[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:12

svandijk, klinkt idd hoopvol. Mischien even tijdelijk de boel even zo laten en kijken wat hij gaat doen. Misschien doet hij het een zomer nog goed. Zou het door het mooie weer komen? Veel paarden kunnen door de winter een betje dof worden dus kunnen misschien 2 verschijnselen zijn (winterdip). Persoonlijk zou ik het even aankijken. Maar het is jou paard en jij moet de beslissing nemen, vind je zo wie zo erg dapper.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:34

svdijk: heel moeilijk :(:) . Wij hebben in het najaar van 2009 precies hetzelfde gehad: min of meer al beslissing genomen en toen ging ze het ineens weer heel leuk doen (dus het kan wel..). Ze heeft toen wel een tijdje op bute gestaan (toen ze zo slecht ging), maar op een gegeven moment hebben we dat ook weer afgebouwd. Het is goed blijven gaan tot afgelopen najaar (zelfs wedstrijden M2 gelopen). Nu is ze niet echt slecht, maar sleept een beetje met haar andere been achter (niet het spat been). Ze heeft niet echt pijn, maar loopt gewoon niet helemaal goed. De DA is vandaag geweest (voor haar gebit) en hij gaf aan dat ze waarschijnlijk hoog in haar knie of schouder een verrekking heeft (na haar gezien te hebben aan de longe). Ze moet nu weer een tijd rust hebben en alleen rechtuit stappen. Ach, daar zijn we inmiddels wel aan gewend.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:15

@Netje
He jakkes, dat is altijd de ellende met een spatpaard. Daar was ik met Selena ook wel helemaal zat van. Zo in 1 keer komt de klad er weer in en meld je af voor het ene na het andere concours.
Ik wil je niet ontmoedigen en hopelijk komt het weer goed met een periode rust. Succes en sterkte

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:25

Ja hoor, we weten inmiddels al niet beter :D Het had in ieder geval niet veel met haar spat te maken, dat is dan weer het goede nieuws. Dus nu gewoon weer 2 à 3 weken rust en dan weer rustig aan opbouwen...

mickey3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:16

Hallo, ik ben een newby wat spat betreft en heb hier en daar al wat meegelezen in dit topic, veel sterkte oa. voor svandijk en anderen die al zo lang met hun paarden aan het tobben zijn...

Die oplevingen die jullie spatpaarden hebben, zijn die eigenlijk te linken aan een (eventueel) aankomende weersverandering, zoals bijvoorbeeld wanneer er een vorstperiode aankomt?
Of lijkt er niet echt een touw aan vast te knopen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:37

ondanks dat sommigen het er niet mee eens zijn, heb ik besloten dat Special zowieso afgemaakt word.
dit gaat woensdag 2 maart gebeuren.
vandaag was hij niet zo fit als bijv. gister, ik heb hem op een vollere wei gezet omdat ik hoopte dat hij dan wel zou gaan eten.
Dit deed hij inderdaad ook ,gelukkig, maar toen ik hem moest verplaatsen liep hij met zijn oren in z'n nek en z'n oogwit zichtbaar.
Dat is gewoon niet normaal voor hem, hij is van nature super lief en super sociaal naar andere paarden, dus dat kan ook geen reden zijn om zo boos te doen....
het is vreselijk k*t, maar helaas geloof ik niet meer in genezing of iets dergelijks...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:44

svdijk: :(:) Ale je je paardje niet meer herkend omdat het zichzelf niet meer is of kan zijn, omdat het naar alle waarschijnlijkheid last heeft van zijn lijf, is het laten gaan misschien wel de enige juiste keuze die je kan maken. Heel, heel erg veel sterkte, ik zal een kaarsje voor je branden 2 maart!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:53

Svandijk :(:) begrijpelijk hoor :)
Heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:55

Hallo, ik heb een aantal blz. van het topic doorgelezen lees heel veel verschillende verhalen. Nu is het zo dat er bij mijn lease pony ook spat geconstateerd is. Hij heeft in totaal zo'n 4 weken stil gestaan nadat hij kreupel ging lopen, is toen op de foto geweest, 2 x ingespoten en heeft bij elkaar zo'n 10 weken stil gestaan. Nu ben ik weer langzaam aan het opbouwen maar ik weet niet echt hoeveel ik kan doen, ben bang dat ik 't snel overbelast.
Mijn vraag is nu wat doen jullie met jullie paarden met spat?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:16

svandijk, als je je paard niet eens meer herkent heb je idd een goede beslissing gemaakt. Geniet nog even van hem en heel veel sterkte.

