Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 12:41

jodi schreef:
Denk je dat het echt 'leven' is wat je zo rood ziet?Zouden het niet eerder enorme bloed-uitstortingen zijn,veroorzaakt door de vervorming?
Hoe slijt-vast zijn hippoflexen op grint?Misschien interesant als ik de hoefschoenen zat ben,maar gezien de bodem hier.....

Zou ook kunnen natuurlijk, maar de rode lijn loopt zo in een ronde rechte linie-lijn zeg maar. Bloeduitstortingen zijn meer een cirkel-achtige vorm... het bloed dat vrijkomt loopt altijd in een soort steeds groter wordend cirkeltje zeg maar.

HippoFlex op grind? Mmmm, 6 weken op de "heuvels" omgeving Maastricht kunnen ze makkelijk aan. Is voor Nederlandse begrippen Knipoog behoorlijk moeilijk terrein met heel veel grind en stenen zo groot als ganzen- en duiveneieren.
Ardennen schijnt nog moeilijker terrein te zijn; hoe kunststof het daar doet weet ik (nog) niet.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:14

Bloed uitstortingen door een klap van buitenaf zijn rond,maar als het een inwendige kneuzing betreft volgen ze de vorm van het probleem.
Ik ga eens zoeken of er hier in de buurt een smid zit die aan kunststof doet,maar ik zie het somber in.Fransen houden niet zo van 'nieuw' Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:17

Citaat:
Leuke hoefsmid.

je neemt de woorden uit mijn mond!

Liz MD: Waarom gaf hij je op je flikker wat waren de argumenten? Ben ik wel benieuwd naar..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:19

niet om je af te kraken, maar mijn verschil van mening per punt onder jouw quote.

scoxxx schreef:
Waarom ik voor HippoFlex c.q. kunststof beslag kies?
1.) het weinige wetenschappelijk onderzoek wat er bestaat over beslag, is uitermate positief over kunststof. Met name de schokdemping, dewelke nog beter blijkt te zijn dan een blote voet;

het hangt er ook vanaf wat voor blote voet ze genomen hebben een blote voet met hoge hielen, een straal die niet meedraagt etc heeft een buitengewoon slechte schokdemping

de filmpjes die wij gemaakt hebben van kunsstof beslag laten een even slechte schokdemping zien vergeleken met een ijzeren-ijzer

Citaat:
2.) ik vraag veel van mijn paarden. Een 100-km-wedstrijd endurance maakt dat mijn paarden 8 tot 9 uren achtereen aan het draven en galopperen zijn in hoog tempo.

wat is er tegen hoefschoenen? In de VS en Australie worden goede resultaten geboekt met easyboots bare/epic

er zijn zelfs mensen die dezelfde afstanden rijden zonder hoefschoenen: http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Citaat:
Daarom wil ik het beste van het beste voor hen;
3.) kunststof-beslag heeft hetzelfde stroefheid-graad als de blote voet, hetgeen mijn paarden extreem sure-footed maakt. RIM-beslag wilt op harde ondergrond nog wel eens doorglijden zeg maar

op onze filmpjes is te zien dat het kunsstof beslag evenver doorglijdt als het ijzer, wat ik zelf ook niet verwacht had hoor.

Cheese! kunststof beslag
Cheese! ijzeren beslag
Cheese! een blote voet glijdt niet door

Citaat:
4.) goede berichten inzake kunststof uit Duitsland en Zuid-Afrika.
5.) Kunststof-beslag is een cm dik, hetgeen maakt dat ik over grind/stenen zo groot als ganzen-eieren in volle galop door kan rijden. Zooltjes, die bij endurance-paarden zo vaak gebruikt worden, heb ik vooralsnog en derhalve niet nodig;
6.) en... mijn paarden lopen er werkelijk kei- en keigoed op. Beter dan op RIM-beslag.... op de lange afstanden op "onmogelijke" ondergrond.

wederom, waarom zijn hoefschoenen geen optie?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:37

Nu ja, ieder zijn mening natuurlijk Knipoog
Hoefschoenen verlies ik tijdens mijn "wilde" Tong uitsteken ritten (lees: zeer beheerst in tempo a 15 tot 18 km/u over verschillende soorten ondergrond), waarna ik het risico te groot vind om dan de wedstrijd nog te vervolgen.

