Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:23

Nog even over de kniptang...

Ik heb daar geen ervaring mee dus ik ben een beetje huiverig om die te gebruiken. Of is er niet zo veel bijzonders aan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:24

LindyH schreef:
Nog even over de kniptang...

Ik heb daar geen ervaring mee dus ik ben een beetje huiverig om die te gebruiken. Of is er niet zo veel bijzonders aan?

Nou, daar moet je wel mee oefenen hoor :D

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 01:05

haha I'm sorry..I wasn't quite sure how it would be responded to, all my english ;) I can use the translator to change it to dutch before I post, but I fear a lot would be lost..google translator isn't the best!

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 01:09

Citaat:
"Hoefzweer" was a sore spot in the hoof with pus in it. One moment it was oke (in the morning) and few hours later she couldn't use her leg. The trimmer came, opened the spot, and immediately most of the pain was gone. It took some time to recover. Small, but painfull.
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 080230.jpg

Ok, one of my dutch friends had since explained it is abscess..we had a lot of them over winter and spring!!!

Hmmm..her weight looks ok. But her feet bother me. I now think it is highly possibly that the groove in between the wall and sole have been infected by fungus, that would explain the feathery look here and there. I would say give them a scrub with copper sulfate/water (1 tablespoon copper sulfate to 1/3 cup water) and then smear the dry C.S. mixed with vaseline (1 teaspoon vaseline to 1 teaspoon C.S.) in the white line once a day for the entire time till the trimmer comes again and see if anything changes. It won't do any harm if it doesn't help, trust me..it looks like fungal infections are quite widespread in holland..as they are here. I think we have very similar environmental conditions.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:53

Mijn shet is vorig jaar bevangen geraakt. Nu gaat het sinds november eindelijk de goede kant op! Helaas zijn niet alle foto's even goed, kon geen andere vinden.

Helaas geen voor foto kunnen vinden. Iig waren deze keer de hielen vrij hoog en de teen lang. Mijn nieuwe smid heeft de hielen verlaagd en de teen ingekort en daarna een ijzertje eronder geslagen.

November op beslag
http://img52.imageshack.us/img52/817/hoefijzer2.jpg
Eerste week moest ze aan haar nieuwe stand wennen en zat ze niet zo lekker in haar vel. Daarna is ze alleen maar vooruit gegaan.

De keer daarna waren de röntgenfoto's van haar hoeven zo goed dat de smid besloot dat we het zonder ijzers konden gaan proberen. Ik vond het zelf onwijs spannend.

Foto voor bekappen:
http://img153.imageshack.us/img153/7637 ... 124532.jpg

Foto na het bekappen, helaas beetje scheef en onduidelijk:
http://img222.imageshack.us/img222/4995 ... 151418.jpg

En de foto's van vorige week:
Afbeelding
En na de bekapbeurt:
Afbeelding
Mijn smid is wel tevreden over de gang van zaken, de afgroei ziet er volgens hem goed uit. Over een jaar/1,5 jaar moet er volgens hem nauwelijks meer iets aan de hoef te zien zijn van bevangenheid.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:58

goedemorgen, ik heb een vraag voor de kenners hier.
Mijn paard loopt sinds enkele weken (3) onder het zadel heel licht onregelmatig. Alleen in stap, in draf/ galop en in vrijheid loopt ze gewoon goed.
Nu kwam mijn stalgenoot ermee dat het misschien uit haar hoeven kan komen. Omdat haar ene hoef iets stijler is dan het andere hoefje.
Mijn hoefsmid zei dat dat natuurlijk is en dat dat komt doordat ze met grazen 1 hoef naar voren heeft. Maar mijn stalgenoot zei dat dat verschil niet zo groot hoort te zijn.
Nu vroeg ik me af wat jullie hiervan denken. Zou ze hiervan onregelmatig kunnen zijn. Ookal is dat alleen onder het zadel in stap ?

ik kan evt proberen foto's te maken vanmiddag, maar ik weet niet of dat heel duidelijk word aangezien ze niet graag stilstaat op de weg :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:01

