Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:46

Mijn huidige NBer is van de natural balance stroming. Die doen dus wel hoefijzers. ;-)
Maar goed, het is wel zo dat al de fijne NBers die ik gehad heb en heb, zijn voor het veel buiten houden van paarden. Veel beweging is goed voor de voeten. Ik kan daar alleen maar achter staan, omdat een paard nou eenmaal is gemaakt om veel te bewegen. En dat gaat niet op voor paarden die vooral op stal staan, wat je vaak ziet bij veel sportpaarden (gelukkig niet bij allemaal).

Mandy_NY

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:53

inderdaad, ben ik volledig met je nb 'ers eens.. mijn paarden staan 24/7 buiten (8 maanden van het jaar) en de andere 4 maanden overdag, na de maaltijd buiten tot de avond maaltijd, in de paddock. ik zie ook iedere periode een wereld van verschil in hun hoeven..

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:14

Twiggy2008 schreef:
pip_nijn6 schreef:
Tuurlijk is het niet confortabel! Maar hoefijzers is voor haar ook een naar alternatief (Ze is bang voor het beslaan geworden)
Ik houd haar goed in de gaten en grijp ook in, als ze pijn zou hebben.
Mijn NBer is Björn van "Paard in Balans"

Bjorn ken ik, heeft ook een tijdje mijn Sam gedaan. Supervent!!! :j
Ik heb ook niets met hoefijzers. Bjorn is ook heel goed met paarden in de omgang trouwens, he. ;)

Ik heb Bjorn er ook in het begin bij gehad, was heel tevreden over hem!!
Idd ook over hoe hij met paarden omgaat, ik heb destijds van Bjorn geleerd hoe ik mijn geflipte kwpn-er de baas moest worden en hoe ik mijn fjord het pak-me-dan spelletje in de wei moest afleren. Hij nam ook altijd alle tijd voor de paarden en de uitleg en deed veel dingen voor (zoals bv het vangspelletje)[/quote]

Ik ben ook erg tevreden met Björn, legt ook alles goed uit!

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:16

@ Slofje:

Het gaat heel goed met de hoefjes van Bibi!
Ik heb goede hoop dat dit voor haar gaat werken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:56

Wat is het ook klein wereldje, he, zo grappig dat jullie Bjorn ook kennen en er net zulke goede ervaringen mee hebben. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:14

Ik vind je paard iedere 6 á 8 weken laten bekappen door een kundige NB'er niet natuurlijk bekappen om weer even ontopic te gaan :+. Toen ik dat nog zo bij mijn paard liet doen liep ze de helft van de tijd op te lange hoeven omdat die natuurlijke slijtage niet tussentijds optrad. Er kwamen zelfs scheurtjes in de hoefwand _-:( .
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen groei en slijtage en of je dat nu doet door heel veel over harde ondergrond te rijden, harde ondergrond in de leefomgeving te maken of door af en toe zelf de vijl er langs te halen.. dat maakt niet uit :).

P.S. Ik vind de smileys maar stom :D.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:38

Dani, sinds ik Sam laat doen bij die nieuwe, Jan, heeft hij juist nog veel betere voetjes gekregen. Nou zit hij ook erg goed in zijn vel momenteel, ik denk dat dat er eigenlijk ook mee te maken heeft (van binnenuit). Geen scheurtjes, niets. Ook niet te lange voeten (ik ga 1 a 2x per week over de weg momenteel). Wout kwam vroeger, toen Sam 2, 3 jaar was, om de 5 weken, maar dat werd later vanwege zijn veel te drukke schema, om de 6 a 7 weken. Ik zit nu zelfs op de 6 a 8 weken en dat gaat gelukkig goed. Het is gewoon jammer dat deze NBers van ver moeten komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:31

eva1979 schreef:
Weer zo een zaligmakend praatje vanuit de harde kern van de NB!

Van HKO is toch bekend dat wanneer de paarden enige tijd op rust gaan ze minder of helemaal niet meer kreupel lopen.
Pas als ze gereden worden begint de ellende weer.
Overigens ben ik er ook nog steeds van overtuigd dan HKO ook door verkeerd rijden kan komen. Iets wat nogal erg vergeten word in de NB hoek.[/quote]

ja op rust in de wei niet in de stal zoals bijna de gehele bevolking denkt , dat is ook wat Arabesk bedoeld en niet dat zaligmakende praatje waar hierboven over gepraat wordt![/quote]

Bij mij is rust altijd op de wei....ik ben alleen maar voorstander van op de wei of ruime paddock. We zitten wel op 1 lijn wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:49

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal off-topic berichten over de nieuwe smileys verwijderd, willen jullie dit onderwerp bespreken op FZ en hier on-topic blijven.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:02

Iemand nog een tip over een goede natuurlijke bekapper/hoefverzorger in het noorden? heb waarschijnlijk oud email adres gehad van de beste man kreeg hem net terug als niet afgeleverd :(:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:05

Ik heb zelf uhm.. Tanya... nog-iets. Komt uit epe dacht ik maar rijd wel naar je toe.
Erg fijne vrouw, heel rustig en legt veel uit :)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:12

ik woon echt heel erg in het noorden bijna tegen groningen aan scheelt10min

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:14

Zou best kunnen dat ze daar gewoon naartoe komt hoor :)