En wat ik nog het allerbelangrijkste vind: mijn klasse III-paardje verbeterde significant na het ondertimmeren van kunststof-beslag vrij-in-de-wei. Waarna ik me doodschaamde dat ik haar niet eerder op ijzers heb gezet (klasse II heeft zij overigens volledig op blote voeten doorlopen).
Kortom, het fenomeen vrij-in-de-wei-op-blote-voeten en tijdens het werk hoefschoenen werkt voor mij persoonlijk niet omdat ik mijn paarden ook subliem wil kunnen laten lopen vrij-in-de-wei.

Oh ja: het HKO x atrose ex-cytek-paardje loopt te dansen, te spelen en te rennen door de wei: hij loopt zoveel beter op zijn kunststof dan dat hij deed op 1. cytek Duivel en 2. blote voeten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:15

"Oh ja: het HKO x atrose ex-cytek-paardje loopt te dansen, te spelen en te rennen door de wei: hij loopt zoveel beter op zijn kunststof dan dat hij deed op 1. cytek en 2. blote voeten."

Dat is goed nieuws!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:17

als je paard op een relatief makkelijke ondergrond als de weide, blootsvoets niet goed loopt, heb ik het idee dat er wat aan de hand is. Met beslag zie je het alleen niet meer, maar ik betwijfel of de oorzaak daarmee ook opgelost is.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:34

randie schreef:
Liz MD: Waarom gaf hij je op je flikker wat waren de argumenten? Ben ik wel benieuwd naar..

Toen ik er over verder vroeg was het "Ja ik heb klanten gehad die moesten ze dan persé zonder ijzers, en dan na een paar weken had dat paard geen voeten meer over". Waarop ik iets gevraagd heb idtv wat er mis was met de voeten van mijn paard. (Imo niks, geen brokkels ed meer, alleen z'n voorvoeten zijn niet echt rond door het schrapen) En daar kreeg ik wat gemompel op. Echte argumenten heb ik dus niet gekregen van hem.

Ik ben absoluut niet anti-ijzer, maar zolang ze zonder kunnen hoeft er toch niks onder? En Mac heeft ze echt niet nodig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:22

Arabesk schreef:
als je paard op een relatief makkelijke ondergrond als de weide, blootsvoets niet goed loopt, heb ik het idee dat er wat aan de hand is. Met beslag zie je het alleen niet meer, maar ik betwijfel of de oorzaak daarmee ook opgelost is.

Dier liep perfect hoor op de weide, op grind en op asfalt en allerlei ander onmogelijke ondergrond... op haar blote voeten. Altijd met vette A-tjes door alle veterinaire keuringen klasse II (tot 70 km).
Echter ze liep beter op kunststof.
Er is perfect - perfecter- aller perfecst natuurlijk Knipoog... overtreffende trap... Ik wil enkel dat laatste voor mijn paarden.

Trainen tot 70-km-wedstrijden is gewoon de max voor goede (!!!) blote voeten.
En eerlijk gezegd, achteraf... had het paardje klasse III ook wel op blote voeten kunnen lopen. Maar ik vind dat niet eerlijk ten opzichte van het dier... ze heeft het gewoon een stukje makkelijker dankzij haar beslag.

