[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:26

@ Idifix! Ik heb een pony op stal staan die mega hoefbevangen was. Krijgt medicijnen voor cushing en heeft wss ook IR EMS de hele bende. Was opgegeven door dierenartsen (en ook door mij eigenlijk) Maar nu nog geen 4 maanden later leer ik mijn nichtje van 9 op haar paardrijden en staat ze zo'n 4 a 5 uur per dag op de wei (met graasmasker). Dus in alle redelijkheid leg je er niet zomaar bij neer hoor!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:35

Mooi dat er zulke positieve berichten zijn :)
Hetzelfde taboe bij dierenartsen geldt bij chronisch bevangen pony's
Wat een depressieve artsen zijn er zeg! O.o

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:36

Ipsilonka schreef:
@ Idifix! Ik heb een pony op stal staan die mega hoefbevangen was. Krijgt medicijnen voor cushing en heeft wss ook IR EMS de hele bende. Was opgegeven door dierenartsen (en ook door mij eigenlijk) Maar nu nog geen 4 maanden later leer ik mijn nichtje van 9 op haar paardrijden en staat ze zo'n 4 a 5 uur per dag op de wei (met graasmasker). Dus in alle redelijkheid leg je er niet zomaar bij neer hoor!

Fijn om te horen! Er bij neerleggen doe ik me niet maar heb gisterennamiddag bijna hele tijd zitten huilen heel stom mss maar het was me even teveel en dan de staleigenaar die altijd reageert of ik hem maar gewoon moet opgeven omdat het toch maar chronisch is. :(
Juist daar geweest stond nog altijd te wisselen van been maar was wel alerter als voorbije 2dagen. Normaal komt er een meisje van negen op hem rijden dus hopelijk kan dit ooit terug al is het maar stapwandelingetjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:14

Laat ons, zodra je de bloeduitslagen hebt, maar weten hoe het ervoor staat.
Eerst de HB onder controle zien te krijgen - pas het dieet aan: hooi, Vitamine E en gemalen lijnzaad (omega 3) - verder even helemaal niks. Als de voetjes erg warm zijn, een paar keer per dag met koel water de benen afspuiten.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:34

Was bij jullie de werking van kleefkruid al bekend?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:41

Idifix schreef:
Er bij neerleggen doe ik me niet maar heb gisterennamiddag bijna hele tijd zitten huilen heel stom mss maar het was me even teveel en dan de staleigenaar die altijd reageert of ik hem maar gewoon moet opgeven omdat het toch maar chronisch is. :(
.

Niks stom hoor, maar wij snappen hier dat allemaal hoor. Juist hier mag je dat allemaal eruit gooien.
Wij weten, helaas uit ervaring, hoe moeilijk het is om je paardje met zoveel pijn te zien. De machteloosheid, de pijn, het verdriet, de twijfel, de onzekerheid.
En ook hoe het is om te vechten tegen de oordelen van zoveel meningen om je heen en de twijfel omdat je niet meer weet wie je moet geloven. En het beeld bij je paardje dat bijna per uur wisselt.

Heel herkenbaar.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:20

janouk schreef:
Idifix schreef:
Er bij neerleggen doe ik me niet maar heb gisterennamiddag bijna hele tijd zitten huilen heel stom mss maar het was me even teveel en dan de staleigenaar die altijd reageert of ik hem maar gewoon moet opgeven omdat het toch maar chronisch is. :(
.

Niks stom hoor, maar wij snappen hier dat allemaal hoor. Juist hier mag je dat allemaal eruit gooien.
Wij weten, helaas uit ervaring, hoe moeilijk het is om je paardje met zoveel pijn te zien. De machteloosheid, de pijn, het verdriet, de twijfel, de onzekerheid.
En ook hoe het is om te vechten tegen de oordelen van zoveel meningen om je heen en de twijfel omdat je niet meer weet wie je moet geloven. En het beeld bij je paardje dat bijna per uur wisselt.

Heel herkenbaar.

Inderdaad heel herkenbaar! Was helemaal over de rooie vorig jaar toen de DA vertelde dat het HB was. Ging hier vandaag weer verrassend goed. Twee dagen niet op het gras gehad en net even gewandeld. Was alleen geen wandelen aan, want had een stuiterend paard naast me *\o/* Nu even voor een uurtje in het land gedaan en hij rent nu nog rondjes. Zucht, soms zit je echt met je handen in het haar. Waar gaat het toch steeds mis?

