[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:18

Op wijken heb ik altijd een 4 dat is eigenlijk het grootste probleem, ook werk in aan de galop want na de galop is het altijd heel gespannen!
ik was zelfs een keer op wedstrijd, een vriendin van mij moest in de baan schrijven en die man zei ; dit meisje gaat winnen, ik hoop niet dat ze de galop verknald.. En ja hoor, Verina gallopeerd heel onrustig dus toen was mijn hele proef verknald..

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:30

Hoi allemaal,

ik las dit topic over spat.. mijn verzorgpony heeft er ook last van.
Er mag (zover ik weet) alleen mee gestapt worden.
Maar ik lees dat sommigen van jullie wel rijden met een paard met spat, verschilt zeker ook per paard?
Ze loopt in stap eigenlijk niet kreupel, maar in draf wel een beetje.
Kan iemand mij helpen?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:45

Dat verschilt erg per paard ! Ik kan je daarom ook niet helpen, :)

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:10

Ze is al ingespoten in haar been, maar heeft niets uitgewerkt.
Verder is er niets aan gedaan, maar nu stappen we er dus alleen mee.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:27

Allereerst welkom Thirsolieman!

Hoe lang is het nu geleden dat het is geconstateerd? En hoe oud is het paardje? Is er enig idee hoe lang zij het al heeft en heeft ie er ooit eerder al last van gehad? En ingespoten, waarmee, weet je dat toevallig?
Als je paardje kreupelt in draf, dan mag je er inderdaad alleen maar mee stappen. Als ze kreupelen, hebben ze er toch pijn aan, anders zou ze het ook niet willen ontlasten. Maar wat ook kan zijn, is dat ze simpelweg moet opwarmen. Dus weet niet of de DA daadwerkelijk heeft gezegd dat ze kreupel is? Mijn spattertje moet ook echt eerst opwarmen voor hij er makkelijk op kan lopen. Hij heeft echter zeker geen pijn, en is het gewoon een kwestie van de boel even op gang krijgen, even de gewrichtsvloeistof goed opwarmen en het gewricht dus goed kunnen smeren. Als ie dus eenmaal rustig is opgewarmt, gaat ie als een trein en een onbekende ziet er dan niks meer aan. Hem maak ik, of naja, was ik mee bezig om die klaar te maken om de dressuurwedstrijden in te gaan. Nu staat ie stil vanwege een andere blessure, maar zijn spat is nog altijd geen probleem. Hij heeft ook ruime tijd echt kreupel gelopen. We hebben hem bijna een jaar op het land gehad, niks mee gedaan verder. Daarna heeft ie een Tildren infuus gehad, einde van deze maand gaan we weer foto's laten maken voor de check.

En verder zou ik zeggen, snuffel rustig eens rond in het topic, er zijn heel veel positieve maar natuurlijk ook wel verdrietige verhalen en ervaringen, maar vooral ook een hoop dingen waar je misschien iets aan kunt hebben ;)

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:46

Hoi Maggie-Eddy,

bedankt voor je reactie!
Chica is ong. 8 jaar oud en 1.40 m hoog. ze heeft meestal veel energie, ook omdat ze nog zo jong is.
Het is ong. drie kwart jaar geleden geconstateerd denk ik. De dierenarts zei dat het erfelijk was, maar ze liep altijd al wel raar met dr achterbenen en er is ook op gecrosst..

bij haar is het niet echt zo dat ze 'opwarmt'. In stap loopt ze niet kreupel, zodra je haar laat draven loop ze kreupel en hoe langer je draaft hoe erger het wordt..
dus daarom stappen we voornamelijk.
Ik weet niet waarmee het been ingespoten is. Het is één keer gebeurd zo ver ik weet, maar dus zonder resultaat. En er is niet echt geld voor meer behandelingen..
Maar ik ga idd eens verder kijken op het topic!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:59

Vario is ook 8, wordt 9 in augustus en was net 7 toen we het ontdekte. Spat is idd heel hoogstwaarschijnlijk erfelijk, máár... Het hoeft niet daarvan daan te komen. Vario ken ik zijn ouders dan niet van, maar mijn da zei dat de kans dat het bij hem door een erfelijke aanleg kwam, vrij klein is. Waarom? Omdat hij het aan een been heeft, meeste met erfelijke oorzaak hebben of krijgen het in 2 benen. Daarnaast gebruikte Vario zijn rug verkeerd. Hierdoor kreeg hij een verkeerde stand van zijn bekken, met als gevolg dat hij dus zijn benen verkeerd belastte. Nu is hij ook nog eens grooooot, namelijk 1.77 m. Heel waarschijnlijk heeft hij dus ook al te snel te veel moeten doen voor een paard met zo'n groot lijf.
Ik weet ook niet of er misschien al eens is gekeken naar haar ruggebruik? Mijn da heeft de volgende theorie waar ik ook volledig achter sta, namelijk: Over het algemeen genomen komen problemen in het bewegingsmechanisme vanuit een verkeerde rugstand of verkeerd gebruik van de bovenlijn. Als je dan Vario als voorbeeld neemt, moet je je zelf voorstellen dat hij al die tijd met een holle rug heeft gelopen. Maak zelf maar eens een holle rug, en probeer dan eens te lopen. Valt tegen. Als je dan 'moet' ga je vanzelf verkeerd bewegen en dus verkeerde slijtage tegenkomen.
Wat betreft het inspuiten, Tildren kan ook ingespoten worden, maar dat moet sowieso in een kuur-vorm, ofwel 10 spuiten. Ik weet dat er ook nog andere dingen gespoten worden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Is wel al genoemd in het topic hoor, maar moet je even zoeken :=

