[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:54

Ik probeer momenteel de samenstelling van de Aveve uit, die is 21euro voor 500gr dacht ik. Ook die van Horseflex is erg goed en dezelfde prijsklasse ongeveer :)

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:12

Sorry ik kom even binnen vallen,
Bij mijn paard is ook artrose ontdekt, en ik voer haar nu bij met grand Meadows.
Ze vindt dit alleen niet lekker en eet dus haar brokken niet meer.

Als ik het door afgekoelde slobber mengt eet ze het wel op.
Kan dit kwaad om het met slobber te geven? Het is dan natuurlijk al vochtig voor ze het eet.

Ik ga u het topic doorlezen, ik hoop veel te kunnen leren van jullie ervaringen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:26

Welk product voer je van Grand Meadows ? En helpt het ?
Ik denk niet dat het kwaad kan om het door slobber te voeren hoor.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:38

ik heb de Grand HA.
Ze krijgt het nog maar 2 weken, dus nog niet echt te zeggen of het al werkt. de eerste 4 weken moet ze een dubbele dosering en daarna over op onderhoud.

Als het los over het voer gaat wordt het heel plakkerig, en krijgt ze het amper weg, (dus op dag 2 liet ze haar voer staan). door de slobber is het zo op, maar ik vraag me af of het dan nog wel zo goed werkt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:33

Ik voer het supplement van EJ :+ en in de winter krijgt ze Lubrichon.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:33

kan je je paard met artrose ook alleen msm geven, of moet het glucosemine met msm zijn?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:06

Hierbij een update! Intussen ben ik alweer bijna 3 maanden verder.
Mons doet het geweldig! Ik geef onderhoudsdossering (15 ml per dag) CORTAFLEX HA Solution van Equine America (eerste twee weken 30 ml). Ik geef naast de Cortaflex ook artico plus.

We hebben heel wat afgewandeld met Mons op z'n Nike-airs (Marcuis hoefschoenen). We rijden nu weer rustige bosritjes en afgelopen weekend heeft hij zelfs een proefje gelopen (F1).

De pony waar het meisje mee zou rijden heeft een ontstoken meniscus waardoor het erop leek dat haar allereerste wedstrijd in het water zou vallen. Mons deed het zo goed dat ik besloot haar een keertje te laten proberen... Hij was zo ontzettend lief voor d'r en wat heeft hij ervan genoten!
Afbeelding

Afbeelding

Zo leuk om ze beide zo te zien glunderen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:34

danielleV78 schreef:
kan je je paard met artrose ook alleen msm geven, of moet het glucosemine met msm zijn?

de mijn krijgt nu ruim 1 jr MSM en ik ga aankomende week [ zodra het binnen is ] Glucosamine erbij geven
hij heeft het goed gedaan met alleen msm maar in de wei is hij wat onzuiver geweest [ vertelde stalhoudster met uit wei halen in draf deze week ]
maar aan de hand buiten zie ik niks
nu na 2 dgn rust en vandaag gewandeld ga ik er morgen weer op

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:25

mirgino schreef:
danielleV78 schreef:

de mijn krijgt nu ruim 1 jr MSM en ik ga aankomende week [ zodra het binnen is ] Glucosamine erbij geven
hij heeft het goed gedaan met alleen msm maar in de wei is hij wat onzuiver geweest [ vertelde stalhoudster met uit wei halen in draf deze week ]
maar aan de hand buiten zie ik niks
nu na 2 dgn rust en vandaag gewandeld ga ik er morgen weer op

maar waarom nu glucosemine erbij? vanwege die onzuiverheid. maar zo ik me paard ook msm kunnen geven i.p.v. glucosemine. het is toch allebei hetzelfde :o :o
ik word een beetje gek van al die soorten glucosemine, en die prijzen ;( |(

mijn vraag is zijn er ook bokkers die geen glusomine gebruiken of msm?
en of dat ook goed kan gaan zonder, is het weleens nodig vraag ik me af :o :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:36

mijn paard is 3 jr geleden geopereerd aan een 8mm chip in het kootgewricht en daar zit best forse artrose
het zit op het niet bewegende deel [ als ik het goed begrepen heb ] maar hij kan daar met de jaren wel onzuiver op worden is me verteld
en ik merk de laatste tijd met draven op de weg dat hij niet helemaal rad loopt, zodra ik de berm in gaat word hij weer rad en verruimd hij flink
er is mij aangeraden om glucosamine erbij te gaan geven voor de smering, en samen met de msm word het versterkt
ik ga het proberen :j
ik heb een emmer van 2.5kg voor 73 euro en hij moet 15gr p/d
dus zo duur is dat eigenlijk niet
de msm is een emmer van 2.5kg voor 54 euro ook daar 15gr p/d van