Heb de Dieetmix wat geminderd en de dosis magnesium met een schepje verhoogd (van 1 naar 2) en geef hem wat kleefkruid. Schijnt erg goed te zijn voor de afvoer van gifstoffen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:54

Geef je dat kleefkruid zo '' vers uit de tuin '' ? Staat hier namelijk 1 kant van mijn omheining vol van dat spul en dan kan ik hen ook elke dag wat geven, geraakt ook de kant opgeruimd en netjes... :o

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:40

Nog steeds geen bloeduitslagen .. meneer wilt die graaskorf ook maar niet aanhouden schuurt hem altijd over zijn oren uit tegen een boompje of paaltje moest iemand hier tips voor hebben altijd welkom.

Bedankt voor jullie steun, mensen die hier geen ervaring van hebben snappen het ook vaak gewoon niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:43

Oei Idifix...lastige klant voor die graaskorf zo te lezen... :( Hem achter de oren aan het halster vastmaken zal't em ook niet worden dan...schuurt ie halster en al mee af.
Keelriem vaster doen misschien ? Verder heb ik geen ideetjes...of misschien kan je een stukje voor hem afzetten waar ie nergens aan kan gaan schuren ? Weet natuurlijk niet of dat mogelijk is op de plaats waar hij staat....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:46

Die van mij doen dat ook, heb er een filmpje van hoe ze hem afkrijgt http://www.youtube.com/watch?v=lmrcpCXFLWk

Bij haar hielp het om de keelriem wat strakker te doen en er een halster overheen te doen. Ze ging net zo lang rollen en met haar hoofd over de grond tot hij af was.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:10

Stom, stuur ik een pb ipv quote. Je kan een lintje in de manen vlechten en dan aan het kopstuk vastknopen. Die krijgen ze dan echt niet meer af.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:08

Mijn ex-hb pony gaat wat invallen op de flanken. Hij is van stal veranderd en staat nu overdag in een paddock en s nachts op stal. Ik denk dat het komt doordat hij nu meer beweging heeft. Hij stond nl eerst 22 uur op stal. Ik voer nu marstall vito en magnesium en hij krijgt hooi. Wat zou ik erbij kunnen geven denken jullie? Heb hem als jonkie weleens maïsmeel gegeven om aan te komen, maar is dat verstandig nu? En zal zonnebloemolie niet iets zijn? Las een goed verhaal op voervergelijk.nl hierover.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:21

Keelriem heb ik al aangespannen ..zal dat vlechten mss eens proberen al lijkt me dat pijnlijk niet?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:28

Als je voldoende haren gebruikt voor het vlechtje valt het wel mee.

Tjee, hoe lang geleden is ze bevangenheid?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:32

Pandora2 schreef:
Geef je dat kleefkruid zo '' vers uit de tuin '' ? Staat hier namelijk 1 kant van mijn omheining vol van dat spul en dan kan ik hen ook elke dag wat geven, geraakt ook de kant opgeruimd en netjes... :o

Ja! Kunt het ook krijgen bij de Paardendrogist. Maar pluk het idd gewoon uit de tuin.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:31

Idifix schreef:
Nog steeds geen bloeduitslagen .. meneer wilt die graaskorf ook maar niet aanhouden schuurt hem altijd over zijn oren uit tegen een boompje of paaltje moest iemand hier tips voor hebben altijd welkom.

Bedankt voor jullie steun, mensen die hier geen ervaring van hebben snappen het ook vaak gewoon niet.

Ook de mijne krijgt het voor elkaar de graaskorf er af te krijgen, nu doe ik het halster er overheen strak en dan krijgt ze hem niet meer af.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:41

Marijuhhhhh schreef:
Pandora2 schreef:

Ja! Kunt het ook krijgen bij de Paardendrogist. Maar pluk het idd gewoon uit de tuin.

Hoeveeel geven jullie?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:07

@dyonne: 2 jaar terug

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:16

Nado schreef:
Stom, stuur ik een pb ipv quote. Je kan een lintje in de manen vlechten en dan aan het kopstuk vastknopen. Die krijgen ze dan echt niet meer af.

@ Nado heb je er toevallig een foto van :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:36

Heb je trucje toegepast gisteren en dat is gelukt! Vandaag zelfs zonder touwtje volhouden dus .. hij is ook al iets alerter terug.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:37

Kleefkruid zitten veel antioxidanten in die de vrije radicalen (die in het lichaam zitten bij HB) tegen gaan.
Heel gezond dus om te geven.
Laat maar zoveel eten als ze lusten.
Wel plukken van 'schone' grond (dus niet langs een autoweg of waar onkruidgif is gespoten).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:45

Bedankt voor je informatie :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:18

tjee, dan kun je wel iets meer proberen. Je hoort vaak wel positieve verhalen over olie.
Zelf geen ervaring, hier is het 7 jaar geleden, maar pony groeit van weinig. Dus ik blij beperkt en sober voeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:52

Thanks voor de info over dat kleefkruid !