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:49

Thirsolieman, welkom. Balen dat je pony zo veel last heeft. Is het in het gewricht ingespoten of in de hals.
Maggie, ik wist niet dat met 2 benen spat de erfelijke vorm is.

Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt. Ze liep geweldig en had er erg veel zin in. Helaas niet genoeg tijd meer om haar conditie goed op te kunnen pakken dus het blijft nog bij kleine kneuter ritjes voorlopig. Wel lekker de hond meegenomen dus die ligt nu ook voor pampus (gna gna gna).

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:55

Bedankt voor jullie reacties!

@Maggie_Eddy: wat lastig allemaal met jouw paard zeg!! pf :s
Mn verzorgpony heeft zover ik weet geen rugproblemen, ze kon zelfs aan de teugel lopen. Alleen zette ze dr achterbenen altijd al een beetje gek neer, niet naast elkaar maar voor elkaar zeg maar.
Ik had trouwens getypt dat ze in draf kreupelt, maar eigenlijk is dat niet het goede woord. Je ziet gewoon in dr bovenbeen dat de botten over elkaar heen schuiven, er zit geen kraakbeen tussen.. echt kreupel is het dus niet, maar je ziet het wel aan het been.

@PBA_ : Het is in haar been ingespoten..
heeft jouw pony ook spat?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:46

Vario liep ook gewoon nageeflijk toen zijn rug verkeerd gebruikt werd ;) Sterker nog, vlak voor hij bij ons kwam, heeft diegene 'm nog mee gehad naar wedstrijd, Almelose ruiterdagen, 5 dagen achter elkaar en 8 winstpunten verder. Ook toen wij hem gingen proberen liep ie gewoon prima nageeflijk.. Dus dat zegt nog niet altijd alles.

PBA, voor zover ik begrepen heb, wanneer het de erfelijke vorm betreft, ontkomt het andere been er ook niet aan.. Zal vast niet altijd zo zijn gok ik..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:47

Thirsolieman, ja helaas mijn paard heeft ook spat.

Maggie, dan zal splash wel de erfelijke vorm hebben aangezien ze het aan 2 benen heeft.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:10

Verina heeft het aan 1 been, maar dat zegt vast niet alles over erfelijkheid..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:39

Nee dat denk ik ook niet. Bij Vario is het sowieso nooit met 100% zekerheid te zeggen, ik ken z'n ouders niet. Maar naar zijn lichamelijke staat van toen te kijken, zal het hoogstwaarschijnlijk dat zijn geweest ipv erfelijkheid.. Zal het over 2 weken nog eens vragen hoe dat nou zit, dan moet ik meneer de dokter toch weer bezoeken ;)

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:01

Ja Chica heeft het ook aan één been. Maar kheb nog eens nagevraagd, en de DA had gezegd dat je er niet meer op mocht rijden en dat ze alleen rechtuit mocht stappen..
Dus je mag er weinig meer mee doen.. bij veel spatpaarden is dat toch weer anders volgens mij, die mogen wel meer doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:01

Dat wisseld heel erg qua gradatie en hoe het zich verder ontwikkeld. Er is niks over te zeggen helaas. Voor het zelfde geld loopt ze straks weer goed. Rechtuit uit is idd erg belangrijk.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:25

Ik rijd nog gewoon op mijn pony hoor, ook wedstrijden en ik zie/voel zeer weinig tot niets aan haar been!

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:41

wow! dan heb je nog een geluk bij een ongeluk ;)
jammr dat niet alle paardjes dat hebben..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:22

Er zijn er hier toch nog best een aantal die mogen doorrijden. Als ik straks weer een beetje tijd heb om te trrainen ga ik weer endurance starten en probeer ik de klasse 3 echt eens te gaan rijden. Maar zolang ik nog weinig tijd heb blijf ik relax ritjes rijden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:58

Als Vario straks weer 'gezond' verklaard wordt, ik bedoel dan dus nu in dit geval zijn voorbeen, dan gaan we ook weer hard aan de slag. We waren al zover op weg dat ik eigenlijk al een startkaart had willen hebben nu... Maar ja, dan mot ie niet over zijn eigen pootjes struikelen natuurlijk :') Maar zonder gekheid, hij heeft wel de prognose gekregen toen weer een heel leuk sportpaard te worden. En dat was vóórdat we 'm hebben laten behandelen..