Als het verschil heel groot is kan dat zeker, maar de hoefsmid weet hopelijk wel wat hij zegt. Als je twijfelt zou ik als ik jou was een second opinion van een andere hoefsmid vragen. Zonder foto valt het hier niet te beoordelen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:04

Mang, mijn paard heb ik al drie jaar en heeft altijd een graasvoet gehad. Rechtsvoor is heel stijl en smal, linksvoor is breed (flaires) en laag in de hielen. Nu zitten we eindelijk op een punt waar het verschil niet zomaar meer te zien is.
Paard heeft nooit een pas kreupel gelopen op die voeten. Enige verschil in lopen is nu dat hij ruimer loopt van voor. Ik geloof dan ook niet dat het bij jouw paard daaruit kan komen, zeker niet omdat je paard natuurlijk deze voeten al langer heeft, maar voorheen wel goed liep. Ik vind kreupelen in de stap ook wel erg vreemd om eerlijk te zijn.

Wat doet je smid met de voeten? Als hij heeft geprobeerd te corrigeren en de hoef en de pezen die ruimte eigenlijk nog niet hebben, dán zou het wel logisch zijn dat je paard gevoelig gaat lopen. (en dan zou ik er niet mee rijden, want dan werk je peesblessures in de hand)

Heb je filmpjes van de stap? Foto's van de voeten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:07

JDEPT schreef:
haha I'm sorry..I wasn't quite sure how it would be responded to, all my english ;) I can use the translator to change it to dutch before I post, but I fear a lot would be lost..google translator isn't the best!

It doesn't matter if it's not translated the right way...at least people who don't understand english,they can read it.
Thanks for the recepe for the seedy toe!In Holland we call that White Line disease.

Capopjekop@Grietje gaat de goede kant uit!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:09

haar hoeven zijn sinds een maand ofzo pas echt duidelijk verschillend. Daarvoor verschilden ze wel iets, maar echt heel minimaal. Nu zie je het gewoon in een oogoplslag.

smid heeft het wel iets meer in verhouding gebracht maar niet heel veel. Omdat ze er dan last van kon krijgen...
Vind het ook heel raar dat het alleen in stap onder het zadel is. In draf loopt ze onder het zadel ook gewoon goed...

ik heb misschien wel een filmpje van de stap, maar dan gewoon in vrijheid en dan loopt ze dus gewoon goed.

Het is overigens niet echt kreupelen hoor. Ze maakt haar pas met rechtsvoor gewoon net niet helemaal af.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:23

Hoe oud is je paard? Het is namelijk wel vreemd dat een graasvoet nu zou komen, dan zou ik zelf denken aan de blessure die ervoor zorgt dat het paard een van de voeten wil ontlasten en daardoor de hoeven verschillend groeien. Mijn paard heeft zijn hele leven al die graasvoet en ook zo'n typische lelijke graashouding erbij.

Het kan uiteraard ook zo zijn dat je smid gewoon echt neit goed is en in plaats van corrigeren alles slechter gemaakt heeft.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:26

mijn paard is 8 (word in juni 9)

het is eigenlijk best logisch want sinds ze weer op de wei staan (ipv de paddock) is het erger geworden. Ofwel sinds ze weer graast...

Hier op bokt lees ik over mijn smid alleen goede verhalen, maar dat wil natuurlijk nog niets zeggen. Ik ga is met mijn moeder (ik ben 14) overleggen om er een keer een andere smid naar te laten kijken :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:32

Ik neem aan dat je paard in de paddock ook 'graast' en op stal ook. Een paard gaat toch op zoek naar eten, wroet in het zand enz.. Ik vind dit eigenlijk niet echt een geldige reden om ineens een grotere graasvoet te ontwikkelen (kan aan mij liggen natuurlijk :P )
Had je paard dit vorig jaar dan ook toen ze weer de wei op ging?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:34

vorig jaar had ik haar nog niet dus dat weet ik niet.

In de paddock at ze hooi maar dat lag op een stapel dus best hoog. Dat deed ze niet in zo'n graashouding.
in stal heeft ze een hooiruif dus eet ze ook niet in die houding...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:45

JDEPT schreef:
Ok, one of my dutch friends had since explained it is abscess..we had a lot of them over winter and spring!!!

