Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:16

Waarom stap je maar 2x per week Qizz? Heb je daar een bepaalde reden voor?
Wij doen alle dagen 2x daags 5-7 minuten stappen! Behalve als ze op het land staat!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 07:53

Monty: GEFELICITEERD!!!!!!!

Super nieuws, kan me voorstellen dat je een gat in de lucht sprong!!!

(En trouwens ook bedankt voor je lieve reactie op mijn verhaal. Ik heb er geen apart topic van, ga ik mogelijk nog wel aanmaken, want de ervaringen met Hinniken House zijn tot nu toe echt super positief. Als ik dan toch mijn beestje moet missen, dan maar zo.)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:14

@Ester, dank je :D . Ik ben ook superblij. En graag gedaan :) . Ik leef gewoon met je mee, ik weet hoe het is om zo'n beslissing te moeten nemen, in het belang van je paard en dat dat echt niet makkelijk is. Plus jouw ervaring met Hinniken House kan andere mensen helpen die dezelfde beslissing moeten nemen.

@pony, toen mijn paard nog niet op de wei stond stapte ik ook 2x per dag. Smorgens voor mijn werk en savonds na mijn werk. Nu krijgt hij zijn beweging ook op het land en stap ik nog maar 4-5 keer per week.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:34

Wat fijn Monty!!!!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:31

Zo, vandaag voor het eerst sinds maanden weer een stukje gedraaft :D 1 hele minuut _/-\o_
En alles ging goed +:)+ . Ik ga draven en gelijk ging het knopje om bij Villie.... Yeahhhh ik mag weer.... en zoef daar ging hij :D Hij wilde steeds harder en dat mocht natuurlijk niet van me. Toen hij weer moest stappen was hij helemaal opgewonden :D heerlijk!!!
Zo'n fijn gevoel dat ik eindelijk weer eens een keertje mocht draven. Ik ben nog eventjes op stal gebleven om te kijken of het been niet toch wat dikker zou worden, maar alles bleef rustig.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:24

Monty zat heerlijk op vleugeltjes toen mocht draven, hihihi

Ik ben bang dat ik dit weekend helemaal niet op mijn paard kan..... Misshien iemand anders vragen, maar ik heb een lamme arm...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:05

Hier had ik een explosie! Ging even aan de hand grazen en ineens uit het niets springt ze om bokt en steigert. Dus ik corrigeer en zij staat me echt zo aan te kijken van oke dat mocht zeker niet! Hahahaha! Maar ze was wel erg wakker toen dus heb ik haar maar weer op stal gezet!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:22

ponyparadijs schreef:
Waarom stap je maar 2x per week Qizz? Heb je daar een bepaalde reden voor?
Wij doen alle dagen 2x daags 5-7 minuten stappen! Behalve als ze op het land staat!

Ja daarom dus, de mijne loopt al 9 uur per dag in de wei. En dat is gewoon teveel als ik dan ook nog eens 2x per dag ga stappen.
HIj heeft de afgelopen 8 weken rust gehad, alleen wei. En daar deed ie het super op.
Vandaar dat ik nu niet teveel wil doen. Ga het heel rustig opbouwen en kijken of het beter gaat..
Moest het zelf ook goed in de gaten houden. Want mijn keuze om niet 2x per dag te stappen was goed geweest.
Hij was herstellende ;-)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:23

MontyRulezz schreef:
Zo, vandaag voor het eerst sinds maanden weer een stukje gedraaft :D 1 hele minuut _/-\o_
En alles ging goed +:)+ . Ik ga draven en gelijk ging het knopje om bij Villie.... Yeahhhh ik mag weer.... en zoef daar ging hij :D Hij wilde steeds harder en dat mocht natuurlijk niet van me. Toen hij weer moest stappen was hij helemaal opgewonden :D heerlijk!!!
Zo'n fijn gevoel dat ik eindelijk weer eens een keertje mocht draven. Ik ben nog eventjes op stal gebleven om te kijken of het been niet toch wat dikker zou worden, maar alles bleef rustig.

