[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhythem84

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:41

Nou met Ventje gaat nog steeds alles goed.Gisteren haalde ik hem uit de wei en zjin hoeven waren warm.Maar bijna geen pulsatie. Andere paard gevoeld , waren ook warm.Nu was het ook best warm gisteren dus ik kon niet zeggen of het van de hitte was of dat er iets anders niet pluis was.
Ben vandaag expres vroeg gegaan zodat ik voordat het warm werd aan zijn hoeven kon voelen en deze waren gelukkig lekker koud en wederom geen pulsatie.

Zinn:
Denk persoonlijk niet dat het nut heeft , maar zeker weten doe ik het niet.

Wat betreft de voeders , daar heb ik allemaal geen verstand van.Wat ik dus wel heb geleerd hier is dat je met (ex) bevangen paarden op moet letten met zetmeel en suikers. OK dan! , maar voor de rest?

@Geerke en Lieke_M:
Danku Bloos

Indra:
Zal binnenkort is proberen foto's van zijn hoeven te maken.Het is nu onderhand 6 weken geleden , maar heb niet het idee dat zijn hoeven harder groeien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:20

Elbrich7 schreef:
Mijn shetlander heeft ook al bijna 2 jaar lang hoefbevangenheid.
Volgens mij staat er niet in het topic hoe je het moet behandelen.
Heeft iemand hier nog tips voor mij?

Er staan in dit topic juist tal van tips.
Maar het is erg afhankelijk van hoe je paard aan de bevangenheid is gekomen en hoelang het al duurt.

Daarom graag wat meer informatie hier plaatsen als je een gerichtere tip wilt hebben.
Kijk ook alvast eens op mijn website (voetttekst) voor oa ervaringsverhalen van enkele van onze paarden (oorzaak en aanpak).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:16

heeft er iemand tips om mijn paard een beetje fit te krijgen (houden)???

Mijn haflinger krijgt nu 1kg safe & sound en een handje haver, daarnaast krijgt hij hooi.
Maar ik vind hem helemaal niet fit.

Kan meer haver bij voeren kwaat?, ik weet niet in hoeverre er suikers en zetmeel in het haver zitten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:22

Isabella was een tijd geleden ook niet fit, zoals ik hier eens schreef. Zat ook even te denken dat gewoon hooi en dat handje Safe en Sound simpelweg te weinig zou zijn en wilde haar eigenlijk wat meer gaan "bijvoeren". Nog voordat ik mijn keus had gemaakt, bleek dat ze, zei het heel licht, wat bevangen aan het raken was. Dus gelijk alles tot nul gereduceerd, alleen nog hooi gegeven en nu is ze juist weer erg fit en actief.

Ik wil daarmee zeggen dat niet fit zijn, ook een andere oorzaak dan te weinig energierijke voeding kan hebben.

Haver bevat, net als ieder graan en zeker in onbewerkte toestand, veel zetmeel. Hoewel volgens de site van Pavo haver wel beter verteerd wordt dan bijv. maïs.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:46

2 weken geleden is hij weer op de foto geweest en voor div. onderzoeken. de arts van de kliniek zei dat ik weer mocht gaan rijden. ben nu dus weer 2 weken met hem aan het werk, en sins dien is hij dus ook niet zo fit meer.
vandaar dat ik het idee heb dat hij niet genoeg uit z`n voeding haalt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:02

Toch hoeft dat niet altijd iets met de voeding te maken te hebben, zoals Isapaardje ook al zei. toen mijn paard eerst alleen nog hooi kreeg was hij fitter dan dat hij ooit met krachtvoer was geweest. Misschien steekt jouw paardje energie in het "opruimen" van z'n lijf? Ik zou het eerst een tijdje aankijken, als ie tenminste qua gewicht niet teveel terugvalt. Rommelen met voer met een exbevanger blijft link.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:52

Zinn schreef:
Heeft het nut de voeten te koelen als ze niet meer warm zijn??

Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:39

Als je geen pulserende ader meer voelt bij de kogel en de hoeven zijn niet warm dan heeft het volgens mij weinig zin om te koelen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:46

Ik heb een zak Marstall Vito opgehaald om te proberen. Het ziet er heerlijk uit en Indiana at het ook met smaak (maar ja, als Indiana niet meer eet dan gaat ze echt dood, dus dat is niet een hele goede graadmeter.)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:49

hebben er nog meer mensen tips voor me??
mijn shet (Boy) is iets aan de dunne kant een ook erg sloom de laatste tijd.
nu lees ik net bij isapaardje dat ze dan ook ligt bevangen kunnen zijn?
toch heb ik niet het idee dat Boy dat is hij is ook niet stijf ofzo..
hij krijg ook geen gras en alleen hooi en water en een handje muesli...
wat zouden jullie doen??
iemand nog tips??

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:51

er is trouwens de laatste tijd niks aan zijn voer veranderd... en hij word om de 3 maanden ontwormt... zou een vitamine spuit mischien iets zijn??
ook is hij de laatste tijd wel regelmatig gebruik maar minder dan 2 maanden terug...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:11

Welk merk wormspuit heeft ie gehad?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:23

Isapaardje schreef:
Kun je geen soort regeling treffen?
Bijvoorbeeld verkopen met de voorwaarde dat als het paard door omstandigheden toch weer verkocht moet worden, jij de eerste koper bent? Je kunt tegen die tijd dan nog zien of je misschien weer tijd en ruimte hebt om het paardje eventueel terug te kopen.
Of een vorm van lease/huur-overeenkomst? Er is vast wel iets te verzinnen om 'verhandelen' te voorkomen.

Ik kan nu al met zekerheid zeggen dat die mogelijkheid er nooit komt. Het land waar ik nu op sta wordt rietveld voor waterzuivering. En al de rest romdom mij zijn tuinen van buren..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:13

Ik ga eens achter info over de "energiekernmix" aan van Subli.
Zoals ik ooit eerder schreef krijgt pony Wendy (met die sinker) dit voer nadat ze een tijd geleden spierbevangen stond. Ze is van een wat duffe en niet fit ogende pony, een vrolijke glanzende pony geworden en waarschijnlijk dus door dit voer. Ik kan alleen niet achterhalen wat er in het voer zit, alleen dat het veel olie bevat en het goed is voor paarden met een schrale conditie en paarden met spierproblemen, koliekgevoelige paarden, en dat soort dingen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:19

trudel schreef:
hebben er nog meer mensen tips voor me??
mijn shet (Boy) is iets aan de dunne kant een ook erg sloom de laatste tijd.
nu lees ik net bij isapaardje dat ze dan ook ligt bevangen kunnen zijn?

In mijn geval kan dit zo zijn, maar ik heb met mijn pony al een heel bevangenheidsverleden achter de rug. Als ze nu slomer is als anders, let ik super goed op, want in haar geval kan het betekenen dat ze tegen een bevangenheid zit te hikken. Dan is ze nog niet bevangen.
Als ze echt bevangen zijn dan zie je dat wel. In lichte gevallen zijn ze gevoelig (op eieren lopen) op harde ondergrond, keren ze moeilijker in een wending of gaan zelfs wat hangen op de achterhand om te kunnen keren, lopen wat minder rond, staan bij stilstaan wat te wiebelen op de voorbenen. In ernstigere gevallen gaan ze meer liggen, zijn ze stijver alsof ze wat aan de knieen mankeren (stijve voorbenen) en zijn de rug en buikspieren meer gespannen.
In echt acute duidelijke gevallen gaan ze liggen, kunnen nauwelijks nog lopen en als ze staan proberen ze de voorhand te ontzien door de voorbenen naar voren te plaatsen en de achterhand onder het lijf (mits alleen de voorbenen zijn aangetast).

