[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:59

Letizia schreef:
Ze is niet meer, mijn mooie Darmorah, het hoefbeen kwam idd door de zool heen, het ging niet meer, tis goed zo...

:(:) o lieverd, wat vreselijk. :(:) Het ging niet meer. Het is goed zo.
Hele hele dikke knuffel uit Hoofddorp.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:37

Ik had er overheen gelezen, maar wow das heftig :oo Maar je hebt de goede beslissing genomen voor je paardje. Heel veel sterkte.

@ lolclub: Er moest bij beide dames behoorlijk wat af. Grietje begon daarna wel wat te dribbelen. Ze zal de eerst komende dagen nog niet geweldig lopen schat ik zo in, aangezien er een behoorlijk stuk af moet, maar ik verwacht dat ze na die week wel een stuk beter loopt. Amber liep wel meteen goed. Ze had/heeft nog wel een verbrede witte lijn, maar ze loopt verder goed. De hoeven zien er nu iig een stuk gezonder uit.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes :+:
Tis heel raar en leeg, tegen het avond eten ging het regenen, Dar had daar zo'n hekel aan, dus zei bijna hard op dat dar d'r deken op moest...
Nu staat ze in een mooie groene wei, met gras tot aan haar knieën met een zonnetje op haar rug, haar kennende met een veulen aan de voet, eentje die op haar lijkt, vos merrie met een kol en twee witte voetjes.

Ik ben blij voor haar, geen pijn meer, maar ow wat mis ik haar nu al verschrikkelijk... ;(

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:04

@ letizia Sterkte !!! Schrok er van!! Maar je hebt de juiste beslissing genomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:08

Letizia schreef:
Tis heel raar en leeg, tegen het avond eten ging het regenen, Dar had daar zo'n hekel aan, dus zei bijna hard op dat dar d'r deken op moest...
Nu staat ze in een mooie groene wei, met gras tot aan haar knieën met een zonnetje op haar rug, haar kennende met een veulen aan de voet, eentje die op haar lijkt, vos merrie met een kol en twee witte voetjes.

Ik ben blij voor haar, geen pijn meer, maar ow wat mis ik haar nu al verschrikkelijk... ;(

Jee...wat erg! |(
Goh...dit is wel een heel triest scenario,dat had ik niet verwacht!
Ik heb het met je te doen meid! :(:)
Heel veel sterkte....ze heeft geen pijn meer,dat is het belangrijkste denk ik. ;(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:42

capopjekop schreef:
Er moest bij beide dames behoorlijk wat af. Grietje begon daarna wel wat te dribbelen. Ze zal de eerst komende dagen nog niet geweldig lopen schat ik zo in, aangezien er een behoorlijk stuk af moet, maar ik verwacht dat ze na die week wel een stuk beter loopt. Amber liep wel meteen goed. Ze had/heeft nog wel een verbrede witte lijn, maar ze loopt verder goed. De hoeven zien er nu iig een stuk gezonder uit.

Ik hoop dat het meevalt voor Grietje en dat ze over een paar dagen weer goed lopen kan ;) ,
Wel fijn dat Amber direct goed weg liep, mag je haar ook alweer een beetje gaan trainen ?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:21

Heel veel sterkte Letizia :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 03:32

Letizia schreef:

Prachtige foto's van haar in je profiel zeg!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:21

Heeft iemand van jullie ervaring met 'Ultimate Balancer' van Dodson & Horrell? Ik wilde dat wel eens gaan proberen in plaats van F4F..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:29

Jannepauli schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met 'Ultimate Balancer' van Dodson & Horrell? Ik wilde dat wel eens gaan proberen in plaats van F4F..

Yep :D ,
ik heb er 3 op de S&S met F4F staan (de dikkertjes...)
en de rest krijgt "gewoon" voer met de Ultimate Balancer erbij

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:27

Ook ik meld me hier helaas. Ben al een aantal weken aan het meelezen en het bericht van Letitizia dat ze afscheid heeft moeten nemen van haar paardje heeft me over de streep getrokken om me aan te melden. Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik vind dat je een moedige beslissing hebt genomen...