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:01

Msm is niet hetzelfde als glucosamine. Msm is ontstekingsremmend en pijnstillend. Glucosamine is een bouwstof van het kraakbeen.
je hoeft geen glucosamine te geven natuurlijk. Maar als je het artrose proces wilt stoppen of verminderen en proberen de gewrichten wat te herstellen dan kom je uit bij glucosamine oa.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:05

Maris schreef:
Msm is niet hetzelfde als glucosamine. Msm is ontstekingsremmend en pijnstillend. Glucosamine is een bouwstof van het kraakbeen.
je hoeft geen glucosamine te geven natuurlijk. Maar als je het artrose proces wilt stoppen of verminderen en proberen de gewrichten wat te herstellen dan kom je uit bij glucosamine oa.

Ok. Bedankt voor je uitleg.. stuk duidelijker

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:17

Graag gedaan hoor. MSM wordt overigens wel vaak gegeven samen met glucosamine omdat het elkaars werking versterkt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:24

VC_Immortal wat fijn zeg dat het de goede kant op gaat en dan equine america goed helpt!

2 mensen op stal geven het ook en hebben er ook wat aan.
De foto's zijn echt leuk en het meisje kijkt ook heel erg blij!

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:05

Thanx Linnie050! Ja ik merkte binnen een week al vooruitgang. En omdat het heel zoet is vind mijn paard het heerlijk! Hij likt altijd heel z'n voerbak uit als het erin heeft gezeten.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:45

@danielleV78
Gewrichten herstellen niet, kraakbeen dat is versleten komt niet meer terug. Waar glucosamine voor zorg is dat de wrijfing minder is. Mijn dierenarts heeft het zo uitgelegd.

Ik had van de dierenarts Glucohorse mee gekregen. Als dit op was moest ik even aankijken of het niet slechter werd. En dit werd slechter.. Heel veel slechter zelfs.
Na 2 weken heb ik haar op Glucosamine en MSM van Pharmahorse gezet. In combinatie gekocht en kwa extra kosten zit ik nu op +/- 10 euro per maand. Te overzien vind ik zelf. De hoefsmid heeft Cleo nu voor de 2e keer op speciaal beslag gezet en de overcompensatie weggehaald. Dit omdat ze ook behoorlijk scheve slijtage in haar hoefgewricht heeft. Nu na zo'n 4 weken kan ik zeggen dat de gluco in combinatie met msm beter vind werken dan voorheen alleen de gluco van glucohorse. Ze word iets soepeler.
Ook was ik teruggegaan in voer omdat ze niet meer word gereden. Grote fout! Nu staat ze weer op sportfit van pavo (combinatie van de meusli en brok). En het gaat beter en beter.

Ik ben nu rustig begonnen met longeren, de eerste passen zijn vreselijk stijf maar na ruim een kwartier stappen, 6 a 7 minuten draven zowel link als rechtsom. Is ze eigenlijk pas soepel na een paar rondes galop.
Ze wordt natuurlijk geen topsporter meer maar ik heb er meer vertrouwen in dan een week of 4 geleden. Toen kwam ik brullend thuis, zo vreselijk slecht dat ze liep.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:05

Nou ik meld mij hier ook weer.

Helaas gaat het na 5 jaar prima leven met artrose nu wat minder met mijn 18 jarige haflinger Story.
Hij heeft een aardige verdikking net boven zijn kogel op linksvoor (hij heeft kogelartrose) en loopt soms 2 dagen goed en dan weer onregelmatig. Alleen in draf. Galop en stap is gelukkig wel gewoon rad.
Ik voer hem al heel lang Equimobility van Excellent. Met glucosamine, msm en chondroitine.
Ik zit er nu aan te denken om een een supplement te gaan proberen met hyaluronzuur. Kijken of dat wellicht nog voor hem werkt.
Nu moet ik volgende week sowieso weer een nieuw supplement bestellen omdat het bijna op is dus ik ga nu op zoek naar een supplement wat ik kan gaan proberen.
Hebben jullie nog ideën voor supplementen met hyaluronzuur? En dient dit nog in combinatie met glucosamine, msm o.i.d. gegeven te worden? Weet iemand of hier een minimale hoeveelheid hyaluronzuur per paard aan hangt?
Of toch maar gewoon proberen?

