Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:30

Bovendien is de eerste röntgenfoto niet helemaal recht van opzij genomen, dat vertekent een beetje ;) Daarom lijkt de zool wat 'hobbelig', maar in werkelijkheid zie je de structuren van de straal en de andere kant van de hoef een beetje op de foto. De röntgenfoto van linksvoor is wel netjes genomen. Staat je paard rechtsvoor toevallig wat toontredend, of vond hij het maken van de foto's gewoon niet zo'n succes?

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:37

Citaat:
Het grazen heeft echt niks te maken met steiler worden of niet.

I think that grazing stance should be acknowledged when it comes to this type of hoof problem, all horses I have worked with that have a more upright hoof will graze with the flatter foot in front of the upright foot. However I do not think that grazing consistently with one particular foot in front of the other can CAUSE very different shaped feet, provided the horse's feet are balanced regularly (4 week intervals). My horse always grazes with the near fore in front, and the off fore tends to grow a higher heel, but I am able to match them up when I trim, so the difference is not significant.

Citaat:
goedemorgen, ik heb een vraag voor de kenners hier.
Mijn paard loopt sinds enkele weken (3) onder het zadel heel licht onregelmatig. Alleen in stap, in draf/ galop en in vrijheid loopt ze gewoon goed.
Nu kwam mijn stalgenoot ermee dat het misschien uit haar hoeven kan komen. Omdat haar ene hoef iets stijler is dan het andere hoefje.
Mijn hoefsmid zei dat dat natuurlijk is en dat dat komt doordat ze met grazen 1 hoef naar voren heeft. Maar mijn stalgenoot zei dat dat verschil niet zo groot hoort te zijn.
Nu vroeg ik me af wat jullie hiervan denken. Zou ze hiervan onregelmatig kunnen zijn. Ookal is dat alleen onder het zadel in stap ?

ik kan evt proberen foto's te maken vanmiddag, maar ik weet niet of dat heel duidelijk word aangezien ze niet graag stilstaat op de weg

It would be nice to see some photos :)

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:55

Citaat:
Vraagje aan de hoevenkenners hier Een veearts in Bodegraven vertelde mij dat mijn paard wat dunne zolen heeft. Ze heeft een blessure op het moment en moet veel op het harde stappen en draven, hij twijfelde er aan of ze het vanwege haar "dunne zolen" zou gaan redden zonder hoefbeslag.
Helaas heb ik hem niet gevraagd waar hij dat aan zag Mijn hoefsmid en eigen veearts heb ik nooit over dunne zolen gehoord. Mijn paard loopt haar hele leven zonder ijzers en loopt zonder problemen over alle ondergronden. Afgelopen week viel het me voor het eerst op dat ze af en toe op een steentje reageert, haar hoeven blijven kort door het vele stappen, maar ik vind ze nog niet te kort worden.

I don't think these x-rays are really adequate to be able to tell sole thickness..in order to accurately measure it you have to have the x-rays taken in the method that Dr. Deb Bennett prescribes which involves marking various parts of the external foot, placing both feet on equal wooden blocks etc etc (you can contact her if you want to know more).

If the horse is comfortable on most surfaces, I don't see why it should be a problem how thick the horse's soles are. If they flex under thumb pressure, then you have a real problem. Every horse will be different, but this horse's feet look very healthy to me.

My concern is the length of toe, they look a bit on the long side to me. I'd be concerned about ground parallel angles on the coffin bone.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:32

SpikyBlue schreef:
Bovendien is de eerste röntgenfoto niet helemaal recht van opzij genomen, dat vertekent een beetje ;) Daarom lijkt de zool wat 'hobbelig', maar in werkelijkheid zie je de structuren van de straal en de andere kant van de hoef een beetje op de foto. De röntgenfoto van linksvoor is wel netjes genomen. Staat je paard rechtsvoor toevallig wat toontredend, of vond hij het maken van de foto's gewoon niet zo'n succes?

Ooh ik zie het ja :) Ze bewoog inderdaad een paar keer net een beetje op het moment dat de foto werd gemaakt, maar de veearts had daar wel nieuwe voor gemaakt dacht ik.. De foto's zijn ook niet gemaakt om de zool te beoordelen, maar om de straalbeentjes. Ze staat niet toontredend, eerder heel licht frans (maar dan rechts nog minder dan links).
De veearts van Bodegraven was de eerste die iets over de dunne zool zei, maar ik weet niet of hij dat gezien heeft op de foto's of aan haar hoeven zelf.

Ik was ook niet direct van plan om er nu iets aan te laten doen in de vorm van beslag of hoefschoenen, ze heeft er inderdaad op een kiezeltje na af en toe geen last van.
Haar hoeven zijn enorm droog inderdaad door het weer, ik probeer ze zo veel mogelijk nat te houden. Gelukkig heeft ze vrijwel nooit scheuren of brokkels.

