Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:11

Arabesk schreef:
arno8 schreef:
ga eens wat nuttigs doen Arabesk, heb je al poep geschept bij de paarden zodat we straks meteen kunnen rijden?

JOUW computerhok uitruimen

Je bedoelt zeker JOUW zooi uit het computerhok halen :P

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:15

Arno dit is geen HK topic, je mag niet slowchatten ;-)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:02

Moderatoropmerking:
Laatste waarschuwing. Laat me het topic niet hoeven sluiten en blijf on-topic aub.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:05

Kinke schreef:
En ondertussen ben ik nog steeds benieuwd wie FaberSmid is en of hij/zij iets te melden heeft over de diverse hoevenfoto's in dit topic.

Aangezien FaberSmid dit topic wel leest....gooi ik hem er nog es ff in :D :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:01

Arabesk schreef:
Ik vind ook dat er wat weinig wand staat. Gezien het overgewicht van je paard, is insuline resistentie misschien het geval?

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

een van de symptonen is gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en spierbevangenheid.

Daar denken wij zelf ook aan.

Maar zoals ik al zei. de hoefsmit had de hoefen zo kort gemaakt omdat ik voor 3 weken op vakantie ging. Normaal hou ik de mustangrol een beetje bij. Ze slijt voor wat scheef, dat weet ik.

Op dit moment zien haar hoeven er een stuk beter uit. ik zou er eigenlijk even een fototje van moeten maken vandaag.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:06

Ik lees op pn heel veel interessants over hoefbevangenheid, fructaan en insuline. Vraagje: heeft een graasmaker nut? Onze wei wordt elke dag een stukje vergroot en apart zetten kan niet. Het gras is al een keer afgegraasd en nu aardig doorgeschoten (zo'n 30cm hoog). Mijn paard is aardig dik.. eh stevig. Ik heb een graasmasker, want het vorige stukje land was echt te veel van het goede. Maar altijd omhouden? Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:09

arno8 schreef:
Op de eerste foto is trouwens een gat in de straal te zien. Is dat een diep gat? Als je er in port met een hoevenkrabber, hoe reageert het paard dan? En raakt de straal de grond?

waar zie jij een gat? ik zie alleen wat modder?

en de straal raak de grond wel :) die doet zijn werk mooi :)

Naar mijn mening heeft dat geen zin, dan kunnen ze alleen het hele korte gras eten (het andere gaat er gewoon niet lekker doorheen) en juist in het onderste gedeelte van het gras zit veel fructaan en suikers ed. daardoor kan je paard dik worden van "niks". Daar kwam ik ook laatsts achter. Nu laat ik mijn paard de toppen van het hoge gras eten. In de hoop dat ze hier minder dik van word :)

nou heeft ze ook een veulen aan de voet en heeft ze een rugblesuure gehad waardoor ze toen heet kunnen eten wat ze wou. Hier is ze ook heel erg van aangekomen. dat moet er nu allenmaal weer vanaf...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:11

Hmm, daar kon je wel eens gelijk in hebben, Peelie.
Maar hij stond wel met masker op alleen in het strookje nieuw, lang gras te eten. Dus misschien heeft hij een manier ontdekt om dat lange gras te pakken? Soms zag ik hele stengels door het gat gehaald worden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:21

Peelie schreef:
arno8 schreef:
Op de eerste foto is trouwens een gat in de straal te zien. Is dat een diep gat? Als je er in port met een hoevenkrabber, hoe reageert het paard dan? En raakt de straal de grond?

waar zie jij een gat? ik zie alleen wat modder?

Tja, jij weet het beter dan ik. De schaduw viel zo dat het zou kunnen dat er een gat in zit, maar als dat niet zo is dan is dat in ieder geval niet de oorzaak van de gevoeligheid.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:17

nee er zat en zit nogsteeds geen gat oid in de straal. Ik vind de straal er nu eigenlijk best heel goed uit zien, hij is mooi breed enzo :)

vandaag even een stukje over het asfalt gedraaft, ze blijft toch gevoelig op de voorhand. Nou was ze ook lekker slim om op haar springschoen te gaan staan... dus in den dat het daar van kwam. ze liep maar op een kant wat moeizaam.

