[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:32

Als ze bevangen geweest zijn kunnen de haarvaatjes in de voeten beschadigd zijn en daar kunnen ze last van krijgen. Of dat echt zo is weet je pas als ze last krijgen.

Ik heb er 1 die bijna 10 jaar geleden licht bevangen geweest is en nooit problemen gegeven heeft in de sneeuw, dus daar ben ik nu ook niet last van.
Roos had wel echt last van de kou, die ging op schoenen, met back on track beschermers en een deken er op naar buiten. Wel bewegen, maar helemaal ingepakt dus. Zo niet iets voor mij, maar op deze manier deed ze het het best.

Dit weekeind krijgt misschien mijn oudste PPIDer een deken op, die is redelijk snel kouwelijk. Maar ze staan bij huis, als het nodig is heb ik die er zo op gegooid.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:38

Maar hoe helpt een deken tegen de haarvaatjes in de voeten?

Mijn ruin is bijna 2 jaar geleden bevangen geweest, voorjaar 2019. De winter erna heeft hij geen problemen gehad en stond hij 24/7 zonder deken buiten. Voorjaar toch weer bevangen geweest, da twijfelde maar nu aan de groeiring wel te zien. En sindsdien staat hij op een andere stalling waar hij snachts op stal staat. Overdag staat hij in het en paddock nu en af en toe staat hij even op de wei.

Bij de hoefsmid is de doorbloeding waarschijnlijk dus wel een probleem. Anders zou hij niet baat hebben bij zo'n lichte dosis ascal 1x daags.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:39

Als ze er gevoelig voor zijn zou ze dan al eerder gereageerd moeten hebben de afgelopen tijd? Toen hebben we ook vorst gehad namelijk en dat ging ook goed namelijk. Ik wil haar wel ondersteuning geven maar niet te veel doen wat niet nodig is. Dekens haat ze, beembescherming de hele tijd zal ze niet waarderen gok ik. Ze loopt de hele tijd dus de doorbloeding zal op gang blijven. Geef veel hooi

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:42

Geen idee, maar hier hielp het echt. Pony liep beter met een deken op in de heftige kou, en heb dat vaker gezien. Alsof de doorbloeding in het hele lijf beter is, waardoor die in de benen ook beter blijft.

Gewoon kijken naar je paard en kijken wat wel en niet nodig is. Sommige zijn op steven na dood geweest en baggeren probleemloos door die kou heen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:46

En mocht je problemen zien? Wat dan te doen? Warm zetten en lopen? Verder nog iets?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:51

Doorbloeding is goed, maar gaan lopen als ze echt pijnlijk zijn niet.
Lopen ze nog acceptabel is wat lopen wel goed, maar met mate. En idd warm zetten/warm houden.

Ik ben thuis m'n uitloopstal al wat aan het potten om ze net wat meer van de koude grond af te kunnen hebben. Doe ik normaal niet, normaal 2x per dag de drollen en 2x per week de natte plek, komende week alleen de drollen en bij strooien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:55

Hebben ze dan op medicatie nodig of is dit zelf op te lossen dan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:21

Tancreda4 schreef:
Die zijn wel mooi! Ben zelf aan ene kant wat huiverig van alles om de beentjes heen te binden bij m'n pony. Dan verander ik wel van alles, qua bloedsomloop enzo. Ik hoop dat dikke deken en eventueel schoenen voldoende zijn. Ik heb equi suhions voor dr.

Wat bedoel je met van alles veranderen?

Ik heb zelf chronisch pijn en heb ook van alles getest wat ik ook om mn paard hang.
Wat het doet is de doorbloeding stimuleren. En dat zorgt voor minder pijn doordat het wat warmer wordt. Met als gevolg eenbetere afvoer van afvalstoffen wat je bij hb ook graag wil.
Als de voeten pijn doen, staat het paard meer stil, verminderende doorbloeding etc. Het wordt dan zo’n cirkeltje. Dat probeer ik te doorbreken met dat soort beschermers. Ik doe dat alleen tijdelijk in dit geval, vanwege de onregelmatige ondergrond.

