Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:14

Isegrim

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:27

Fin is bekapt vandaag en het was inderdaad rotstraal. Hij heeft bijna alles weggesneden en het ergens mee ingesmeerd (geen idee wat, beetje geelbruinig spul, maar ik was er niet bij). Ziet er stuk beter uit en hij heeft ook minder last gelukkig. :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:23

Even 'n vraagje tussendoor:
Mijn paard staat sinds kort ergens waar hij een flink stuk verhard heeft, onregelmatige en verschillende soorten ondergrond (hulde :D ) met hier en daar kiezels en stenen.
Nu zag ik eergisteren bij het hoevenkrabben dat er wat steentjes in modder verpakt in de voeten zaten, waarvan 1 steentje goed vast zat in de witte lijn.
Ik heb 'm eruit gepulkt en nu zit er dus 'n gat. Hij moest wat bijgevijld dus ik heb er 'n vijl langs gehaald, maar dat gat zit er natuurlijk nog.
Moet ik hier extra op letten of iets mee doen?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:45

@ Gimli_: Sorry, maar ik heb niet voldoende kennis om daar over tips te geven. :o

Daarom vraag ik nu ook jullie advies.
Mijn paard heeft opzich mooie gezonde voeten, geen scheuren oid. Maar ze zijn wel zó verschrikkelijk droog! :')
Afbeelding
Weten jullie dus of hoefolie kwaad kan? Het moet natuurlijk niet de hoef af sluiten, maar doet olie hetzelfde als vet?
Hoefen in kwestie:
Afbeelding
Afbeelding

Ook heeft mijn paard nu hele diepe stralen, dieper dan op de foto's. Zijn er dingen om die te voorkomen? En hoe komen stralen zo diep?

alvast bedankt. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:49

De hoefwand is de lang, daar komt nu het gewicht van het paard op en gaat de wand scheuren en brokkelen of krijg je dat de wand gaat uitwijken zoals op de laatste foto in de kwartieren.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:02

Op deze foto is ze net (een week op 2) geleden bij de hoefsmid geweest, dus dat zou betekenen dat hij geen goed werk levert. :\
Ik had nog willen vragen of hij kwartierboogjes bij haar wilde aanbrengen maar jammer genoeg was ik niet bij de bekapping. Dit is dus niet gebeurt. |o
even nog een foto voor de verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding
Ik kan niet echt duidelijk flares ontdekken bij haar. Maar inderdaad waaieren ze een beetje uit.
En nog iets dat ik kan doen tegen dat droge? :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:17

Zo! Zo'n bewerkte hoefwand heb ik echt nog nooit gezien. Normaal raspen hoefsmeden even een keertje over de buitenkant heen (of zelfs helemaal niet) maar bij jouw paard ziet het eruit of dat met een kettingzaag gebeurd is. Allemaal diepe krassen en de afronding is ongelijk waardoor je ook ongelijke druk zult krijgen.
Op die eerste foto van je nieuwe post zit wel een kwartierboog trouwens. Heb je een traditioneel bekapper?

Dat hoeven droog zijn hoeft trouwens niet erg te zijn. Wil je het toch verhelpen, dan kun je het beste je paard ergens in de wei/paddock een stuk 'modder' geven. Als ze daar dan af en toe doorheen lopen, worden de hoeven vanzelf weer vochtig.
Olie en vetten ben ik zelf niet voor.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:35

Een paar dagen gelede kwam de hoefsmid om een paar andere paarden te bekappen van stal. Ik had ook al op gemerkt dat hij veel óp de hoef vijlt.
Zegt hij dat ie dat doet om ze zo meer rond te krijgen... :') Slechte smid dus...
En ik vragen of de wand dan niet een stuk dunnen wordt, zegt hij: Nee hoor, daar wordt een paard niet gevoeliger op. ( :n )

En bij die eerste hoef foto van mijn tweede post, Kan je goed zien dat bij een paard van nature gewoon de hoeven goed afslijten, en ook een beetje een boogje in de onderkant krijgen. Ik weet wel zeker dat mijn hoefsmid dát niet zelf heeft gedaan. Ik ben eigenlijk best ontevrede met de smid. Maar hij kapt snel en goedkoop dus ze zullen niet snel een andere laten komen. Ik zou er anders dus zelf een moeten regelen. Máár de hoefsmid moet ik zelf betalen van mijn ouders, en dan nog + de voorrijd kosten wordt het een dure grap. :') Ik rijd eigenlijk vooral veel buiten, dus ga ik maar meer van het asfalt gebruik maken, om zo de hoef op een natuurlijke wijze in te korten.

