[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:43

Het oude hooi is prima, het is grofstengelig dorshooi.
En ze krijgt normaal weidehooi voordroog.
Een stuk minder lekker, dat begrijp ik. Maar je kent Janouk, die heeft zo'n sprekend hoofd, je leest aan haar af wat ze denkt. En dat is geschikt voor censuur als ze het dorshooi krijgt.

Veearts heeft percussie op 3 hoeven gevoelig. Geen pulsatie. Hoeven zijn gelijk van temperatuur. Ze loopt op het zand redelijk goed. In stap op het hard valt ook niet tegen. In draf valt het me wel tegen.

Donderdag naar Visdonk en dan gaan alle hoefjes op de foto.

PS op zoek naar geldboom stekje

Barvrouwke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:26

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:51

Dat van die bacterie klopt, maar ik dacht dat dat vooral een risico was bij gras waarvan de kiem bewerkt wordt. Zoals bijvoorbeeld het gras van een voetbalveld.

Ik voer nu al enkele jaren met grote tevredenheid graszaadhooi (gewoon engels raai). Nog nooit ergens last van gehad gelukkig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:59

Update Janouk. Eindelijk weer thuis. Een heleboel enge dingen zijn uitgesloten, maar wat de oorzaak wel is, is nog niet duidelijk.
We waren er zondag heel vroeg bij en de juiste medicijnen gegeven: geen schade in de hoeven op de foto's de constateren!!!

Uit de bloeduitslagen blijkt dat de oorzaak: geen Cushing, geen spierbevangen/afbraak of geen ontstekingen zijn.
Wel een licht magnesium en selenium tekort, maar te weinig om de symptomen te verklaren. Rest van het bloedbeeld is prima.

Linksvoor een gedeelte losse hoefwand kwam op de foto naar voren door inwendige schimmelinfectie in de lederhuid, ook te weinig om de symptomen te verklaren.

Ze liep goed in het zand op de volte, wel wat stijf, maar dat is niet raar na 3 weken op rust. Ze liep op het hard op de volte voorzichtig, maar niet onregelmatig. Rechtuit goed in stap en draf op het hard. In de buigproef alleen linksachter een kleine bemerking. Niet meer gevoelig op de hoeven.

Nu magnesium en vitamine E en selenium gaan bijvoeren voor de zekerheid, stoppen met ontstekingsremmers/pijnstillers en weer onbelast in stap gaan opbouwen en per dag kijken welke reactie haar lijf geeft.

Oorzaak dus onbekend, wel ideeën, maar niets is met zekerheid te zeggen. Zien hoe het zich nu ontwikkelt.

Ik juich nog niet, eerst zien of ze geen terugslag krijgt van vandaag: lange reis en alle testen. Morgenochtend maar eerst zien. Ze loopt nu buiten blij te stappen door de bak en uitgebreid te rollen; dat heeft ze gemist.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:07

Fijn dat het er goed uitziet, alleen oorzaak onbekend is minder. Dat geeft toch onzekerheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:43

Janouk liep nog steeds op eieren na de laatste update. Af en toe kreupel en dan weer niet.

Update Janouk
Vandaag naar Steffie van de Laarse geweest. Zij kon de puzzel van alle wisselende symptomen in elkaar leggen.
Een korte leken uitleg, niet gehinderd door enige vorm van medische kennis, bij Janouk is het er bij het vallen in de duinen vorige maand 'ingeschoten'. Een soort spit, maar dan voor in de linkerschouder/borst/hals.
Door het ontlasten mechnisch hoefbevangen geraakt achter en daar ook 'vastgeslagen'.

Verder had ze veel last van headshaking, overprikkelde zenuwen in haar hoofd, als een soort uitstraling, terwijl ze daar nooit last van gehad heeft.
Al die dingen hadden wij gezien, gevoeld, maar niet de hele puzzel kunnen leggen.

Steffie heeft haar losgewerkt en je zag Janouk opknappen onder haar handen. Ze begon weer te veren in haar lendenen, haar hals kon weer verder naar links, bovenarm kon weer naar achter bewegen, haar hoofd ontspande en de irritatie verdween.