Thank you JDEPT for your response. Her soles absolutely don't flex under thumb pressure.
At the 2nd and 3th picture and the Xrays her toe was long indeed and she really needed to be trimmed (I was waiting for the Xrays and advice about trimming/special hoofcare because I was afraid she had navicular syndrome, but she didn't :) She is diagnosed with desmitis of the lateral collateral ligament). The first picture is taken this week, 4 weeks after trimming. Or do you think her toe is still too long?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:42

JDEPT schreef:
My concern is the length of toe, they look a bit on the long side to me. I'd be concerned about ground parallel angles on the coffin bone.

indeed, thats what I also saw on these pictures.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:51

Ook op de eerste foto nombrado? Even voor de duidelijkheid.. Bedoelen jullie dat de lengte van haar teen invloed heeft op de hoek die het hoefbeen maakt en dat die niet helemaal goed is (en dus te corrigeren met goed bekappen), of wordt hiermee bedoeld een kanteling van het hoefbeen door bijv. laminitis? Ze is nooit bevangen geweest overigens, voor zover ik weet.

De veearts in Bodegraven vond juist dat ze een mooie korte toon had, vond speciaal beslag om die reden ook niet nodig terwijl ze dat wel vaak wel adviseren bij paarden met deze blessure die minder makkelijk afrollen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:38

Ireen_ schreef:
Zijkant:
Afbeelding

[/img]

wat ik aan deze foto kan zien (eigenlijk had ik het hele been willen zien)
is de voetas niet recht, en dus de hoek niet juist met de hoefstand.
Wat dus inhoud, dat eigenlijk de versenen langer zouden moeten en de teen iets korter.
waardoor je een rechtere stand krijgt op het been en daardoor ook een juiste afwikkeling van de pas met het been.
Nu kan dit niet in 1 keer natuurlijk, en zal je eerst de "hielen" moeten "kweken"
Een goede hoefsmid zal je hierbij kunnen helpen, om de stand juister te krijgen.

(ik ben niet zo goed in lijntjes door foto's heen maken, anders had ik je het kunnen laten zien.)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:04

Ik denk dat de foto wel een klein beetje vertekent, volgensmij neemt ze op het moment van de foto net meer gewicht op rechtsvoor en minder op linksvoor, waardoor de voetas gebroken lijkt?
Heb helaas geen foto van het hele been van de zijkant op vlakke ondergrond, wel eentje van afgelopen zomer (paard is hier veel te dik overigens)
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... geYade.jpg
Ik vind het altijd ook wel moeilijk te zien, het is maar net afhankelijk van hoe ze staat.

Ik heb overigens wel alle vertrouwen in mijn hoefsmid :) Weet ook zeker dat hij hier naar kijkt, volgensmij heeft hij het ook wel eens genoemd dat ze vrij lage hielen heeft, maar dat dat (zonder beslag) bij dit paard niet te "corrigeren" is omdat dit haar natuurlijke slijtage is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:49

JDEPT schreef:
Sorry please excuse my lack of observation..how long has this horse been unshod?

My pony has got her first shoes in november. In February the farrier took the shoes off. So she's shoeless since february this year.

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:29

If the toes are still as long as they were in this Afbeelding

pic then I would not be happy. You mentioned being concerned about navicular, well she may not have it now but with these angles she is slowly on her way to navicular issues.

Ireen_ schreef:
Weet ook zeker dat hij hier naar kijkt, volgensmij heeft hij het ook wel eens genoemd dat ze vrij lage hielen heeft, maar dat dat (zonder beslag) bij dit paard niet te "corrigeren" is omdat dit haar natuurlijke slijtage is.

The heels are also being pulled forward which would make them lower than they could be. It's not the most ideal photo for analysing heel height however :)

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:31

capopjekop schreef:
My pony has got her first shoes in november. In February the farrier took the shoes off. So she's shoeless since february this year.

I would then say that there is a very nice looking band of new tightly connected growth coming down from the coronet, that the farrier is doing a good job. The toe looks a little long in my opinion but without a sole shot it's a little harder to tell.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:44

Ireen_ schreef:
Ik denk dat de foto wel een klein beetje vertekent, volgensmij neemt ze op het moment van de foto net meer gewicht op rechtsvoor en minder op linksvoor, waardoor de voetas gebroken lijkt?
Heb helaas geen foto van het hele been van de zijkant op vlakke ondergrond, wel eentje van afgelopen zomer (paard is hier veel te dik overigens)
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... geYade.jpg
Ik vind het altijd ook wel moeilijk te zien, het is maar net afhankelijk van hoe ze staat.