Zou je trouwens als een 13 jarige zo'n bekap cursus kunnen volgen? Zodat ik ze zelf bij kan vijlen, of raden jullie dat af? :o

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:33

Waarom niet? Ik zou het gewoon doen :P Heb al gehoord dat heel jonge mensen ook zo een cursus hebben gedaan!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:37

ik heb nog nooit meegemaakt dat een hoefsmid naast het bekappen nog extra voorrijkosten berekend hoor.
over het algemeen kost bekappen tussen de 20 en 30 euro.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:43

Nouw deze dus 12,50... je ziet waarom. :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:45

DiekeC schreef:
Nouw deze dus 12,50... je ziet waarom. :')

nondeju
das wel erg goedkoop
ik heb nu net een nieuwe hoefsmid omdat we verhuist zijn.
ik had die van de buren uitgeprobeerd die rekende 20 euro. maar die was niet voldoende na mijn smaak.

nu heb ik 1 die ik ken via stage, rekend per paard 25 euro
maar oohhh mijn god, ze staan er heerlijk voor:)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:53

Ik zat het me van de week toevallig al af te vragen... Waarom vijlt een hoedsmid überhaupt de buitenkant van de hoef? Is dat puur esthetisch of heeft het ook nog een functie?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:56

Als het puur voor de esthetiek is kan je er beter een likje vet op smeren, is minder werk :j
Normaal vijl je weinig aan de hoornschoen, behalve om de hoornschoen in betere proporties te brengen.
Denk daarbij aan afwijkende standen, een vervorming van de hoornschoen zoals flares,of door bijvoorbeeld hoefbevangenheid.
Soms is een een hoornschoen ook dermate verwrongen dat je de dikte van de wand moet reguleren om tot een beter afgroeiende en rechte (lees in balans zijnde) hoef te komen.
Als je smid of bekapper dan met zo'n resultaat komt als bovenstaande,had ie beter de moeite kunnen sparen. Je hebt voor 12.5 euro werk gekregen,half dus :(:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:00

Ik wilde toch ook graag een paar foto's van onze pony laten zien. Ze is twee weken geleden bekapt, maar ik vind het een beetje raar uitzien?

Moet er wel bij zeggen dat het daarvoor te lang niet gebeurd was, bij een achterhoef begon zelfs de wand een beetje los te laten bij een scheur... shame on me! (veel) beter opletten was het devies :=

Zijn geen super foto's, maar als jullie nog een andere hoek willen, zien, roep maar! (ik heb LV als voorbeeld genomen, de andere lijken er op, ook zo 'raar/plots' afgeveild... de scheur van achter heb ik er niet op staan, sorry)

Afbeelding
LV:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9794.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9797.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9796.jpg
beide achter:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN9795.jpg

Ze loopt ook niet graag op asfalt nu, in de berm loopt ze een stuk meer ontspannen, langere passen enz. Ze staat er ook een beetje kort op, als je het mij vraagt. Wat jullie?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:11

het ziet er inderdaad vreemd uit.
maar ik wacht op deskundig advies van anderen zodat ik weer heerlijk mee kan lezen(A)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:19

hagelslag schreef:
het ziet er inderdaad vreemd uit.
maar ik wacht op deskundig advies van anderen zodat ik weer heerlijk mee kan lezen(A)