Nu 1 week rust en vrije beweging en dan langzaam in stap aan de hand weer oppakken. Steffie heeft er veel vertrouwen in, dat het met deze behandeling snel gaat opknappen, dus daar vertrouwen we op. ZO blij dat we nu weten wat er aan de hand is, en dan voorzichtig weer langzaam opbouwen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:17

Behandeld ze dan chiropractisch of niet?
Ik heb toendertijd Steffi benaderd, maar helaas wil ze niet aan huis komen.
En gezien ik zelf geen vervoer heb. Toen verwees ze wel naar iemand anders, maar ik had toch mijn twijfels of iemand die nog geheel niet bekend is hetzelfde zou kunnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:24

Onder andere. Het fijne van Steffie is, dat ze naast dierenarts ook chiropractor, acupuncturist, cranio sacraal en veterinaire chinese kruiden doet. Dus dan kan janouk profiteren van alle werelden , denkrichtingen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:33

Jeetje veel sterktr janouk. Hoe oneerlijk is het. Wij zijn zo voorzichtig met alles en indd sommige gooien hem baggervetten paard het land op en er gebeurt niks. Pff

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:51

Citaat:
bij Janouk is het er bij het vallen in de duinen vorige maand 'ingeschoten'

Vallen in de duinen.. Is Janouk dan gevallen ?
Had je dat ergens al gemeld, of heb ik iets gemist? Want dat is inderdaad wel een ontbrekend puzzelstukje geweest dan.. :)

Wel fijn dat je Steffi hebt laten behandelen - want, al kan ik het allemaal niet verklaren.. ook mijn paard heeft ongelooflijk geprofiteerd van de chiropractische en cranio behandeling van Karianne van Ruth ( ook DA: http://www.lodash.nl) - wat ik bij Pauli allemaal ingezet heb aan reguliere therapie wil je niet weten, maar ik ben er van overtuigd dat met name de cranio haar dat laatste zetje gegeven heeft om haar beter te maken. Pauli is een aantal malen kort na elkaar ( drie à vier keer met tussenpoos van telkens 3, 4 weken) behandeld en dat heeft wonderbaarlijk geholpen.

Ik snap niet waarom het werkt, maar het werkt.
Een van de behandelaars met de hoogste graad van bevoegdheid is Joey's Ark: http://www.joeysark.com/index.html
Die komt overigens wel aan huis.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:58

Janouk, die combi leek mij ook fijn. :j

JP, Joey doet alleen cranio, geen chiro bijvoorbeeld.
En als ik dan iemand laat komen, denk eerder chiro dan alleen cranio.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 11:02

Dat is mij bekend - maar mijn ervaring is dat het met name de cranio is, die mijn paard geholpen heeft.
Pauli is behandeld door Karianne: zij doet zowel chiro als cranio.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:05

Ik had dit topic veel eerder moeten vinden! Maar nooit is iets te laat natuurlijk!

Het zijn voor mij veel te veel pagina's om allemaal door te spitten (chronisch ziek en ik kan niet lang achter elkaar lezen omdat het te vermoeiend is) dus vergeef het mij als ik vragen stel die al gesteld zijn of waar het antwoord al van te vinden is.

In het kort:

Mijn fjord Eran kreeg ik eind 2011 en toen was hij al niet in orde. Verder ga ik hier niet op in, want dit topic gaat over hoefbevangenheid. Eind 2011 krijg hij acute colitis ulcerosa en werd op de kiniek opgenomen. Hieruit volgde voedselallergie en hypergevoeligheid voor koliek.

In de zomer van 2012 werd Eran ineens zeer acuut zeer ernstig hoefbevangen aan alle 4 de benen. Hij was recent ontwormd, stond niet op gras, kreeg geweekt hooi en Seniores Priores. De enige oorzaak die ik kon bedenken was de ontworming en een paar uur zonder eten staan door een kunstje van een van de stalmedewerkers.
Hij werd zeer succesvol behandeld door de dierenarts en genas binnen een week bijna volledig.

Vanaf dat moment heeft hij een paar keer tegen hoefbevangenheid aan gehangen. De symptomen waren: Opgezet hoofd, iets dikkere manenkam, warme hoeven, iets opgelopen benen en kort lopen. Doordat ik goed op de subtiele signalen let kon ik op tijd behandelen en is hij niet meer echt bevangen geraakt.

