[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:16

capopjekop schreef:
Zo op de baal ziet het er wel lekker uit, maar ik denk dat die van mijn hun neus op zouden halen als ik het jouw hooi zou voeren lolclub :P Het ziet er niet lekker uit vind ik :D Hoe lang doe jij met zo'n baal?

Wat ziet er niet lekker uit , de roodzwenk ?
Die is ook niet echt lekker }> , ik meng het door het weidehooi en het grove hooi .
Ze zoeken eerst het lekkere hooi er tussen uit en uiteindelijk gaat de roodzwenk ook wel op.
Alleen Snaap laat nog wel eens wat roodzwenk liggen, puber en Hit eten het wel zonder morren
Ik doe een maand of 3 met zo'n grote baal

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:21

Hej bokkers ik heb al gezocht maar nog niet gevonden:
hoe kun je zien goe een paard hoefbevangenheid geeft had?

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:25

Dat kun je niet altijd zien. Als het niet al te lang is geleden hebben ze vaak ribbels in de hoeven. Verder kun je het soms op de rontgenfoto zien (als het paard iig langere tijd bevangen is geweest). Dan zit er een haakje op het hoefbeen door de druk. Maar als het langer is geleden hoeft je het dus niet altijd te kunnen zien. Bij de vorige bevangenheid van Grietje zagen haar hoeven er na een jaar beter uit dan ze ooit gedaan hadden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:36

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Van boven naar beneden...
Engels Raai graszaadhooi in bak http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VXT6CJDB.jpg
Bosje graszaadhooi http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C8834XUT.jpg
Bosje weide hooi, komt ook van grote baal http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-J6M33VEE.jpg
Hetzelfde bosje, liggend op het graszaadhooi http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MVREJZIE.jpg
Het weide hooi en het graszaadhooi zijn beide bijna even lang van stengel, maar er zit wat meer blad bij, het is groen en ruikt erg lekker en kruidig. (geurgrassen??) Het graszaadhooi is goed van kleur en geur...ietwat zoetig en verder fris, niet muf.
De linkjes verwijzen naar grote foto's (voor wie geen leesbril heeft B-) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:53

Ik zal ook eens fotoos maken van mijn hooi, wordt dan wel dinsdag :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:13

DubbelDun schreef:
Momenteel heb ik dus veel fijner hooi wat er ong zo uit ziet
Afbeelding
Maar dan wat korter en groener.

het komt er op de foto (door de belichting) niet uit maar dit hooi is in werkelijkheid donkergroen van kleur, het is tweede snee kringelig weidehooi en erg zacht en bladrijk.
Hier krijgt Hit maar een kilo van per dag, het komt van (na de eerste snee nogmaals) bemest weiland en is behoorlijk voedingsrijk

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:15

Buitenzinnig schreef:
Afbeelding
Engels Raai graszaadhooi in bak

Dit lijkt wel weer fijner als het graszaad wat JP heeft

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:23

Geeft het fotootje van het bosje in mijn hand niet een beter beeld? (ik heb maatje S handschoen)
Afbeelding
Ik zie niet heel veel verschil met het weidehooi wat ik de laatste keer gekregen heb
Afbeelding
Dat is (grijs)groener en bevat meer blad, maar de stengels zijn bijna net zo lang en net zo stengelig...wel wat zachter.
In ieder geval eten ze het gzh nu wel goed en ik voer het zonder rooster, want van dit maakt het me niet zo veel uit of ze er flink van eten. Alles, behalve de Shet, blijft mooi op gewicht (Shet kan ik rollen, hij krijgt verder niks, maar niks is dus ook al te veel :oo)

Ik ga mezelf eens even voeren :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:52

Was een paar dagen weg en heb me weer door een heleboel pagina's gelezen :D .

