[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noesie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:30

hallo allemaal,
ik heb een vraag aan jullie als (helaas) ervaringsdeskundigen..
Ben informatie aan het inwinnen over een paard dat mijn interesse gewekt heeft.
Van dit paard is bekend dat ze eens hoefbevangen geweest is, dit is in 2009 of eerder geweest.
De bevangenheid is gekomen doordat het paard te lang met nageboorte is blijven staan.
Heb een rontgenfoto gezien uit 2009, hierop stelt mijn da vast dat er een kanteling in het hoefbeen zichtbaar is. Dus een verhoogd risico voor de sport.

Geeft dit paard nu ook een verhoogd risico om bevangen te raken door een van alle andere oorzaken of is de kans hierop klein?

Is er kans dat met behulp van goed beslag de stand van het hoefbeen weer richting de normale kant gegaan is? Of is het zo dat als er eenmaal een kanteling aanwezig is dat dit nooit meer hersteld?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:20

Jannepauli schreef:
Zo zeg.. dat suikergehalte vanjouw hooi is wel erg mooi laag.. 35! Dat wil ik ook wel voor mijn IR paard Pauli.. waar heb je het vandaan?
Wat jij zegt trouwens.. ik doe ook met vanalles en nog wat m'n stinkende best en onze overburen zetten hun paard+pony 's morgens om 8 uur buiten op hun zandbakje met een plak hooi pp, laten ze de hele dag staan zonder er naar om te kijken ( wordt ook niks mee gedaan verder) tot ze om 5 uur weer naar binnen gaan. Ik neem aan dat ze dan wel weer wat voer krijgen. Die beesten hebben nooit wat. Fijn voor hen maar ik denk wel 's stiekem... grrrrr

Eh...typisch gevalletje van "less is more"" ??? :D :D

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:32

Hai Noesie,
Nee, helaas gaat een gekanteld hoefbeen nooit meer terug, en ja: er is verhoogde kans op het nogmaals bevangen raken... |(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:30

Als een paard eenmaal bevangen is geweest is de kans op weer bevangen raken inderdaad duidelijk aanwezig.
En is het echt met de juiste manier ermee omgaan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:03

InekeN schreef:
Hai Noesie,
Nee, helaas gaat een gekanteld hoefbeen nooit meer terug, en ja: er is verhoogde kans op het nogmaals bevangen raken... |(

Kan je echt helemaal niets van zeggen. :x
Dat hangt namelijk van zoveel zaken af. En je hebt een kanteling en een kanteling. Is het 1 mm gekanteld of 10 mm of meer? Wat is de schade in de hoef? Hoe is het herstel geweest. Met goed bekappen en / of speciaal beslag kan je veel verbetering aan brengen aan de hoef (hoeven).

Of je paard nogmaals bevangen raakt, hangt ook af van de oorzaak van de eerste bevangenheid, de schade in de hoeven en de rest van het lijf van je paard, etc. etc.
Ieder geval is anders. Dus daar is echt niets van te zeggen. Onze ervaring in het topic is wel, dat veel paarden wel gevoelig blijven voor een volgende aanval.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:24

Sorry dat ik hier ´inbreek´, ik lees regelmatig stukken mee voor de info (liever voorkomen dan genezen zeg maar).

Dat een gekantelt hoefbeen niet meer in de gewone positie terug kan komen lijkt me een fabel (al ken ik alleen de theorie en -gelukkig- geen praktijk)...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:40

Het hoefbeen komt niet meer in dezelfde positie, in de zin van terug op zijn oude plek. Wat een smid wel doet is de hoef zo bekappen zodat het hoefbeen weer paralel komt. De nieuwe hoefwand zal dan wel weer langs het hoefbeen groeien, mits het hoefbeen geen hoedenrand heeft.

http://img189.imageshack.us/img189/1263 ... ov2011.jpg

Deze is in november gemaakt, een jaar na de eerste keer naar visdonk. Helemaal paralel loopt het niet en je ziet duidelijk de hoedenrand zitten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:47

cojk Als de hoefwand weer goed is aangegroeid, en de rest van de hoef ook goed bekapt is, zit het hoefbeen toch weer daar waar het moet zitten, op de gewone positie?