Het lijkt op een vicieuze circel waar ik niet uitkom. Ook reageert hij steeds minder goed op de medicatie.

Ik en mijn dierenartsen denken dat de bevangenheid deels wordt veroorzaakt door een vergiftigingsreactie die vanuit de darmen ontstaat en ophoopt in het lichaam. Qua voer zit er namelijk volgens mij niets bij dat bevangenheid kan veroorzaken en hij krijgt alleen symptomen na ontwormen, bij te lang (langer dan 1-2 uur) geen eten en ander eten dan hij gewend is. Weidegang is maximaal 2x daags 45 minuten en weinig tot niet als hij tegen bevangenheid aan zit. De weide bestaat uit uitgebloeid timothee-gras en wat kruiden.

Mijn vragen: Welke ontwormingsmiddelen kunnen bijdragen aan het bevangen worden? Welke ontwormingsmiddelen geven hier de minste kans op?

Bestaat er een supplement oid die ervoor zorgt dat de bevangenheid minder snel optreedt?

Een dierenarts heeft een combinatie van inuline en probiotica geadviseerd. Omdat de moleculaire structuur van de inuline op die van glucose/fructose lijkt ben ik huiverig om dit te geven. Heeft iemand van jullie ervaring met deze upplementen? Het doel is omde darmflora weer goed te krijgen zodat de intoxicatie/vergitiging vanuit de darm minder snel/niet meer voor gaat komen. En dat daarmee de bevangenheid hopelijk niet meer voor gaat komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:11

Behalve overbelasting en nog wat andere oorzaken, wordt bijna alle bevangenheid veroorzaakt door toxines die vanuit de dikke darm in het bloed komen en dan op de een of andere manier een ontstekingsreactie in de hoef lamellen veroorzaken, met als gevolg HB. Ondanks alle kennis die er in de loop van de decennia verzameld is, is tot op heden niet duidelijk waarom het nu juist de hoeven zijn die het slachtoffer worden.

Hoe een arts op het idee komt om inuline aan een HB paard te geven is mij een volstrekt raadsel - het is weliswaar een probioticum maar het is puur suiker ( fructaan, polysaccharide). Dat gaat regelrecht naar de dikke darm en de verkeerde bacterieën gaan een feestje vieren. Ben je nog verder van huis. De 'goede bacterieën moet juist voordat het voedsel de dikke darm in gaat 'op orde zijn'. De rol van pro en prebiotica in paarden is overigens niet duidelijk - er zijn betere manieren om de darmflora op orde te krijgen en te houden.

Wormkuren: er zijn wormmiddelen die niet goed zijn voor paarden met HB/ IR/ Cushing/ EMS. De aanbevolen stof is Ivermectine - geen andere stoffen gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:10

@jp janouk is in de duinen gestruikeld over boomwortel, niet heel heftig, ze liep daarna ook niet onregelmatig. Maar bij terugkomst voelde ik het in mijn eigen schouders dat zij zich behoorlijk verstapt had. Daarbij is het bij hr aar erin geschoten.

@ gwennie, is er bloed afgenomen? Weet je welke tekorten er in het bloed te zien zijn? Is je paard getest op cushing of ems?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:08

Er is bloed afgenomen. Geen insuline-resistentie, geen tekorten, te jong voor cushing.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:10

Rare conclusie van cushing?
Ik heb een piny gekend (overleden onlangs helaas) die op zijn 7e al cushing had...

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 01:09

Mijne is net 5. De tumor kan nooit de afmetingen hebben die voor klachten kan zorgen. Het kan dus wel aanwezig zijn, maar de sympthomen kan hij onmogelijk ontwikkeld hebben vanwege het formaat van de mogelijke tumor. Dus voor nu is dat als oorzaak uitgesloten.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:09

Hoi,

ik heb 2 paardjes die snel hoefbevangen zijn...
Ben laatst in Oud-Gastel bij de smid geweest en het ging helemaal goed, maar sinds 3 dagen loopt Sense weer wat "stijf".
Gelukkig staat de afspraak met de smid al vast (hoofcare smid).

