[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:35

Mijn shet is wat onrustig en gestrest. Helpt niet. Ze staan normaal 24/7 buiten maar staan nu veel op stal. Ze zijn de enige die gisteren en vandaag paar uurtjes buiten hebben gestaan maar vooral m'n shet vind het spannend en is onrustig. Het is ook anders, de wind staat verkeerd, de kudde is niet compleet omdat alles binnen blijft, opeens hele dagen op stal. Ik hoop dat ze snel weer gewoon overdag naar buiten kunnen. Is en blijft spannend, ook omdat het voer veranderd, want door het weinig drinken krijgt ze ook meer slobber overdag.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:16

Tancreda4 schreef:
Mijn shet is wat onrustig en gestrest. Helpt niet. Ze staan normaal 24/7 buiten maar staan nu veel op stal. Ze zijn de enige die gisteren en vandaag paar uurtjes buiten hebben gestaan maar vooral m'n shet vind het spannend en is onrustig. Het is ook anders, de wind staat verkeerd, de kudde is niet compleet omdat alles binnen blijft, opeens hele dagen op stal. Ik hoop dat ze snel weer gewoon overdag naar buiten kunnen. Is en blijft spannend, ook omdat het voer veranderd, want door het weinig drinken krijgt ze ook meer slobber overdag.

Wat maakt de keuze om ze niet buiten te laten?

Voorlopig stopt het totaal niet met sneeuwen.
De paarden bewegen bijna niet bij mij. Op sommige plekken is het gewoonweg een te grote berg sneeuw.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:42

Tancreda4 schreef:

Inderdaad spannend... Elke verandering is toch weer een risico en de kou en stress helpen ook niet mee.

Ivy knapt op het moment nauwelijks op helaas. Ze loopt nog steeds beroerd. Ik mag de bute verhogen van de dierenarts naar twee keer daags anderhalf zakje. Gisteren al een hogere dosis gegeven, maar vanmorgen was ze nog precies hetzelfde. Ik weet dat de kou en het binnenstaan niet meehelpen, maar ik zie het nu toch wel somber in.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:42

Ja hier ook! Ze hangen wat rond de schuilstal/op het pleintje. Ik heb de toegang naar de grote paddock nu ook maar dicht gedaan, dan hoef ik mezelf met kruiwagen niet helemaal naar achteren worstelen voor die 2 of 3 verdwaalde drollen. (Het uitmesten gaat sowieso bijna niet... zal een mooie bende zijn als die sneeuw straks een keer weer verdwijnt)
Volgens mij vinden ze het op de kleine paddock zo wel prima. :j
Heb van de buurman een paar kleine baaltjes hooi gekregen, dat werkt echt ideaal zo lang de 2x2cm slowfeeder er nog niet is. Ik kieper die gewoon in z’n geheel in een groot net met 4x4 mazen, zonder de touwtjes los te maken, en ze zijn nu uuuuren zoet met 1 baaltje. Zijn er heerlijk druk mee, wat fijn is want dan vervelen ze zich ook niet zo snel. :+

Edit: tegelijk gepost met Petra. Mijn post sloeg op die daarboven.

@Petra, wat vervelend dat je moet verhogen! :(:)
Wat een hoge dosis ook. Is Ivy een groot paard?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:49

Ze is 1.40, weegt ongeveer 400 kilo.

Het is een erg gevoelige pony die snel pijn aangeeft, dat zal haar nu ook niet meezitten. Ik vind het zo zielig om haar te zien schuifelen... Je verwacht toch in ieder geval iets van een stijgende lijn, maar ze blijft een beetje hetzelfde. Ik ga nu maar alle medicatie in spuitjes geven, dus niet meer met een handje muesli, en haar hoefschoenen ook op stal aanlaten. Meer kan ik niet echt bedenken...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:42

Voor diegene die nog kootbeschermers ofwogen raad ik het af!
Mijn idee was leuk, maar door de sneeuw werd de uitwerking totaal anders.
Er ontstonden klompen bevroren sneeuw omheen wat 1. Koud is en koud bleef, doei stimulering doorbloeding en 2. Ging schuren, doei vacht :(:)