Haha, daar ben ik ook benieuwd naar :j Vind het op de foto lijken alsof ze helemaal niet zo kort zijn, maar 'in het echt' vond ik ze dus wel wat te kort. Ik zou eigenlijk ook foto's moeten maken van mijn pony (dit is de pony van m'n zusje). Waldi's hoeven zagen er aan de onderkant juist vreemd uit (heel droog, alsof de zool barstte en brokkelde :? ) Maar toen ik dat zag was de batterij al leeg. Morgen toch nog even proberen. Ik ga wel serieus emmers voor voetenbadjes halen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:23

ik zou heel gauw een andere hoefsmid zoeken
geen goed werk geleverd en ik kan me voorstellen dat je paard niet op de harde bodem wil lopen.
versenen zijn bijna helemaal weggegehaald
is dit een natuurlijk bekapper geweest ofzo

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:36

@Safiera
haal dan ook maar nieuwe batterijen, en maak ook maar foto's van de onderkant van de hoef. kunnen ze nog duidelijker zien wat er verbeterd kan!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:47

nombrado schreef:
geen goed werk geleverd en ik kan me voorstellen dat je paard niet op de harde bodem wil lopen.

Oei... is het echt zo erg? Geen natuurlijk bekapper, erkend hoefsmid (nederlands diploma).
Ik weet alleen niet precies wat versenen zijn :o Jammer dat ik geen voor- foto's heb... Het zag er namelijk ook best erg uit hoor. Te lang, 'groot' geworden en een hoop scheuren.

Wat die batterij betreft: ik maak morgen wel meer foto's van haar (dan schoongemaakte) hoeven. En dan dus die van mijn pony ook maar. Want al zien die er imo beter uit dan deze, echt blij kan ik er niet van worden. Maar ja, wat is het perfecte plaatje van een hoef?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:57

Safiera schreef:
nombrado schreef:

Oei... is het echt zo erg? Geen natuurlijk bekapper, erkend hoefsmid (nederlands diploma).
Ik weet alleen niet precies wat versenen zijn :o Jammer dat ik geen voor- foto's heb... Het zag er namelijk ook best erg uit hoor. Te lang, 'groot' geworden en een hoop scheuren.

Wat die batterij betreft: ik maak morgen wel meer foto's van haar (dan schoongemaakte) hoeven. En dan dus die van mijn pony ook maar. Want al zien die er imo beter uit dan deze, echt blij kan ik er niet van worden. Maar ja, wat is het perfecte plaatje van een hoef?

dan mag deze beste man wel wat aan bijscholing gaan doen.
de voetas van én voorbeen en achterbeen is gebroken.
paard staat dus niet meer recht op zijn benen.
ik weet idd niet hoe het was, maar hij staat nu achter te laag.
scheuren maakt in principe niet uit, dat gebeurd in de natuur ook .
dat randje bijwerken aan de bovenzijde heb ik nog nooit gezien.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:00

Dit is boeiend!
Als ik het niet vergeet neem ik morgen ook eens foto's van mijn paard zijn hoeven om te vergelijken met anderen hier. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:04

nombrado schreef:

Wat die batterij betreft: ik maak morgen wel meer foto's van haar (dan schoongemaakte) hoeven. En dan dus die van mijn pony ook maar. Want al zien die er imo beter uit dan deze, echt blij kan ik er niet van worden. Maar ja, wat is het perfecte plaatje van een hoef?[/quote]

dan mag deze beste man wel wat aan bijscholing gaan doen.
de voetas van én voorbeen en achterbeen is gebroken.
paard staat dus niet meer recht op zijn benen.
ik weet idd niet hoe het was, maar hij staat nu achter te laag.
scheuren maakt in principe niet uit, dat gebeurd in de natuur ook .
dat randje bijwerken aan de bovenzijde heb ik nog nooit gezien.[/quote]

maar je weet toch niet hoe de voetas was voordat hij bekapt werd?
Misschien was die wel hetzelfde?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:16

nombrado schreef:

Nee want de steunsels zijn níet bijgewerkt en de straal wél.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:43

Is er ook ergens een plaatje te vinden van alle onderdelen van de hoef? Ik weet bijvoorbeeld niet wat verzenen zijn en iemand anders in dit topic blijkbaar ook niet. :)