Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisaxxmaxima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:57

dit had mijn moeder haar paard ook dan meot je beektjes met vriezerwater in de vriezer zeten en tot het ijs is en dan steets over de pees met het ijs dat moet je elke dag doen en met het paard of pony over een harde weg lopen mijn moeder haar paard is nu weer beter dit helpt echt

Anoniem

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:19

Mag hopen dat je moeder het ijs niet rechtstreeks op de pees hield?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:31

Ik meld me ook. Mijn paard is geblesseerd aan de tussenpees bij de aanhechting met de knie LV. In september vorig jaar heeft hij een echo gehad en daar was goed op te zien dat er wel heel veel vocht in zat. In december moest ik weer terug komen om te zien hoe het met de pees was.... geen verbetering ook de dierenarts was behoorlijk terleurgesteld. Nogmaals 3 maanden rust. Hij moet in het land en verder helemaal niets.
Gisteren haalde ik hem uit stal (s'nachts staan de paarden binnen) hij was weer behoorlijk kreupel. De moed zakt soms wel wat in de schoenen.... -O- Ik kan alleen maar hopen dat in maart als we de pees weer kontroleren verbetering zullen zien.

Zijn er nog meer paarden met een tussenpeesblessure?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:34

De mijne Yarrah, alleen zit het bij hem midden op de pees dus niet bij de aanhechting.
Ik heb niks anders gedaan dan paard op de wei en nu op stal en overdag er paar uurtjes uit. Dus geen speciaal beslag.
Wel heb ik hem MSM optimal C gegeven, naar mijn idee heeft het wel gewerkt. In 2 maanden was het zoveel verbeterd dat ik mocht opbouwen, heb het alleen zelf uitgesteld.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:48

Mijne heeft RV tussenpees. Ook midden op de pees.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:49

Ik denk dat ik ook maar de MSM ga bestellen. Ik hoor er meer goede verhalen over. De mijn is zijn hele leven (14 jaar) al ijzerloos en dat wil graag zo houden. Om te zorgen dat de hoeven (hielen) niet te lang en te hoog worden hou ik de hielen zelf bij, elke week even de vijl erover.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:03

Mijn Vera ook tussenpees, rechtsachter in het midden. Maar na de laatste controle lijkt de schade mee te vallen. In de eerste instantie is het been heel lang behoorlijk dik geweest van het vocht waardoor er een behoorlijke lengtescheur leek te zitten, maar naarmate het vocht uit het been verdween werd beter zichtbaar wat de daadwerkelijke schade was aan de pees. Die bleek enorm mee te vallen met de aanvankelijke diagnose. Ik ben wel al vanaf half april bezig en zit er pas sinds half september weer op en heel rustig aan.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:33

Ik loop met het idee om met mijn paard te gaan stappen. Hij staat sinds september op het land, maar in december was met de echo geen verbetering te zien. Hij moet nog steeds rust hebben. Toch ben ik er niet rustig van (of ik voel met gewoon machteloos) of dat helpt, want het land is natuurlijk een zachte ondergrond. Ik weet dat stappen op het harde de pezen kan versterken. Kan het kwaad om dagelijks ongeveer 1.2 km op het harde te gaan stappen?

Ohja, de MSM is binnen en dat krijgt hij ondertussen door zijn voer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:33

Nee hoor, die van mij stond ook op het land en daarnaast liep ik dan vaak nog met haar. opbouwend van 10min per dag naar 4x 10 per dag. Daarna ben ik er op gaan zitten om rustig te stappen en toen voorzichtig een drafje geprobeerd. Toen ze daar niet kreupel op liep en verder ook niet de volgende dag het been dikker was, heb ik opgebouwd van 100 meter draven naar 1 min, naar 3 min en toen naar 3x3 min etc. Schema staat wel ergens hier in het topic. Vooral je eigen gevoel volgen.

