[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:10

zoiets zei mijn da dus ook.. ik wil ook voor DA studeren, maar dat word um vast niet :(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:26

enniee schreef:
zoiets zei mijn da dus ook.. ik wil ook voor DA studeren, maar dat word um vast niet :(

Wrom niet :D :o

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:48

Omdat ik nu havo doe en niet 8en haal, dus dan zou het met HBO propedeuse moeten! maar dat moet ik allemaal nog maar even uitstippelen! Maar ik wil het zo graag :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:25

Als je het propaedeusejaar HAS doet (Hogere Agrarische School) dan kun je ook door voor DA.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:12

@Netje, bedankt voor je reactie!
het is denk ik idd de botoplossende variant, weet je wat dat precies inhoudt?
En kan een operatie wel helpen dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:27

volgens mij kan een operatie niet helpen. Heb ook nooit gehoord dat er een operatie wordt uitgevoerd bij spat. Daarbij is een operatie ook niet alles kan ik uit ervaring vertellen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:55

[quote="Netje
Ik lees hier ook over erfelijkheid: mijn dochter studeert voor DA en heeft hier een scriptie over geschreven en eigenlijk weten ze het gewoon niet. Er is wel iets van een erfelijke factor, maar hoe dat precies zit is eigenlijk nauwelijks bekend omdat er al zeker 15 jaar niet echt meer onderzoek naar gedaan is. Wel is duidelijk dat het ook door een trauma kán ontstaan, maar ook dan is weer niet bekend of ándere erfelijke factoren een rol spelen in het uiteindelijk dan toch ontstaan van spat, terwijl dat bij andere paarden na een trauma niet gebeurt. Om die reden wordt ook gezegd: niet fokken met een paard met spat. Gewoon omdat er niet met zekerheid gezegd kan worden of het doorvererfd wordt en je dit past zeker kunt weten na een X aantal jaren....[/quote]

Wat men wel weet is dat de stand van het achterbeen een verhoogde kans geeft. In 2009 ben ik met mijn paard in Emmeloord geweest voor de behandeling van spat en dr. Van Muiswinkel gaf aan dat juist dat de erfelijkheid bepaald. In het geval van mijn paard heeft hij mij beslist niet ontraden om met haar te fokken. Ook is er van bepaalde hengsten bekend dat zij vaker spatnakomelingen hebben dan anderen. Dit heeft met name te maken met de stand van het achterbeen (steile stand).
Spat is niet erfelijk in de zin zoals OCD/OC dat wel is. En ook dit weet je pas op de langere termijn.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:17

Heeft iemand anders ervaringen met operatie bij spat?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:47

Ik niet, ik weet alleen dat het ERG duur is.. de DA zei wanneer je pony/paard niet veel waard is (in geld) is het bijna niet te doen.. alleen bij paarden die op zeer hoog niveau rijden doen ze dit nog wel eens!

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:54

oeps, daarom heeft de eigenaar het dus niet gedaan.. :s

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:45

Thirsolieman schreef:
Heeft iemand anders ervaringen met operatie bij spat?

Bij een operatie zetten ze het gewricht 'vast'. Operatie kan alleen zinvol zijn om het proces bij vergroeing te versnellen. Dus alleen toepasbaar ingeval van de botwoekervariant. Ingeval van jouw pony heeft het geen enkele zin en moet je maar hopen dat er snel rust in het gewricht ontstaat. Mogelijk kun je met supplementen wat ondersteuning bieden. Ook wil een tijdje pijnstilling wel voor verandering zorgen. Denk dan aan buut of Metacam. Die laatste is schrikbarend duur en buut kost ongeveer € 1.50 per zakje (= 1 gram). Vaak 1 of 2 per dag nodig.

Waarmee is de pony ingespoten?

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:51

de eigenaar wist niet meer waarmee het is ingespoten.. :(
ohw, de DA had het wel over opereren. Ik weet niet hoe het dan zit?
Ik weet niet of ze echt pijn heeft, ze is altijd vrolijk en ze trekt graag een sprintje.. maar na zo'n sprintje loopt ze wel wat slechter.
voor de rest merk je er weinig van, maar we mogen dus alleen stappen eigenlijk.
Idd wel duur die medicijnen! Heb jij die wel gegeven aan je paard? of was dat niet nodig

