[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:34

Ymor schreef:
Wat balen Juval! Ik kan je helaas niet helpen.

Chayton ging de afgelopen dagen super goed. Liep als een zonnetje maar vandaag toen de dierenaets er was helaas weer heel slecht. Nu weer opnieuw aan de metacam en de ascal en hij moet binnen blijven. De bevroren grond is nu niet goed voor hem.

Joh, het is nog maar zo kort geleden. Doe rustig aan.
Hoe sneller dat je wilt hoe sneller dat je stappen terug moet nemen.

@juval, ook de Müsli weglaten. In de acute fase alleen hooi en water.
Het lichaam heeft genoeg te doen en kan momenteel niet meer verwerken.
De tekorten kun je naderhand weer bijvullen.
De hoeven zijn nu belangrijker dan een eventueel te kort aan iets.

Ymor

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:37

Ik wil niet te snel, de assistent had mij alleen gezegd dat ik hem van de metacam af moest halen. En nu kan hij helemaal niet meer naar buiten dus daar baal ik wel van.

Hoe doen jullie het met bekappen? Beter even wachten of wel laten bekappen? En door een traditionele bekapper of een natuurlijke?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:43

Wij hebben een "gewone" hoefsmid.
In de acute fase zou ik niet bekappen.

Laat dit het liefst aan je bekapper/smid over wat hij/zij ervan zegt.
Wij bekapten alle 3 weken.
Achter gaat de interval iets langer worden omdat ze daar weer op ijzers staat ivm haar pees.

En als je durft, bloedzuigers :Y)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:54

Misschien een hele domme vraag maar hoe weet je of je paard wel of niet in de acute fase zit?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:03

Zolang de hoeven nog te warm zijn en ze niet zonder pijnstilling kunnen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:08

Maar je hoort mensen soms zeggen dat ze maandenlang pijnstilling geven, die paarden worden dan niet bekapt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:14

Ymor schreef:
Ik wil niet te snel, de assistent had mij alleen gezegd dat ik hem van de metacam af moest halen. En nu kan hij helemaal niet meer naar buiten dus daar baal ik wel van.

Hoe doen jullie het met bekappen? Beter even wachten of wel laten bekappen? En door een traditionele bekapper of een natuurlijke?

Ik zou juist snel laten bekappen, zeker als ie toch op pijnstiller staat, kan je de hoefstand laten aanpassen om (verdere) kanteling te voorkomen. Die van mij is 2x bevangen geweest, en staat sindsdien op een bekapinterval van 4 weken. Bekapper was eens 2 maand out door rugproblemen, en ik had toch weer prijs. Nu met 4 weken-interval gaat het goed, en langer mag ik echt niet wachten, groeien razendsnel. Ik zou natuurlijk/anatomisch bekapper nemen, zodat de hielen laag genoeg gezet worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:41

Persoonlijk vind ik het er heel erg aan liggen hoeveel pijn de pony lijkt te hebben. Ik laat ze normaal altijd thuis bekappen door mijn eigen smid. Maar toen grietje weer bevangen werd en echt pijn had was dat niet te doen. Ze kon amper op 3 benen staan en dan kan de smid nauwelijks werken. Je kunt ervoor kiezen te wachten, maar ik weet uit ervaring dat een bekapbeurt veel verschil kan maken.

Ik heb haar toen extra buut gegeven en op de trailer geladen naar de kliniek. Daar heeft ze een verdoving gehad, zijn er foto's gemaakt en is ze netjes bekapt. Ze liep na het bekappen een stuk beter (uiteraard eerst ook door de verdoving) maar erna zag ik ook verbetering.

Ik vertrouw bij hoefbevangenheid toch meer op Van Nassau dan mijn eigen smid, die prima is met gezonde voetjes. Dus met grietje ben ik toen iedere 8 a 10 weken naar Roosendaal gereden tot ze uiteindelijk ingeslapen is.

Uiteindelijk moet je je gevoel volgen. Veel mensen zouden er niet voor kiezen om een pony met pijn te vervoeren. Anderzijds bood het erna verlichting bij haar dus ik vond het de afweging waard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:44

Overleg vooral sowieso snel met je smid/bekapper

Ik heb indertijd eerst contact opgenomen met mijn smid en met hem de boel besproken en overlegd
Toen de dierenarts gebeld met de mededeling dat mijn paard bevangen was en ik pijnstilling wilde en verteld wat het plan van aanpak was etc
Dierenarts is er niet eens bij geweest , zie de toegevoegde waarde er ook niet van :n consult en voorrijkosten lappen om oud nieuws te horen (joh ze is bevangen. “No oliebol sherlock” )
En alsnog de pijnstilling te krijgen

