[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:50

maar als je het hooi nou lang weekt,dan kriebelt het toch niet meer....iedergeval is het dan wel zacht.
het is moeilijk om hooi te vervangen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:52

Hooi is inderdaad moeilijk te vervangen,
ja dan kriebelt het niet meer op het moment dat hij het eet, maar het blijft wel nog steeds steken en blijft kriebelen.
Al blijf ik natuurlijk ook graag kritisch op wat de da's zeggen, vindt het wel moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:55

Geweekt hooi bevat nog altijd veel structuur, wat bij deze pony zorgt voor (over)prikkeling. Ik denk dan ook niet dat je het probleem daarmee oplost.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:58

Denken jullie dat stro een oplossing kan bieden?
Da zei van wel, maar heeft dat dan ook niet veel structuur?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:58

denk dat je gewoon op zoek moet naar een ruwvoervervanger. Subli Seniores werd hier al genoemd. Is geschikt voor bevangen-gevoelige paarden, bevat 5 of 6% zetmeel en te verwaarlozen restsuikers, aldus Subli in een mailtje aan mij.
Ik gebruik het nu een aantal maanden voor m'n paard, ze mag wel hooi, en beperkt gras, maar werd een beetje mager, vandaar dat ik dit bij voer. Het is echt een vervanger voor ruwvoer en krachtvoer inéén. Het enig nadeel is dat het zes uur moet weken in veel water. Ik maak het 's avonds klaar voor de volgende dag, en voer het dan in vier porties, verdeeld over de dag. Maar ja, daar moet je maar toe in de gelegenheid zijn.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:59

Stro is geen complete vervanger. Er zit te weinig in aan voedingsstoffen en vit/mineralen. Bovendien kunnen paarden koliek krijgen van teveel stro.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:00

mysa schreef:
denk dat je gewoon op zoek moet naar een ruwvoervervanger. Subli Seniores werd hier al genoemd. Is geschikt voor bevangen-gevoelige paarden, bevat 5 of 6% zetmeel en te verwaarlozen restsuikers, aldus Subli in een mailtje aan mij.
Ik gebruik het nu een aantal maanden voor m'n paard, ze mag wel hooi, en beperkt gras, maar werd een beetje mager, vandaar dat ik dit bij voer. Het is echt een vervanger voor ruwvoer en krachtvoer inéén. Het enig nadeel is dat het zes uur moet weken in veel water. Ik maak het 's avonds klaar voor de volgende dag, en voer het dan in vier porties, verdeeld over de dag. Maar ja, daar moet je maar toe in de gelegenheid zijn.

Zijn dat brokken? Want dat zou ik dan kunnen bijvoeren maar hij moet toch ook buikvulling hebben waar hij enkele uren kan op knabbelen?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:01

mysa schreef:
Stro is geen complete vervanger. Er zit te weinig in aan voedingsstoffen en vit/mineralen. Bovendien kunnen paarden koliek krijgen van teveel stro.

Ja, maar krijgt hij via gras, krachtvoer en liksteen niet genoeg voedingsstoffen, vitaminen en mineralen binnen. En moet ik niet gewoon op zoek naar een geschikte buikvuller?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:05

He, postje weg. Had niet begrepen dat je ook krachtvoer geeft. Weet niet of het dan ok is. Maar met veel stro zou ik toch oppassen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:07

mysa schreef:
He, postje weg. Had niet begrepen dat je ook krachtvoer geeft. Weet niet of het dan ok is. Maar met veel stro zou ik toch oppassen.

Ja, ik snap het. We zijn houtkrullen in de stallen beginnen leggen, omdat we bang waren voor koliek van het stro. Dus ik voel de problemen al aankomen.
Toch bedankt!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:16

Julie_x schreef:
En is die grasbrok dan goed voor hoefbevangen paarden, wat is het juist?

Ja. Agrobs heeft grasbrok en die bevat een zeer laag fructaangehalte.
Hippolyt heeft ook pre alpin grasbrok, en die gebruiken de ingrediënten van Agrobs.
Van Subli weet ik niet wat er exact in zit omdat ik me daar nooit in verdiept heb. Durf daar dus niets over te zeggen.