Verder ging het erg goed, behalfe steentjes dan... dat blijft funest...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:24

doe haar hoefschoenen aan, bij voorkeur met inlegzolen. de hoeven zien er op de foto's niet slecht uit. ik denk dat het gevoelig lopen op het harde niet zo zeer met de bekapping te maken heeft, maar meer met haar eten....

ik heb zelf ook zo'n merrie die je bij voorkeur op een parkeerplaats neer zou moeten zetten, en niet in een weiland. die heeft ook het probleem dat ze op asfalt met steentjes niet echt blij is.

graasmaskers vind ik ondingen, maar als er niets anders opzit, zou ik het doen.

een vriendin van me heeft een pony, die te dik was en ineens ook erg gevoelig liep, ook in de wei. ze heeft haar naar een afgezet stuk verkast, waar ze hooi krijgt. stuk waar ze staat is kaalgegeten, geen spriet meer te bekennen. met graasmasker wilde de pony helemaal niet eten, en ook niet drinken. inmiddels gaat het al een stuk beter met de pony en ze wordt sinds twee weken weer bereden, met hoefschoenen en zolen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:34

1 van mijn paardjes heeft afgelopen zaterdag op haar plastic schoenen, de kunststof ijzertjes.... 90 km gelopen, houdt in 09.00 start en 17.30 finish en veterinair helemaal goedgekeurd. Continue gedraaft en gegaloppeerd.
Er was overigens ook een Akhal Teke die op oranje renegade hoefschoenen de 90 liep. Voor zover ik gezien heb, zijn de hoefschoenen niet verloren.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:44

Ik heb sinds gisteren de simple boots. Mijn paard bleef na een jaar ijzerloos toch nog steeds erg gevoelig op steentjes. Heb er vandaag voor het eerst mee gereden en het was aandoen en wegrijden. Ze zijn erg makkelijk aan te trekken, dus daar ben ik al tevreden over. Ik heb het echt geprobeerd om hem te laten wennen aan het verharde, maar hier zijn veel wegen met steentjes. Ijzers wil ik niet meer en vind dit dus een goeie oplossing. Het is nog even afwachten hoe de schoenen zich houden en of er geen irritaties zullen optreden, maar qua prijs zijn ze in ieder geval al erg aantrekkelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:54

scoxxx schreef:
1 van mijn paardjes heeft afgelopen zaterdag op haar plastic schoenen, de kunststof ijzertjes.... 90 km gelopen, houdt in 09.00 start en 17.30 finish en veterinair helemaal goedgekeurd. Continue gedraaft en gegaloppeerd.
Er was overigens ook een Akhal Teke die op oranje renegade hoefschoenen de 90 liep. Voor zover ik gezien heb, zijn de hoefschoenen niet verloren.

Continue draf en galop, over een afstand van 90 km?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:00

scoxxx schreef:

Interesting! Ik vind sowieso die akhal teke's boeiende dingen :D

En ondertussen ben ook ik nog steeds benieuwd wie FaberSmid is en of hij/zij iets te melden heeft over de diverse hoevenfoto's in dit topic.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:03

scoxxx schreef:

ik vind de renegades erg leuk met al die kleurtjes :D :D .