Ondertussen blijven we hem maar gewoon lichte beweging geven in de vorm van buiten stappen. Lekker rechtuit :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:31

Ik geef mijn paard nu zeewier (net 2 weken). Dit moet ik 3 maanden geven, dan een maand niet en daarna weer 3 maanden. Hiermee kan de artrose een stuk minder worden en het paard kan er zelfs geen last meer van hebben.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:32

hoba cultura glucosamine complex
Hier loopt mijn paard een stuk beter op :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:40

Volgens mij kom je dan op equine america.

Ik geef via een bokker hyaluronzuurpoeder er los bij naast zijn artrose supplement.
Ik geef joint comp ook via deze bokker bestel ik dat. Goedkoper dan via dierenarts of online.
Dat kan je bij haar bestellen.
Goedkoper dan bv over te stappen naar equine america.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:37

Bedankt!
Ik heb een lijstje gekregen met supplementen en die ga ik eens rustig met elkaar vergelijken.
Ik kwam ook op Equiflex HA uit. Dit is van hetzelfde merk als het supplement wat ik nu geef en goed betaalbaar. Ik denk dat ik dat misschien wil gaan proberen. Maar eerst nog even wat meer vergelijken :)

ArankaM: wat heeft zeewier voor toegevoegde waarde t.b.v. artrose?
Heeft dat met de zouten te maken? (heb ik wel eens een stukje over gelezen)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:49

Er zitten bepaalde zuren in die ontstekingsremmend werken.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:14

Ik heb er even over gelezen wat zeewier doet want ik vond het wel interessant.
Ik lees inderdaad over een ontstekingsremmende werking. Maar ik denk niet dat het zeewier het artrose proces kan stilleggen.

Overigens is er niet altijd sprake van een ontsteking bij artrose. Mijn paard heeft in eerste instantie metacam gehad om inderdaad de ontsteking tegen te gaan. Maar daar reageerde hij totaal niet op omdat er dus geen ontsteking aanwezig was.

Mag ik vragen op wie zijn advies je de zeewier geeft?
Want ik vraag me af waarom je dan niet een directe ontstekingsremmer krijgt van je dierenarts.

Zijn er mensen die gember geven aan hun paard? Als natuurlijke pijnstiller?
Ik heb hier toen een heel stuk gelezen over gember in dit topic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het aan hun paard geven met artrose. Of het echt verschil maakt.
Ik zou hier persoonlijk eerder naar grijpen dan bijv. duivelsklauw wat weer slecht kan zijn voor de maag.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:23

Story schreef:
Ik heb er even over gelezen wat zeewier doet want ik vond het wel interessant.
Ik lees inderdaad over een ontstekingsremmende werking. Maar ik denk niet dat het zeewier het artrose proces kan stilleggen.

Overigens is er niet altijd sprake van een ontsteking bij artrose. Mijn paard heeft in eerste instantie metacam gehad om inderdaad de ontsteking tegen te gaan. Maar daar reageerde hij totaal niet op omdat er dus geen ontsteking aanwezig was.

Mag ik vragen op wie zijn advies je de zeewier geeft?
Want ik vraag me af waarom je dan niet een directe ontstekingsremmer krijgt van je dierenarts.

Zijn er mensen die gember geven aan hun paard? Als natuurlijke pijnstiller?
Ik heb hier toen een heel stuk gelezen over gember in dit topic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het aan hun paard geven met artrose. Of het echt verschil maakt.
Ik zou hier persoonlijk eerder naar grijpen dan bijv. duivelsklauw wat weer slecht kan zijn voor de maag.

Ik geef het op advies van mijn tante (www.akasha-rijkunst.nl ). Zij gaf het een van haar paarden die artrose had en die heeft nog 10 jaar in de lessen meegelopen. Of het echt werkt kan ik zelf nog niet zeggen, ze lijkt wel beter in haar vel te zitten. De stukjes draf die we doen doet ze erg actief en erg goed.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:51

Even een vraag aan jullie ervaringsdeskundigen (helaas). Ik denk nl dat mijn 18 jarige ruin last begint te krijgen van artrose.

Hij staat deze zomer dag en nacht op de wei. De laatste weken zie ik hem vaak op rust staan maar dan met het diagonale voorbeen (tov z'n op rust staande achterbeen) een cm of 40 naar voren.
Als hij dan achter van rustbeen wisselt, wisselt hij ook van voorbeen door de andere dan naar voren te zetten. Hij ontlast dus diagonaalsgewijs z'n benen.
Ik ben erg ongerust maar kan helaas (door een slechte gezondheidstoestand van mijzelf) niet op hele korte termijn naar een kliniek.

Hebben jullie ervaring met zo'n rusthouding?
Hij is niet kreupel maar wil hem graag helpen met iets maar weet niet zo goed wat :(