Edit: Hoe ontstaat zo´n hoedenrand eigenlijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:01

Door (langdurige) druk op het hoefbeen. Het hoefbeen komt wel weer in zijn oude positie, maar de verbinding met de lamellen wordt nooit meer zoals voor de hb. Hoop dat ik het niet te kort door de bocht omschrijf, anderen in dit topic zijn beter in het uitleggen dan mij :)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:04

ik blijf dit topic volgen ondanks dat mijn grote vriend helaas aan deze k*tziekte is overleden (ingewikkelde oorzaak en combinatie van andere medische factoren) en vind dit stuk ook wel weer heel leerzaam. Houd mijn nieuwe paardje natuurlijk weer goed in de gaten en hoop hier nooit meer mee te maken te krijgen, maar toch...

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:11

Hallo,
Wat kan ik doen met mijn pony die hoefbevangen is sinds kort?
Ze heeft het sinds woensdag, DA gebeld, medicijnen gekregen waar ik nu nog mee bezig ben.
De eerste dagen was er wel vooruitgang, maar nu lijkt het stil te hangen..
Is het bijvoorbeeld goed om met haar te gaan wandelen op harde ondergrond of net niet? Ze komt ook nauwelijks de stal uit.
Ze krijgt vooral hooi en maar een beetje korrels..
Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, dus buiten informatie van internet weet ik er niet heel veel vanaf..

Alvast bedankt!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:19

@sndr_vdb, die van mij is begin oktober bevangen geworden en ik mag sinds deze week pas kleine stukjes wandelen, op zachte ondergrond... Die van mij heeft zeker een maand alleen op een klein stukje afgezet zand gestaan... nu in de paddock en mag per dag 10 minuutjes wandelen.
Ik ben verder ook nog niet erg ervaren maar zou anders even je DA contacten wat hij adviseert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:20

Beweging is heel belangrijk voor de doorbloeding van de hoef, heb je niet een bak of paddock waar ze uit zichzelf kan lopen? Wat voor een korrels krijgt ze? Gedwongen beweging zou ik mee wachten tot ze uit haarzelf buiten weer rondloopt. Verder zou ik dan op een zachte ondergrond lopen, veel rechte lijnen, de bochten goed groot maken. Rustig aan beginnen met 5 minuten en dat iedere week opbouwen als ze geen terugval krijgt.

Is de smid er al bij geweest? Door de hoef te bekappen op de juiste manier kan dit een deel van de pijn wegnemen/verminderen.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:37

capopjekop schreef:
Beweging is heel belangrijk voor de doorbloeding van de hoef, heb je niet een bak of paddock waar ze uit zichzelf kan lopen? Wat voor een korrels krijgt ze? Gedwongen beweging zou ik mee wachten tot ze uit haarzelf buiten weer rondloopt. Verder zou ik dan op een zachte ondergrond lopen, veel rechte lijnen, de bochten goed groot maken. Rustig aan beginnen met 5 minuten en dat iedere week opbouwen als ze geen terugval krijgt.

Is de smid er al bij geweest? Door de hoef te bekappen op de juiste manier kan dit een deel van de pijn wegnemen/verminderen.

De wei is nu zeer modderig geworden op korte tijd, dus die kans is klein.
Ik geef haar gewoon onderhoudskorrels, wat ze al jaren krijgt..
Verder heb ik inderdaad gelezen dat proces lang kan duren. Als ik aan kom om hun eten te geven, komt ze wel de stal uit, maar dat is dan ook alleen maar omdat ze eten krijgt en het gaat op een traag tempo, wat normaal is uiteraard.
De smid is er nog niet geweest, maar die kan ik gerust bellen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:40

Hoefbevangenheid is iets wat je met je dierenarts en smid moet oplossen. Veel mensen vergeten dat de smid een grote rol heeft in het genezingsproces. Waar staat je paard normaal in de winter dan? Zelf heb ik een deel van de wei dat ze omploegen, andere stuk is nog wel goed in conditie en daar ging ik toen met Grietje wandelen.

Hoeveel korrel krijgt ze dan en welk merk? Want in brok zit vaak suiker en zetmeel, dit is voor hb paarden niet goed om er veel van binnen te krijgen.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:44

capopjekop schreef:
Hoefbevangenheid is iets wat je met je dierenarts en smid moet oplossen. Veel mensen vergeten dat de smid een grote rol heeft in het genezingsproces. Waar staat je paard normaal in de winter dan? Zelf heb ik een deel van de wei dat ze omploegen, andere stuk is nog wel goed in conditie en daar ging ik toen met Grietje wandelen.

Hoeveel korrel krijgt ze dan en welk merk? Want in brok zit vaak suiker en zetmeel, dit is voor hb paarden niet goed om er veel van binnen te krijgen.

