Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Zo zeg.. dat suikergehalte vanjouw hooi is wel erg mooi laag.. 35! Dat wil ik ook wel voor mijn IR paard Pauli.. waar heb je het vandaan?
Wat jij zegt trouwens.. ik doe ook met vanalles en nog wat m'n stinkende best en onze overburen zetten hun paard+pony 's morgens om 8 uur buiten op hun zandbakje met een plak hooi pp, laten ze de hele dag staan zonder er naar om te kijken ( wordt ook niks mee gedaan verder) tot ze om 5 uur weer naar binnen gaan. Ik neem aan dat ze dan wel weer wat voer krijgen. Die beesten hebben nooit wat. Fijn voor hen maar ik denk wel 's stiekem... grrrrr
InekeN schreef:Hai Noesie,
Nee, helaas gaat een gekanteld hoefbeen nooit meer terug, en ja: er is verhoogde kans op het nogmaals bevangen raken...
capopjekop schreef:Beweging is heel belangrijk voor de doorbloeding van de hoef, heb je niet een bak of paddock waar ze uit zichzelf kan lopen? Wat voor een korrels krijgt ze? Gedwongen beweging zou ik mee wachten tot ze uit haarzelf buiten weer rondloopt. Verder zou ik dan op een zachte ondergrond lopen, veel rechte lijnen, de bochten goed groot maken. Rustig aan beginnen met 5 minuten en dat iedere week opbouwen als ze geen terugval krijgt.
Is de smid er al bij geweest? Door de hoef te bekappen op de juiste manier kan dit een deel van de pijn wegnemen/verminderen.
capopjekop schreef:Hoefbevangenheid is iets wat je met je dierenarts en smid moet oplossen. Veel mensen vergeten dat de smid een grote rol heeft in het genezingsproces. Waar staat je paard normaal in de winter dan? Zelf heb ik een deel van de wei dat ze omploegen, andere stuk is nog wel goed in conditie en daar ging ik toen met Grietje wandelen.
Hoeveel korrel krijgt ze dan en welk merk? Want in brok zit vaak suiker en zetmeel, dit is voor hb paarden niet goed om er veel van binnen te krijgen.
DubbelDun schreef:@dr_vdb : dat ze iets al jaren zonder problemen krijgt zegt niet dat het niet 'ineens' teveel kan zijn.
Vergelijk het met een emmer en een druppel. Gaat jaren goed voor de emmer vol is, maar op een bepaald moment gaat ie toch echt overlopen.
Ik zeg niet dat het nu met die korrels ook zo is, maar bijt je niet vast in een bekend iets.