Mickey3, bij mijn paard merk ik niks bij weers veranderingen maar dat ze daar nu niet op reageerd wil niet zeggen dat dat ook zo blijft. Ze heeft ook (o.a) artrose en ook daarmee reageerd ze niet op het weer.

Roxannev, wat je met het paard kan doen kan je het beste even met de DA overleggen, het verschilt erg per dier en gradatie. Mijn paard heeft nooit stil hoeven te staan en was het beste licht in beweging te houden. Het is een endurance paard en mag ook weer de sport in. Alleen door prive omstandigheden kwam dat er nog niet van.
Kijk goed naar je paard hoe hij reageerd en articipeer daar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:21

We hebben 't wel met de dierenarts overlegd en ik mag gewoon lichte arbeid en weer opbouwen, maar was benieuwd naar jullie ervaringen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:19

svdijk; heel veel sterkte, en hier thuis wordt op 2 maart ook een kaarsje gebrand .. Zoals ze heir al zeggen, je herkent je eigen paard niet meer, dus waarschijnlijk is dit de beste keus! :(:)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:08

Roxannev schreef:
We hebben 't wel met de dierenarts overlegd en ik mag gewoon lichte arbeid en weer opbouwen, maar was benieuwd naar jullie ervaringen.

@Roxannev: Om je vraag te beantwoorden: onze DA zegt altijd als het goed gaat mag je gewoon weer opbouwen en alles doen; ze geven zelf wel aan tot hoever je kan gaan. Uiteraard wel rustig aan beginnen. Als die van ons goed loopt kunnen we er gewoon weer bijna alles mee; dan loopt ze wedstrijden in de M2 en doet ze de oefeningen voor de Z1. Maar dan praat ik wel over een langere goede periode en die heeft ze nu al een tijdje niet.

@Mickey3: spat = artrose dus in principe zouden ze meer last moeten hebben met kou en vocht. Toch kun je dat niet zomaar stellen. Ons paard heeft vorige winter niet één keer kreupel gelopen en toen is het ook best koud geweest. Deze winter kwakkelt ze al sinds oktober, maar of dat met de kou te maken heeft? Geen idee (lijkt er nu niet op, omdat ze geen last heeft van haar spatbeen).

@Svdijk: je hebt helemaal gelijk. Ik zou er in jouw geval ook mee stoppen. Het is niet meer paardwaardig en dat is toch wel een minimum 'vereiste' (klinkt zo stom). Heel heel heel veel sterkte de komende tijd !

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:23

Vario is ook de hele winter niet kreupel geweest, ook vorige winter niet. Toen stond hij 24/7 op het land en hij ging als een trein. Ik heb toen niet echt gereden, maar 'm lekker met rust gelaten. 2 keer heb ik er op gezeten toen. 1 keer met oud en nieuw, toen stond ie voor die nacht even op stal. Met binnenbak, dus even een poging gewaagd. Natuurlijk zo slap als maar zijn kon, maar wel rad. En een keer om een 'stap'ritje te maken.. Of in ieder geval, dat was mijn plan, niet het zijne.. :+ Maar dus ook rad :j Kou lijkt 'm dus vooralsnog niet echt veel te doen. Heb maar 2 dagen gehad dat ie stijver de stal uit kwam, stalbandage erom 's nachts, ook omdat ie snel stalbenen krijgt, tot de ergste kou weer over was (paar daagjes was dat toen maar) en het was weer goed.

