[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:30

Mijn paard heeft artrose in haar linkerknie + plus kapotte kniebanden in/aan die knie. Dat uitte zich door het niet ondertreden van het been. Daardoor ging ze compenseren met als gevolg dat ze beide achterbenen alleen nog maar minimaal bewoog. Er zat in het complete been geen buiging meer.

Voor de artrose zo gevorderd was uitte het zich onder het zadel. Moeite met de rechtergalop en bepaalde westernoefeningen kon ze niet goed uitvoeren omdat ze haar linkerknie niet goed kon inzetten.

Nu merk je het in de zin dat ze met haar linkerachterbeen een iets kortere pas maakt dan met haar rechterbeen. Wel buigt ze beide benen weer en zet ze haar achterbenen veel verder naar voren dan eerder.

Ze is nooit echt kreupel geweest, ze liep alleen heel moeizaam en stijf.

trigger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:32

super! dankjewel ellenB en berdien, heb ik zeker wat aan!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:59

Bij de mijne zie je er niets aan, dit is dan ook bij toeval ontdekt :)
De mijne is heel hard voor zichzelf waarschijnlijk ligt er daaraan..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:30

Ben na bijna zes weken kreupelheid sinds twee weken weer de draad op aan het pakken nadat hij ijzers voor heeft gekregen waardoor hij rechter op zijn benen staat. Afgelopen zaterdag voor het eerst weer een buitenrit gemaakt van meer dan twee uur, staf, draf, galop, hij liep als een trein! Heb zelfs het idee dat de Glucohorse al begint te werken maar dat kan eigenlijk niet na een week.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:56

trigger1: Mijn paard heeft trauma-artrose (door een ongeluk) in zijn linker SI gewricht. Dit uitte zich in het hol trekken van zijn rug, niet kunnen buigen naar rechts en hij kreeg zijn linkerachterbeen er niet onder. Ondanks dat we al een paar jaar rechtrichtend bezig zijn bleef het verwarrend, hij was extreem rechts gebogen maar pakte de rechterteugel vast (kenmerk van linksgebogen paard) Nu hij de goudkorrel implantatie heeft gehad bij Laarakker is hij zo enorm opgeknapt, had ik nooit durven dromen! Dat is ook te zien in het loswerken, werk aan de hand en onder het zadel, hij is gewoon recht geworden! Ik hoop dat je hier iets aan hebt.. groetjes Tisby

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:16

Nou toch iets te vroeg gejuicht voor mij.. paardje liep gister weer onregelmatig, blijkbaar had hij toch een goede dag.

Nu heb ik wel een vraagje. Er wordt altijd gezegd luister goed naar je paard wat hij wel of niet kan.
Nu loopt mijn paardje licht onregelmatig op linksvoor. Om hem in beweging te houden maken we gewoon polder en bos stapritjes. Als het maar rechtuit is. De bak gaat helaas niet meer want de wendingen zijn te zwaar voor hem.
Nu geeft hij tijdens deze stapritjes aan dat hij heel graag wat wil draven, als ik hem hierin laat draaft hij ook gewoon met zijn oortjes naar voren best een heel stuk, maar loopt dus wel wat onregelmatig. Maar vind het dus ontzettend leuk! Hij heeft er echt zoveel plezier in!

Wat nu te doen? Toch af en toe dat stukje draf gunnen? Als ze echt veel pijn eraan hebben dan zou hij dat ook wel aangeven denk ik en niet willen lopen.

Vind het erg moeilijk. Als ik luister naar mijn paard zou ik hem stukjes laten draven maar door die onregelmatigheid zegt alles in mij dat ik hem juist niet moet laten draven. Want onregelmatig is natuurlijk niet goed. In stap loopt hij overigens wel helemaal goed.
Ook dit met de dierenarts overlegd en die zegt ook, luister naar je paard... maarja in hoeverre doe je dat bij onregelmatigheid?
Ik ben heel benieuwd wat andere mensen hiervan denken.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:34

Story, lastig te zeggen vind ik. Als ik deze situatie op mezelf en mijn paard zou toepassen zou ik hem denk ik ook kleine stukjes laten draven zolang hij dat zelf wil... Heb je wel eens gehoord over gemberpoeder? Ik heb dit besteld voor mijn paard, ik had nl hier in een topic gelezen dat er best veel mensen erg tevreden over zijn, en dan met name de pijnstillende werking. Misschien 't proberen waard? Groetjes Tisby