Dit als uitleg.
Nu tips voor een slome pony. Een shetlander wil wel graag "bezig" blijven. Misschien verveeld hij zich gewoon? Probeer dat eerst eens uit als je niet direct denkt aan iets aan voeding oid. Zet eens een hindernisparcours uit met vlaggetjes, wapperende vuilniszakken, zeil op de grond, balkjes, paraplu, enz. en dan aan de hand, of lange lijnen, daar doorheen lopen. Over het algemeen worden ze dan wel wakker Haha! Isabella is in ieder geval zo'n shet waarbij ik niet iedere dag hetzelfde moet doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:28

vandaag het weiland overgelopen bij de boer, waar onze partij hooi vandaan komt. Gecheckt of Jacobskruiskruid en ander giftige troep. Hier in de Haarlemmermeer lijkt het ieder jaar meer en meer JKK te staan. Duivel
Die zooi staat nu in de troep (2e jaarsplanten) en dan zijn ze mooi te herkennen. Maar gelukkig geen enkele plant op het hooiland aangetroffen. Dat geeft weer een lekker gevoel. Kunnen wij volgende week hooien als het weer het toelaat.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:09

eej isapaardje!
erg bedankt voor je uitleg!
denk dat ik ook gewoon nog te weinig van bevangenheid af weet...
er is mij namelijk altijd verteld dat het alleen voor komt bij dikke pony's en ja dat is die van mij echt niet!!
was hij eerst altijd wel bij de vorige eigenaar maar nu gelukkig nooit meer!!

@kymalin weet niet precies hoe hij heet maar komt bij de DA weg...
kan hier ook iets mee zijn dan??

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:24

Mijn pony is ook hoefbevangen, het is echt heel erg geweest. Dat toen ik haar hoeven wilde uitkrabben, ze door haar voorbenen zakte. En haar buikspieren altijd gespannen. Gelukkig gaat het alweer een stuk beter, en de afgelopen 3 dagen loopt ze weer geweldig. Dinsdag komt de hoefsmid.
Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, hoe zie je of het chronisch is of niet? Kan iemand me dat duidelijk uitleggen met bijv. foto's?
En ik wil ook graag foto's zien van de hoef van een paard niet & wel bevangen, iemand?
En volgens onze DA moest ze als ze weer goed loopt gelijk weer goed aan de slag om de 'slechte dingen' af te voeren, klopt dat? En wanneer weet je dat je op het punt zit om weer aan de slag te gaan?
En wat in de beginpost stond, blijven ze altijd met minder schwung lopen en minder goede hoeken lopen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:26

trudel schreef:

Is niet iets dat bewezen is hoor, maar die van mij reageerde met kloppende kogels op 1 merk, en daar had het paard van iemand hier in dit topic ook een reactie op. Ben even de naam kwijt... Oranje met wit achtige spuit... Met Equest gaat het in ieder geval wel goed.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:57

Kymalin schreef:
trudel schreef:

Is niet iets dat bewezen is hoor, maar die van mij reageerde met kloppende kogels op 1 merk, en daar had het paard van iemand hier in dit topic ook een reactie op. Ben even de naam kwijt... Oranje met wit achtige spuit... Met Equest gaat het in ieder geval wel goed.

okee had ik nog nooit eerder gehoord...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:54

Kymalin schreef:
trudel schreef:

Dat was ik Lachen
En volgens mij ging het om deze: http://www.equimax.nl/

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:01

Ja Ja! Gemske! Klopt, dat was 'm!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:12

Ik zal dat ook nog even opnemen, want heb in een van de vele boeken die ik inmiddels heb, ook eens gelezen dat bepaalde wormspuiten bevangenheid in de hand kunnen werken (mits het paard er gevoelig voor is). Het gaat om het bestanddeel fenbendazole. In Equimax zit echter praziquantel.

Voor de zekerheid dus wormkuren met deze bestanddelen vermijden. Er zijn genoeg anderen te verkrijgen (en vanaf morgen via de DA).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:32

Hé, kan iemand me vertellen of 'speciaal beslag' voor hoefbevangen paarden veel meer kost dan gewone ijzers?
Ik weet dat prijzen nogal kunnen verschillen, maar ongeveer dan.. dubbel zoveel, of de helft bij,...???

Wie had hier nu ook nog een paard/pony waar ook een kanteling is plaatsgevonden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:34

@ liekeM
Mijn paard heeft een forse hoefbeen kanteling en zij staat op breakover ijzers van VAn Nassau: ik betaal 85 euro voor bekappen en voor ijzers. www.hoofcare.nl