Hmmm..her weight looks ok. But her feet bother me. I now think it is highly possibly that the groove in between the wall and sole have been infected by fungus, that would explain the feathery look here and there. I would say give them a scrub with copper sulfate/water (1 tablespoon copper sulfate to 1/3 cup water) and then smear the dry C.S. mixed with vaseline (1 teaspoon vaseline to 1 teaspoon C.S.) in the white line once a day for the entire time till the trimmer comes again and see if anything changes. It won't do any harm if it doesn't help, trust me..it looks like fungal infections are quite widespread in holland..as they are here. I think we have very similar environmental conditions.

Thanks for the information :) I will give it a try.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:59

Vandaag is de smit geweest. Hij is een tijdje bezig geweest en ik moet nageven, het is een andere manier van bekappen, maar bevalt me dik prima!
Ik kon gelijk al aan het lopen zien dat het beter ging!!! Lang leve natuurlijk bekappen. Ik zal morgen eens foto's maken en jullie ongezouten menig vragen.
Foto's van voor de tijd heb ik helaas niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:09

Ik heb gisteren weer eens foto's gemaakt van alief der hoeven, ik ben zelf echt heel tevreden met het resultaat,
ze is van niet over het zachte kunnen lopen naar zuiver op het harde en zelfs steentjes

Linksvoor net zonder ijzers juni 2010
Afbeelding
En nu
Afbeelding

Rechtsvoor net zonder ijzers juni 2010
Afbeelding

en nu, beetje rare hoek genomen, maar ach :+
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:36

Wat een aparte voeten heeft je paard. Is hij in het verleden bevangen geweest?
De voeten zien er nu in elk geval wel gezonder uit dan toen ze net zonder ijzers waren.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:55

Ziet er stukken beter uit!
En ik weet niet meer wie het eerder zei, maar ik snap nu wat er bedoelt wordt dat die hoeven nu net beton zijn :')

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:07

Ze heeft tegen bevangenheid aangezeten :j de ellende begon toen ze te kort bekapt was, toen heeft ze een jaar op ijzers gestaan ivm dunne zolen volgens bodegraven

Bij mij voelde het niet goed en heb haar eraf laten halen, na bijna een jaar intensief bekapwerk zijn we nu hier aanbeland er moet nog een klein beetje uitgroeien dan is de hele hoef weer gezond :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:05

mang schreef:
mijn paard is 8 (word in juni 9)

het is eigenlijk best logisch want sinds ze weer op de wei staan (ipv de paddock) is het erger geworden. Ofwel sinds ze weer graast...

Hier op bokt lees ik over mijn smid alleen goede verhalen, maar dat wil natuurlijk nog niets zeggen. Ik ga is met mijn moeder (ik ben 14) overleggen om er een keer een andere smid naar te laten kijken :)

Zodra gras weer groeit, groeien hoeven ook harder/sneller. Let maar eens op.
's Winters groeit gras niet en hoeven langzamer.

Zo lijkt het of jouw paard haar voeten verschillender zijn dan een maand of wat geleden.
Voeten paard zijn gewoon langer gegroeid. En zo lijkt het platte voetje platter en het steile voetje steiler.

Kortom, laat je dier gewoon in de wei staan. Het grazen heeft echt niks te maken met steiler worden of niet.

Ikzelf geloof zelfs niet in graas-voetjes. In de afgelopen 10 jaar ben ik nog nooit een paard tegengekomen die 2 verschillende voeten heeft puur uit een voorkeursvoet tijdens het grazen.
Een paard graast met LV, loopt verder naar het volgende plukje gras al grazend en zet RV voor. Het kost een paard bijzonder veel extra energie om dan een soort huppel te maken en toch LV weer voor te zetten.
Deze "extra huppel' doen paarden enkel als ze pijn/irritatie in het steile voetje ervaren. Dan is het nml de moeite waard om er extra energie in te steken.

Kort samengevat: ik heb zelf een aantal paarden met ongelijke voorvoetjes en ik heb er veel gezien en bekapt.... ongelijke voeten is ALTIJD een vorm van ontlasten van het steile voetje a.g.v. pijn/irritatie.