@Ara: Akhal Teke's zijn geweldig

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:05

FaberSmid schreef:

Endurance. en als het paard dan nog veterinair goedgekeurd word bij alle checks, is het toch helemaal geweldig, niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:31

FaberSmid schreef:
scoxxx schreef:

Wel met een aantal vetgates met rustpauzes en dierenarts controles hoor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:32

Vandaag de heofjes weer een beetje bijgevijld. Iemand dé tip om de hoefjes van mijn 90 cm shetje het makkelijkste te bewerken? Ik kan mij maar geen houding geven hoe ik de hoefjes het beste kn vast pakken en kan bijvijlen... De achtervoetjes had ik even hoog vast tussen mijn bovenbenen zoals ik de hoeven van mijn grote ook heb, maar dat is niet de makkelijkste pose voor mijn mini (handstand :o)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:37

Mijn paard heeft denk ik een statement gemaakt....ze wil weer op kunststof. :+

Gisteren is ze beslagen en vandaag had al weer een van voorijzer er onderuitgetrapt. Ik had het gisteren met mijn smid nog over het fijne ruime garnituur...blijkbaar iets te ruim want aan het, weer gevonden, ijzers te zien heeft ze er op de binnenkant opgestaan en het losgetrokken.
Gelukkig zijn er geen stukken hoef meegenomen ofzo.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:39

til de hoefjes met een hand op en vijl met de ander.of ga op je knieën zitten. mits shetlief braaf is....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:10

fransje23 schreef:
FaberSmid schreef:

Wel met een aantal vetgates met rustpauzes en dierenarts controles hoor.

Klopt, 2x 45 min verplichte rust in het 90-parcours.
Zeer, zeer strenge veterinaire keuringen. We zijn 4x veterinair gecontroleerd op hartslag, darmgeluiden, uitdrogingsverschijnselen, kreupel lopen of niet, algemene indruk.
Indien een veearts ook maar twijfelt, wordt de combinatie uit de wedstrijd gehaalt... danwel extra gecontroleerd, dan heb je dus ipv 4x controle´s wel 6 tot 7 x veterinaire controle´s.
´s Avonds, na de finish en nakeuring, lopen de vets nog een rondje over het terrein om alle rustende paarden nog na te controleren.
Boven de 100 km wordt je paard ook nog veterinair goedgekeurd of ie op transport mag (naar huis) of niet.

Uiteindelijk is de bedoeling dat we de 160 km op 1 dag doen, continue dravend en galopperend :D ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:19

Vergt natuurlijk een zeer uitgebalanceerde training, waarin een mmtje hoefbeslag zus of zo.... maakt dat het paard wel of juist niet de finish haalt!
Bij dit soort prestaties, dient bekapping en beslag uitmuntend te zijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:23

Arabesk schreef:
Interesting! Ik vind sowieso die akhal teke's boeiende dingen :D

AT´s hebben vrij vaak moeilijke hoeven, is mijn persoonlijke ervaring. Niet alleen het lijf is dunnetjes :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:13

ow g*tver! een van mn easyboots is er al aan voor de moeite -O- ik was met een van de bijrijdsters gaan wandelen vanmorgen en zeg nog zo voor vertrek tegen haar dat ze meteen 'how' moet roepen als Darwin raar zou beginnen lopen of ze wat verdachts hoort (we zijn die schoenen vroeger, voor dat de gaiters eraan zaten al eens allebei kwijt geweest; gelukkig wel terug gevonden toen).
wij dus vrolijk in galop op het graspad naast de dijk. ik ga aan het einde weer naar draf en hoor meteen een vreemd rammelend geluid... ik kijk naar achter en zie darwin half mankend aankomen met een schoen die enkel nog met gaiter aan zn been bengelt... meisje had niet gemerkt dat bij vierkant liep en niet gehoord dat de schoen de hele tijd tegen zn been aan het kletteren was... hij is zo te zien ook een aantal keer op de schoen gaan staan, want hij is helemaal vertrappeld. het kabeltje is kapot, het bandje voor achter de hoefballen is gewoon stuk getrokken, de gaiter is gescheurd en de schoen zelf is helemaal vertrapt. -:(-
ach ja... paard kan er ook niet aan doen zeker... ijzers trapte hij ook al sneller af dan dat ze er onder konden geslagen worden...