Ik heb er inderdaad niet veel ervaring mee en als het zo belangrijk is, zou ik ook van de dierenarts verwachten dat ze me zeggen dat ik best de hoefsmid erbij kan halen..
In de winter kunnen ze binnen en buiten, er is een stuk wat nog doenbaar is om op te lopen, maar daarvoor moeten ze eerst door een waterig stuk.
Ze krijgt slechts een handjevol korrels van Roossens 2x per dag. Maar dit krijgt ze al jaren, zou dat nu opeens problemen kunnen geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:24

@dr_vdb : dat ze iets al jaren zonder problemen krijgt zegt niet dat het niet 'ineens' teveel kan zijn.
Vergelijk het met een emmer en een druppel. Gaat jaren goed voor de emmer vol is, maar op een bepaald moment gaat ie toch echt overlopen.

Ik zeg niet dat het nu met die korrels ook zo is, maar bijt je niet vast in een bekend iets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:35

klopt precies. twee paarden bij ons op stal kregen ook al járen hetzelfde, en ineens ging het toch mis, terwijl ze niet eens meer voer kregen oid. het kan ook verdeeld over jaren en jaren blijven opstapelen, en op een gegeven moment is dan toch de grens bereikt.

ergens is er iets mis gegaan waardoor het paard juist op zijn normale rantsoen ziek is geworden. des te meer reden om het rantsoen juist wel eens goed onder de loep te nemen en aan te passen.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:54

DubbelDun schreef:
@dr_vdb : dat ze iets al jaren zonder problemen krijgt zegt niet dat het niet 'ineens' teveel kan zijn.
Vergelijk het met een emmer en een druppel. Gaat jaren goed voor de emmer vol is, maar op een bepaald moment gaat ie toch echt overlopen.

Ik zeg niet dat het nu met die korrels ook zo is, maar bijt je niet vast in een bekend iets.

Dat is waar ja.. Het is niet dat ik heb liggen zoeken naar een bepaald merk. Ik heb er geen problemen mee en ik heb nog een arabier die het ook krijgt, daarmee ..

Ik denk net aan iets.. m'n vader gaat regelmatig hout zagen voor in de kachel en die stukken liggen dan in de wei een tijdje, tot ze in bakken worden opgestapeld.
Daar knabbelen graag aan en er zullen dan wel stukken mee naar binnen gaan, kan dat een oorzaak zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:53

dat is niet onmogelijk. wat voor hout is het? eventueel kan je bloed laten prikken om uit te zoeken of iets uit het hout het systeem van je pony verstoort.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:40

Hoe gaan jullie paarden om met de weersverandering naar regen, wind en kou ?

Nado was superrad, en eigenlijk vanaf 2 dagen nadat het weer omgeslagen is, is hij steeds slechter geworden en nu schuifelt hij sinds 4 dagen weer rond alsof hij katsbevangen is. Hij loopt heel erg op zijn hielen en wisselt van been af en toe als hij staat. Hij zit nu op 9 weken na de vorige hoefbeurt, volgende week dinsdag mag hij gelukkig weer naar Roosendaal. Ik hoop dat dat een groot deel van het probleem op gaat lossen. Hij staat nu sinds 2 dagen onder een 200grams deken en dat lijkt iets uit te maken.

Ik vind het zo bizar dat er zo'n duidelijke correlatie is tussen de weersomslag en het kreupel gaan lopen en ik wil er ook gewoon niet aan dat hij nu bevangen is. Hij heeft een slappe manenkam, hoeven zijn koud, alleen rechtsvoor een lichte pols maar die heeft hij eigenlijk standaard. Er is niets veranderd in het voer, alleen dus het weer. En aan het einde van de 10 weken tussen de hoefbeurten is hij vaker niet helemaal rad meer, maar nooit zo erg. Hij staat nu ook weer vol op metacam, zo fijn dat ik standaard een fles in huis heb.

Ik ben ook erg benieuwd wat Maarten er van zegt, zit ook te denken aan iets van artrose of zo, want dat reageert ook zo op kou en vocht. Iemand nog ervaringen/ideeen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:06

Heeft ie geen last van zijn spieren en loopt daardoor niet goed ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:12

Hij staat wel nog op ijzers toch? Grietje had het een tijd ook, bleek later gewoon wat steentjes te zijn in combinatie met een iets wat dunne zool. Spieren zou mss ook kunnen, maar dan zou het beter moeten worden als hij beweegt toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:14

Als hij licht SB is dan wordt het met beweging zeker niet beter.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:17

Die van mij is ook heel gevoelig op weersverandering. Wordt er stijf in de beweging en strak in de rug van.
Daarom heeft zij de gehele winter een deken op. En dat helpt prima.