Edit: Niet kreupel op z'n spatpootje dus.. Zijn voorbeen is nog steeds gevoelig.. -O-

mickey3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:31

Bedankt voor jullie antwoord. Misschien is kou niet zo erg maar de nattigheid in de winters dan juist wel; net vorige winter (en deze is ook relatief koud) hebben we erg veel en lange vorstperiodes gehad zat ik te denken; het is al vroeg begonnen te vriezen en bij vorst is er een lagere luchtvochtigheid. Daarnaast zorgde de vele sneeuw hier voor een beter begaanbare ondergrond voor de paarden.

(citaat)
'' Vooral in het voorjaar daalt de luchtvochtigheid soms tot extreem lage waarden van minder dan 20%. Dat gebeurt wanneer koude lucht van noordelijke breedten wordt aangevoerd.''

Over het algemeen is het eerste deel van de winter -in ieder geval hier in nederland dan- vochtig en zo vanaf januari wordt de lucht droger. Ook bij langdurige vorst verdwijnt het vocht uit de lucht.

Ik heb een paard waar we al jaren lang mee aan het dokteren zijn. Hij is al meerdere keren helemaal door de molen geweest bij verschillende dierenartsen, echt van alles is er onderzocht maar nergens is iets echt afwijkends te vinden. Wel heeft hij lichte verbenining in zijn voorvoeten en aan 1 voetje lichte artrose aan zijn hoefgewricht maar dit hoeft geen enkel probleem op te leveren volgens de veearts. Ook is het de afgelopen vier jaar niet verergerd (er zijn meerdere malen foto's gemaakt).
Het was echt opmerkelijk om te zien dat hij vorige winter ineens opleefde toen de kou begon, en zijn vrolijke en actieve gedrag heeft geduurd tot ongeveer begin april.
Deze winter is hij lang niet zo goed als bij vorig winter maar nu hebben we wel al veel vorst gehad maar de sneeuw ontbreekt dus lopen is minder aangenaam voor ze op die harde grond. Ik vroeg me af of er een verband zou kunnen bestaan tussen last van zijn artrose en de lage luchtvochtigheid, vandaar dat ik het hier vroeg of er meer artrose paarden zijn die zich in die omstandigheden veel beter voelen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:42

kom hier weer eventjes langs....zo stellig als ik vorige week was, zo heeft mijn paardenvriendje me om weten te krijgen...
mijn vriendje, mijn maatje, mijn Special, hij is er nog.
hij is een stuk vrolijker, zijn ogen zijn weer groter en helder, hij loopt vlot mee aan de hand.
vandaag even gelongeerd zonder iets, gewoon lekker z'n ding laten doen.
en waar ik hem normaliter bijna vooruit moet slaan, ging hij nu uit zichzelf een sprintje trekken, een huppeltje maken, en dat zonder zweep in m'n handen.
na ongeveer 10 minuten stond ie stil en kwam hij naar me toe, toen heb ik hem weer terug naar stal gebracht.
ik heb hem puur en alleen z'n hoofdstel ingedaan en gelongeerd om hem het idee te geven dat ie niet verwaarloosd word, al poets ik hem wel om de dag.
het is een enorm werkwillig paard, dus ik denk dat ik hem wel blij maak met afentoe het hoofdstelletje in....
het is een pak van m'n hart, ik heb het zo vreselijk moeilijk gehad met de beslissing om hem af te laten maken, ik reageerde zo vreemd....alsof het niet over mijn paard ging, zo stom.
(en sorry, dit bericht klinkt wel heel hyper/kinderachtig, maar ben zoooo blij)
ik houd wel in gedachten dat mocht special weer veel slechte dagen krijgen, hij niet te lang mag lijden.
maar voor nu mag hij nog even lekker bij mij blijven, even lekker paard zijn.
de slager is immers zo gebeld, maar eenmaal dood komt special nooit meer terug.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:58

Moeilijk he? Konden ze maar praten....