Maar er zijn, of waren ook mensen hier in het topic die hun paard in de SGW hebben lopen hoor :j Het ligt er echt maar net aan, hoe, wat, waar en in welke gradatie de spat is of ontwikkeld heeft of gaat ontwikkelen. Ook al hebben 2 paarden dezelfde vorm van spat, als de een net even meer botwoekering heeft dan de ander, kan het voor beide al weer een heel ander verhaal zijn wat de toekomst hen brengt.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:34

okee, ja dat is dan idd enorm verschillend!
maar bij jullie paardjes zie je dus niet dat het bot over elkaar schuift zeg maar, dus dat het kraakbeen weg is.
(dat is namelijk het geval bij mijn verzorgpony)
Ik hoop dat het ooit nog beter gaat worden, maar ik betwijfel het.. als je er niets aan doet, geneest het denk niet vanzelf.. of kan dat wel?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:22

@Thirsolieman; We hebben ook al veel contact gehad via pb, maar spat geneest nooit meer. Hopelijk wordt het niet erger.

Je hebt me in je pb's al aangegeven dat het om de botoplossende variant gaat, wat dus betekent dat er kraakbeen wordt afgebroken. Dit kan nooit meer door het lichaam worden aangemaakt. In een heel gunstig geval en veelal door toediening van bijv. Tildren zal er nieuw bot aangemaakt kunnen worden waardoor het vergroeid. Op het moment dat het is vergroeid, is het voor je pony ook niet meer pijnlijk. Zolang het niet vergroeid is en er bot op bot komt, is het echt verrekte pijnlijk voor je pony en kun je haar echt niet rijden.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:26

Oh okee! bedankt voor je antwoord! dus daarom mag je niet rijden, omdat die botten dus over elkaar heen gaan. Ik begrijp het.. ja dat zal wel zeer doen!
Maar dat bot vergroeit zeker niet vanzelf, daarvoor moeten ze echt ingespoten worden?

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:46

Maar wat ik me dan ook nog afvraag: Is stappen aan de hand dan wel goed? Dan gaan die botten toch ook langs elkaar?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:28

Ze moeten natuurlijk wel een beetje in beweging blijven. De gezegde is oook immers "rust roest". Wat ook fijn kan zijn als dat mogelijk is, is ze 24 uur buiten laten staan met mogelijkheid te schuilen. Op deze manier kunnen ze zelf bepalen of ze willen lopen of niet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:46

Thirsolieman schreef:
Oh okee! bedankt voor je antwoord! dus daarom mag je niet rijden, omdat die botten dus over elkaar heen gaan. Ik begrijp het.. ja dat zal wel zeer doen!
Maar dat bot vergroeit zeker niet vanzelf, daarvoor moeten ze echt ingespoten worden?

Nee, áls het de vergroeiende variant is, dan gaat dat uiteindelijk ook wel vanzelf. Het inspuiten versnelt het proces. Maar als ik jouw verhaal zo lees van over elkaar schuivende botten, dan vraag ik me af of we het wel over hetzelfde hebben.
Als het de botoplossende variant is, dan geloof ik eigenlijk zelf niet dat dat weer beter gaat worden (maar dat is mijn mening). Bij ons paar heb ik nooit iets gezien aan het been, behalve een kleine verdikking op de sprong. Als het niet goed gaat, mag ze alleen maar stappen omdat ze dan geen pijn heeft: iedere andere vorm van beweging geeft meer druk op het gewricht en doet pijn waardoor ze kreupel gaat lopen. Zodra je merkt dat ze dus niet meer kreupel loopt in draf en galop, kun je er in principe gewoon weer mee aan de slag. Althans zo hebben wij het de afgelopen jaren gedaan en dat is wat onze DA heeft uitgelegd.

Ons paard staat inmiddels al weer (af en aan) vanaf oktober stil. Het frustrerende is dat dat niet door haar spat komt, maar uiteindelijk gebleken is dat ze verrekte kniebanden heeft. Ze heeft nu een hele periode op rust gestaan en vorige week is mijn dochter weer heeeeeel voorzichtig aan begonnen met wat basiswerk en dat gaat tot nu toe goed. We blijven dus maar even heel hard duimen dat we weer de goede kant opgaan. Is het niet spat dan blijkt er dus wel weer een andere overbelasting te zitten, grrr.

Ik lees hier ook over erfelijkheid: mijn dochter studeert voor DA en heeft hier een scriptie over geschreven en eigenlijk weten ze het gewoon niet. Er is wel iets van een erfelijke factor, maar hoe dat precies zit is eigenlijk nauwelijks bekend omdat er al zeker 15 jaar niet echt meer onderzoek naar gedaan is. Wel is duidelijk dat het ook door een trauma kán ontstaan, maar ook dan is weer niet bekend of ándere erfelijke factoren een rol spelen in het uiteindelijk dan toch ontstaan van spat, terwijl dat bij andere paarden na een trauma niet gebeurt. Om die reden wordt ook gezegd: niet fokken met een paard met spat. Gewoon omdat er niet met zekerheid gezegd kan worden of het doorvererfd wordt en je dit past zeker kunt weten na een X aantal jaren....