[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsapaardjeJarig

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:38

Lieke_M schreef:
Wie had hier nu ook nog een paard/pony waar ook een kanteling is plaatsgevonden?

Ik en de mijne staat gewoon zonder ijzers, maar is speciaal bekapt. Kosten 20 euro.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:50

absque_dubio schreef:
Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, hoe zie je of het chronisch is of niet? Kan iemand me dat duidelijk uitleggen met bijv. foto's?
En ik wil ook graag foto's zien van de hoef van een paard niet & wel bevangen, iemand?
En volgens onze DA moest ze als ze weer goed loopt gelijk weer goed aan de slag om de 'slechte dingen' af te voeren, klopt dat? En wanneer weet je dat je op het punt zit om weer aan de slag te gaan?
En wat in de beginpost stond, blijven ze altijd met minder schwung lopen en minder goede hoeken lopen?

Er is niet direct een eenduidig antwoord op je vragen te geven. Maar ik wil vanuit mijn ervaringen met mijn pony een poging wagen.

Chronisch bevangen is een paard waarbij of de oorzaak niet weggenomen kan worden (bijv. doordat deze niet goed gevonden en daarmee onbekend blijft) of het hoefbeen is gekanteld en het paard daarbij niet goed correct wordt bekapt.
Je ziet bij chronisch bevangen hoeven vaak een afwijking in de vorm van ribbels die in de verzenen spreiden en naar de bodem afwijken EN een vergroeide teen (opwippen van de toon zgn. eendesnavel).

Foto's van wel of niet bevangen hoeven vraag je om. Ik neem aan dat je dan de ringen bedoeld.
De eerste foto die ik nu toon is van een shetlander die niet bevangen is, maar een gewone groeiringen op de hoef heeft (door in dit geval afname ijzers en overgang naar weide):
Afbeelding

De onderste foto is van een bevangen hoef waarbij goed te zien is hoe de hoefringen naar beneden afwijken aan de achterzijde van de hoef. De knik geeft aan dat ook het hoefbeen gekanteld is (en het gat is van een doorgekomen hoefzweer bij de kroonrand .. heb je gelijk alles op 1 foto Bloos):
Afbeelding

Beweging is inderdaad goed omdat er dan doorbloeding van de voet plaatsvindt en daarmee worden de afvalstoffen die in het bloed zitten (en de haarvaten verstoppen als het ware), afgevoerd. Echter hier is wel een kanttekening bij te zetten. Alleen bewegen als het paard het kan, dus geen gedwongen beweging.

Met minder schwung en minder goede hoeken is maar net afhankelijk van de mate van bevangenheid. Hier zijn genoeg mensen met een ex bevangen paard (en ook ernstig zoals Janouk met Image) die het weer heel keurig doen onder het zadel.
Mijn eigen pony heeft ook nog wel redelijke gangen, maar heeft wel moeite een bochtje door te draven. Ik weet alleen niet of dat een overblijfsel van de bevangenheid is of iets anders.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen wat heb beantwoord.
Beterschap met je pony.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:02

Heel erg bedankt! Het is allemaal gelijk een stuk duidelijker.
Ponylief loopt gelukkig alweer een stuk beter, dus morgen wachten we de hoefsmid af wat die ervan vind, en binnenkort kunnen we denk ik weer beginnen. Natuurlijk wel wat pony zelf aangeeft. Lachen
Gelukkig staan haar hoeven niet zo, en zie ik geen ribbels. Dus ik neem aan dat dat dan goed is.
Ik ga gelijk ook op je site kijken. Nogmaals, echt super bedankt!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:23

Het duurt meestal een tijdje voordat je "ribbels" gaat zien. Een ring op de hoefwand is altijd een teken van een storing. Kan zowel een positieve (gezonde voeding/gras) als een negatieve zijn (medicijnen, ziekte). Vaak zie je pas een paar weken na zo'n moment een ring ontstaan. Als het bij 1 ring blijft is er niet veel aan de hand. Meerdere ringen duiden op het aanwezig blijven van de "storende" factor.
Evenals het verbrede van de witte lijn, dat zie je ook vaak later pas. Maar een verbrede witte lijn kan ook ontstaan door het langdurig rekken van die witte lijn door een te lange hoefwand. Vandaar dat het soms moeilijk is een eenduidig antwoord te geven Haha!

