[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:14

Rijden ging heel lang niet. Onregelmatig in draf. Bovendien had de dierenarts nog nooit zo erg gezien op foto. Ik vind mezelf te zwaar om nog op hem rijden met deze aandoening. maar hij krijgt veel beweging. Duivelsklauw is poeder en dat doe ik door zijn voer met een beetje water, anders waait het weg. Hij eet het goed, maar ik moet erbij zeggen dat hij een hele makkelijke eter is.
Heeft jouw paard ook moeite met been optillen om uit te krabben en bekappen? Soms zijn er dagen dan wil hij hem niet optillen dus dan laat ik hem maar.

Quebelle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:20

Hmmm,niet echt problematisch maar ik merk wel dat ik hem echt omhoog moet houden, hij leunt als het ware. Maar mijn paard is niet een die snel toont als hij het lastig heeft :=

Rideltje, mijn paard heeft wel een historie van struikelen. Misschien eens raadplegen bij een deftige hoefsmid, ik heb net een nieuwe en sinsdien struikeld hij niet meer nu hij aangepast beslag heeft :j

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:29

Ze staan al op apart beslag(van die ijzers waar door het makkelijker moet rollen).
Wat voor beslag heb jij er nu onder dan als ik vragen mag?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:32

Mijn hoefsmid merkte op dat mijn paard zijn achterbenen meer naar achter plaats, spagaat als het ware.
Mijn paard is beslagen met wat meer hellend beslag, zodat hij terug wat meer op de benen komt te staan en meer over de rug gaat. Hij struikeld nu (bijna) niet meer.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:33

Oke bedankt voor je reactie :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:08

Rideltje1992 schreef:
Hoi, ik kom even binnen vallen met een vraagje:
Merken jullie ook dat een paard met artrose in de voor benen meer struikelt? tot op de knieën vallen aan toe. Niet vaak vallen maar wel meer struikelen.

Struikelen Hoort ook bij artrose.
Hier 1 met artrose in de rug struikelt ook veel met ongelijke bodem met buitenritten.
We hebben een top bak daar enkele keer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:26

Ik merk dat struikelen helemaal niet,maar bij mijn pony zit het ook alleen in het hoefbeen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:59

TinePine, dus het duivelsklauw poeder van Steffi werkt veel beter als de devils relief van NAF ? Mag je dat poeder altijd geven ? Ik dacht dat het de nieren nogal kan belasten bij langer gebruik ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:09

Maris schreef:
TinePine, dus het duivelsklauw poeder van Steffi werkt veel beter als de devils relief van NAF ? Mag je dat poeder altijd geven ? Ik dacht dat het de nieren nogal kan belasten bij langer gebruik ?

Ja voor Bam werkt het veel beter denk ik. Maar hij krijgt het pas een week he? Dus misschien is het toeval. Prijs is ook gunstiger en er zit geen andere rommel meer bij. Gewoon alleen de pure gemalen wortel. Mag altijd gegeven worden, maar houd er rekening mee dat het op de dopinglijst staat. Dus niet voor sportpaarden en niet voor drachtige dieren. Als wilt heb ik een overzicht van Steffi over duivelsklauw. (Lesstof NOKR, Steffi is daar gastdocent. Weet niet of ik die stof zomaar openbaar mag maken) Nieren worden niet genoemd bij de bijwerkingen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:34

zou je dat overzichtje van duivelsklauw ook naar mij kunne pm'en? als dat geen probleem is natuurlijk :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:07

Ik heb wel gehoord over maag problemen en duivelsklauw als je dat langere tijd gebruikt....
Maar bewijs heb ik hier ook niet voor.

Het weer helpt denk ik ook goed mee.
Lorenz loopt als een trein :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:46

Duivelsklauw kan de maagsap productie vergroten. Daarom niet geven bij gekende maagklachten. Wanneer je paard altijd ruwvoer tot zijn beschikking heeft hoeft het geen probleem te zijn. Maagproblemen staan als contraindicatie genoemd niet als bijwerking.

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:51

Ik meld me hier ook.

3 weken terug is er artrose geconstateerd bij mijn paard in zijn rechter achter knie. Paard liep al een tijdje niet helemaal lekker, eigenlijk alleen in het begin met rijden, als je even bezig was ging het weg, dus we vermoeden wel al artrose. Nu is hij ingespoten maar merken we eigenlijk totaal geen verbetering, hij loopt nog steeds niet goed.

Nu staat hij met de kudde op het land en daar merk je er totaal niks aan, hij rent het hardst van allemaal, speelt gewoon leuk met de andere paarden.. Daaraan zou je dus echt niet zeggen dat hij artrose heeft, alleen met rijden in draf loopt hij gewoon echt niet goed.

Het is nu even afwachten wat de dierenarts er van zegt bij de controle binnenkort.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:01

Geef je hem iets bij?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:24

demireus schreef:
Ik meld me hier ook.