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:25

zo, ik kom ook weer even langs.
toevallig heeft mijn paard ook een heel steil spronggewricht, en staat iets week gekoot.
vandaar dat het mij idd niet verbaasde dat hij spat heeft, wel dat het maar aan 1 been is.
voor nu loopt spec aardig goed, hoewel hij rechts wel anders beweegd dan links, meer slingerend en meer draaien in de sprong.
ik kan hem beslist niet kreupel noemen, wel de eerste paar drafpassen wat korter.
opvallend is wel dat hij erg veel last heeft van zijn knieën achter, je mag er eigenlijk niet aankomen.
vroeger zag je hem op stand vaak door z'n knie knikken, nu zie ik dat niet meer.
hij is voor de spat goed binnendoor gezet, maar is dit wel goed voor zijn knieën?
bij mijn paard waren er nog een aantal optie's na het inspuiten, kon ook nog met een ander middel ingespoten worden en inderdaad een operatie om het gewricht actiever te laten vast groeien.
ik vind de risico's te groot en de operatie te duur, dus dit is wat mij betreft sowieso geen optie.
ik heb trouwens mijn zadel verkocht, dus rijden doe ik niet meer.
wel doe ik afentoe longeren, lange teugelwerk in stap, of een keer een balkje draven.
dit allemaal doe ik hooguit 10 minuten per keer, puur om het paard nog een beetje bezig te kunnen houden.
hij staat nu afentoe ook met het goede been op rust, wat volgens mij wel een goed teken is.

@ thirsolieman: eventueel de "natuurlijke" pijnstiller devil's relief bestellen bij de paarden drogist of zo?
is niet heel duur en en op natuurlijke basis.
met metacam en buut worden de organen weer meer belast, is mijn mening.
als de da het wel over een operatie had, zal het zeer waarschijnlijk toch de woekerende ipv de oplossende vorm van spat zijn.

ik wilde ooit ook voor da gaan studeren, maar helaas is dat voor mij helemaal geen optie meer....
als het kan, en je hart ligt daar, zou ik echt proberen ervoor te gaan enniee.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:10

@Svdijk & Thirisolieman
Pijnstillers geven is wat mij betreft niet bedoeld om em de rest van zn leven te geven, maar als ondersteuning voor de meest pijnlijke periode. Het is idd waar dat pijnstilling een belasting en schade aan kan richten aan met name de maag (is bij ons mensen ook zo ingeval van heel regelmatig/veel Ibruprofen gebruiken)

@Thirisolieman
Het is wel jammer dat de eigenaresse niet weet waar ze mee ingespoten is. Mss toch nog even verder overleg met de da. Opereren werd vroeger in een enkel geval nog wel eens gedaan, tegenwoordig zijn er betere alternatieven en is de risico's die een operatie met zich meebrengt niet in verhouding. Mss zijn er nog wel andere alternatieven, maar die kosten natuurlijk wel geld. En als de eigenaresse er dat niet in wil stoppen dan houdt eigenlijk alles verder op.

@Svdijk is dat duivelsklauw oid? Waar komt dat op per dag?

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:28

ja jammer. Dan kan er denk ik verder nu niet veel aan worden gedaan.
Dus maar gewoon blijven stappen.. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:39

en opeens hoor ik in dit topic :\

Nou daar komt het dan:
Ik schrijf ook het bekende maar even op.

Lan is nooit een dag kreupel is geweest tot voor kort. Ze heeft geen opstartproblemen, liep niet verkort, liep niet op de tenen en stond niet met achterbeen voor het andere achterbeen. Kortom: geen herkenbare tekenen van spat.

Twee weken geleden werd zij kreupel. Eerst licht onregelmatig, daarna snel behoorlijk kreupel in draf. In stap is ze rad. Ze heeft een dik spronggewricht. Na eerst antibiotica heb ik afgelopen maandag foto's laten maken. Maandag was de diagnose: op de foto's is ze helemaal goed, de pezen zijn ook goed. diagnose peesschedeontsteking. Daarvoor krijgt ze nu ontstekingsremmers en speciale antibiotica in het bloed. Ze knapt daarvan op. Gisteren was het spronggewricht niet meer warm en minder dik. Ze loopt ook beter.

Inmiddels meldde gisterenavond de DA zich met de mededeling dat hij nog eens naar de foto's had gekeken en dat twee foto's helemaal schoon waren maar aan de binnenkant been van het middelste gewrichtslijntje beginnende spat is aangetroffen. Daar zit een klein haakje. En tot halverwege het gewricht ziet het er in afnemende mate wat onrustig uit (zijn woorden behalve dat ik de term van dat gewricht niet meer weet).