Whioehoeeeeeeeeeeeeeeeeeee
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:25

Qizz dan is het inderdaad wel logisch dat je niet zo vaak met hem stapt!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:57

:D

Ik kreeg vandaag de Traumeel, ik had een tube verwacht maar was een flacon, makkelijk. Zag toevallig dat mijn tube officieel alleen voor honden en katten was. Deze flacon is ook voor paarden ;-).
Hopelijk werkt ie dan nog beter.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:35

Ja, ik vind die flacon handiger dan die tube. Ik ga er vanuit dat die zeker net zo goed werkt *D .

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:31

Hee dames! Mag ik me ook melden? Ik lees graag ervaringen omdat ik helemaal gek word van alle dierenartsen.. Je krijgt zo weinig informatie. Ik voel me iedere keer weer een klein kind als ik met m'n vragen begin ;)
M'n paard is 3,5 week geleden geopereerd aan een gebroken griffelbeen, en heeft daarbij een peesblessure. Over 3 dagen mag ik er 2 maal daags mee stappen en vrijdag over een week ga ik naar de kliniek voor een nieuwe echo. Echter vroeg ik mij af of het op en afladen van het paard op de trailer niet te belastend zal zijn voor het been? Het been is dan pas een paar dagen uit het verband. En hoe koelden jullie het been waar de peesblessure zat? Iedere keer na het stappen afspuiten of een coolpack oid?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:34

Hoi Faye! Nou we zitten hier allemaal in hetzelfde schuitje dus kom maar op met je vragen, of lees een paar pagina's door, we hebben al heel veel tips en dingetjes besproken :) .
Met op en afladen zou ik het been gewoon weer inbandageren, om ongelukjes te voorkomen. Ik koelde eerst dmv afspuiten, na een maand of 2 dmv coolpack en nu alleen nog coolinggel.
Wat vervelend, een gebroken griffelbeen in combinatie met een peesblessure!!

Edit: typefout.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:36

Thanks voor je snelle antwoord :) Ik had idd al wat pagina's doorgelezen, maar zal vanavond alles eens doornemen!
Het is een enorm lastige blessure en ik ben vrij onzeker als het op herstel aankomt. Haha, ik hoop dat ik het goed ga doen....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:38

Rust zal het tover woord zijn Faye. Het moet met geduld gaan!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:42

We zullen eens zien :) Heb een aantal van jullie verhalen gelezen, dat is ook niet mis zeg...
Toen jullie van het harde weer in de bak gingen rijden, ging dat allemaal goed? Dat is voor mij natuurlijk toekomst muziek, maar onze bak is vrij ongelijk en op sommige dagen en stukken zwaar. De verzorging is er super maar ik ben toch niet helemaal gerust op de bak! Sorry voor de hoeveelheid aan vragen, maar ik wil nu eenmaal zo veel mogelijk info inwinnen alvorens ik ga beginnen ;)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:58

Nou eerlijk gezegd zal ik dus nooit meer in een zware bak gaan rijden, dat is funest voor de pezen!
Ik rij nog niet in de bak, dus ik kan je daar nog niks over zeggen. Maar onze bak is gewoon normaal. Recht, niet te zwaar, niet te hard en daar durf ik dadelijk wel in te rijden. Maar ongelijk en zwaar :n

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:58

Met een blessure moet je gaan voor een goede bodem. Op een bak die niet gelijk en zelfs soms zwaar is moet je niet gaan trainen. Zeker in het begin zal dat funest zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:03

Misschien wil jouw stalling de bak opknappen? Ik ga nu kokos proberen, is niet zo duur en redelijk makkelijk zelf te doen...jullie stalhouder zal vast de aparatuur hebben om het in 1 dag voor elkaar te krijgen...