Ik heb weer een kleine update van mijn paard, afgelopen week had hij weer een warme hoef en pulsatie. De hoefsmid heeft weer heel voorzichtig wat in de hoef geprikt en gesneden, het oude plekje van de prolaps zag er mooi droog uit en er groeit weer hoorn over. Alleen op een ander plekje kwam weer wat doorzichtig gelei-achtig spul naar boven. Zijn voet is ontsmet en weer ingepakt. Woensdag over een week gaan ze kijken of hij weer gips krijgt of een ijzer en of hij dan naar huis mag :D .
Vandaag was zijn voet weer normaal van temperatuur en de pulsatie was weg, dus er is besloten dat hij op halve pijnstilling gaat. Hopelijk reageert hij er goed op.

Nu sprak ik afgelopen weekend een Engelse hoefsmid over HB. Hij is voor een "plakijzer van kunststof" en het terugbrengen en inkorten van de teen (is toch dood materiaal) en het laten zakken van de hiel. Zo breng je het geroteerde hoefbeen evenwijdig aan de vlakke ondergrond, erna moet je de hiel extra ondersteuning geven.
Ik ben hier dus benieuwd naar en ga het zeker op de kliniek vragen. Het klinkt heel logisch, maar voor mij is het nieuw (als het al ergens beschreven is, hoor ik het graag).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:55

Dat is met Grietje ook gedaan, dus het is niet nieuw. Alleen geen plakijzer maar een breakoverbeslag. Extra bescherming van de hiel, hoe zag hij dat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:56

setteke schreef:
Nu sprak ik afgelopen weekend een Engelse hoefsmid over HB. Hij is voor een "plakijzer van kunststof" en het terugbrengen en inkorten van de teen (is toch dood materiaal) en het laten zakken van de hiel. Zo breng je het geroteerde hoefbeen evenwijdig aan de vlakke ondergrond, erna moet je de hiel extra ondersteuning geven.
Ik ben hier dus benieuwd naar en ga het zeker op de kliniek vragen. Het klinkt heel logisch, maar voor mij is het nieuw (als het al ergens beschreven is, hoor ik het graag).

Afgezien van de plak ijzers zijn de hoeven hier zo gekapt, dat werkt goed. Geen extra ondersteuning, wel even met schoenen met zolen er in beweging gegeven.
Sterkte met je paardje :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:56

@setteke : bedoel je echt een plakijzer of een spuitijzer??
@lolclub: kleur en diepte is moeilijk te zien op fotoos helaas.
Dat van mij is ook 2e snee en ik vermoed dus ook behoorlijk 'rijk'. Daarom durf ik er niet zoveel van te voeren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:08

Ondanks geregeld meelezen liep ik alweer een eind achter in dit topic, nu toch maar even bijgelezen.

Jannepauli schreef:
Ja, zo heb ik vorige winter Pauli regelmatig uit de bak gehaald omdat ze precies zulke sneeuwklompen kreeg. Gek genoeg liep ze er helemaal niet kreupel of verkeerd op, en het was een klus om dat ijs tussen de ijzers weg te halen. Lolclub herinnert zich misschien nog wel dat ik daar een kippenkop-hakbijltje voor gebruikte! :)

Ben best benieuwd naar commentaar van de hoefsmeden op dit artikel.

Ik vroeg me naar aanleiding hiervan af. Hoe doen jullie dat die de paarden/pony's op ijzers hebben en dan met sneeuw/ijs op komst?

Las nog iets over wel niet dekens/scheren.
Hier toch een deken op gedaan om stijfheid te voorkomen.

caopopjekop, wel interessant de foto's.

Graszaadhooi vind ik ook nog steeds interessant, maar geen idee waar het te verkrijgen is.
Sowieso leuk de verschillen te zien. Ik heb gewoon weidehooi, maar zou er nog wel iets bij willen dat schraler is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:00

Hij bedoelde een kunststof plakijzer, die met lijm onder de voet geplakt wordt. Het houdt circa 6 weken. Ik weet dat een plakijzer niet nieuw is, heb er nooit zoveel positiefs over gehoord. Hoe hij de hiel extra zou ondersteunen, weet ik niet. Ik kan het binnenkort wel vragen.