Gelukkig is de grond door de sneeuw zacht en is het geen maanlandschap. De kootbeschermers doe ik in t vervolg dus alleen als de grond al bevroren is en zonder sneeuw.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:50

Ik had vanmorgen de schoenen uit gedaan. Er hoopt zich behoorlijk wat sneeuw in op. Vooral aan de achterkant. Maar ze liep bijzonder goed!
Ik ga vanavond even kijken wat ik ga doen. Of met schoenen of zonder.
Ik ben verlaagd naar 0,9 gram met de equipalazone.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:42

Marjo89 schreef:
Wat maakt de keuze om ze niet buiten te laten?

Voorlopig stopt het totaal niet met sneeuwen.
De paarden bewegen bijna niet bij mij. Op sommige plekken is het gewoonweg een te grote berg sneeuw.

De lage temperaturen vind ik het neg ze buiten te laten. Door pony haar voeten en doordat ze dan slechter drinken. Ze staan daarom nu nachts op stal. Door de vele sneeuw konden veel paarden niet naar buiten (erf onbegaanbaar) zondag en gisteren okk een deel. Mijn merries wel maar die waren diep ongelukkig met de wind en dat de rest er niet was.

Vandaag wel lekker hele dag buiten gelopen en waren ze ook weer terug chill gelukkig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:42

Slmt9 schreef:
Voor diegene die nog kootbeschermers ofwogen raad ik het af!
Mijn idee was leuk, maar door de sneeuw werd de uitwerking totaal anders.
Er ontstonden klompen bevroren sneeuw omheen wat 1. Koud is en koud bleef, doei stimulering doorbloeding en 2. Ging schuren, doei vacht :(:)

Gelukkig is de grond door de sneeuw zacht en is het geen maanlandschap. De kootbeschermers doe ik in t vervolg dus alleen als de grond al bevroren is en zonder sneeuw.

Oh dat is balen dat het niet werkt met die beschermers en de sneeuw.

Ik had 3in1 om gedaan maar dat werd okk een sneeuw bol :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:50

Balen van de kootbeschermers. Ik heb ze besteld. Zouden vandaag binnen komen, maar helaas....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:47

Stal_Fiore schreef:
Balen van de kootbeschermers. Ik heb ze besteld. Zouden vandaag binnen komen, maar helaas....

Nu met de sneeuw zou ik ze ook niet gebruiken :)
Even kijken wat het gaat doen met de ondergrond nu t harder gaat vriezen. Kan sneeuw echt zo hard als zand worden? Denk t niet?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:55

Slmt9 schreef:
Stal_Fiore schreef:

Even kijken wat het gaat doen met de ondergrond nu t harder gaat vriezen. Kan sneeuw echt zo hard als zand worden? Denk t niet?

Die van mij staat niet buiten. Dus dan kan het wel denk ik.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:27

Slmt9 schreef:
Stal_Fiore schreef:

Sneeuw kan ijs worden. Dus kan zeker wel flink hard worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:38

Stal_Fiore schreef:
Slmt9 schreef:

Die van mij staat niet buiten. Dus dan kan het wel denk ik.

Ja, eens :j
Welke heb je besteld?

@twinducklin: ok, even afwachten dan maar.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 07:33

Die van Veredus. Die van jou waren alleen in grote maten verkrijgbaar.
En deze zouden direct geleverd worden, helaas dus niet...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:11

Oh ik wist niet dat Veredus ook beschermers heeft met keramisch/infrarood/magneten. Komen ze vandaag wel?

De bot bevallen hier zo goed voor tijdelijk dragen. Verschil van dag en nacht voor t bekappen. Maar die laat ik ook niet structureel om.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:14

Hoe lang hou jij ze om?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:10

De BOT doe ik 30 min vooraf om en nadien af. Dat zal een uurtje zijn.
Als de sneeuw weg is (of hard bevroren) of bevroren maandlandschap, dan 24/7 en alleen eraf als ik er ben.