Als je weer begint met rijden, doe het rustig aan. Beter is eerst aan de hand weer wat gaan stappen en liefst zo veel mogelijk rechtuit. Zo ook bij rijden. Niet willen longeren of scherpe wendingen rijden in snellere gangen. Bevangenheid is een ernstige ziekte en moet je niet te licht over denken. Ook al lijkt het genezen; de eerste tijd lekker rustig opbouwen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:31

Ik rijd al zeker 2,5 maand niet meer, omdat het rijden daarvoor een beetje mis is gegaan zegmaar. En we gaan zeker niet te veel doen, ik kan heel goed aan haar merken wanneer ze iets wil of niet.
Maar dat ze hoefbevangen is, daar zijn we pas laat achter gekomen. Een vriendin van de andere eigenaar is DA en die had gekeken, en die zei dat het haar rug was. En een week later (als ik het goed heb) hebben we er een andere DA bij laten komen omdat het nu toch echt haar benen leken. (eerst leek het echt haar rug, en toen begon het steeds meer naar haar benen te trekken). Is er dan al kanteling plaatsgevonden oid?
Pony staat trouwens wel allang weer op de wei. Eerst alleen s'ochtends een uurtje of 3. En nu staat ze snachts op de wei. Het is geen binnenpony, en dat binnenhouden hebben we dus ook maar een week gedaan.
En hoe kan je dan goed zien of het hoefbeen gekanteld is? Haar hoeven zien er nog prima uit, behalve dan dat de onderkant wat broos was.
Ik lees hier allemaal zulke enge verhalen, waar ik best wel van schrok. Onze DA deed er wat normaler over zegmaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:33

absque_dubio schreef:
En hoe kan je dan goed zien of het hoefbeen gekanteld is? Haar hoeven zien er nog prima uit, behalve dan dat de onderkant wat broos was.

Als je dat zeker wilt weten moet je een rontgenfoto van de hoef laten maken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:35

absque_dubio schreef:
Ik lees hier allemaal zulke enge verhalen, waar ik best wel van schrok. Onze DA deed er wat normaler over zegmaar.

Als je goed oppast, en verstandig omgaat met voeren, weidegang en training dan hoeft het niet altijd eng af te lopen hoor. Er zijn hier ook genoeg verhalen met een happy end Knipoog .

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:42

Het probleem is dat ze op een hele grote weide staat met schuilstal, en dus eigenlijk 24/7 buiten. Nu hebben we haar dus op het begin binnen gehouden, en daarna het grootste gedeelte van de dag. Ook hebben we een klein stuk wei afgezet, waar eerst de shetten hebben gelopen, en daarna zei er af en toe bij. In de winter mogen ze weer op de hele wei, een gedeelte vd dag of de hele dag zien we dan. En in het voorjaar gaat ze weer op de kleine wei. Zou dat goed gaan? Het is echt geen binnen pony, en dat gaan we ook niet proberen.
Verder kreeg ze normaal gesproken na het werk (1 á 2 x in de week, soms 3 x) een halve schep muslie. Pas was dat dus 3 x op een dag een klein handje met haar medicijnen erdoorheen, en nu 2 x op een dag. (echt maar een héél klein beetje voer is het, op aanrade van de DA)

Maar longeren is dus niet aan te raden? Bakwerk verder wel? Want ik ben heel veel (voor al dit nare gedoe) met haar bezig geweest in de bak, naast haar. Met VD etc. Is dat dan een goede manier om weer met haar te beginnen ipv rijden?

Blehh, zo moeilijk is dit. Gelukkig bestaat bokt, en bestaan jullie. Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:49

absque_dubio schreef:
Het probleem is dat ze op een hele grote weide staat met schuilstal, en dus eigenlijk 24/7 buiten. Nu hebben we haar dus op het begin binnen gehouden, en daarna het grootste gedeelte van de dag. Ook hebben we een klein stuk wei afgezet, waar eerst de shetten hebben gelopen, en daarna zei er af en toe bij. In de winter mogen ze weer op de hele wei, een gedeelte vd dag of de hele dag zien we dan. En in het voorjaar gaat ze weer op de kleine wei. Zou dat goed gaan? Het is echt geen binnen pony, en dat gaan we ook niet proberen.