Capopjekop, ik las in het geval van Grietje (en de foto's), dat van Nassau de teen ook behoorlijk ingekort had. Heeft hij de hielen ook laten zakken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:05

Hielen is de achterkant toch? Dat ik het over hetzelfde heb als jij. Rob heeft eerst de teen eraf gehaald en de achterkant laten zakken voordat de ijzers er onder gingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:50

Klopt, hielen is de achterkant ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 01:17

Dyonne schreef:
Ondanks geregeld meelezen liep ik alweer een eind achter in dit topic, nu toch maar even bijgelezen.

Jannepauli schreef:
Ja, zo heb ik vorige winter Pauli regelmatig uit de bak gehaald omdat ze precies zulke sneeuwklompen kreeg. Gek genoeg liep ze er helemaal niet kreupel of verkeerd op, en het was een klus om dat ijs tussen de ijzers weg te halen. Lolclub herinnert zich misschien nog wel dat ik daar een kippenkop-hakbijltje voor gebruikte! :)

Ben best benieuwd naar commentaar van de hoefsmeden op dit artikel.

Ik vroeg me naar aanleiding hiervan af. Hoe doen jullie dat die de paarden/pony's op ijzers hebben en dan met sneeuw/ijs op komst?

Tja, da's de vraag en zeker nu dat voor komende week de eerste sneeuw verwacht wordt... ik controleerde gewoon een paar keer per dag de hoeven en als er klompjes onder zaten haalde ik die er onder uit. Met een bijltje :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:17

Ik verwacht weer grappen en nachtmerries over JP's bijltje

Ik maak mijn verharde stuk sneeuwvrij en verder heb ik er eigenlijk nog niet bij stil gestaan. Dit wordt mijn eerste winter met een pony met hoefijzers. Er bestaan wel van die zooltjes die je mee kunt laten slaan om klompen te voorkomen, maar hoe of wat dat precies is weet ik niet meer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:23

Ik kan het verharde stuk idd ook wel sneeuwvrij maken, maar als er 's nachts sneeuw valt blijf ik er niet bij staan natuurlijk. ;)
Overigens gaat mijne waarschijnlijk wel op sneeuwbeslag, aangezien ik zonder niet zo goed aandurf. Voorheen kwam ze 's nachts nog op stal. Nu niet meer. Er is wel een schuilstal waar ze zonder sneeuw kan staan natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:26

Ik maak mijn paddocks ook liefst zoveel mogelijk sneeuwvrij, maar soms is dat wegens werk etc helaas niet mogelijk

@popjekop : er bestaan 'ringen' die je in ijzers kunt klemmen waardoor er geen ijsklompen kunnen ontstaan. Kijk eens bij Kreamer Pferdesport
http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:02

Y liep vroeger altijd zonder hoefijzers, nu, na haar hoefbevangenheid heeft ze vooraan hoefijzers, zonder loopt ze direct gevoellig, dus zal ze waarschijnlijk nooit meer zonder kunnen. Maar wat met de achterbenen ? Wanneer is het nodig je paard vierkant te beslaan ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:27

@yoika: die van mij lopen (soms) ook gevoelig, maar hebben geen ijzers.
Als ik de weg op ga dan doe ik schoenen aan, soms met een zacht zooltje erin.

Kan iemand mij vertellen waarom de fructaan-index bij gelijke omstandigheden in Belgë hoger uitpakt dan in NL??
http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:33

Mijn Fjord loopt ook zonder ijzers na de HB...dat is een kwestie van wennen. Hij loopt ook normaal over harde paden met stenen en boomwortels er in.

DD ik heb geen flauw idee?? Mischien omdat Belgische eten Bourgondischer is dan het Hollandse??? :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:35

Ik denk dat bodemsamenstelling enzo ook meetelt? Anders zou ik het niet weten, mss kun je hun een mailtje sturen?