Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:51

Neen hoor, bij deze merrie is het geen ruiterfout. Gewoon te veel energie. :) Dus ja, dan ga ik het gevecht aan want IK vind het gevaarlijk als ze dat doet. Zij vind dat alleen maar leuk. :) Mag jij mij nu een slechte ruiter vinden die beter gaat motor rijden. Een paard dat om die reden steigert of bokt, mag van mij ook verwachten dat die daar op "aangesproken" word. Dat is voor mij het gevecht aan gaan.

Prioika: Ik zie enkel anti-rollkur personen mensen met paarden vergelijken :D Waar zijn de goede foto's Prioika? Gezien je nu wel duidelijk aan geeft dat je enkel slechte foto's eruit genomen hebt voor je filmpje. ;)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:52

dat geef ik helemaal niet aan? ?? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:53

prioika schreef:
Zo he, wat een reacties :oo
Ik ben blij dat de discussie niet uit de hand loopt :)
Na 1,5 uur bijlezen, reageer ik maar even.
Omdat het zovaak gevraagd is waarom ik dit filmpje plaats en dat ik naar het evenement ben geweest om daar alleen maar zulke foto's te maken en het op bokt te zetten..
Ik heb het filmpje op youtube gezet als actie/protest. Om mensen er bewust van te maken hoe hun voorbeelden rijden. Ik ben niet naar het evenement geweest alleen maar om daar zulke foto's te maken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het wel een plannetje was van te voren, maar maar zeker niet de enige reden. Ik heb daar geholpen, vrijwilligerswerk gedaan en heb ervan genoten, als ik niet bij de losrijbak stond. Een gezellige sfeer hangde er, alleen werd ik een beetje gek van al die mensen die constant: 'anky' roepen, en vragen: 'is dat anky??'
Ik moet wel lachen om die reacties van pro-rollkurders. Haha wat een argumenten. Ga paarden lekker helemaal met mensen vergelijken... en dan nog even als argument gebruiken dat salinero op die ene foto weg zou rennen en op rem getrokken moest worden.. :n Nou nee hoor, zo was dat niet, wel na constant rollkuren wilde ie er even tussen uit glippen.

Kortom: het was je bedoeling om slechte momenten op een rij te zetten om Nederland "wakker te schudden"

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:53

pharagirlke schreef:
Enneh, dat als ze het echt zo k*t zouden vinden, ongeacht hun goede aard, dat menig ruiter dan al zandgehapt zou hebben :D

De paarden die dat echt doen zijn heel erg zeldzaam. Domesticatie he, de lastpakken zijn er al een paar 1000 jaar uit geselecteerd => salami!
Verder weten veel paarden ook gewoon niet beter of dat geruk en gepluk is deel van het leven. En als je braaf bent houden ze er even mee op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:54

Een boek om eens te lezen "Dressuur onder vuur" Wordt duidelijk uitgelegd en onderbouwd wat er met een paardenlichaam gebeurd.

En in dit boek worden paarden niet met mensen vergeleken
Laatst bijgewerkt door Schangah op 08-06-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:55

pharagirlke schreef:
prioika schreef:
Zo he, wat een reacties :oo
Ik ben blij dat de discussie niet uit de hand loopt :)
Na 1,5 uur bijlezen, reageer ik maar even.
Omdat het zovaak gevraagd is waarom ik dit filmpje plaats en dat ik naar het evenement ben geweest om daar alleen maar zulke foto's te maken en het op bokt te zetten..
Ik heb het filmpje op youtube gezet als actie/protest. Om mensen er bewust van te maken hoe hun voorbeelden rijden. Ik ben niet naar het evenement geweest alleen maar om daar zulke foto's te maken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het wel een plannetje was van te voren, maar maar zeker niet de enige reden. Ik heb daar geholpen, vrijwilligerswerk gedaan en heb ervan genoten, als ik niet bij de losrijbak stond. Een gezellige sfeer hangde er, alleen werd ik een beetje gek van al die mensen die constant: 'anky' roepen, en vragen: 'is dat anky??'
Ik moet wel lachen om die reacties van pro-rollkurders. Haha wat een argumenten. Ga paarden lekker helemaal met mensen vergelijken... en dan nog even als argument gebruiken dat salinero op die ene foto weg zou rennen en op rem getrokken moest worden.. :n Nou nee hoor, zo was dat niet, wel na constant rollkuren wilde ie er even tussen uit glippen.

Kortom: het was je bedoeling om slechte momenten op een rij te zetten om Nederland "wakker te schudden"

Jaa en dat ging makkelijker als verwacht :D dat had ik ook wel zonder die intensie kunnen bedenken :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:55

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Enneh, dat als ze het echt zo k*t zouden vinden, ongeacht hun goede aard, dat menig ruiter dan al zandgehapt zou hebben :D

De paarden die dat echt doen zijn heel erg zeldzaam. Domesticatie he, de lastpakken zijn er al een paar 1000 jaar uit geselecteerd => salami!
Verder weten veel paarden ook gewoon niet beter of dat geruk en gepluk is deel van het leven. En als je braaf bent houden ze er even mee op.