Hoefschoenen zou ik ook een goed alternatief vinden. Maar niet voor 24/7. Althans niet de cavallo’s die ik heb.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:14

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:35

Hier draagt Nicky 24/7 de schoenen. Om de dag maak ik ze schoon en was ik haar hoeven in biotex.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:30

Mijn pony was de eerste zomer na bevamhenheid in december ook snel gevoelig op de voeten na regen. Met een deken op leek het minder. Geen idee hoe en wat precies, maar zal het zelfde principe zijn als het inpakken tegen winterbevangenheid.

Doordat ze 2 jaar terug een kanteling had ben ik liever dingen voor dan dat ik achteraf denk 'oliebol'. Dan maar meer inpakken en pamperen als ik daarmee gevoeligheid of erger kan voorkomen.

Ze gaat wel gewoon voor de slee waarschijnlijk als ze zich goed voelt. Maar los in de paddock wel met deken etc.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:32

Stal_Fiore schreef:
Hi

Welke maat heb jij en wat voor paardje heb je?

X

Maat L. Ik heb een kleine kwpn’er van 1.62.
Voorbenen normaliter tussen cob en full, achterbenen full.
Heb ze in 2018 gekocht bij de eerste winterbevangenheid. Was net nog ff reviews lezen op hun site, lees ook veel goeie ervaringen bij stalbenen en artrose :j

Vanaf morgen gaan ze hier weer om 24/7.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:36

Sorry, even een ego-post (moet nog even bijlezen!).
Had vanochtend een e-mail met de uitslag van de bloedtest. Alle waardes goed, behalve die van de spieren waren ietwat verhoogd maar de dierenarts gaf aan dat dat komt doordat ze door de bevangenheid moeilijk kon bewegen.
Ben opgelucht dat het geen PPID, EMS is, en dat de orgaanwaardes allemaal goed zijn.
Maar natuurlijk wel lastig om nu de echte oorzaak te bepalen.
Denk dan toch het overgewicht in combinatie met die ene heul lekkere baal voordroog die ik had...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:27

Slmt9 schreef:
Stal_Fiore schreef:
Hi

Welke maat heb jij en wat voor paardje heb je?

X

Heb ze in 2018 gekocht bij de eerste winterbevangenheid. Was net nog ff reviews lezen op hun site, lees ook veel goeie ervaringen bij stalbenen en artrose :j

Ik zal denk ik voor mijn haffie maat m nodig hebben. Helaas is alles uitverkocht, op L na.
Is het erg als ze iets groter zijn? Moeten ze nauw aansluiten?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:35

Kyno fijne berichten. Hopelijk is je pony gauw weer de oude.
Hier maken we echt sprongen vooruit. Ik ben aan het afbouwen met de medicatie. Per dag kijk ik hoe ze erbij staat.
Inmiddels zit ze op 2/3 van een zakje en dat gaat super!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:30

Stal_Fiore schreef:
Slmt9 schreef:

Ik zal denk ik voor mijn haffie maat m nodig hebben. Helaas is alles uitverkocht, op L na.
Is het erg als ze iets groter zijn? Moeten ze nauw aansluiten?

Chips, in UK ook? Je kan ook nog kijken naar die van Back on track of .. er is nog een merk, naam kwijt. Die zijn van neopreen, maar vergelijkbare werking. Ook gunstiger geprijsd ;)
Vind die alleen voor 24/7 buiten minder geschikt.

Achter sluit bij mijn paard precies aan, met 2 vinger er tussen. Voor is iets losser. Het moet echt de huid aanraken om te werken.