Verdere verloop is ook met de smid samen gedaan en heb de dierenarts op de hoogte gebracht van dat verloop.
Maar ik vertrouw voor de volle 100% op de kennis en kunde van mijn smid in zijn vakgebied(hoeven) meer dan dat ik op welke dierenarts dan ook vertrouw op dat vlak

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:23

Juval, ik zou stoppen met de muesli. Enkel hooi en water.
Verder zou ik met deze kou voorzichtig zijn met wandelen. Door de kou vernauwen de vaten en is de bloedsomloop bij de voeten minder. Als ze al “ziek” zijn in de voeten is dat extra pijnlijk.
Daarbij zou ik in de acute fase ook niet wandelen, dan maak je meer stuk dan dat het helpt.

Mijn meisje liep vandaag beroerd, terwijl ze de laatste week alleen maar vooruit ging. Ik hoop dat het komt door de kou en dat ze volgende week weer wat beter gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:35

Qua voeding
Idd hooi, water en een vit/min korrel
Maar krachtvoer met energie etc zou ik schrappen

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 02:33

De smid stond oorspronkelijk voor zaterdag gepland, die zei in eerste instantie hou het morgen en vrijdag even in de gaten. Later zei ze dat we beter het advies van de dierenarts konden volgen en die zei nu even niet. Mijn gevoel zegt dat zoals hij vandaag was inderdaad niet bekapt kan worden maar hoe hij gisteren was wel. Wat is dit lastig zeg!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:03

Mijn pony liep gisteren ietwat gevoelig. En kwam vanmorgen ook wat rustig de stal uit. De hs is gisteren geweest maar is niet veel afgegaan. Ze is nu met schoenen de hele dag aan naar buiten, heeft een dikke deken op. Zouden jullie al direct voor zekerheid pijnstillers geven? Ik heb nog novacam liggen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:56

Ymor, dat dilemma had ik ook, mede doordat DA aangaf “nu niet bekappen” terwijl ik overal las “juist wel bekappen”.
Heb advies DA gevolgd en ze is uiteindelijk 4 weken na DA bezoek bekapt (stond toen dus ook al 4 weken op pijnstilling en dat ging goed).

Tancreda: ik probeer altijd zo min mogelijk pijnstilling, dus alleen als je ziet dat paard echt pijn heeft. Bij ietwat gevoelig geef ik persoonlijk niets.
Medicatie is ook een extra belasting van het systeem. :)

Maandag aanstaande worden aan huis röntgenfoto’s gemaakt! Vind het best wel heel erg spannend moet ik zeggen....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:03

Tancreda, ik zou het eerst aankijken een dag, als ze vandaag slechter van buiten komt dan zou ik haar vanavond wel wat doen. Nu bewegen ze wel lekker buiten als het goed is.

Qua bekappen was die van mij net een week voor de bevangenheid geweest en heb ik dus niets gedaan. Ze heeft twee weken op pijnstillers gestaan, daarna was ze niet meer gevoelig en hebben we haar pas weer bekapt toen de rest er ook aan toe was. Dus ongeveer 5 weken na de bevangenheid.
DA gaf aan in de acute fase te laten staan, als ze weer op 3 benen kunnen staan zonder pijnstillers, dan te bekappen. Maar goed, dat was hier makkelijk omdat ze zo van de pijnstilling af was.
Als je paard lang aan de pijnstillers moet is dat geen oplossing en dan zou ik bekappen iom de hoefsmid en niet met de DA, de hoefsmid is degene met verstand van zaken mag ik hopen.

Kyno, spannend! Duimen dat het goed is en geen verzakking of kanteling te zien is.

Hier gaat het nog steeds prima. Ze is vorige week ontsnapt maar gelukkig heeft dit gevreet geen gevolgen gehad.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:21

Ik had dus werkelijk van tevoren niet door hoe ingewikkeld HB was. Wel blij met jullie om te lezen dat het ook gewoon echt ingewikkeld is.

Als het er op aan komt volgen jullie het advies van de hoefsmid op of de dierenarts?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:34

Hier is ze geloof ik 3 week nadat zze hoefbevangen geraakt is bekapt.
Het was toen voor haar wel een verademing.
De knurft die we ervoor als hoefsmid hadden, had al 3 weken steeds zijn afspraak verzet.
Want ja het zou hem te warm worden....

Dus ze had te lange hoeven en dan nog hoefbevangen...
Wij hebben haar meer pijnstilling voortijd gegeven zodat ze tenminste braaf Was

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:41

Ymor schreef:
Ik had dus werkelijk van tevoren niet door hoe ingewikkeld HB was. Wel blij met jullie om te lezen dat het ook gewoon echt ingewikkeld is.