T.a.v. kreupel tijdens stap maar niet in draf. Dat is ultiem vreemd, laat er een veearts bijkomen als je zelf niet weet wat er aan de hand is met je paardje. Succes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:10

Vraagje aan de hoevenkenners hier :) Een veearts in Bodegraven vertelde mij dat mijn paard wat dunne zolen heeft. Ze heeft een blessure op het moment en moet veel op het harde stappen en draven, hij twijfelde er aan of ze het vanwege haar "dunne zolen" zou gaan redden zonder hoefbeslag.
Helaas heb ik hem niet gevraagd waar hij dat aan zag :+ Mijn hoefsmid en eigen veearts heb ik nooit over dunne zolen gehoord. Mijn paard loopt haar hele leven zonder ijzers en loopt zonder problemen over alle ondergronden. Afgelopen week viel het me voor het eerst op dat ze af en toe op een steentje reageert, haar hoeven blijven kort door het vele stappen, maar ik vind ze nog niet te kort worden.

Zijkant:
Afbeelding

Onderkant RV (niet heel recent, ca 1 maand geleden genomen maar vergelijkbaar met nu. Ze had hier wat rotstraal gehad, nu geen last meer van)
Afbeelding

onderkant LV
Afbeelding

Rontgenfoto rechts voor
Afbeelding

Rontgenfoto links voor
Afbeelding

Rontgenfoto's van de onderkant heb ik ook eventueel.
De zool lijkt mij bij de linker voet veel mooier dan rechts op de rontgenfoto?
Ben benieuwd of jullie hier dunne zolen in zien en waar dat dan aan te zien is?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:52

Lekker doorstappen , als dat het enige is. De voetjes zijn niet kort en zien er prima uit.
Door de droogte van afgelopen tijd krimpen de voeten van sommige paarden zichtbaar.
Bij sommige paarden scheelt het wel een centimeter in omtrek. Ook zolen zien er soms uit of ze zich terugtrekken van de witte lijn waardoor de wand ineens over lijkt te steken.
Waarschijnlijk als je de voetjes dagelijks water zou geven zien de zolen er ook op de foto zo 2 a3 mm dikker uit. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat ze dan ook minder gevoelig op stenen zijn doordat ze dan ook soepeler zijn.
Kortom no worries als er af een toe wat voorzichtigheid is op een steentje. De meeste paardenvoeten worden na verloop van tijd sterker en passen zich aan de ondergrond waarop ze het meest bewegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:47

Ik sluit me aan bij CC :j

JDEPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:28

capopjekop schreef:
Mijn shet is vorig jaar bevangen geraakt. Nu gaat het sinds november eindelijk de goede kant op! Helaas zijn niet alle foto's even goed, kon geen andere vinden.

Helaas geen voor foto kunnen vinden. Iig waren deze keer de hielen vrij hoog en de teen lang. Mijn nieuwe smid heeft de hielen verlaagd en de teen ingekort en daarna een ijzertje eronder geslagen.

November op beslag
http://img52.imageshack.us/img52/817/hoefijzer2.jpg
Eerste week moest ze aan haar nieuwe stand wennen en zat ze niet zo lekker in haar vel. Daarna is ze alleen maar vooruit gegaan.

De keer daarna waren de röntgenfoto's van haar hoeven zo goed dat de smid besloot dat we het zonder ijzers konden gaan proberen. Ik vond het zelf onwijs spannend.

Foto voor bekappen:
http://img153.imageshack.us/img153/7637/110210124532.j

Foto na het bekappen, helaas beetje scheef en onduidelijk:
http://img222.imageshack.us/img222/4995 ... 151418.jpg

En de foto's van vorige week:
[img]http://img204.imageshack.us/img204/6378/grietjehoefvoorapril.jpg[/g]
En na de bekapbeurt:
[img]http://img856.imageshack.us/img856/7706/grietjehoefnaapril.jpg[/g]
Mijn smid is wel tevreden over de gang van zaken, de afgroei ziet er volgens hem goed uit. Over een jaar/1,5 jaar moet er volgens hem nauwelijks meer iets aan de hoef te zien zijn van bevangenheid.

Sorry please excuse my lack of observation..how long has this horse been unshod?