Zwemmers hebben het makkelijker dankzij hun haaien-zwempakjes, wielrenners hebben het makkelijker met hun 100.000-euro-fietsen, marathonlopers hebben het makkelijker op hun op maat gemaakte hardloopschoenen, voetballers hebben het makkelijker op hun nopjes-schoenen en schaatsers hebben het makkelijker op hun klapschaatsen.
Uiteraard kunnen deze sporters ook wel presteren zonder dit soort uitgebalanceerde hulpmiddelen, maar je kiest gewoon het aller perfectste als sporter.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:41

Arabesk schreef:
niet om je af te kraken, maar mijn verschil van mening per punt onder jouw quote.
.....

het hangt er ook vanaf wat voor blote voet ze genomen hebben een blote voet met hoge hielen, een straal die niet meedraagt etc heeft een buitengewoon slechte schokdemping

de filmpjes die wij gemaakt hebben van kunsstof beslag laten een even slechte schokdemping zien vergeleken met een ijzeren-ijzer

wat is er tegen hoefschoenen? In de VS en Australie worden goede resultaten geboekt met easyboots bare/epic
.....

wederom, waarom zijn hoefschoenen geen optie?

Niet om je af te kraken Arabesk maar een verschil van mening Knipoog

Het hangt er ook vanaf HOE de filmpjes gemaakt zijn en vooral met welke bedoeling erachter Bloos

Ik dacht dat div. mensen in een andere topic bij jouw hoeflandingsfilmpjes al de nodige vraagtekens geplaatst hebben wat de conclusies van de filmpjes betreft.
Zoals het tempo waarin elk paard gefilmd werd maar ook of een dier op de voorhand loopt of erg enthousiast meegaat en daardoor achter beter draagt.
Deze dingen hebben nl. OOK een effect op de manier van neerzetten van de hoeven.

Verder kan voor div. paarden hoefschoenen een leuke oplossing zijn maar er zijn er ook zat waarbij er aldoor problemen ontstaan. Zoals verliezen of een kapotte huid.
Gewoon omdat ze niet perfect passen of wat dan ook.
In het hoefbevangen topic staat een voorbeeld van een Shet die veel op hoefschoenen loopt maar onlangs in een enthousiaste bui beide schoenen tegelijk verloor.
Ik kan me voorstellen dat menigeen het risico niet wil nemen om in een endurance wedstrijd waar je echt op tempo gaat een hoefschoen te verliezen, maar dan liever voor vast beslag gaat.
Als je echt voor de wedstrijd gaat ben je niet blij om extra tijd te verliezen om de boel te herstellen.

Zelf rij ik geen endurance meer maar ik weet zeker dat ik NOOIT met hoefschoenen zou gaan rijden.
Leuk als hulpmiddel om je paard in de omgeving van huis te kunnen rijden als het heel gevoelig loopt maar niet bij snelheden van gemiddeld 18 tot 20 km per uur en dan enige uren achtereen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:46

scoxxx schreef:
Trainen tot 70-km-wedstrijden is gewoon de max voor goede (!!!) blote voeten.
En eerlijk gezegd, achteraf... had het paardje klasse III ook wel op blote voeten kunnen lopen. Maar ik vind dat niet eerlijk ten opzichte van het dier... ze heeft het gewoon een stukje makkelijker dankzij haar beslag.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik heb t/m 80 km. ritten gedaan en dat ging echt niet zonder beslag voor. Achter waren mijn beide paarden nog wel blootsvoets.
Ik weet niet meer precies waar bij hen het omslagpunt zat van blootsvoets naar beslag maar ik meen bij de 60 km. wedstrijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:35

Sorry mensen, er is wat tussen gekomen. Morgen ga ik hoef-foto's maken.
Helaas ging hij vandaag onderuit aan de longe en zat er daarna een haakje wat ik eraf moest halen, dus hoop dat ik het niet verkloot heb Bloos

LizMD schreef:
Ik vind het wel een heel plakaat wat je even onder die voeten nagelt!

Heb overigens gister op m'n flikker gekregen van een smid (for god's sake niet de mijne...), dat ik mijn paard zonder ijzers heb. ("En heb je ooit wel eens aan je paard gedacht?'' zegt ie Scheve mond Alsof mijn paard geen voeten meer over houdt nu hij zonder ijzers staat...)

Zijn er hier overigens mensen die ervaring hebben met equi-librium? Vriendje van mijn paard heeft het er nu onder zitten, en de eigenaresse+smid waren er helemaal enthousiast over.

