[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:28

@stefiiiy in het geval van een voorgeschiedenis met hoefbevangenheid, maak je je beter te snel zorgen dan te laat als het op ( rijk ) voorjaarsgras aankomt :j
Een '' gekke '' onderzijde van de hoef of verbrede witte rand is altijd oppassen geblazen.
Inderdaad beste oplossing is graaskorf of paddock tot het gras minder rijk is !

SteffiiY

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:13

jep, vanaf morgen uit voorzorg de korf op. en begin volgende week komt de smid :)

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:16

Wat een is fijne korf voor een Shetlander?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:40

Ben ik ook naar op zoek.
Heb ik ook nog niet kunnen vinden...

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:03

Greenguard kleine maat. Die kan je helemaal op maat buigen e.d. als je hem in warm water legt.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:08

http://www.horseshopinternational.nl/in ... lkorf.html

Mijn mini-shetje staat samen met mijn haflinger op een hele rijke weide. Hierdoor heeft hij practisch altijd als hij op de weide komt zijn graasmasker aan (bovenstaand). 2 jaar geleden is hij ernstig hoefbevangen geweest, maar inmiddels is hij bijna 2 jaar "gezond". 's middags masker aan, weide op, 's avonds terug op de paddock, masker uit en avondeten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:16

Pony staat sinds maandag met ander paard op klein stukje weide, .. stond nog een beetje gras op maar blijkbaar was het toch teveel sinds gisteren is hij dus plots weer slecht. de bedoeling is hem op dat kleine stukje te laten tot einde zomer.. maar ik wil hem nu niet alleen op stal zetten wegens stress ..heb dus begonnnen met dagelijks ex laminitis nu te geven (sinds 2 dagen) en heb zijn graaskorf aangedaan waar hij eigenlijk niets kan bij eten (ook aangezien het gras heel kort is) hoe moet het nu verder doe ik straks de korf af of houdt hij die aan of .. pff . Ik bekijk het zo als hij op stal zou staan zou hij ook niets kunnen eten behalve s avonds enkele wortelen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:44

@idifix als het gras echt helemaal kort gevreten is, eventueel door het andere paardje, kan je hem er denk ik wel zonder graaskorf opzetten. Zou hem wel in elk geval een paar maal daags wat droog hooi, of misschien nog beter stro ( lagere energiewaarde! ) geven. Zeker geen wortelen geven, ook geen appels, bix ofzo...zijn allemaal echte suikerbommetjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:49

Krijgt je pony wel genoeg binnen nu? Als je te weinig voeding geeft kan dat ook nare dingen meebrengen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:55

Zucht..Mijn dikke Welshje had ik op een heel kaal stukje en ik gaf hem 2 maal daags hooi.Maar nu blijkt dat het hooi toch wat minder schraal was dan ik dacht, hij bleef nml. te dik. We doen het nu zonder hooi, maar ik geef 1 maal daags een strookje gras bij van zo'n 20 cm over een lengte van 15 m. Ze staan er met z'n 2en, en ze moeten het hier maar mee doen. Wel heb ik stro in de ruif gedaan, ze hebben blijkbaar geen honger want ze hebben er nog niet van gegeten..Denk je dat je het goed doet...

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:09

Je kan het beste een plukje hoi mengen met het stro. Dan ruikt het stro naar hooi. Let wel op voor verstoppingskoliek.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:41

Hij is echt heel slecht, staat niet goed op de benen eet niet, beweegt niet kan amper een voet vooruit.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:43

Dan moet je zo snel mogelijk de dierenarts laten komen zodat hij behandeld kan worden! Bevangenheid is extreem pijnlijk en een spoedgeval!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:48

Heb net gebeld .. komt vandaag nog langs maar wat nu nog de oplossing gaat zijn geen idee :(

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:55

Hij moet sowieso gespoten worden en aan de pijnstillers en bloedverdunners en vatverwijders. Dan is hopelijk het proces snel een stuk minder. Het beste kan je uitgebloeid gras geven. Daar zit het minste in. En verder overjarig hooi van dus 1-3 jaar geleden en van minimaal de tweede snede of later. Verder is het duimen.