Safe en Sound van Dodson is ook meer een ruwvoer dan krachtvoer, maar bevat wel wat brok. Fibergy van Dodson daarentegen weer niet. Is een mix van lucerne met stro en is geschikt voor paarden die naar hoefbevangenheid neigen. Het is als ruwvoer vervanger te voeren, plakt een beetje en is vrij fijn van stengel. Kost meen ik 8 euro voor een grote zak. Is dus wel duurder dan hooi voeren.

Maar je hebt in hooi zelf ook tig verschillende soorten. Ik had voorheen heel hard droog en stengelig hooi. Nu heb ik hooi van onbemest land en dat is heel erg fijn en ook vrij kort. Daarbij komt het van kleigrond en dan zit er nauwelijks stof in (zandgrondhooi is stofrijker).

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:20

Ook in stro heb je verschillende soorten. Bij mijn schoonzus voeren ze altijd stro bij, ook als de paarden op de wei staan. Dit juist voor goede darmwerking en de paarden eten het graag.
Gerstestro is minder geschikt vanwege de halmen met "vishaakjes" (kunnen in de luchtpijp vast blijven zitten).

De grasbrokken zijn inderdaad brokken van 2 cm doorsnee. Echter als je die gaat weken vallen ze uit elkaar en krijg je een soort van heel fijn hooi. Daar staat je paard niet echt lang op de kauwen natuurlijk, maar is dus echt wel wat anders dan krachtvoer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:43

Het is zeg maar niet zo dat ik een anky wil worden hoor.
IK zou gewoon wat wedstijden willen rijden en in de toekomst ergens willen werken waar je dresuur paarden moet trainen. (ik weet het zwaar werk, weinig geld. Maar dat is wat ik wil)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:17

Ik ga in de buurt eens rondkijken naar die grasbrok.
Als ik echt nog hooi zou willen blijven geven, moet ik heel grof hooi nemen. Dus dikke lange stengels. Maar dan zit ik weer met het probleem dat hij daarvoor te kieskeurig is, en het gewoon helemaal verspreid in zijn stal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:58

OohafoO schreef:
Het is zeg maar niet zo dat ik een anky wil worden hoor.
IK zou gewoon wat wedstijden willen rijden en in de toekomst ergens willen werken waar je dresuur paarden moet trainen. (ik weet het zwaar werk, weinig geld. Maar dat is wat ik wil)

als je weet dat het zwaar is is het o.k,ik begrijp dat je nuchter genoeg bent om je geen illusies te maken....en geen tweede anky?je weet het nooit,er moet toch ooit eens een tweede anky komen niet dan?
En wat betreft haffy,je kunt het toch proberen?kom je echt niets verder kun je altijd nog overwegen hem weg te doen,misschien ben je wel in de gelegenheid hem te houden en er een sportpaard bij te nemen,je weet nooit hoe het loopt in het leven,toch?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:45

hallo,

ik heb een shetland pony die een paarjaar geleden erg last had van hoefbevangenheid.
steeds kwam het weer terug( hij was toen nog niet van mij)
sinds september heb ik hem kunnen kopen en ben erg voorzichtig met wat ik hem ga voeren.
hij staat op een stuk grond met geen gras en krijg hooi en structuur muesli bijgevoerd.
nu valt hij ineens heel erg af en heb geen idee hoe dit komt...
wat kan ik hem nou het beste gaan voeren??
kan hem toch ook niet zomaar op gras zetten???
heb me er eigenlijk niet genoeg in verdiept denk ik en hoop dat ik hier op nokt mee informatie klan krijg wat hij nou wel en niet kan eten!
wie kan mij helpen???
alvast bedankt!

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:50

Kijk eens op de door mij opgestelde website onder het kopje voeding (zie voettekst). Daar staan wat voeders op die ze wel (en niet) mogen hebben en waar je op moet letten.