Uitgeselecteerd? Ja verrek, kom ik dan echt telkens foute paarden tegen? De paarden die ik ken en heb zien lopen, lieten hun ruiter echt heul duidelijk weten wanneer ze het er niet mee eens waren :D

gisteren nog een LT paard zien lopen met ruiter, hengst, leuk dier. Ineens stond ie op zijn achterbenen en hoor ik de ruiter "oeps!" zeggen :') Foutje in de beenhulpen en het beest stond al op de achterbenen, kan je je gaan bedenken wat die doet als die het niet leuk vind wat er in zijn mond gebeurt :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:55

Schangah schreef:
Een boek om eens te lezen "Dressuur onder vuur" Wordt duidelijk uitgelegd en onderbouwd wat er met
een paardenlichaam gebeurd.

die heb ik ook :D :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:56

pharagirlke schreef:
Ja verrek, kom ik dan echt telkens foute paarden tegen?

Dat schijnen veel ruiters idd te denken ;-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:58

Ha dus dat doe ik fout :D Het zal vast niet liggen aan het feit dat ik misschien met een ander type paard in contact kom dan een niet wedstrijdruiter :n Ach ik maak me geen zorgen, meer dan de helft van de tijd zie ik het "fout" gaan en zit ik er niet zelf op dus :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:59

Weetje waar ik me aan irriteer? dat mensen altijd maar denken dat het geklo*t van hun pony is, als ie iets niet durft, of dat als er iets mis gaat tussen de ruiter en het paard dat het de fout is van het paard. Bijvoorbeeld als een paard weigert voor een hindernis.. Is het dan de schuld van het paard, of heeft de ruiter het paard te kort aangestuurd, te hard laten lopen, of de teugels iets te strak? Een paard weigert echt niet omdat ie ff geen zin heeft, of voor de lol.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:01

pharagirlke schreef:
Het zal vast niet liggen aan het feit dat ik misschien met een ander type paard in contact kom dan een niet wedstrijdruiter :n

Kan je het topic misschien even los van jezelf proberen bekijken? Dit discussieert niet erg handig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:02

pharagirlke schreef:
gisteren nog een LT paard zien lopen met ruiter, hengst, leuk dier. Ineens stond ie op zijn achterbenen en hoor ik de ruiter "oeps!" zeggen :') Foutje in de beenhulpen en het beest stond al op de achterbenen, kan je je gaan bedenken wat die doet als die het niet leuk vind wat er in zijn mond gebeurt :D

= ruiterfout.
Helaas geven niet alle paarden alles zo duidelijk aan, was het maar waar. Meestal geven ze het pas aan als de pijn al harstikke erg is.

Wat heeft dat met wedstrijd rijden te maken? :+
Wordt een paard niet anders van hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:02

Overigens zijn er ook wedstrijdpaarden die correct worden gereden, wonder boven wonder zie je die ook niet steigeren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:04

Weet je waar ík me aan irriteer? :D Dat ruiters nooit naar het totale plaatje kijken en er van uit gaan dat ELK paard een goedige sufkop is die enkel dingen uit steekt als de ruiter wat fout doet. Wat mij betreft is het 70% van de tijd ruiterfout maar in 30% van de gevallen zal er beslist ook een ondeugt tussen zitten die eens kijkt wat de ruiter doet als hij iets vertikt. ;) Menig ruiter die met moeilijkere dieren bezig is kijkt eerst naar wat hij of zij zelf doet. Dat is funest als je met dieren met karakter bezig bent want als je zo'n ding onterecht straft dan lig je bij de buren. :j Ik snap niet hoe je zo naief kan zijn dat je je absoluut niet kunt bedenken dat er ook onder paarden verschillende karakters zitten. Het is een levend wezen en bijgevolg kan het zelf dingen bedenken en heeft het een keuze.

Bandida: Dat kan als jij niet persoonlijk word met je, voor interpretatie vatbare, zinnetje.. :)

X_Marr: en dat gaf ze heel rustig toe, dus dat houd toch in dat een hoop hogere ruiters echt wel weten wanneer zij in de fout gaan en ook heel goed weten wanneer ze het moeten laten en wanneer ze kunnen corrigeren. Denk je echt dat dat paard een zeldzaam dier is omdat ie dat aan geeft? := Dat heeft met wedstrijd te maken omdat dit vrij hoog niveau was met bijhorende karakterdieren die hun ruiter beslist zullen laten weten dat het niet gaat zoals het hoort. En, ik heb nog geen enkel wedstrijdpaard gezien dat NOOIT gesteigerd of geprotesteerd heeft in alle trainingen bij elkaar.... ;) Bovendien, als ik dan jouw denkwijze volg: misschien is dat wel zo'n paard dat gewoon alles accepteerd dus misschien zegt het gedrag van het dier dan ook niets over de ruiter die hem rijd en de wijze waarop het gereden word. Kortom: als een paard zo'n weerloos dier is, zegt geen enkele prestatie ook maar iets over hoe de ruiter rijd. Enkel over hoe braaf het paard is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-06-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:06

KiWiKo schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Ik zal even aan mijn zus doorgeven dat er echt een steekje bij haar los zit :') Ze is topatleet geweest, maar echt waar, ik heb nooit kunnen ontdekken dat ze niet spoort hoor. Beetje kort door de bocht?