Als het been namelijk niet geprikkeld wordt om te herstellen, gaat er geen seintje naar de cellen om nieuw weefsel aan te maken. Jou paard loopt alleen in de wei, dus zijn pees hoeft geen verbetering te laten zien omdat hij met dit been prima in de wei kan staan. Moet de pees harder werken, zal die ook sterker moeten zijn en dus weefsel aanmaken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:29

Zo heb ik het ook aangepakt. En nu gallopeer ik weer met mijn paard. Soms rij ik een grote volte, maar nog niet te veel, anders brn ik bang dat het been reageert. Verder longeer ik haar heel soms, maar dat gaat nooit zoals ik het wil. Dus dat doe ik alleen als ik weet dat haar pet er naar staat.

Ik rij dus zo veel mogelijk rechte lijnen, maar ik pak ook wel eens een wijken, sbw, tavers mee. Dan hou ik haar voeten een beetje in beweging. Ze is snel verveeld namelijk.

Het gaat erg goed en ik ben nu ongeveer 2 maanden aan het opbouwen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:36

N0a schreef:
Nee hoor, die van mij stond ook op het land en daarnaast liep ik dan vaak nog met haar. opbouwend van 10min per dag naar 4x 10 per dag. Daarna ben ik er op gaan zitten om rustig te stappen en toen voorzichtig een drafje geprobeerd. Toen ze daar niet kreupel op liep en verder ook niet de volgende dag het been dikker was, heb ik opgebouwd van 100 meter draven naar 1 min, naar 3 min en toen naar 3x3 min etc. Schema staat wel ergens hier in het topic. Vooral je eigen gevoel volgen.

Als het been namelijk niet geprikkeld wordt om te herstellen, gaat er geen seintje naar de cellen om nieuw weefsel aan te maken. Jou paard loopt alleen in de wei, dus zijn pees hoeft geen verbetering te laten zien omdat hij met dit been prima in de wei kan staan. Moet de pees harder werken, zal die ook sterker moeten zijn en dus weefsel aanmaken.

Heb je op deze manier opgebouwd op de harde of zachte ondergrond?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:59

Eerst op harde ondergrond met stappen. Echter werd mijn paard steeds explosiever en heb ik besloten om in de bak te beginnen met draven. Wel buiten in en uit gestapt. Met draven deed ik dan bijvoorbeeld de eerste week 2 lange zijdes draven en voor de hoek terug naar stap. (Wel redelijk harde/verende bodem.)
Toen het been goed bleef 2x2 gedaan. Na een week weer een lange zijde erbij en na 3 weken heb ik weer eens een hoek meegepakt in draf. Paard kreeg 1 dag rust in de week.

Toen ze haar eerste energie een beetje kwijt was voorzichtig eens over het erf gedraafd en vervolgens een keer naar buiten gegaan. Helaas niet echt een succes toen :'). In mei kreeg ze de blessure, ben in augustus begonnen met opbouwen. Na 3 maanden reed ik weer een keer een les van een halfuur en na 5 maanden ben ik weer voor het eerst op wedstrijd geweest.

Toen ik een kwartier achter elkaar kon draven heb ik de galop erbij gepakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:10

Noa, echt precies zo heb ik het ook gedaan. Al krijgt die van mij wel meer rustdagen.

Ik ben op stal gezegend met een Achterbergbodem, hij is mooi hard, maar veert ook goed. Echt een verademing!

Ik heb me alleen nog niet aan een buitenrit gewaagd, die van mij blijft explosief en trapt gericht naar fietsers als ze haar ei niet kwijt kan. Niet echt een handige combo.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:29

Peelie schreef:
Noa, echt precies zo heb ik het ook gedaan. Al krijgt die van mij wel meer rustdagen.

Ik ben op stal gezegend met een Achterbergbodem, hij is mooi hard, maar veert ook goed. Echt een verademing!