Pas gewoon goed op dat ze niet te dik wordt en als hou de fructaanindex in de gaten, dan heb je een indicatie van wanneer er veel fructaan (=suiker) in het gras zit. Dit is niet leidend maar een hulpmiddel.

absque_dubio schreef:
Verder kreeg ze normaal gesproken na het werk (1 á 2 x in de week, soms 3 x) een halve schep muslie. Pas was dat dus 3 x op een dag een klein handje met haar medicijnen erdoorheen, en nu 2 x op een dag. (echt maar een héél klein beetje voer is het, op aanrade van de DA)

Muesli is in principe de dikmaker onder het krachtvoer. Misschien kun je in plaats van de meusli een schrale brok gaan voeren zoals bijvoorbeeld een onderhoudsbix met weinig energie? Op de site van Isapaardje staan hele nuttige adviezen over voer en waar je op moet letten

absque_dubio schreef:
Maar longeren is dus niet aan te raden? Bakwerk verder wel? Want ik ben heel veel (voor al dit nare gedoe) met haar bezig geweest in de bak, naast haar. Met VD etc. Is dat dan een goede manier om weer met haar te beginnen ipv rijden?

Nadeel van longeren is dat je een paard op de cirkel hebt en dus constant het binnenbeen extra belast. Beter is het om met rechte lijnen rijden te beginnen, dan verdeel je het gewicht beter over 4 benen. Als je in de bak rijdt dan rij je gewoon flauwe bochten, dat kan wel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:11

Waar kan je de fructaanindex vinden?
Ik heb op de site van Isapaardje gekeken ja, en als ik weer voer ga halen print ik het lijstje uit, en kijk ik welke ze daar hebben.
Oke ik begrijp het over het longeren. Dan gaan we dus lekker buitenrijden, zal pony vast niet erg vinden.
Heel erg bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:13

Die kun je vinden op de site van paardnatuurlijk

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:56

Isapaardje schreef:
Lieke_M schreef:
Wie had hier nu ook nog een paard/pony waar ook een kanteling is plaatsgevonden?

Ik en de mijne staat gewoon zonder ijzers, maar is speciaal bekapt. Kosten 20 euro.

Maar wordt vast niet bereden..
Ik mag de mijne terug berijden mits dat speciale beslag. Ik had haar liever op blote voetjes gelaten - nu nog zo omdat ik blijf twijfelen (houden-verkopen).

Verder vroeg ik me ook af of dat speciaal beslag enkel voor de eerst komende tijd is of voor altijd?

Ik probeer straks eens een foto te nemen van haar hoeven (en de verzakking - kanteling?).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:16

Indiana had aan beide voorbenen een hoefbeenkanteling (5% en 10%). Ze staat en loopt zonder beslag, haar hoeven zien er perfect uit, kan gewoon niet beter en ze loopt heel erg goed. Het laatste half jaar is ze niet bereden omdat ze drachtig was en nu een veulen heeft, dus nu kan ik het niet heel erg goed bekijken. Maar tot in ieder geval oktober 2007 heeft ze echt super gelopen met regelmatig les.
Beslag is echt niet altijd nodig, let op soms kan een paard niet zonder.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:06

Lieke_M schreef:
Maar wordt vast niet bereden..

Nee, maar ze loopt wel voor een karretje en dus op de harde weg.
Daarom heb ik haar voor zolang ze het nodig heeft in geval van menritten op hoefschoenen lopen.

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:09

absque_dubio schreef:
Waar kan je de fructaanindex vinden?
Ik heb op de site van Isapaardje gekeken ja, en als ik weer voer ga halen print ik het lijstje uit, en kijk ik welke ze daar hebben.

Bedenk me net dat ik de fructaanindex nog moet toevoegen aan mijn site ... goede tip Haha!

Wat dat voer betreft ... dat is dus het grootste nadeel dat niet iedere voerleverancier dat heeft. Of zeg maar gerust bijna geen een voerleverancier. Daar moest nodig eens wat aan gedaan worden vind ik zelf, want er zijn ondertussen behoorlijk wat afnemers. Als ik voer ga halen, haal ik meestal voor meerdere personen tegelijk (hoeven we niet allemaal te rijden, want het is nogal een afstand van ons naar René Wielens). Mede ook daarom dat ik eens naar Marstal wil kijken omdat dat heel wat dichterbij aan te komen is. Helaas voor mijn kennissen/familie e.d. die Hippolyt gebruiken (dat ik dus voor hen meenam als we naar Rene gingen Bloos )