Mijn paard wordt bevangen van andere dingen en is een totaal ander verhaal dan de jouwe. Maar de voeraanpassingen zoals ik hierboven zei is gewoon al een goede start voor jouw paard.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:01

En je moet een staleigenaar hebben die een beetje wilt meewerken de paarden moeten maar hup de wei op lekker vetmesten joh. pffoe ben het echt zat ..voortdurend te horen krijgen dat ze hem wss toen verkocht hebben om die reden en tralala hij is er nu dus..achja :(

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:09

Als paarden eenmaal bevangen zijn geweest dan blijven ze gevoelig. Sterkte met hem!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:28

Idifix schreef:
Pony staat sinds maandag met ander paard op klein stukje weide, .. stond nog een beetje gras op maar blijkbaar was het toch teveel sinds gisteren is hij dus plots weer slecht. de bedoeling is hem op dat kleine stukje te laten tot einde zomer.. maar ik wil hem nu niet alleen op stal zetten wegens stress ..heb dus begonnnen met dagelijks ex laminitis nu te geven (sinds 2 dagen) en heb zijn graaskorf aangedaan waar hij eigenlijk niets kan bij eten (ook aangezien het gras heel kort is) hoe moet het nu verder doe ik straks de korf af of houdt hij die aan of .. pff . Ik bekijk het zo als hij op stal zou staan zou hij ook niets kunnen eten behalve s avonds enkele wortelen..

Helaas pony hier ook plotseling weer onregelmatig het harde. Op zachte ondergrond vrijwel niks te zien. Gaf meteen aan dat hij niet mee wil rijden (stil staan, bijten) net als begin april toen ik ook vond dat hij niet lekker liep. Paard dus maar weer op stal (baal op zo'n moment zo dat we geen paddock hebben. Hopelijk komen we er weer net zo goed vanaf als begin april, toen was er na een paar dagen niks meer zichtbaar.

Sterkte met jouw paardje!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:40

Sterkte allemaal met de pony's! Hopen dat ze er snel weer bovenop komen!

Me die van mij gaat het super, hele dagen in de paddock in combi met oud hooi en vitamine + mineralenpoeder :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:08

Hij is er nog nooit zo erg aan toe geweest als nu :( Hij heeft het aan alle4 de benen en mag blij zijn dat hij nog rechtstaat. Hij heeft een injectie gehad en zakjes (pijnstiller) ..Er is ook bloed getrokken groot vermoeden dat hij ook IR is maar dat zullen we vrijdag of begin van de week weten alsook de ziekte van cushing als hij dat laatste heeft zou het een stalpony worden zei hij.
Moet nog het weitje eens in 2 delen en zoveel mogelijk de graaskorf aan af en toe gewoon een handje nat hooi bijvoederen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:34

Idifix schreef:
Hij is er nog nooit zo erg aan toe geweest als nu :( Hij heeft het aan alle4 de benen en mag blij zijn dat hij nog rechtstaat. Hij heeft een injectie gehad en zakjes (pijnstiller) ..Er is ook bloed getrokken groot vermoeden dat hij ook IR is maar dat zullen we vrijdag of begin van de week weten alsook de ziekte van cushing als hij dat laatste heeft zou het een stalpony worden zei hij.
Moet nog het weitje eens in 2 delen en zoveel mogelijk de graaskorf aan af en toe gewoon een handje nat hooi bijvoederen.

Bah! Wat naar :(:) Dacht zelf ook dat het grootste gevaar al voorbij was (voorjaarsgras) maar het gras heeft natuurlijk door de lang aanhoudende kou ook nog geen kans gehad om te kunnen groeien. Hopen dat hij snel opknapt!

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:03

Bedankt voor reacties over korf voor Shetlander. Ga voor de greenguard ziet er het meest open uit naar mijn idee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:25

Idifix schreef:

Ik reageer even op die opmerking dat je pony in het geval van Cushing een 'stalpony' zou moeten worden. Mens, wat kunnen sommige DA's toch een ongelooflijke onzin uitkramen. Het wordt tijd dat sommigen verplicht een bijscholing gaan volgen, die leven echt onder een steen. Natuurlijk is dat niet zo - ik verwijs je maar alvast even naar het Centrale Cushing topic - daar zijn veel ervaringsdeskundigen - laat je niet gek maken. Voor zowel IR als Cushing is nog veel te doen.
Maar vooralsnog sterkte voor jou en je pony!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 06:09

Dank je wel Jannepauli

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:00

@idifix :(:) houd moed hoor.