Ik heb me alleen nog niet aan een buitenrit gewaagd, die van mij blijft explosief en trapt gericht naar fietsers als ze haar ei niet kwijt kan. Niet echt een handige combo.

Dat is inderdaad niet echt handig nee. Die van mij sprong sloten in e.d. dus ook niet echt een goede combi :+
Rustdagen waren in het begin trouwens wel meer ja, eerst deed ik 3x per week stukjes draven en op een gegeven moment begon ik met een dagje erbij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:39

Ik ben nog niet tot de sloten gekomen :') en ik zit hier in de polder, kan je nagaan.

Ik begin de mijne nu ook langzaam asn uit te bouwen. Ze loopt nu ongeveer 2 a 3x in de week.

Mijn normale trainingsschema voordat ze de blessuure heeft opgelopen was ongeveer 5 dagen per week trainen. En ik train niet heel fanatiek, meestal zit ik er 45 minuten op, mar les vaak 70. En dat is inclusief in en uitstappen.

Ik wil wel weer naar een training van 45 minuten toe gaan werken en dat lukt best goed gelukkig.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:00

Helaas.....bij Vera is nu ook haar andere been dik en loopt ze er niet goed op.... :(
Dr peesblessure gaat echt super, maar sinds het weekend is de kogel en peeschede ad binnenkant van het linkerachterbeen ook dik....
We zijn dus weer aan de hand ah stappen...donderdag komt de veearts voor scan....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:35

gatver Esther28,.... sterkte. Ik hoop voor je en je paardje dat het meevalt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:44

yarrah schreef:
gatver Esther28,.... sterkte. Ik hoop voor je en je paardje dat het meevalt.

Ja ik hoop het ook...we waren net zo lekker op gang met het opbouwen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:15

Hier is een vriendin eind december weer gestart met mijn paard (beide benen checkligament). Gelijk een tweedaagse. De eerste proef was echt goed en daar stond ik dan .... met tranen in mijn ogen. Toch apart wat zo'n blessure geestelijk met je doet.
Uiteindelijk naar huis gekomen met 3 winstpunten en dus nog maar 2 te gaan om over te mogen naar Z2.
Dat zou de tweede ruiter worden die hij naar het Z2 brengt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:26

Maar hoelang ben je met revalideren bezig geweest jury?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:43

eind augustus 2012 begonnen.
6 weken weilandrust toen scan laten maken
gaan stappen op het harde, opbouwend van 2x 10 naar 2 x40.
vanaf januari 2013 er ook weer op met af en toe een paar drafpassen
In dat voorjaar ook weer de bak opgezocht en draven gaan verder op gaan bouwen en de galop mee gaan nemen..
Begin zomer weer echt door gaan rijden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:58

Fijn jury, dat hij het weer zo goed doet!

Wat naar Esther. Duim voor je dat het niks blijkt te zijn.

Hier toch maar weer terug op de ascal. Hij had 28 december zijn laatste dosis gehad. Toen werd zijn been weer warmer en dikker. Afgelopen vrijdag de da gebeld en doe vond het raar aangezien de ascal niet vochtafdrijvend werkt. Maar aangezien het niet goed was, toch maar weer terug op de ascal gezet en zijn been is nu weer een stuk dunner en koel. Dus het heeft toch een positief effect op zijn blessure.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:40

Er is dus hoop na een dubbele ligamentenblessure! *\o/* Ik ben ook alweer 8 maanden bezig met blessure nummer 2.
Esther, ik hoop dat het toch een stomme verstapping is.....duimen aan!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:35

Ja hoop het ook..ben iig meteen begonnen met stappen op t harde, koelen en compagel smeren...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:52

Balen Esther!

Hier heb ik paard op de Puur pees gezet, geen idee of het werkt maar wil graag wat van binnenuit doen :o Geef ook weer magnesium door dr slobbertje heen, alles kan helpen. Zou MSM teveel worden? Kom het steeds nergens tegen...