Ons verhaal (verkorte versie)
Sinds een aantal jaar lease ik een lieve pony van ong. 11 jaar oud, ik rijdt voornamelijk buitenritjes met haar, mn dochter van 10 lest op haar.
Vanaf eind april dit jaar was ze erg hoesterig, benauwd en ik heb toen niet veel met haar gedaan, ze stonden toen nog op stal.
Half mei zijn ze overdag naar buiten gegaan, s'nachts binnen (erg koude nachten toen nog)
Ik ben toen op het geweldige idee gekomen (had ik het maar nooit gedaan) om haar van de ijzers af te halen,om te proberen of dat ging...(de hoefsmit zou immers na 3 weken weer komen dus ik dacht als het niet gaat dan kunnnen ze er dan weer onder)
Hoesten ging beter maar ze liep erg gevoelig over het erf (steentjes, en de reden waarom ik haar ooit ijzers heb gedaan toen ik haar net had) dus in de bak gebleven en proberen om conditie weer op te bouwen na het "stilstaan" door het hoesten.
Dit ging eerst goed, maar uiteindelijk ging ze ook gevoelig lopen in de bak.
Op maandag Hoefsmit gebeld, nieuwe ijzers eronder, nadrukkelijk gevraagd kan het gevoelig lopen door hoefbevangen zijn, volgens hem niet (heb hem zijn testjes zien doen waar ze niet op reageerde), Luus had rechtsvoor toen wel een dikke pees en kroonranden die opgezet waren, geen pulsatie, geen warme hoeven.
Woensdag lag ze veel, dierenarts erbij, niet hoefbevangen, misschien spierbevangen, bloed weg voor onderzoek, gewoon op het land.
Luus voor de zekerheid toch van het land gehaald, in de padock met hooi, wel aan de buut gegaan (1 zakje per dag)
Bloed liet geen spierbevangenheid zien, toen een week op stal.
Stuk land afgezet, daar is ze toen op gegaan, het leek iets beter te gaan maar ze bleef raar lopen.
Uiteindelijk naar Bodegraven geweest, daar op de foto, alle hoefbeentjes lieten een kanteling zien, rechtsvoor zat het hoefbeen een paar millimeter boven de zool, daar schrok ik me wezenloos van ;(
Luus staat nu 5 1/2 week met haar voorbeentjes in het gips, en op stal met een dieet van alleen hooi.
Ze krijgt nu 1x per dag een zakje buut, en een handje muslie met een schepje hippo-ex laminitis wat ik op aanraden van de dierenkliniek bij ben gaan geven (ik ben laminaze gaan geven toen ik vermoedde dat ze misschien toch bevangen was maar dat deed volgens de kliniek niet zo veel en toen raadde ze me hippo ex laminitis aan, dat zou overtollige suikers,die niet door de lever verwerkt kunnen worden helpen uitscheiden)
Mijn meissie begint het nu wel zat te worden, die stalrust. Staat veel buiten op de poetsplaats zodat ze toch lekker de wind door de manen kan voelen waaien en over het land kan kijken. Verder begint ze met de dag drakeriger :D te worden, heeft weer pretlichtjes in haar ogen en lijkt sinds het gips geen pijn te hebben.
Woensdag 25 augustus gaan we terug naar Bodengraven, het gips gaat er dan af en zal ze weer op de foto gaan.
Ik kan niet wachten maar ben er ook erg bang voor....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:38

Tjeetje, maar goed dat je foto's hebt laten maken dan. Heb je wel gekeken naar de hoeveelheid suiker en zetmeel in je musli? Over het algemeen bevat musli dat teveel voor hoefbevangen pony's. Ik hoop dat je paardje weer snel wat opknapt dat ze weer in de bak mag. Op stal lijkt me voor zo'n dier erg saai. Maar ja als het moet dan moet het.

Ik heb gister nog even met mijn mobiel gefilmd hoe ze liep. Eigenlijk liep ze beter dan ze in weken heeft gedaan, al is het nog niet je van het.

Gelukkig loopt ze na de bekapping niet slechter dan op het filmpje.

En haar hoeven, schaam me wel een beetje, want ze zijn hier echt lang. Ze groeiden nu ook iets omhoog van voren, is dat raar of gebeurd dat vaker bij hb paarden?
Afbeelding
En na:
Afbeelding
Het ziet er weer als een hoef uit.

Amber had nog steeds een verbrede witte lijn en er waren duidelijk gestolde bloedplekjes te zien.
Afbeelding

Hoewel het niet leuk is, vind ik het wel mega interessant om te zien.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:48

Ik heb het gelezen dat er erg veel suiker in kan zitten....Tis echt minimaal hoor wat ze krijgt, alleen om medicatie te geven.Wat ik me afvraag (en het zal gerust wel ergens staan hier maar er is zo veel info...)hoeveel suiker/zetmeel is acceptabel,afgaande op de info op een zak voer?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:52

Tot 10% geloof ik zo even uit het hoofd.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:01

Okeey, dank je, ga even naar de patiënt nu, kan ik meteen even kijken...