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:10

Over longeren ... misschien is lange lijn werk wat voor je pony. Dat doe ik bij Isabella wel. Het lijkt wat op mennen aan de hand. Je hoeft zo niet altijd in een rondje te lopen en kunt ook heel makkelijk van hand veranderen, maar ook rechte lijnen rijden terwijl je er toch naast loopt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:12

Ik doe dat ook regelmatig, lange teugel werk. Erg leuk en weinig belastend.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:22

Ook een goed idee. Maar dan moet ik nog wel opzoek gaan naar een longeersingel met gaatjes, en wat voor, ehm, teugels gebruik je er dan voor?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:23

Fructaanindex toegevoegd op mijn site (onderaan; kon het niet anders voor elkaar krijgen zonder dat mijn tekst totaal ging verspringen Verward )

Hij komt van paardnatuurlijk inderdaad en tijdens het zoeken naar de codes van die index om te kopiëren, kwam ik nog deze link tegen aldaar (ook gelijk opgenomen). Ik lees daar niet meer regelmatig mee, dus voor mij was hij nieuw. Gaat over insulineresistentie (misschien kennen sommigen van jullie hem al):
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:26

Wat een handige index. Maar ik woon in Leusden, vlakbij Amersfoort. Maar Utrecht oid staat er niet op, bij welke kan ik dan het beste kijken?

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:27

absque_dubio schreef:
Ook een goed idee. Maar dan moet ik nog wel opzoek gaan naar een longeersingel met gaatjes, en wat voor, ehm, teugels gebruik je er dan voor?

Gewone longeerlijn als teugels en gewone longeersingel waar je aan de gespen ringen maakt met karbijnhaken, ongeveer zo:
Afbeelding

Ik heb aan de longeersingel wel een staartriem gekocht omdat het te veel schoof op die bolle rug van onze shet.
En zoals je ziet, eenmaal aan de lange lijn gewend, kun je er leuke dingen mee doen als over zeil en balkjes lopen Haha!
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 30-06-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:28

De index op paardnatuurlijk is de enige index die er bestaat (voorzover ik weet).
Zelf kijk ik er echt nooit naar (vandaar dat ik hem denk ik ook vergeten was op mijn site Bloos)

Ik zal nog een artikel over gestresst gras toevoegen op mijn site en hier even melden als ik het geplaatst heb. Daarin staat duidelijk wanneer gras te veel fructaan bevat. Dan kun je het zelf in de gaten houden voor je eigen grasveld.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:09

Isapaardje schreef:
Wat dat voer betreft ... dat is dus het grootste nadeel dat niet iedere voerleverancier dat heeft. Of zeg maar gerust bijna geen een voerleverancier. Daar moest nodig eens wat aan gedaan worden vind ik zelf, want er zijn ondertussen behoorlijk wat afnemers. Als ik voer ga halen, haal ik meestal voor meerdere personen tegelijk (hoeven we niet allemaal te rijden, want het is nogal een afstand van ons naar René Wielens). Mede ook daarom dat ik eens naar Marstal wil kijken omdat dat heel wat dichterbij aan te komen is. Helaas voor mijn kennissen/familie e.d. die Hippolyt gebruiken (dat ik dus voor hen meenam als we naar Rene gingen Bloos )

Ik heb het geluk dat mijn voerleverancier aan de overkant van de straat sowieso voer van René afneemt. Toen ik de eerste keer kwam vragen naar Safe and Sound had hij het nog nooit in z'n assortiment gehad maar heeft het via René direct kunnen bestellen. Ik was toen (voorjaar 2007) de enige die Safe and sound haalde, een jaar later komen mensen uit allerlei plaatsen om het bij mijn leverancier te halen. Het verhaal gaat dus blijkbaar als een lopend vuurtje rond Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:19

Denk je dat ik haar al even zou kunnen berijden zonder dat speciaal beslag op mijn gazon bijvoorbeeld? Is heel zacht.
Het lijkt al zo ver weg dat ik nog eens op haar rug heb gezeten............

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:10

Waarom wil je eigenlijk zo graag speciaal beslag?
Als de hoef er op zich goed uit ziet en je paardje loopt nu ook al weer prima, dan is het veel beter om er geen ijzer onder te zetten. Alleen in gevallen van zooldoorbraak, of fikse ontsteking met open wonden zoals bij Image, dan wordt het anders, maar bij een lichte bevangenheid is het beter om de voet gewoon "bloot" te laten.