Edit:
https://www.agradi.nl/back-on-track-koo ... TmEALw_wcB

En catago fir kootbeschermers:
https://nl.equinics.eu/collections/keramische-therapie

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:22

Dankjewel Marjo! En super om te horen dat jullie ook goed gaan! :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:40

Kyno schreef:
Sorry, even een ego-post (moet nog even bijlezen!).
Had vanochtend een e-mail met de uitslag van de bloedtest. Alle waardes goed, behalve die van de spieren waren ietwat verhoogd maar de dierenarts gaf aan dat dat komt doordat ze door de bevangenheid moeilijk kon bewegen.
Ben opgelucht dat het geen PPID, EMS is, en dat de orgaanwaardes allemaal goed zijn.
Maar natuurlijk wel lastig om nu de echte oorzaak te bepalen.
Denk dan toch het overgewicht in combinatie met die ene heul lekkere baal voordroog die ik had...

Wat fijn dat er geen onderliggende aandoening is gevonden! Aan de andere kant, wat was het dan wel inderdaad...

Ik heb van Ivy ook de uitslagen terug, en bij haar is ook niets gevonden. Ik kan me echt geen aanleiding bedenken, ze is niet eens te zwaar op het moment. Ze knapt heel langzaam iets op, iets te langzaam naar mijn idee. De kou helpt ook niet mee natuurlijk...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:40

Hoe gaat het bij jullie met de sneeuw??

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:53

Mijn paard raakte in 2016 voor t eerst winterbevangen. Daarna eenmaal door voeding, daarna weer eenmaal licht winterbevangen en de laatste keer licht bevangen was vorig jaar door stress (verhuizing, nieuwe kudde) icm voeding (was fors ondervoed en ging over op onbeperkt hooi, inschattingsfout van mij dat magere paarden niet hb kunnen worden). Had bij de laatste winter hb geen cushing, ik denk nu ook niet.
Maar hele uiteenlopende oorzaken en dus heel gevoelig ervoor sinds de eerste keer.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:13

Bizar, mijn shetje vindt het juist heerlijk, leeft helemaal op...

zelfs met die zere voeten buiten in de sneeuw loopt hij stuk beter, schiet mij maar lek

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:22

Gisteren had die van mij het toch wel vrij koud, stond te rillen, dus toch maar voor een deken gekozen, je wilt immers niet dat ze er in blijven hangen. Ze liep en loopt wel goed. Helaas heeft ze wel een hekel aan een deken maar is wel comfortabel nu. Ze was al flink aan het verharen, de ijspegels en de vorse wind hielpen ook niet en al een dagje ouder. Maar al met al doet ze het goed, houden haar erf sneeuwvrij en in de paddock ligt natuurlijk wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:06

bij mij valt het reuze mee, ze loopt nog wel op schoenen en hier gaat wel beetje ijs aanzitten. Maar dat trekt ik er elke keer maar weer af.
En ze kunnen wel lopen, maar ze komen eigenlijk niet ver want er ligt op sommige plekken zoveel sneeuw daar is bijna geen doorkomen aan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:55

Petra: Ja is inderdaad fijn dat er geen PPID aan ten grondslag ligt, maar ook lastig dat het dan gissen blijft naar de oorzaak! Fijn te horen dat bij Ivy het bloed ook goed was! Maar als de jouwe niet eens te dik is kan ik me voorstellen dat het helemaal onzeker blijft waar het nu aan ligt.

Wat jij zegt Slmt ben ik ook wel bang voor; dat het steeds terug komt als reactie op verschillende dingen. :\

Hier ook echt koud! Heb ze voor nood, zoals hier al werd geopperd, de 100gr maar onder de 200gr aangetrokken, gezien 200gr het maximale is wat ik voor ze heb. Ze voelen nu fijn warm. :)
Het lopen in de sneeuw gaat tot nu toe bij beide wel prima. Wel dikke klompen sneeuw/ijs onder de hoeven, maar die vallen er vanzelf steeds wel uit want ik zie overal dikke brokken in hoefvorm liggen. :+

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:57

Toch spannend hè met al die kou.

Hier ook een deken op.
Ik zou morgen eigenlijk voor controle en beslagwissel naar de kliniek moeten. Maar ga echt met dit weer niet met de trailer op pad.
Helaas kan ik nu pas over 2 weken terecht. Niet ideaal voor de voetjes, maar t is niet anders.