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:18

@ Letizia heel veel sterkte :(:)

Hier is vrijdag de smid weer geweest en de hoefjes van Sammy waren tiptop in orde *\o/*.
Alleen Lucky zit weer in de gevarenzone -O- . De witte lijn was nog niet verbreed maar aan het 'brokkelen'.
Nu las ik hier over appelazijn; nou ben ik aan het twijfelen of ik dit zal gaan geven of Hippo-Ex-Laminitis. Alleen hoe krijg ik die poeder erin?
Ik neig eerder naar de appelazijn (ook omdat dit goedkoper is en ze mij hier voor gek gaan verklaren dat ik die dure pot wil kopen voor de verzorgshetters).
Gelukkig deed tante niet moeilijk over een volgende afspraak;ze vind het nog steeds duur en de hoefsmid die eerst een paar keer is geweest was goedkoper. Maar van die hoefsmid ben ik niet zo kapot van en nu hebben we er 1 van de hoofcare - club dus een betere kunnen we niet hebben lijkt mij.

Die pulsaties waar kun je die eigenlijk voelen? Ik voel nu aan de beentjes en in de kootholte maar er is gelukkig niks te voelen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:32

Wat een vervelende berichten hier!
Letizia: heel veel sterkte de komende tijd, ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen!

Hier gaat het tot nu toe erg goed met de paardjes! hopen dat we dit jaar de winter beter doorkomen.
ook nog even leuk nieuws: sinds een aantal maandjes zijn we aan het mennen met onze shetlander hengst, afgelopen vrijdag heeft hij zijn eerste wedstrijd gereden en daarvan zijn natuurlijk foto's: [AR-ITP] Onze eerste echte menwedstrijd

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:13

capopjekop schreef:
En haar hoeven, schaam me wel een beetje, want ze zijn hier echt lang. Ze groeiden nu ook iets omhoog van voren, is dat raar of gebeurd dat vaker bij hb paarden?

Dit is dé typische groeimethode van een chronisch bevangen voet, het is dus alles behalve raar ;) .
als je goed naar de hoef kijkt kun je zelfs zien hoe het hoefbeentje in de hoefcapsule zit,

je hebt trouwens een goede smid, hij durft in ieder geval goed corrigerend te bekappen
Fijn dat Grietje niet slechter is gaan lopen, na de bekapping ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:56

@lucyknol

welkom op Bokt ;)
Je hebt met je pony een beetje hetzelfde verhaal beleefd als ik met mijn paard,

Ik heb er ook een DA op zijn knieen zittend bijgehad zonder dat hij tot de conclusie HB kwam,
een zoolkneuzing en een eventuele lichte overblasting van de peesschede was zijn beoordeling,
ze liep destijds rad op de zachte grond als ze rechtdoor liep, maar was licht onregelmatig in de wending.

ook de HS zag nog geen enkele kenmerken en ze kon ook gewoon warm beslagen worden, ze liet het branden en het nagelen zonder protest gewoon toe.
Pas enkele maanden na het waarschijnlijke begin van de HB zag ik na het rijden enige pulsatie en toen pas schoot HB door mijn hoofd.
Kort daarna is ze op de foto gegaan en ze had een rotatie op RV en een hele lichte tik op LV.
Die van mij is toen ook direct op de bute gegaan en van het land af gehaald.

Al met al is het nu inmiddels ruim 2 maanden geleden dat ze op de foto is geweest,
mijn paard denkt zelf dat ze al genezen is, ze loopt ook weer helemaal goed, ik moet haar ook echt remmen in haar enthousiasme.
Ik rijd weer met haar, dat moest ik ook gaan doen van de DA, al pas ik de zwaarte van de arbeid nog wel aan, ben nog steeds voorzichtig al is ze het daar niet altijd mee eens.
Ze heeft een kolonie bakkabouters ingehuurd zodat ze een reden heeft om er af en toe eens lekker vandoor te schieten :D.

Op gips zetten doen ze inderdaad bij Bodegraven, ze hebben daar al vaker goede resultaten mee behaald.
De bedoeling is om de straal zoveel steun te geven dat het hoefbeen niet verder roteerd zodat de ontsteking tot rust komt.
Ik weet dat er nog twee pony's in dit topic op gips hebben gestaan, misschien zullen zij nog reageren met hun ervaringen ermee.
Hebben ze je nog een prognose voor de toekomst meegegeven ?

Ik heb informatie gelezen over Hippo ex Laminitis, ik vind alleen dat ze een beetje geheimzinnig doen over de ingredienten,
een gepatenteerde peptide.... tja ik wil graag weten wat ik voer.
Het zou inderdaad suiker moeten binden.

Heb je al gekeken naar het zetmeel/suikergehalte van je muesli ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:14

Oh gelukkig, dat scheelt weer. Ik zie het pas echt voor het eerst eigenlijk. Maar goed, voorheen ging ze ook altijd netjes op tijd naar de smid.