Nu krijgt ze aansluitend op de antibiotica nog 5 dagen metacam en moet ze op spatbeslag.
Het idee is dat spat en peesschede ontsteking elkaar versterken. Of dat spat opkomt omdat gewricht dikker is a.g.v. onsteking. Of dat spat er al lang zit en ze er eigenlijk geen last van heeft op het moment. Of dat spat er net zit en net als peesschede een gevolg is van bijvoorbeeld vastliggen o.i.d.

Dat is koffiedik kijken.

En zo heb je een paard met een ontsteking die helemaal goed gaat komen. En zo heb je een paard dat een toekomst van onzekerheid en pijn tegemoet gaat.

Wat ik graag wil weten is wat ik NU kan doen om de nu nog beginnende spat te stoppen, of juist gecontroleerd sneller te laten gaan. Ik begrijp dat als het gewricht glad dichtgroeit dat dat het beste is wat kan gebeuren.

Met andere woorden wat zijn mijn opties?

Ik begrijp dat ik kan kiezen voor
- niks doen
- tildren
- operatie
- spatbeslag
- pijnstillers/ontstekingsremmers
- iets anders??

Kortom: hier loop ik een tijd op de malen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:05

tjonge, anya wat een pech!
Ik zou niet weten wat je nu het beste kunt doen.. iemand anders vast wel.

Iig heel veel sterkte toegewenst!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:32

Wat een pech Anya !!

Om eerst even met het begin van je verhaal te beginnen: bij spat heb ik nog nooit gehoord van de op de tenen lopen en ze kúnnen met het achterbeen voor het andere staan, maar ook dat lang niet altijd. Opstartproblemen zijn wel bekend en het wél rad lopen in stap maar niet in de andere gangen is echt een spat-ding.

Op je vragen wat er eerst was en of ze wel of geen last heeft van haar spatbeen kan ik natuurlijk geen antwoord geven. Het spatbeslag (is geen ander beslag, maar een andere manier van beslaan, nl. binnendoor) doet bij ons altijd heel veel. Als ze goed op haar ijzers staat (maar dat kan soms maar een paar milimeter schelen en dan is het ook helemaal fout), kan ze alles. Bij ons paard hebben we haar in het begin op bute gezet (veeeeel goedkoper dan Metacam en het werkt vaak veel beter). Na een tijdje zijn we af gaan bouwen. Dat is een gok, want door de bute hebben ze geen pijn en als je stopt kan dat dus zomaar terugkomen. Maar met het (toen) nieuwe spatbeslag ging ze heel veel beter lopen en toen zijn we rustig met bute gestopt.

Spat is in principe niet te stoppen en blijft ook eigenlijk altijd wel aanwezig. Ook als het dichtgegroeid is op één schijf, kan de ontsteking in de volgende schijf (er zijn er 3 volgens mij) gaan opspelen en dan begin je weer van voren af aan. Operaties worden eigenlijk zelden tot nooit meer gedaan, omdat de resultaten over het algemeen niet erg goed zijn en het heel veel geld en een heel lange revalidatie kost. Tildren infuus kan een optie zijn, maar dan moet de DA zeker weten dat de ontsteking aktief is (wat heel lastig te constateren is, zeker in jouw geval omdat er ook iets anders speelt), anders doet het helemaal niets.

Wij geven zelf glucosamine in een heel hoge dosering bij, omdat dit helpt om de vloeistof tussen de schijven aan te maken en ze dan iets minder last hebben van bot op bot wat de pijn veroorzaakt. Helemaal bewezen is dat ook niet, maar het doet wel iets en wij denken dan maar: baat het niet schaadt het niet !

Maar op dit moment kan het bij jouw paard dus zo zijn dat ze helemaal geen last heeft van de spat maar van die andere ontsteking. Ik zou het eerst maar even afwachten voordat je allerlei opties in overweging neemt. Als ze geen pijn heeft, hoef je ook geen pijnstillers te geven. Die van ons heeft geen pijn als ze niets doet of stapt, dus dan hebben pijnstillers ook geen nut. Wel wordt bij spatpaarden altijd aangeraden om de rug te laten nakijken door een ostheopaat, omdat spat over het algemeen samengaat met rugproblemen (door het ontlasten van het been gaan ze scheef lopen en dat heeft z'n uitwerking op de rug).

Helaas kan ik je verder niet helpen op dit moment, maar als je vragen hebt: stel ze gerust !