Ik zou wel goed in de gaten houden of het niet gaat schuren en als het enigszins kan opbouwen. Het is toch een bewegelijke plek.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:57

Die kootbeschermers klinken interessant, ik ga me daar ook eens in verdiepen. Gebruiken jullie die ook in de acute fase, of alleen preventief?

Ivy was gisteren iets beter, ze heeft duidelijk profijt van haar schoentjes. Vanmorgen heeft ze even met schoenen buiten gelopen, daarna vind ik haar weer minder. Maar ze kan zich wat makkelijker omdraaien en ze ligt minder. Toch voorzichtig een stapje in de goede richting. Morgen maar weer met de dierenarts overleggen. Hebben jullie trouwens ervaring met gips bij bevangenheid?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:19

Slmt9 schreef:
Als de sneeuw weg is (of hard bevroren) of bevroren maandlandschap, dan 24/7 en alleen eraf als ik er ben.

Ik zou wel goed in de gaten houden of het niet gaat schuren en als het enigszins kan opbouwen. Het is toch een bewegelijke plek.

Thx! Fijn om te horen hoe jij ze gebruikt.
Mijn paardje staat alleen op stal nog, dus wat dat betreft zou ze ze 24/7 aan kunnen. Nadat ze er wat aan gewend is uiteraard.

Had gehoopt ze vandaag binnen te krijgen, maar helaas...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:47

Hier staan ze ook beide op stal,
Layka heeft een stal van 7.5 bij 5.5 met een dikke laag stro.
En Bonnie heeft een stal van 5.5 bij 6 en een paddock je net zo groot als haar stal eraan vast.

Niet het ideaal wat wij willen, maar wel ideaal in deze situatie.
Layka haar pees gebied achter is weer behoorlijk wat dunner dus dat is echt fijn. Is ook absoluut niet meer warm ofzo.
Ik krijg alleen het niet duidelijk op de foto.
Afbeelding

Afbeelding
Stal van layka met een verse hoop in beeld :Y)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:25

Petra_O schreef:
Die kootbeschermers klinken interessant, ik ga me daar ook eens in verdiepen. Gebruiken jullie die ook in de acute fase, of alleen preventief?

Beide :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:25

Stal_Fiore schreef:
Slmt9 schreef:

Thx! Fijn om te horen hoe jij ze gebruikt.
Mijn paardje staat alleen op stal nog, dus wat dat betreft zou ze ze 24/7 aan kunnen. Nadat ze er wat aan gewend is uiteraard.

Had gehoopt ze vandaag binnen te krijgen, maar helaas...

Chips wat super balen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:08

:\ mijn pony (welsh a) is hoefbevangen :(
ze liep al een week of 2 niet helemaal lekker met haar rechterachterbeen, vorige week dierenarts erbij gehaald. Die heeft nog een buigproef gedaan en dacht dat het in de knie zat. Ingespoten met ontstekingremmer en Pijnstiller Novacam gekregen.
ze verbeterde niet, verslechterde alleen maar.
Zaterdagochtend kwam de hoefsmid en die dacht aan hoefbevangenheid. Dierenarts weer laten komen, die had niet veel tijd, weer ingespoten met ontstekingremmer.
Maandag wilde ze helemaal niet meer lopen en had ze de klassieke verschijnselen, voorbenen strekken naar voren etc. foute boel.
weer de veearts laten komen, en nu was er een andere. Weer ingespoten met ontstekingremmer en Acetylsalicylzuur om naast de Novacam te geven.
Het weer werkt natuurlijk niet mee, maar wandelen in de sneeuw is wel fijn om de hoeven af te koelen. Ze staat nu op dik stro in een extra groot hok.
Voer is beperkt tot een handje suikervrije muesli (pavo) en een paar keer per dag een pluk voordroog. Ik heb de indruk dat ze het daar beter op doet dan op ons hooi.

nog tips?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:16

Wat balen Juval! Ik kan je helaas niet helpen.

Chayton ging de afgelopen dagen super goed. Liep als een zonnetje maar vandaag toen de dierenaets er was helaas weer heel slecht. Nu weer opnieuw aan de metacam en de ascal en hij moet binnen blijven. De bevroren grond is nu niet goed voor hem.