Ik ben idd erg blij met hem. Soms is hij organisatoris niet geweldig, maar hij weet wel hoe hij met mijn pony's moet omgaan. Bij een van zijn voorgangers heeft Grietje echt een angst ontwikkeld voor hoefsmeden. Hij was lomp en sneed in het leven. Bert heeft haar weer het vertrouwen gegeven :)

Je paard klinkt als een lolbroek lolclub. Vandaar ook je boktnaam?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:39

capopjekop schreef:
Je paard klinkt als een lolbroek lolclub. Vandaar ook je boktnaam?

Offtopic :
ik heb altijd van die lolbroeken inderdaad, mijn streven is altijd om het paard te laten denken dat ze het werk voor je mogen doen en niet dat ze het werk moeten doen.
Gevolg hiervan is dat ze dus erg ijverig zijn in hun best doen en soms daarin dus wat overdrijven.
dan krijg je een hele serie galopwissels terwijl je er maar 1 wilde en dat soort fratsen.
De bruine ruin uit mijn profiel is de grootste lolbroek, daar heb ik menig wedstrijdterrein van alle kanten mee gezien (ook de onderkant }> ),
die draait ook letterlijk door als hij een draaiorgel hoort spelen, dan staat hij op zijn achterbenen rondjes te draaien als een tamme beer... de gek!
Hittie is ook heel ijverig, wil ook veel meer doen als dat ze mag van mij in dit stadium van genezing.
Ze probeert nu ook steeds aan te piafferen voor we naar draf gaan,
omdat ze dat dus niet mag van mij schiet ze in plaats daarvan wel eens weg voor een niesende mug }> , tja, je moet ergens heen met je energie...
Omdat ik op een gegeven moment 3 van die lolbroeken had is de naam Lolclub ontstaan...

ontopic:

Hoe loopt Amber vandaag ?
mag je alweer wat gaan doen met haar ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:50

fancylover schreef:
Hier gaat het tot nu toe erg goed met de paardjes! hopen dat we dit jaar de winter beter doorkomen.
ook nog even leuk nieuws: sinds een aantal maandjes zijn we aan het mennen met onze shetlander hengst, afgelopen vrijdag heeft hij zijn eerste wedstrijd gereden en daarvan zijn natuurlijk foto's: [AR-ITP] Onze eerste echte menwedstrijd

Leuk topic hoor, en wat een stoere pony <3 ,
Ben jij het die de vaardigheid rijd ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:06

@capopjekop:stalrust is niet ideaal nee, ben ik met je eens, maar we moeten zuinig zijn op het gips. De hele hoef is ingegipst en dat mag niet nat worden. Ook is het niet gunstig als er zand tussen komt dus tsja, er zit weinig anders op. Ik moet wel zeggen dat ze het goed accepteerd en ze is zo'n beetje de mascotte van de stal geworden dus ze brengt heel wat uurtjes op de poetsplaats door en krijgt heel wat knuffels!

@lolclub: ik heb net de ingrediënten opgave (weet even niet hoe ik het anders moet noemen) van de zak afgescheurd maar zie daar zo niet zetmeel/suikergehalte staan, het is reform granenmusli van hippostar. Ik wil alles overschrijven maar misschien kun je me vertellen waar dan de suikers/zetmeel in zit? Ze krijgt er overgens heel weinig van (bodempje van een wegwerp koffiebeker,samen met poeder, in een grote specikuip zodat ze even lekker kan klooien,ze likt nog net de bodem er niet uit!)

Wat betreft de hippo ex laminitis, inderdaad is het allemaal een beetje vaag wat er in zit. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de behandelaar weet waar hij mee bezig is, anders word ik gek.Ben de afgelopen weken overladen met (goedbedoelde) adviezen, en ik kan niet zeggen dat ik daar rustiger van word, in tegendeel....
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 15-08-10 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:38

@ lucyknol zit net ff op de site van hippostar te kijken omdat ik daar toevallig gisteren een zak musli van heb gewonnen maar zie nergens de suiker en zetmeel verhoudingen op staan. Vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:04

Ik heb nog even een vraagje, als straks het gips eraf is en stel ze loopt dan goed/beter is het dan zinvol om nog foto's te maken of heeft dat eigenlijk geen meerwaarde (ik begrijp dat gekantelde hoefbenen niet meer terug kantelen maar dat de hoef zich uiteindelijk aan moet passen aan de nieuwe stand,toch?)

@Maisie, dat was nou net mijn probleem ook, geen idee hoe je er dan achter moet komen hoeveel suiker/zetmeel er in zit....