3 weken terug is er artrose geconstateerd bij mijn paard in zijn rechter achter knie. Paard liep al een tijdje niet helemaal lekker, eigenlijk alleen in het begin met rijden, als je even bezig was ging het weg, dus we vermoeden wel al artrose. Nu is hij ingespoten maar merken we eigenlijk totaal geen verbetering, hij loopt nog steeds niet goed.

Nu staat hij met de kudde op het land en daar merk je er totaal niks aan, hij rent het hardst van allemaal, speelt gewoon leuk met de andere paarden.. Daaraan zou je dus echt niet zeggen dat hij artrose heeft, alleen met rijden in draf loopt hij gewoon echt niet goed.

Het is nu even afwachten wat de dierenarts er van zegt bij de controle binnenkort.

Ingespoten en hij loopt op het land ? Misschien is het verschillend per inspuiting maar normaal moeten ze weken boxrust met stappen aan de hand na een inspuiting ?!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:56

De mijne heeft een weekje stilgestaan na z'n inspuiten, hij kreeg die in september en is er nog steeds erg goed mee :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:59

wat een verschillen dan na inspuiten ! gewoon op het land - 1 week boxrust tot 6 weken of nog langer boxrust !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:14

Ik weet wel dat die van mij alleen maar heel slecht zou worden van zo lang boxrust.

Mijn 26-jarige artrosepaardje fungeert nu als mijn revalidatiepaard :D Ik ben herstellende van een zware rugblessure en mag nu weer opbouwen met rijden. Maar ja, mijn jonge paard is groot, onstuimig en hij beweegt groot. Dus nou doe ik stapritjes op mijn bejaarde pony :D Vrijdag zelfs een stukje gedraafd! Het is echt jaaaaren geleden dat ik met haar buitenritten heb gemaakt, ze staat al enige tijd met pensioen op het land. Ze is echter nu zo goed en fit dat ik het nu wel weer aandurf :D

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:51

Maris schreef:
demireus schreef:
Ik meld me hier ook.

Ingespoten en hij loopt op het land ? Misschien is het verschillend per inspuiting maar normaal moeten ze weken boxrust met stappen aan de hand na een inspuiting ?!

We moesten 3 weken elke dag een half uurtje stappen en dan per week 5 minuten draven erbij, dit heb ik ook gewoon gedaan. Maar na die 3 weken was er totaal geen verbetering, dus heb ik hem maar gewoon het land op gedaan. Want ik wilde het hem ook niet aan doen om als enige nog op stal te staan, dan zou die ook helemaal gek worden.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:43

Hallo,

Helaas kan ik mij hier ook melden. Mijn merrie van 9 jaar heeft artrose in het hoefgewricht in beide voorbenen. Ze was van de winter spierbevangen geraakt en in mei weer. Zonder een duidelijke aanleiding, we zijn op aanraden van de DA naar de kliniek geweest voor een kreupelheidsonderzoek omdat spierbevangenheid ook veroorzaakt kan worden als ze iets wil ontlasten. We zagen dat ze linksvoor niet goed liep in draf, na verdoving was dit een stuk beter. We hebben daarom foto's laten maken, waaruit bleek dat ze dus artrose heeft, maar ook een te dunne hoefzool. Nu krijgt ze ijzers met zooltjes aan de voorhoefen en zo gaan we kijken of er verbetering in komt, anders moet het gespoten worden.

maxine1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:43

Hallo allemaal !

Mijn haff van 18
Is nu een paar welen kreupel !
3 dagen wel dan weer niet enz

Het is enkel in draf en galop !

Bij de da geweest. Tot onder d'r knie verdoofd. Dan nog kreupel !
Foto's niks op te zien
Aankomende dinsdag naar
Roosendaal !
Iemand het zelfde mee gemaakt ? Of tips ?

Dankjewel alvast

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:00

Ik zou het bezoek aan de kliniek afwachten,het zou zo veel oorzaken kunnen hebben

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:07

ik zoek een goed supplement vloeibaar of poeder voor de artrose, en ook een beetje betaalbaar..
kunnen jullie mij denk ik wel bij helpen, heb er al zoveel supplementen voorbij zien komen, of zeggen jullie en is (onzin) want ik vind de meeste supplementen zooo duur :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:23

ik geef MSM aan mijn paard met artrose
zit in een emmer van 2.5kg en kost 54 euro

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:26

Ik geef joint comp.
http://www.nmlhealth.com/p,58,1414/Phyt ... -pony.aspx
Ik bestel het via een bokker hier en dan heb je het goedkoper. (bokker Maris)

Ik weet even niet meer hoelang ik ermee doe ik dacht een maand of 5 met 1 pot.

Klopt supplementen zijn erg duur.
En het is ook kijken wat voor jou paard werkt.
Je kan ook kleinere potten bestellen.
Joint comp werkt voor lorenz dus grotere potten zijn dan in verhouding goedkoper.