[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:42

Misschien heeft het daar vannacht gevroren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:46

DD, daar heb ik geen idee van. Wel opvallend.

Yoika, als het niet nodig is om achter te beslaan en de hoeven blijven gewoon netjes zou ik dat zo laten. Dan is vierkant beslaan zeker niet nodig.

Die van mij loopt helaas vierkant op ijzers. Onder andere vanwege de bevangenheid. Tweemaal zonder geprobeerd, maar dat ging niet fijn. Vandaar toch weer met.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:05

Hoefsmid deze voormiddag geweest. Ze heeft nu vooraan gewoon beslag met een zooltje ertussen. Achteraan is idd. geen hoefijzer nodig.
Ik merkte wel toen de hoefsmid weg was op het afgesneden stuk van de hoef, naast de witte lijn een fijne rode lijn. Wat zou dit zijn ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:11

Bloed???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:16

Da's bloed - had ik met Pauli ook toen ze net bevangen was geweest - 't groeit er stukje bij beetje mee uit. Maar ik schrok ook hoor de eerste keer toen ik 't zag!
Het gebeurt ook wel eens als 't paard een flinke kneuzing heeft gehad ..

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:21

Of misschien is het een restant van de hoefzweren die ze gehad heeft ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:28

Zeker, dat kan ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:33

Ik heb er mijn ex-smid ook eens op gewezen toen ik een fikse rode plek in haar hoefwand/zool zag. Volgens hem was dat normaal bij een witte hoef ;(
Mijn nieuwe smid zag daar wel degelijk een kneuzing en ook bij de warmtescan werd er bij flink 'uitvergroten' op die plek iets van een kwetsuur zichtbaar.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:44

Ik wil trouwens ook nog even vermelden dat haar wonde sinds vorige week nu helemaal dicht is. Het gaat dus heel goed met haar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:51

Yoika, gewoon een dicht zooltje, van leer?
Wel fijn dat het goed met haar gaat. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:53

Das goed nieuws Yoika. Dat bloed had Amber ook, niet echt in een lijn, maar je zag aan de witte lijn wel rode puntjes zitten.

Ze voorspellen dit weekend al sneeuw. Dat wordt al vroeg sneeuwscheppen dan. Al hoop ik dat ze ernaast zitten.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:56

Ja ! Super hé !
Dionne, het is een zooltje in een doorzichtige zachte plastiek (silicone?). Volgens mijn hs gaan die langer mee dan die van leer en zijn die beter schokdempend.
Ik probeer straks even een foto te maken.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:08

Foto's :

Het rode lijntje naast de witte lijn en het zooltje :
Afbeelding Afbeelding
En haar hoefjes nog eens (in de modder...) :
Afbeelding Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:26

Dat rode lijntje is heel normaal bij een bevangenheid, is 't eerste waar veel smeden naar kijken, vaak eerder te zien dan verbreding van de witte lijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:58

Zij mensen met zooltjes nou nooit bang dat daar vuil tussen komt wat gaat broeien etc ??

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:24

Je neemt me de woorden uit de mond, en ik ben vergeten te vragen hoe ik het schoon moet maken eronder, uitspoelen ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:48

Zijn de zooltjes niet opgevuld, met hennep of siliconen? Ik heb beide gehad, er kwam geen vuil tussen, maar na een paar weken is de vulling niet mooi egaal meer verdeeld.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:56

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:18

DubbelDun schreef:
Zij mensen met zooltjes nou nooit bang dat daar vuil tussen komt wat gaat broeien etc ??

Eigenlijk alle paarden die op zooltjes (zonder vulmiddelen) staan krijgen er gek genoeg bijna geen troep tussen. Het enige wat er aan de achterkant in kan komen is een klein beetje zand. Dat zie je ook als je de zooltjes er weer af haalt bij de volgende beslagbeurt: een beetje zand/modder. Ideale hoofpad; goedkoop en natuurlijk :+
Je kunt goed zien op de foto's dat er bijna geen ruimte is aan de achterkant voor steentjes of troep om er tussendoor te gaan.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:27

@yoika: Jeetje,dat is dan nog best snel gegaan dat de wond dicht is, super! Mooie hoefjes (ben wel een "leek" hoor :o )
@Tjee: Hoe is het nu met je paardje?
@Dyonne: Luus staat nu al een tijdje op zooltjes voor, na de 1e wissel van beslag was ik erg benieuwd of er troep onder zat, was ik nl. best wel bang voor maar eigenlijk zat er nauwlijks vuil tussen, ookal zat er geen kid o.i.d. tussen. De zolen die ze nu heeft zijn wel gevuld met kit dus is denk dat er nu helemaal geen troep tussen is gekomen, maar dat ga ik vrijdag zien.

Geweldig, na alle hoeffoto's nu ook hooi foto's! Was altijd al benieuwd naar alle hooisoorten die hier benoemd worden aangezien Luus op "gewoon" hooi, van het land hier, leeft.

Vrijdag krijgt Luus weer nieuwe ijzers. Spannend weer, vorige keer niks van bloed o.i.d. tegen gekomen, hoop dat het nu weer zo is. Achter laat ik sneeuwzolen onder zetten, en volgens de hoefsmit houden de zolen voor (leer) sneeuwklonten al grotendeels weg.
Ben zo bang,dat als we weer zoveel sneeuw krijgen, ze met sneeuwklonten haar pezen toch wel erg gaat belasten, en die hebben al genoeg te verduren (gehad) dit jaar...

Hier trouwens geen kippenbijlen gebruikt om sneeuwklonten te verwijderen, maar een half liter flesje (koud)water en een hoevenkrabber! Beetje water eroverheen en je kunt de klonten makkelijk weg halen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:32

lucyknol schreef:
Hier trouwens geen kippenbijlen gebruikt om sneeuwklonten te verwijderen, maar een half liter flesje (koud)water en een hoevenkrabber! Beetje water eroverheen en je kunt de klonten makkelijk weg halen!

Haha, maar jij hebt dan ook geen reuze-formaat KWPN-er met hoefmaat 4 en door circa 700 kg samengeperste ijsklonten :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:37

@SpikeyBlue

Kan het nadelig of pijnlijk zijn voor een HB paard om onderstaande sneeuwzolen tussen de ijzers te laten leggen ?
Dit ivm de pompwerking van de rand op de plek vh hoefbeen ?

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:39

capopjekop schreef:
Ik verwacht weer grappen en nachtmerries over JP's bijltje

Ik maak helemaal geen grappen, ik ben echt doodsbenauwd voor dat kippe-kop-afhak-bijltje van JP !

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:43

Jannepauli schreef:
lucyknol schreef:

Haha, maar jij hebt dan ook geen reuze-formaat KWPN-er met hoefmaat 4 en door circa 700 kg samengeperste ijsklonten :D

Dat is is zo, maar na veel wanhopig gehak met hoevenkrabber vorig jaar (was bijna een bijl gaan halen :D ) vond ik dit een verademing! En wie weet, met een literfles water .... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:44

lolclub schreef:
capopjekop schreef:
Ik verwacht weer grappen en nachtmerries over JP's bijltje

Ik maak helemaal geen grappen, ik ben echt doodsbenauwd voor dat kippe-kop-afhak-bijltje van JP !

en ik denk dat ik nu echt aan een leesbril moet ;)