Als het er op aan komt volgen jullie het advies van de hoefsmid op of de dierenarts?

De dierenarts mag van mij nuttige dingen zeggen over de conditie van mijn pony en over medicatie. Op gebied van hoeven vertrouw ik op mijn smid. Dat vond ik het voordeel van de kliniek. Daar keken smid en dierenarts samen naar de foto's en gingen samen in gesprek en kwamen zo tot een goed advies

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:44

Hier idem, qua voeding/pijnstilling/algehele conditie de DA en voor de hoeven de hoefsmid.

Verder vooral je eigen gezonde verstand en onderbuikgevoel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:14

MarliesV schreef:
Hier idem, qua voeding/pijnstilling/algehele conditie de DA en voor de hoeven de hoefsmid.

Verder vooral je eigen gezonde verstand en onderbuikgevoel.

Same.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:32

Kyno schreef:
Petra: Ja is inderdaad fijn dat er geen PPID aan ten grondslag ligt, maar ook lastig dat het dan gissen blijft naar de oorzaak! Fijn te horen dat bij Ivy het bloed ook goed was! Maar als de jouwe niet eens te dik is kan ik me voorstellen dat het helemaal onzeker blijft waar het nu aan ligt.

Wat jij zegt Slmt ben ik ook wel bang voor; dat het steeds terug komt als reactie op verschillende dingen. :

Hier ook echt koud! Heb ze voor nood, zoals hier al werd geopperd, de 100gr maar onder de 200gr aangetrokken, gezien 200gr het maximale is wat ik voor ze heb. Ze voelen nu fijn warm. :)
Het lopen in de sneeuw gaat tot nu toe bij beide wel prima. Wel dikke klompen sneeuw/ijs onder de hoeven, maar die vallen er vanzelf steeds wel uit want ik zie overal dikke brokken in hoefvorm liggen. :+

je kan de 100 en 200 eventueel ook nog over elkaar doen, ik heb ook niet veel dekens dus stapel ook haha

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:38

Bedankt, dan kijk ik het nog even aan hoe ze vanavond loopt. Ze staat hele dag buiten en snachts op stal nu.

Ik doe een combi van luisteren naar kliniek en hs. Maar gelukkig vulden ze elkaar ook aan ipv tegen spreken. Zou anders wel lastig zijn want beiden vertrouw ik blind.

Mijn pony werd toen ze eenmaal bevangen stond elke 3/4 weken bijgewerkt door m'n hoefsmid. Ze hoefde er al nooit veel aan te doen en heeft niets groots veranderd met bekappen. Ze kwam vaker even langs om te veilen om er voor te zorgen dat er tussen 2 bekapbeurten weinig verschil zat en veel af moest. Ze was vaak maar even bezig met een vijl erover maar zo bleef de stand gelijk en kon ze snel ingrijpen als dst moest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:34

Ymor schreef:

Ik ook de smid

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:28

Super! Daar heb ik iets aan. Dank jullie wel

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:37

BarbaraNova schreef:
Kyno schreef:
Petra: Ja is inderdaad fijn dat er geen PPID aan ten grondslag ligt, maar ook lastig dat het dan gissen blijft naar de oorzaak! Fijn te horen dat bij Ivy het bloed ook goed was! Maar als de jouwe niet eens te dik is kan ik me voorstellen dat het helemaal onzeker blijft waar het nu aan ligt.

Wat jij zegt Slmt ben ik ook wel bang voor; dat het steeds terug komt als reactie op verschillende dingen. :

Hier ook echt koud! Heb ze voor nood, zoals hier al werd geopperd, de 100gr maar onder de 200gr aangetrokken, gezien 200gr het maximale is wat ik voor ze heb. Ze voelen nu fijn warm. :)
Het lopen in de sneeuw gaat tot nu toe bij beide wel prima. Wel dikke klompen sneeuw/ijs onder de hoeven, maar die vallen er vanzelf steeds wel uit want ik zie overal dikke brokken in hoefvorm liggen. :+

je kan de 100 en 200 eventueel ook nog over elkaar doen, ik heb ook niet veel dekens dus stapel ook haha

Haha toevallig; net zaterdag gedaan inderdaad! En gaat boven verwachting prima! Geen schuurplekken of andere ongein. :)

O ja, nog een klein stapje vooruit: Ninthe gaat nu prima op 1/4 equipalazone, dus van de dierenarts mogen we nu overgaan op Traumeel en dan de vloeibare variant van 5ml (in de tabletjes zit suiker). Hoop heel erg dat ze het daar ook goed op doet, dan kan ze van de chemische medicatie af. :D