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:06

Oké bedankt! Sommigen vinden het meevallen bij ons, maar er zijn dagen bij dat ik het echt op sommige plekken zwaar vind. Dat is dus al ongelijk... Daarbij heb ik naast m'n paard ook een pony die een peesblessure heeft gehad. We weten niet hoe, maar ik vraag me steeds vaker af of dat misschien niet aan de bak lag. Daar dacht ik toen der tijd niet bij na omdat iedereen erin reed, maargoed je weet het nooit :)

De bak aanpassen zal hij niet doen; Er zijn veel recreanten die bijna alleen maar in het bos rijden. Hij vindt het wel prima geloof ik.
Zijn er hier ook die vinden dat je een paard beter een jaar op het land kan gooien? Dat hoor ik ook wel eens om me heen, maar kan me niet voorstellen dat dat nu veel zoden aan de dijk zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:12

Ik denk dat mijn bak ook een reden is ervoor. Ik heb ook jarenlang in natuurgebieden gereden, worden ze sterk van, maar uiteindelijk kan het toch overbelasting geven...maar goed mijn paard staat met meerderen buiten en houd er nogal van om zich af en toe uit te sloven, dus daar kan het ook van zijn...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:25

Ik heb geprobeerd om die van mij op rust te houden, maar hij is onmogelijk. Hij peert 'm naar het bos, de weg op, de tuinen van de buren in of de moestuin van mijn oma in. Hartstikke gevaarlijk en ik krijg steeds een hartverzakking. Hij springt overal uit. En als we hem dat onmogelijk hebben gemaakt door overal blokkades voor te maken, dan duwt hij die gewoon weg. Trailer, grote afvalcontainers van de rova, allemaal geen probleem. Hekken open maken gaat ook heel goed.

Hij moest maar liefst 6 maanden op boxrust. Dat hebben we na nog geen 24 uur opgegeven. Was niet te doen en hij werd er doodongelukkig van. We gaven hem een klein uitloopje op het beton. Geen succes, want hij stond na enkele uren alweer ergens anders. Daarna het hele stuk beton voor de stallen. Daar is hij een aantal keer uit ontsnapt. Dus dan de graspaddock er maar bij. (Is een klein stukje.) Dat ging enkele dagen goed. Vervolgens een klein stukje wei erbij om hem nog meer af te leiden. Hij had al die tijd een shet als gezelschap en sinds een week staat zijn grote vriendin er ook weer bij. Leek prachtig. Tot gisteren, want toen is hij weer doodleuk het weiland uitgesprongen. :(

Hij had gras, hooi en twee vriendinnen, maar TOCH peert 'ie 'm. De merries liet hij gewoon achter. Ik snap er niets van. Hij kan namelijk niet alleen staan en nu springt hij zelfs van de paarden weg.

Ooit gaat zo'n ontsnappingspoging fout en dan komt hij onder een auto. Niet alleen levensgevaarlijk voor hem, maar ook voor de inzittenden en omstanders. Daarom hebben we hem vandaag naar het grote land gebracht. Slechts 2 maanden hebben we het vol kunnen houden...

Ik baal ontzettend dat het zo moet, maar ik laat hem liever inslapen na een heerlijke periode op de wei dan na een periode vol verveling en gevaarlijke uitbraken.

Bam is nooit een pas kreupel geweest, maar zijn hele check ligament is kapot. Hij snapt er zelf niets van en verveelt zich te pletter. Dat is ook wel heel sneu om te zien... Ik kan het hem dan ook niet helemaal aanrekenen. We reden Z en zo uit het niets moest hij op rust. Bij ons kwam het overigens door een wat mislukte bruilofsstoet, waarbij hij helemaal van slag was en alleen maar op twee benen heeft gestaan. Meer dan honderd keer sloeg hij met zijn voorbenen op het asfalt bij het neerkomen. Daar hebben zijn pezen een beste klap van gekregen. Vervolgens heeft hij heel erg idioot gedaan in het natte weiland en een verkeerde sprong was de genadeklap voor zijn pezen.

Dus ja, ik gooi nu mijn paard voor een lange tijd de wei in.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:39

@_Lorette_ Wat een verhaal... de frustratie spat ervan af. En wat een nare aanleiding. Herkenbaar: die van mij heeft ook 90% kapot checkligament (is nu met pensioen...). Lijkt me vreselijk irritant als je paard zich er niet bij neer wil leggen dat rust beter is! Veel sterkte!!!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:52

ai, klinkt idd super vervelend!! Snap dat je dan geen andere keuze hebt, omdat hij zich anders alleen maar meer verwond. Succes