Ik heb overigens wel alle vertrouwen in mijn hoefsmid :) Weet ook zeker dat hij hier naar kijkt, volgensmij heeft hij het ook wel eens genoemd dat ze vrij lage hielen heeft, maar dat dat (zonder beslag) bij dit paard niet te "corrigeren" is omdat dit haar natuurlijke slijtage is.

je ziet hierbij ook, dat ze iets teveel achterover staat. Ze mag dus iets steiler staan. De voetas is nu niet juist. Dat je hoefsmid zegt dat dit alleen met een ijzer kan, is niet waar.
alleen zal je hoefsmid de eerste bekapbeurten alleen iets van de teen afhalen, en de achterkant laten voor wat het is.
Natuurlijke slijtage , die fabeltjes geloof ik niet meer in.
ik zie regelmatig hoefsmeden teveel van de achterkant halen om het er beter (voor het zicht) uit te laten zien. ze halen dus aan de voorzijde en achterzijde net zoveel weg. Tja, dan zal je idd geen hogere hielen krijgen :+ (niks natuulijks kwa slijtage)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:34

Bedankt, ik zal het er eens over hebben met hem. Volgensmij haalt hij al niks van de achterkant af, maar ik weet het niet zeker, want ben er niet altijd bij wanneer ze bekapt wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:52

JDEPT schreef:
capopjekop schreef:

I would then say that there is a very nice looking band of new tightly connected growth coming down from the coronet, that the farrier is doing a good job. The toe looks a little long in my opinion but without a sole shot it's a little harder to tell.

I try to make a picture of the sole today. I trust my farrier for 100%. Before we got to Rob van Nassau Grietje walked very bad. A week after his first treatment Grietje began to walk very good, so i'm very happy with the results so far.

geerke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:42

JDEPT@....i thought that with navicalair disease they lower the heels?
So how can lower heels bring naviculair disease?

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:18

that is great to hear about Grietje, lucky you have found a good farrier :) looking forward to a sole shot.

@Geerke..there is no black and white in heel trimming of a navicular horse..

however in traditional hoofcare (shoeing especially) at least here in Australia, they believe it is raising the heels which provides relief for a navicular horse, so they will raise the heels with a pad and a shoe until the horse is comfortable, then when it fails they raise it some more, etc etc.

When it comes to natural hoof trimming techniques:
If a horse with high, contracted heels has navicular, the natural hoof trimming rehab process will no doubt involve lowering the heels.
If a horse with low, collapsed heels has navicular, we do most definitely not lower them further, because this is a horse which has a ground parallel to negative palmar angle of the coffin bone. In this case we have to encourage development of the back of the foot (heel bulbs, frog, and inner tissues digital cushion and lateral cartilages) which will hopefully encourage the heels to stand up, as well as shortening the toe if it's beyond the physiologically correct anterior posterior (front to back) balance.

karin375

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:42

Dit zijn de voorvoeten van een jaarling die ik wil gaan kopen, maar ik twijfel nog over de voeten.
De flares waren mij al opgevallen, maar waar het mij om gaat is dat de teen zo breed is.
Wat denken jullie: Is dit een vormafwijking of gewoon te laat bekapt?
En zou het met een goede smid weer in model te brengen zijn?
Beide voorvoeten:
Afbeelding

LV:
Afbeelding

LV:
Afbeelding

RV:
Afbeelding

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:55

Prima hoeven, moeten alleen een keer bekapt worden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:03

voeten zien er volgens mij ook goed uit, zo te zien wel een fries of een kruising fries;)(gok ik)

maar als je twijfelt over de hoeven kun je een klinische keuring laten doen, ook bij een enter is het slim.

maar ik zag net op de foto dat de pezen mooi droog zichtbaar zijn dat is wel een goed teken over dat gedeelte been

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:01

Precies karin375, ze zien er zo op het eerste oog prima uit (afgezien van het feit dat de wand behoorlijk lang is en dus is gaan flaren), je kan er pas echt iets van zeggen als 'ie goed bekapt is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:15

Misschien raar vraagje (hoop dat het hier mag)... Fin zijn hoeven zijn erg droog momenteel en bij zijn voorvoeten staat de middelste straalgroeve nogal open. In die holte is het weefsel wittig, klopt dat? En het ziet er ook een beetje vochtig uit, hoort dat ook? Als ik erin prik, reageert hij gevoelig, is dat normaal? Of is dit het begin van rotstraal?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:52

Heb je daar een foto van?

(Ik zal datgene wat ik in gedachten heb nog maar even niet zeggen.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:15

Isegrim schreef:
Misschien raar vraagje (hoop dat het hier mag)... Fin zijn hoeven zijn erg droog momenteel en bij zijn voorvoeten staat de middelste straalgroeve nogal open. In die holte is het weefsel wittig, klopt dat? En het ziet er ook een beetje vochtig uit, hoort dat ook? Als ik erin prik, reageert hij gevoelig, is dat normaal? Of is dit het begin van rotstraal?

klinkt zeker als rotstraal
schoon en droog maken en behandelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:12

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:01

LindyH schreef:
Heb je daar een foto van?

(Ik zal datgene wat ik in gedachten heb nog maar even niet zeggen.)

Is geen straalkanker hoor. Heb al ff wat verder gegoogled en het is volgens mij 'gewoon' rotstraal. Ik had het gisteren al schoongemaakt en ontsmet. Hij heeft er eerder last van gehad bij zijn vorige eigenaar, dus ligt voor de hand dat dat het is.