De laatste tijd stonden ze op de paddock
Ze mochten dan 's morgens een kwartiertje op de wei en 's avonds ook maar dat terwijl ik ze wat liet lopen.
Door het regenweer vd afgelopen weken kon ik ze niet langer op de paddock houden en had ik ze op een kaal stukje weide gezet met hooi.

Behalve grasmix en wat wortelen krijgen mijn paarden verder niets.

Onlangs wel begonnen met medicatie voor cushing, maar dat was meer een test omdat de waarden echt minimaal waren en we dus het zekere voor het onzekere hebben genomen.
Helaas heeft het dus blijkbaar weinig nut.

Kan ik verder best de wortelen en grasmix ook laten? Ik ga nu echt de fructaan in de gaten houden op de site van paardnatuurlijk.
Maar verder weet ik echt niet meer wat doen...

Toen ik de hoeven daarnet zuiver maakte zag ik dat terhoogte vd witte lijn een stuk los zat en er bloed onder zat.
Is dit "normaal" bij hoefbevangen paarden?

alvast bedankt vr de info!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:20

Wortelen zou ik zeker niet geven, snap ook niet zo goed dat je dat voert als ze gevoelig zijn voor bevangenheid dat is volgens mij echt een no-go.

Welke smid heb je?

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:36

een paar kon volgens DA geen kwaad?

ik ben nu nr Van Nassau geweest en donderdag ga ik bij De Bruijn in Reusel omdat het vlakbij is en volgens Van Nassau toch ook zeer goed?

Weet je door al de info zie je vaak door de bomen het bos niet meer.
DA 1 zegt laat ze haar eigen beweging bepalen
DA 2 zegt zet ze op stal (heb ik niet)
overal lees je dat goede beweging noodzakelijk is voor goede hoeven...
Helemaal geen gras moet volgens sommige dan ook weer niet alleen goed opletten wanneer wel en niet en hoeveelheid.
Ik zet ze nu overdag bijna op stal want ze krijgen maar een mini stukje weide zodat ze niet in de modder hoeven te staan.
Nu is de paddock terug droog dus kunnen ze daar weer staan en leg ik overal wat hooi.

Maar wijs raken aan al die info is niet meer zo makkelijk!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:07

Mijn paardje is hoefbevangen, afgelopen week liep ze ontzettend gevoelig en gisteren bevestigde de hoefsmid wat ik had al verwachtte. oorzaak = gras ....
Nu staat ze in de bak en krijgt ze hooi wat vorig jaar is geoogst. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar vindt hier hele waardevolle informatie. Mijn merrie is nu 25, ik heb haar vanaf haar 17e jaar en ze is voorheen nooit bevangen geweest. Is het met de oudjes meer oppassen ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:01

Ik wil me even melden hier, ik loop namelijk met een vraag rond.

Mijn merrie die met pensioen is, is vorig jaar bevangen geweest, waarbij haar witte leen aardig verbreed is.
Nu staan ze sinds maart weer op het land(langzaam opgebouwd per uur) en ze staat nu van 07.00-19.00 op het korte gras, en s'nachts op stal.
Nu heeft ze altijd aan 1 voetje(is ook haar bokvoet, dus is qua kwaliteit altijd slechter als haar andere hoeven) een gekke onderzijde.
De witte land lijkt onwijs breed, maar of het nu echt de witte lijn is, of de zool die gewoon afgebrokkeld is weet ik niet.
Haar andere voetjes zijn aardig gelijk.

Iemand een idee?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:25

Ik weet niet hoelang je merrie bevangen is geweest maar paarden die lang hoefbevangen zijn geweest hebben vaak 'rare' hoeven.
Ik weet ook niet aan welk(e) voet(en) ze bevangen is geweest.
Vaak worden de hoeven wat scheef of raar van vorm.
Ik zou even overleggen met je hoefsmid,
die krijgt er vast wel weer een mooi vormpje in :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:17

ik durf niet te zeggen hoelang ze vorig jaar bevangen is geweest, wel een flinke poos(voorbenen).
ik heb eventueel een foto van de onderkant van de hoef, ik zet haar voor de zekerheid vanaf morgen met graasmasker op de wei. ben bang dat ze er tegenaan zit, maar ik maak me vaak te snel zorgen!