Lekkere smid is dat Scheve mond

Mijn vorige smid wilde mijn paard op Equilibrium zetten. Gelukkig heb ik dat niet laten doen, want hij kon m'n paard al niet eens correct bekappen Scheve mond
Maar ik heb toen ook aangegeven dat ik dat absoluut niet wilde, vanwege de dubbele lippen en vanwege het niet aan kunnen passen van het ijzer. De hoef moet dus aangepast worden aan het ijzer. Nou, niet bij mijn paard! Het is gewoon een goedkope mislukte copie van het Breakover ijzer van Van Nassau.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:38

randie schreef:
Citaat:
Leuke hoefsmid.

je neemt de woorden uit mijn mond!

..

Haha, het zal zeker geen onbekende zijn voor sommige

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:38

scoxxx schreef:
Zwemmers hebben het makkelijker dankzij hun haaien-zwempakjes, wielrenners hebben het makkelijker met hun 100.000-euro-fietsen, marathonlopers hebben het makkelijker op hun op maat gemaakte hardloopschoenen, voetballers hebben het makkelijker op hun nopjes-schoenen en schaatsers hebben het makkelijker op hun klapschaatsen.
Uiteraard kunnen deze sporters ook wel presteren zonder dit soort uitgebalanceerde hulpmiddelen, maar je kiest gewoon het aller perfectste als sporter.

Afgod

Helaas in de conventionele paardenwereld een moeilijke stelling Scheve mond

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:54

Aimee, waar haal jij vandaan dat de Equilibrium niet aan te passen is? Verward Dat is ie nl wel. En hij is ook zonder lippen verkrijgbaar als dat je tegenstaat. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:21

Bij de smid.
Zonder lippen? Mij is verteld dat bij de Equilibrium de lippen nodig zijn. De breakover kan zonder lippen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:23

Zie niet in waarom bij de EL de lippen nodig zijn. Maar ja, je moet natuurlijk wel je eigen product verkopen... Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:35

Heel erg interessant topic!

Ik ga binnekort ook maar eens foto's plaatsen van de hoeven van mij Haf. Zelf heb ik het idee dat hij super hoeven heeft. Slijten heel netjes. Hij staat dus ijzerloos. Ik rijd elke dag over asfalt.

Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:39

Aimee schreef:
Afgod

Helaas in de conventionele paardenwereld een moeilijke stelling Scheve mond

Ach, voor sommigen ben je al een misdadiger als je sport met je paard. Knipoog En laten we het dan helemaal niet hebben over het 'helpen' van je paard met hulpmiddelen zoals ijzers. Haha!

Ik zag ook dat hoefschoenen werden aangedragen voor in de endurance. Maar ik de endurance praktijk blijkt dat het echt niet lukt hoor, meer dan 60 km op hoefschoenen, het is gewoon niet praktisch, en iedereen die het probeert komt er van terug. Dan moet je op dat moment toch kiezen voor het welzijn van je paard, en dan moet je zorgen voor knap beslag.

Ik heb een vraagje aan scoxxx; Wat kun je doen aan hele ondiepe voeten? Mijn paard heeft hele harde, langs de straalgroeve doorgroeiende steunsels. Ze zijn er niet makkelijk met een renet uit te halen. Het is echt hard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:45

Needje schreef:
Zie niet in waarom bij de EL de lippen nodig zijn. Maar ja, je moet natuurlijk wel je eigen product verkopen... Knipoog

Nee hoor, die info komt van een andere smid. Niet van de Hoofcare smid

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:53

Dan is die andere smid iig niet goed geinformeerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:14

Weet ik nog niet zo zeker....
Ongeveer dezelfde info kwam in dit topic al eens voorbij over het Equilibrium ijzer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:16

Wat jij wilt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:18

Nee, wat ik niet wil Knipoog
De vrije afrol is heel mooi, maar daarvoor heb ik geen Equilibrium ijzer nodig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:19

Je hoeft er van mij geen EL onder te slaan. Maar je hoeft ook geen verkeerde info te geven.
Mijn paard heeft ze onder gehad. Ze zijn gewoon aan te passen en gewoon zonder lippen verkrijgbaar.