Sterkte de komende tijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:33

Voorlopig weet ik al heel veel. Thanks.
Ze is toevallig nagekeken onlangs en had eigenlijk geen speciale problemen en ook niet in haar rug. Tot twee weken geleden was ze ook helemaal rad. Ook geen opstartproblemen of problemen met ondertreden. Dat loopt gelijk met dat er in haar rug ook geen gekke dingen zijn geconstateerd door de ostheopaat.

Ik wacht i.i.g. de huidige behandeling voor de peesschede af. En heb besloten over een paar maanden (drie of zo) maar weer foto's te maken om te kijken of het stilstaat of dat er progressie in zit.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:36

Oei anya, welkom al had je dat liever niet zo gehad. Wat geeft de DA je voor opties?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:40

Op dit moment nog niet anders dan spatbeslag en metacam. En dan kijken of de kreupelheid minder wordt.
Maar hij had ook weinig tijd, moest naar ander paard.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:13

Anya schreef:
Voorlopig weet ik al heel veel. Thanks.
Ze is toevallig nagekeken onlangs en had eigenlijk geen speciale problemen en ook niet in haar rug. Tot twee weken geleden was ze ook helemaal rad. Ook geen opstartproblemen of problemen met ondertreden. Dat loopt gelijk met dat er in haar rug ook geen gekke dingen zijn geconstateerd door de ostheopaat.

Ik wacht i.i.g. de huidige behandeling voor de peesschede af. En heb besloten over een paar maanden (drie of zo) maar weer foto's te maken om te kijken of het stilstaat of dat er progressie in zit.

Dat is eigenlijk v.w.b. spat al een goed teken dat ze helemaal los was met haar rug. Ik zou ook even het ándere probleem afwachten en dan kijken of ze last blijft houden van haar spat (al is dat moeilijk los te zien van andere zaken). Verwacht overigens niet teveel van opnieuw foto's: wij hebben op het punt gestaan om te stoppen met ons paard (en haar in te laten slapen) omdat het zo slecht ging en ze heel erg veel pijn had en toen hebben we weer foto's laten maken en toen was er met 1 jaar tussenpoze helemaal geen verschil in haar spatbeen te zien. Waar al die ellende dan vandaan gekomen is: in ons geval van een net niet juiste stand van haar hoeven (en dus ijzers). Toen dat weer in orde was liep ze weer heel goed (winst in M2). Deze winter staat ze echter al de hele tijd stil vanwege verrekte kniebanden aan de andere kant achter. Heeft dat ermee te maken doordat ze haar andere been ontziet, heeft ze zich versprongen in de paddock, vastgelegen in stal? Geen idee: we moeten het ermee doen en krijgen helaas nooit op een briefje waardoor het komt. We zijn nu weer voorzichtig optimistisch omdat ze na een lange periode van rust net weer opgepakt is en het nu allemaal weer goed lijkt te gaan. Weet je: het is niet de spat die het probleem is (of niet alles) maar vaak de ángst bij ieder stapje verkeerd, want dan denk je meteen: daar gaan we weer voor weken of maanden |(

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:47

weet je netje, die fase met de angst ben ik ondertussen een beetje voorbij. Splash heeft zo ontiegelijk veel gehad dat ik er ondertussen vrij nuchter onder ben. Volgens mij is het ook tot nu toe een medisch wondertje maar al dat stappen en al dat soort gedoen heb ik al zoveel meegemaakt en dan niet eens bij de spat dat ik eigenlijk blijf verbazen hoe ze het tot nu toe weer doet. Heeft ze een terug val dan ben ik niet verbaasd.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:11

Welkom Anya! Al had ik je liever niet in dit topic tegengekomen..

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:24

Welkom anya. Ik zou als ik jou was eerst wachten tot die peesschedeontsteking is opgeknapt en dan verder kijken naar de spat, het kan ook zijn dat ze daar helemaal geen last van heeft.

Hebben jullie paarden ook wanneer jullie aandraven dat ze echt heel stijf zijn?

Met mijn paard gaat het aardig, we zijn nu 5 weken aan het opbouwen en mag vanaf vandaag ook weer wat galop gaan mee pakken. In galop kan ik haar ook altijd beter los krijgen Ze is alleen zo stijf de eerste paar rondjes in draf dat ze echt onregelmatig loopt met haar spatbeen. Hoe langer ik draaf hoe beter het wordt en op gegeven moment is het klaar. Dit was voor 2e keer opspelen van de spat ook wel wat het geval maar is nu wel echt vele malen erger. Ik weet wel dat spatpaarden echt moeten opwarmen maar in welke mate hebben jullie paarden hier last van?