen delen, maar het is wel een heel eenzijdig topic geworden. Er is voor velen 1 weg en dat is van Nassau. Ik geloof best dat zij veel goeds kunnen en hebben gedaan, maar het is niet de enige weg. Als iemand al zijn weg heeft gekozen heeft het weinig meerwaarde om alsnog advies te gaan geven om voor een second opinion naar van Nassau te gaan... Dit is voor mij ook een reden dat ik zelden meer reageer in dit topic en alleen soms nog even lees.
Ik heb namelijk ook niet voor de standaard weg gekozen, geen pijnstiling, geen dierenarts en wel cytec ijzers. Dit was ook achterhaald, maar heeft mijn pony er wel doorheen gekregen. Ook staat mijn pony op de wei.
Ik denk dat er ook nog een grote groep mensen is die ook een andere weg heeft gekozen, maar dit hier niet durft te plaatsen, of er geen zin in heeft. Voor mij door de te fanatieke van Nassau aanbidders.
Ik vind dit al lastig, laat staan als je op dit moment zelf een HB paard hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:53

barbaras schreef:

Schoenen kunnen hier in zeker ondersteunen.
Ik heb acuut bevangen pony's weer zien lopen op schoenen, ik heb chronisch bevangen pony's die het op het zachte wel deden ook op het harde weer goed zien worden (waardoor met een kleintje langs de weg wandelen, fietsen, mennen weer een stuk makkelijker word), ik heb pony's die extreem konden reageren op steentjes weer enthousiast over los grind zien lopen met schoenen.
Geen enkel paard is het zelfde, maar ik ben zeker pro-schoenen :j .

Voor gericht advies mag je mij altijd een PB'tje sturen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:34

Ik zit nu enkele maanden in dit topic, maar ik vind het wel meevallen met het Nassau-gepredik. Ik lees voornamelijk mensen die hun ervaring delen (met/zonder van Nassau).
Mijn pony wordt niet behandeld door van Nassau. Toevallig wel door een hoefsmid die door hem opgeleid is.

Overigens is het erg lastig om haar stabiel te krijgen. Ze blijft erg gevoelig. Ik had hoefschoenen aangeschaft maar die heeft ze helaas maar een keer aangehad en past ze nu niet meer. Ik denk dat ze nu geen een soort/maat past doordat ze een soort van platvoeten heeft nu. Laag en lang.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:12

Ach, ik ken ook een hoefsmid ( en ook anderen met mij in dit topic) die zichzelf de beste van de wereld vindt. En ja, hij is jaren mijn smid geweest en heeft het altijd super gedaan. Zonder hem was Chico er niet meer geweest!!!
Echter een meningsverschil onder andere over de HB van mijn paard en wat privé-perikelen tussen ons heeft me een andere nog veel fijnere smid opgeleverd.
Met de 1e ging ik na járen tóch twijfelen over het beslag (en hij vond het heilig) en zijn we nadat ik de andere smid kreeg overgestapt van bananashoes met wigzolen naar een comfortshoe. Bevalt veel beter.
Paard staat er fijner op, loopt lekkerder en zit beter in zijn velletje. Wederom jaren op gelopen.

Echter, door de artrose die opspeelt hebben we de comfortshoes íets laten neigen naar bananas en hij doet het weer top!
Nadeel hier is dat hij door peesblessures wel een wigzool móet hebben.

Dus nee, van Nassau weet niet alles, en andere smeden weten óók niet alles.
Vooral doen waar je achter staat en die koers varen!!!
Hier in het topic vecht iedere eigenaar voor zijn maatje.....

maar... genoeg is ook genoeg! Persoonlijk vind ik weer dat maanden of járen worstelen met HB niet normaal is. Nadat Chico bevangen is geraakt met een kanteling is hij binnen 2 maanden opgeknapt.
Het is járen weggeweest tot een paar jaar gelden, even een dip gehad van 2 weken vanwege nieuwe huisvesting en na járen weer op de wei.
Inmiddels zijn we alweer 9 jaar verder in goede gezondheid, met veel...heeeel veel regeltjes waar mijn pensionstal zich gelukkig in kan vinden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:31

Ik vind het heel jammer dat dit topic deze wending krijgt. Ik kom zelf dus bij van Nassau, ze hebben mijn merrie gered. Ik ben hun daar zeeeer dankbaar voor. Ik zit in dit topic omdat ik meeleef met een ieder die dit ook door moet maken. Ik deel mijn ervaringen in de hoop dat iemand anders daar ook iets aan heeft. Maar ik heb nergens, maar dan ook nergens, gezegd dat dat het enigste goede pad is wat bewandeld kan worden. Iedereen moet doen wat voor hem of haar goed voelt. Ik deel alleen mijn ervaring, in de hoop dat andermans paard daar ook mee gered kan worden.