Dat de pony afvalt kan meerdere oorzaken hebben. Misschien ben je meer gaan doen zonder meer te voeren? De verharing speelt ook een rol. Hoe zit het met ontwormen? Zijn de tanden in orde?
Als er niets veranderd is, dan zou je eerst eens kunnen proberen wat meer hooi bij te geven. In ieder geval geen muesli's oid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:54

als hij in ene afvalt terwijl je niets verandert aan zijn voer,moet er iets anders aan de hand zijn,het klinkt wat afgezaagd maar is z'n gebit in orde?laat hij niets uit zijn mond vallen als hij eet?
En misschien z'n mest eens laten controleren?
niet zomaar op het gras zetten,of heel langzaam opbouwen,en het fructaan gehalte in de gaten houden,ik heb geen idee wat voor weer jullie in nederland hebben.
er zijn hier een paar experts op dit topic die alles weten over de fructaan-index,zij zullen zich wel melden,hopelijk...

ah....daar is er al een!!(en ook nog eens een goede!!)

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:13

De fructaanindex hou ik niet zo in de gaten, althans niet die digitale index op internet. Ik kijk eigenlijk altijd naar de lokale omstandigheden hier (weer, bodem, lengte van mijn wei).

Eigenlijk zou ik altijd nog wel eens willen weten "hoe" een grasplant nu precies groeit. Is er ergens te meten wat er in een grasspriet zit aan voedingsstoffen? En of er in het begin van het voorjaar weer andere stoffen in het groeiende gras zitten dan in het najaar? Niet zo zeer dus alleen fructaan.

Heb het ooit bij de landbouwuniversiteit in Wageningen nagevraagd, maar kreeg eigenlijk een niet bevredigend antwoord en toen ik ging doorvragen is er niemand meer op teruggekomen Verdrietig

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:49

Lieke_x: bedoel je niet dat je juist niet grof hooi met dikke stengels moet hebben?
Als je fijn/zacht hooi heb dan kriebelt dat toch veel minder in de keel als dat spul wat zo grof is?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:50

@isapaardje
Niet het antwoord op je vraag, maar op deze site kan je berekenen hoeveel cm je gras deze week gaat groeien. http://home.hetnet.nl/~mjevolgers/html/ ... _gras.html

Maar eigenlijk zou je je vraag hier eens moeten stellen. Zij testen de voedingswaarden van vers gras, hooi en kuil.
Daar zouden ze dus moeten weten wat de verschillen in voedingswaarden in gras zijn in de verschillende maanden van het jaar.
http://www.blgg.nl/rvh/rvhframeset.html

OP de site staat namelijk een testvoorbeeld van vers gras
http://www.blgg.nl/rvh/voorbeeldverslag/GrasVers.pdf

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:26

Isapaardje schreef:
Eigenlijk zou ik altijd nog wel eens willen weten "hoe" een grasplant nu precies groeit. Is er ergens te meten wat er in een grasspriet zit aan voedingsstoffen? En of er in het begin van het voorjaar weer andere stoffen in het groeiende gras zitten dan in het najaar? Niet zo zeer dus alleen fructaan.

Dat heb ik ooit gehad op school. Door de seizoenen heen veranderd vooral het gehalte cellulose. In het vroege voorjaar bevat gras die nauwelijks, en bestaan de plantencellen vooral uit hemicellulose. Naarmate de plant ouder wordt 'verhouten' de celwanden en ontstaat cellulose en zelfs wat lignine (houtstof). Dat treedt met name op tijdens de bloeiperiode van het gras. In het najaar/winter bevat het gras relatief niet veel structuur maar is erg vochtrijk. Dan heb je van dat slappe, waterige gras. Uit welke stof de celwanden dan bestaan weet ik niet meer uit mijn hoofd.
De groei van gras vindt plaats in de punt. Hoe dat precies zit kan ik wel voor je opzoeken, als je dat interessant vindt?!

Janouk, de site die jij noemt (BLGG) gebruik ik ook veel. Biedt veel informatie over gras!
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 28-06-08 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

IsapaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:48

@Janouk.
Bedankt voor deze linken. Ga er dit weekend een rustig naar kijken.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:16

Mijn shetlander heeft ook al bijna 2 jaar lang hoefbevangenheid.
Volgens mij staat er niet in het topic hoe je het moet behandelen.
Heeft iemand hier nog tips voor mij?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:33

Heeft het nut de voeten te koelen als ze niet meer warm zijn??