Ïk vind dit filmpje alles behalve representatief voor de dressuursport. Als ik dit zie vraag ik me echt af waar men mee bezig is? :?

om een topatleet te zijn, moet je een aantal factoren in jezelf uit kunnen schakelen............ een is lichamelijke ongemakken (vraag maar aan je zus) twee is geestelijke ongemakken........... vraag dat ook maar aan je zus........

en dat uitschakelen van lichamelijke en geestelijke ongemakken............ dat staat in de psycholigie gelijk aan moeite met aanpassen........... want je bent niet doorsnee........ en dus zit er voor de minder verder denkenden een steekje los :D :D

Lief, je hoeft mij niet te vertellen hoe mijn zus in elkaar zit hoor ;) Ik ken haar namelijk al een tijdje, in tegenstelling tot jou :D Ik ben heel veel mee geweest naar wedstrijden van mijn zus, mijn vader en broertje. Doorzettingsvermogen en concentratie is nodig.
Maar goed, dit is een compleet andere sport en dus ook volledig offtopic.

Verder nog niet bij gelezen maar moest hier toch echt even alvast op reageren ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:09

pharagirlke schreef:
Bandida: Dat kan als jij niet persoonlijk word met je, voor interpretatie vatbare, zinnetje.. :)

Ik heb hier nog nergens persoonlijk gereageerd. Ook niet ondanks jouw aandringen om je rijtechnische problemen uitgelegd te krijgen. Was dat ook niet van plan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:10

Dan is het vast fout overgekomen op mij. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:12

pharagirlke schreef:
Dan is het vast fout overgekomen op mij. ;)

Niet erg hoor ;)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:13

Volgens mij gaan we een beetje off-topic? :) :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:15

Heb niet het hele topic gelezen, maar zitten inderdaad weer extreme beelden bij. Ik vind de dame met die oranje jas op de vos, die meerdere keren in beeld komt, wel extreem. Wie is dat eigenlijk?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:18

Wat sneu, nog nooit een paard wat NIET heeft gesteigerd? :\
Dan ga je je doel toch volledig voorbij, want het is echt niet nodig.

''Kortom: als een paard zo'n weerloos dier is, zegt geen enkele prestatie ook maar iets over hoe de ruiter rijd. Enkel over hoe braaf het paard is.''

;)
Begin je het nu eindelijk door te krijgen dat de meeste paarden te braaf zijn?

Verschil in prestatie kan je zeker wel zien, moet je er alleen wel oog voor hebben.
Maar als je tegenwoordig kijkt wat jury's goedkeuren, word er soms misselijk van.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:20

prioika schreef:

Leg dan eens duidelijk uit wat er wel on-topic is, want uit je beginpost kan ik niet halen welk punt je probeert te maken en dit kan ik ook niet opmaken uit je uitleg op de vorige pagina. ;) Je werd er moe van dat mensen "Anky, Anky" roepen en je wilt mensen wakker schudden. Waarom heb je niet met ruiters of grooms of andere mensen gepraat en dan een duidelijke openingspost met een statement daarin geplaatst? Dan krijg je misschien een veel inhoudelijkere discussie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:20

Je spreekt jezelf tegen. :) Het feit dat zo weinig ruiters probleemloos aan de top geraken maakt wel dat het gemiddelde paard niet zo weerloos is als gedacht word. Een paard dat over de gehele training nog NOOIT geprotesteerd heeft als het verder komt dan de basis? Neen, nog nooit tegen gekomen. Elk paard snapt wel eens iets niet en komt er dan tegen in. Da's protest.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:22

chevax schreef:
prioika schreef:

Leg dan eens duidelijk uit wat er wel on-topic is, want uit je beginpost kan ik niet halen welk punt je probeert te maken en dit kan ik ook niet opmaken uit je uitleg op de vorige pagina. ;) Je werd er moe van dat mensen "Anky, Anky" roepen en je wilt mensen wakker schudden. Waarom heb je niet met ruiters of grooms of andere mensen gepraat en dan een duidelijke openingspost met een statement daarin geplaatst? Dan krijg je misschien een veel inhoudelijkere discussie.

oke, mensen: ga maar lekker offtopic ;)
blijkbaar mag dat tegenwoordig