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:43

Ja heb ik inderdaad ook wat over gelezen!
Deze staat zeker nog op mijn lijstje. Alleen ben ik net een aantal dagen bezig met een nieuw supplement en dat wil ik sowieso even een paar weken afwachten om goed te kunnen zien of daardoor verbetering komt. Dan wil ik inderdaad over een paar weken wellicht ook gember eens gaan proberen.
Waar heb jij het besteld als ik vragen mag?? Want ik heb geen idee waar je dit kan halen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:28

In duitsland gebruiken ze veel gember voor paarden met artrose. MAAR eigenlijk gebruiken ze dat alleen voor paarden die niet meer bereden worden. Dit omdat gember pijnstillend werkt en het paard dus met rijden dan teveel belast wordt zonder dat het paard er last van lijkt te hebben. Dat is zeker niet goed voor je paard.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:15

Ik rij nooit op een paard dat onregelmatig is. Er opzitten levert toch extra belasting op. Er naast lopen ivm revalidatie is een ander geval, dat doe ik wel onder begeleiding van een dierenarts. Mijn paard geeft zelf aan of ze wil lopen of niet.

Ik ben overigens begonnen met fenegriek erbij te geven tegen gewrichtsontsteking, gember of duivelsklauw zou ik niet geven aan een paard dat nog bereden wordt omdat ze dan niet zelf kunnen aangeven of ze pijn hebben. Ben dan bang dat je met pijnstilling door blijft gaan en dan meer stuk maakt.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:10

Fenegriek?? Dat is toch juist voor de luchtwegen? Dat heb ik namelijk gebruikt toen mijn paardje aan het hoesten was. Volgens mij doet dit helemaal niets voor de gewrichten en/of ontstekingen.

Normaal zou ik ook niet rijden op een onregelmatig paard. Alleen hierbij is het natuurlijk anders. De artrose is vastgesteld dus de oorzaak van de onregelmatigheid weet ik. Hier heeft hij niet meer of minder last van als ik er wel of niet op zit... en stappen gaat ook prima. We rijden zo stapritten van een uur, dit kon ook absoluut geen kwaad volgens mij DA aangezien de beweging alleen maar goed voor hem is. Het gaat mij alleen meer om het draven, aangezien hij daar wel onregelmatig mee loopt.

Pijnstilling (en dus ook gember) is iets wat ik pas als laatste wil proberen. Als ik daarmee mijn paard weer op bosritjes kan meenemen en ik hem daar een enorm plezier mee doe (en hem dus absoluut niet overbelast) dan ben ik wel bereid om hem dat te gaan geven. Dit zal in mijn situatie beter zijn dan paardje nu al met pensioen zetten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:44

Hallo kenners en ervaringsdeskundige,

Op de Bokt Wiki is er een artikel over: Artrose. Zouden jullie daar eens naar willen kijken. Dit artikel is nog niet compleet, want er mist nog informatie en foto's. Je kunt mij een pb sturen of een topic op Wikizaken openen als je nog informatie hebt die toegevoegd kan worden. Foto's kunnen ook in het topic op Wikizaken geplaatst worden (alleen als we ze mogen gebruiken, geen rand, eventueel een kleine copyright en minimaal 400 x 600 pixels).

Het zou fijn zijn als jullie ons konden helpen, want artrose is iets waar veel paardeneigenaren meer te maken krijgen en waar informatie nodig is in de Wiki.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:12

Wat voor foto's zou je willen?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:21

Wat denken jullie dat duidelijk is? Een röntgenfoto?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:29

Ja dat kan je ook als diagnose opschrijven :)
Mijn röntgenfoto's heb je weinig aan want daar zit niet genoeg op om het voor een leek te ontdekken

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:29

Dat is dan weer jammer. Het moet echt overduidelijk zijn op zo'n foto.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:31

Ja inderdaad heeft vast wel iemand hier :)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:48

