[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:09

Sterkte svdijk. Moedige beslissing en ik denk voor beiden de juiste. :(:)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:54

Heel veel sterkte :(:) Svandijk, maar heb heel veel respect voor je beslissing.
Vind het super van je dat je aan je paardje denkt :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:01

Heel veel sterkte svdijk.. Ook ik heb respect voor je beslissing.. :(:)

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:02

Ik heb zondag een les van Antoine de Bodt :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:39

@SvDijk
Jouw keuze en dit moment is waar ik tegen opzie maar ik weet dat het een keer gaat komen.
En je hebt gelijk, als je vriendje geen lol meer in het leven heeft en deze slechts alleen nog uit pijn bestaat dan moet je afscheid nemen.
Heel veel sterkte toegewenst.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:18

@svdijk: heel moeilijke maar moedige beslissing. Wij hebben 2 jaar geleden ook al op zo'n punt gestaan, alleen leek het toen of ons paard het gehoord had en ging het ineens weer goed.

Nu zijn we eigenlijk al weer aan het kwakkelen sinds oktober. Ze loopt weer even goed en dan is het weer mis. Vreemd genoeg niet met haar spatbeen maar met haar andere achterbeen en het lijkt meer uit de knie dan uit de sprong te komen. Ostheo heb ik er al bijgehad, waarna het wel weer even beter ging. Maar al snel ging het weer wat minder. Ze loopt in principe wel tactmatig, maar ze sleept ahw met haar linkerhoef over de grond (echt met de punt) en tilt haar been net niet voldoende op. Stap geen probleem trouwens. Het is niet super slecht, maar als je erop zit, dan voel je gewoon dat er iets zit (al zien buitenstaanders het vaak niet echt). Dus maar weer stappen en ondertussen bedenken wat we nu weer gaan doen. Weer helemaal op de foto, weer medicijnen, weer onzekerheid en angst of haar voorlopig maar met rust laten (maar ja, dat heeft ze eigenlijk al 4 maanden). Ze is vrolijk, je mag alles met haar doen (al wil ze niet te veel gerommel aan haar knie); haar spatbeen gaat goed... Je gaat maar piekeren: zou er inmiddels toch spat bijgekomen zijn in het andere been, zijn het de kniebanden, zit het in haar rug ?? Eigenlijk word ik steeds meer een struisvogel en wil ik het niet meer weten. Ze is verder heel vrolijk, staat lekker de hele dag buiten en gaat straks het land weer op (april/mei)..
Maar ik weet dat als dit zo doorgaat er een punt gaat komen dat ook wij ermee stoppen. Haar hele leven op een landje staan is niets voor haar, ze is altijd super blij als ze wat mag doen, vindt het dolle pret als ze het bos in mag of naar het strand: allemaal dingen die dan niet meer kunnen... Op dit moment wil ik nog geen knopen doorhakken, maar we verliezen wel eens de moed (zijn al ruim 3 jaar aan het dokteren met haar). Dinsdag komt de DA voor haar gebit, dan zal ik meteen vragen of hij wil kijken naar haar been. Al weet ik dat hij door alleen maar te kijken hoe ze loopt niet al te veel kan vinden.... Maar goed: als hij dan toch foto's etc. aanraadt, dan ga ik daar eerst over denken.

Dus ik snap zó ontzettend dat je ervoor kiest om afscheid te nemen, al zit ik bij het idee alleen al zelf ook met een knoop in mijn maag en tranen in m'n ogen. Heel veel sterkte de komende tijd !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:01

Netje... kan me heel goed voorstellen dat je ook in zo'n zwaar pakket zit. Pfff... wat een ellende eigenlijk he.
Ik neem voorlopig onderzoekvrij denk ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:46

svandijk, heel veel sterkte. Een moedige beslissing.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:17

@Netje
Toch kan een paard je ook doen verbazen. Ze kunnen ook groeien in hun rol als pensionada.

Ook mijn paard was een harde werker en het eerste begin van haar pensioen dat ik met het hoofdstel en zadel voor een ander paard langs haar stal liep. hinnekte ze. Ze wilde aan het werk en dolgraag eigenlijk ook.
Inmiddels (vanaf april een jaar) is ze gewend aan niet meer hoeven werken. Ze is nu weer zo goed, dat je er bijna toe verleid wordt om haar toch weer op te pakken. Maar ik weet als ik dat doe ik weer tegen hetzelfde aanloop als vorig jaar. Ik wil je eigenlijk meegeven dat wanneer Kiek niet meer goed wordt je haar toch nog een kans als pensionada geeft. Ze kunnen je soms enorm doen verbazen.

En om je mss toch nog weer wat moed en hoop te geven ook Selena heeft een verschrikkelijk kwakkel jaar gehad dat ik niet anders toen deed dan af en aan naar de kliniek karren. Toen heb ik me wel eens afgevraagd of ik te ver ging (het heeft me kapitalen gekost en ik had nog een kreupel paard). Als ik haar nu zie ben ik blij dat ik het gedaan heb.

Sterkte

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:47

Moeilijke keuze's allemaal, het belangrijkste is vooral denk ik --> ken je paard :)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:32

svandijk, heel veel sterkte, echt een moedige beslissing :(:)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:28

svdijk, onwijs moedig van je! Heel erg veel sterkte gewenst met deze vreselijke maar oh zo begrijpelijke keuze! :(:)

Het lijkt erop dat alle spatpaarden uiteindelijk toch een beetje kneusjes zijn. Ik begin toch steeds harder te vrezen voor iets van een peesblessure bij Vario in zijn voorbeen. Hij is nog altijd niet goed. Was ie eindelijk leuk aan de gang nu het weer zo goed gaat met zijn spatbeen, krijgen we dit weer. Eind maart gaan we sowieso naar de kliniek voor controle voor zijn spat, en dan maar gelijk een echo er achteraan. Ook al zou ie dan misschien weer goed lopen, dit duurt al veel te lang. Dat is ook het verraderlijke van een peesblessure, op den duur zie je er niks meer aan, maar is het van binnen nog puinhoop.. Van buitenaf zie je er niks meer aan, je voelt alleen nog een vreemde verdikking, maar twijfel of die er al gezeten heeft of dat ie me nu pas zo opvalt :o Die verdikking is ook geen zachte verdikking, lijkt eerder op een soort van botvergroeiing, als zijnde schiefel ofzo. Is ook niet warmer dan het andere been. Dat been is wel van zichzelf altijd al dikker geweest dan het andere, voor onze tijd heeft ie al iets meegemaakt met dat been. Zit ook een fiks litteken namelijk. Wellicht al eens eerder een peesblessure gehad? