Thirsolieman schreef:Oh okee! bedankt voor je antwoord! dus daarom mag je niet rijden, omdat die botten dus over elkaar heen gaan. Ik begrijp het.. ja dat zal wel zeer doen!
Maar dat bot vergroeit zeker niet vanzelf, daarvoor moeten ze echt ingespoten worden?
Nee, áls het de vergroeiende variant is, dan gaat dat uiteindelijk ook wel vanzelf. Het inspuiten versnelt het proces. Maar als ik jouw verhaal zo lees van over elkaar schuivende botten, dan vraag ik me af of we het wel over hetzelfde hebben.
Als het de botoplossende variant is, dan geloof ik eigenlijk zelf niet dat dat weer beter gaat worden (maar dat is mijn mening). Bij ons paar heb ik nooit iets gezien aan het been, behalve een kleine verdikking op de sprong. Als het niet goed gaat, mag ze alleen maar stappen omdat ze dan geen pijn heeft: iedere andere vorm van beweging geeft meer druk op het gewricht en doet pijn waardoor ze kreupel gaat lopen. Zodra je merkt dat ze dus niet meer kreupel loopt in draf en galop, kun je er in principe gewoon weer mee aan de slag. Althans zo hebben wij het de afgelopen jaren gedaan en dat is wat onze DA heeft uitgelegd.
Ons paard staat inmiddels al weer (af en aan) vanaf oktober stil. Het frustrerende is dat dat niet door haar spat komt, maar uiteindelijk gebleken is dat ze verrekte kniebanden heeft. Ze heeft nu een hele periode op rust gestaan en vorige week is mijn dochter weer heeeeeel voorzichtig aan begonnen met wat basiswerk en dat gaat tot nu toe goed. We blijven dus maar even heel hard duimen dat we weer de goede kant opgaan. Is het niet spat dan blijkt er dus wel weer een andere overbelasting te zitten, grrr.
Ik lees hier ook over erfelijkheid: mijn dochter studeert voor DA en heeft hier een scriptie over geschreven en eigenlijk weten ze het gewoon niet. Er is wel iets van een erfelijke factor, maar hoe dat precies zit is eigenlijk nauwelijks bekend omdat er al zeker 15 jaar niet echt meer onderzoek naar gedaan is. Wel is duidelijk dat het ook door een trauma kán ontstaan, maar ook dan is weer niet bekend of ándere erfelijke factoren een rol spelen in het uiteindelijk dan toch ontstaan van spat, terwijl dat bij andere paarden na een trauma niet gebeurt. Om die reden wordt ook gezegd: niet fokken met een paard met spat. Gewoon omdat er niet met zekerheid gezegd kan worden of het doorvererfd wordt en je dit past zeker kunt weten na een X aantal jaren....