Heb het niet allemaal bijgelezen, maar mijn merrie heeft ook artrose. Ze is nu 17 jaar en alweer een half jaar met pensioen. Rijden ging echt niet meer. Ze is altijd recreatief gereden. Op een gegeven moment liep ze rechtdoor nog wel goed, linksom werd ze al wat onregelmatig en rechtsom leek het steeds alsof ze door haar voorbenen zakte.
De laatste paar weken gaat het echt heel slecht met haar. Ze krijgt nu dagelijks 6 capsules Fenylbutszon. Dat gaat redelijk. Daarvoor kreeg ze Metacam, maar dat heeft 2 dagen goed gegaan en daarna ging ze weer heel hard achteruit. Haar voorbenen knakken bij iedere stap die ze zet.
Ik weet op dit moment niet goed hoe ik er verder mee aan moet. Ze kan niet meer op stal, want dan lopen de gewrichten heel dik op. Morgen moet ik starten met Dr. Horse. Hoop dat dat nog werkt. Anders ben ik bang dat ik haar beter kan laten in slapen. Het leven moet geen lijdensweg worden. Liefde is loslaten.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:49

Heftig Joanne!
Ik ga voor je duimen!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:02

Inderdaad erg vervelend Joanne!
Is speciaal beslag (break-over beslag) niet iets voor je paardje?
Bij mijn paard heeft dat voor veel verlichting gezorgd. En supplementen kunnen ook een hoop betekenen voor de gewrichten.

Theo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:47

Hallo even een update:

Zoals hier 2 weken geleden al gezegt ongeveer 3,5 week geleden begonnen met het geven van PharmaHorse Glucosamine aan mijn paard. Dit is een glucosamine poeder van farmaceutische kwaliteit ( voor menselijk gebruik toegestaan ). Mijn dierenarts uit dierenkliniek Bodegraven vertelde mij dat de zuiverheid van PharmaHorse er voor zorgt dat er in korte periode een duidelijk positief effect zichtbaar is. Ik ben erg blij dat dit ook het geval is, want sinds een dag of 4 zie ik duidelijk verbetering en ben dus erg tevreden. Prijs laat langdurig gebruik ook toe, iets wat voor mij belangrijk is, omdat je glucosamine elke dag moet geven.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:24

Bij mijn pony is gisteren artrose vastgesteld. Links voor, helemaal onder. Ze kunnen het dan ook niet behandelen met injecties oid? Ik ben geheel onbekend met artrose en heb eigenlijk geen idee wat mij te wachten staat. Linksom loopt ze op het harde onregelmatig ofwel kreupel. In de bak zie je weinig. Wanneer heeft een pony pijn? Wat kan je doen voor je pony? Ik geef haar nu op advies van de veearts ascal, een bloedverdunner. Het bloed gaat hierdoor sneller stromen en dit zal de artrose klachten verminderen? Iemand hier ervaring mee?

Piep7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:32

Mijn paard heeft ook artrose maar dan in zijn hals. C5/ C6.
Ik gebruik op aanraden van de dierenarts het medicijn exyflex repair. Als ik dit google kom ik maar weinig informatie hierover tegen. Zijn er meer bokkers die dit medicijn gebruiken? en wat vinden jullie hiervan behalve dat het niet het goedkoopste middel is?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:33

Mijn paardje heeft duidelijk pijn. Ze ligt erg veel en loopt vrijwel steeds kreupel. Ook zit ze slecht in de vacht. Over harde ondergrond kan mijn paard niet meer lopen. Vandaar dat ze 24/7 buiten staat. Zo kan ze zoveel rondlopen als dat ze zelf wil en heeft ze voldoende ruimte om op de staan. Ze tilt sinds een paar dagen ook steeds haar linker voorbeen op tijdens het eten.
Een bloedverdunner als middel tegen artrose heb ik nog nooit van gehoord. Heb je er verder nog wat bij gekregen? Er komt namelijk bijna geen bloed bij de gewrichten en de medicatie wordt allemaal via het bloed vervoerd. Vandaar dat het vaak een poosje kan duren, voordat je verbetering ziet met de medicatie.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:36

Hmm zo erg heeft mijn pony het -nog- niet. Ik vind het moeilijk te herkennen wat ze nu nog wel kan en wat niet.. Ik heb uberhaupt nog nooit van al deze middelen gehoord, dus weet ook niet wat goed is en wat niet. Maar met logisch redeneren kan ik ook nog niet verklaren waarom ascal, de bloedverdunner, effectief is. Ik was nogal overdonderd door de uitslag en heb het maar meegenomen. Maar nu vraag ik me af hoe het eigenlijk zit.. ;)