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:00

moeilijk svdijk, het inderdaad net alsof ie je heeft horen praten .. Maar goed nieuws tot zover dus :)
--
Ik heb morgenavond weer een wedstrijd in de planning staan! :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:33

tjonge dus toch was mijn eerste gedachte. Je was enerzijds heel stellig maar anderzijds hoe je het de vorige keer beschreef leek er een sprankje hoop te zijn. Het heeft geholpen. Heel fijn dat hij zich nu even wat beter voelt misschien gaat hij in ieder geval een mooie zomer tegemoet. Laten we dat hopen en voor hetzelfde geld was hij hier gewoon nog niet aan toe. Heel veel plezier nog met hem (maar dat zal zeker lukken).

Met Splash gaat het ook nog steeds goed. Kan dan door tijdgebrek even niet zo veel rijden als dat ik graag zou willen maar dat maakt voor haar niet zoveel uit. Ze kan toch zo veel bewegen als ze zou willen. Vanmorgen ook weer. Bak is knijterhard door de vorst en mevrouw staat het andere paard steigerend en maaiend uit te dagen. Volgens mij gaat het goed als ze dat doet.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:58

Super dat je zo goed gaat met de paardjes :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:32

@svdijk: ahh, hij heeft je weten te overtuigen <3 Ik ken het maar al te goed, wij hebben op hetzelfde punt ooit gestaan. Ze kunnen je echt verbazen met spat. Wat ik inmiddels geleerd heb is dat ik alleen nog op mijn eigen gevoel afga: je kunt er de hele wereld bijhalen aan artsen en alternatieve genezers: de enige die je kan vertellen (nou ja, konden ze dat maar) hoe het met ze gaat is je paard zelf. Door hun blik, hun uitstraling, hun houding, hun reactie etc. Ik dokter dus niet zoveel meer met onze Kiek en laat haar zelf aangeven wat ze kan. Ik hoop echt dat je nog onwijs kunt genieten van je grote vriend de komende tijd !

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:40

het is weer een beetje stil hier, hoe gaat het met jullie paarden?
de lessen, de wedstrijden, en gewoon in het algemeen?

spec heeft iets nieuws, als hij 's ochtends z'n stal uit komt loopt ie een paar passen, staat even stil en gaat wijd/gestrekt staan.
dan gaat ie even z'n rug bollen, wiegd even met z'n lichaam en loopt vervolgens vlot mee...:s
verder had ie last van zijn schouder, aan dezelfde kant(rechts), maar dat is sinds vandaag met 90% verminderd.
hij is nog steeds erg fris en vrolijk, en in de wei eet hij meer en loopt/rent meer.
al met al ben ik dus ontzettend blij dat ik hem nog niet heb laten afmaken.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:07

Fijn dat het goed gaat svdijk! :)
Bij mij gaat het ook nog erg goed! de wedstrijd ging lekker (vond ik :+) de jury was er niet over te spreken 165 en 170 .. ik heb altijd 4en op wijken, dus daar werken we hard aan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:43

@Svdijk; dat kan ik me voorstellen. En als je vriendje weer zo'n plezier in het leven heeft dan doet je dat ook goed.

@Enniee; op welke onderdelen had je onvoldoendes? Laat je je proef ook altijd filmen, zodat je die nadien kunt terugkijken? Het beeld kan soms zo anders zijn dan je gevoel. Wellicht is het ook nog wel een kwestie van de onderdelen netter afwerken.
Het is in elk geval mooi dat je paard zo goed is dat je lekker op concours kunt gaan.

Met mijn paard gaat het goed, alleen zit er nu een hoefzweertje aan te komen. Ze loopt linksvoor niet helemaal rad op het harde en ik voel een heel lichte pulsatie. Even afwachten hoe zich dat verder ontwikkeld en anders moet de hoefsmid er maar even bijkomen om die zweer eruit te snijden. Voor de rest gaat het toppie met mn spatpaardje :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:16

Nee, het wordt nooit gefilmd, wel jammer eigenlijk. Mijn ouders zijn niet van de paarden en gaan al helemaal niet staan filmen :P

Mijn paardje is erg goed inderdaad, ze heeft meer last van hko dan van de spat. Wanneer ik te rijden ga, moet ik ongeveer 1 km over de verharde weg, dan haar ik heenweg wel een andere 'klank' wanneer ze dr been neerzet, ik voel er niks aan. Terugweg is dit helemaal weg!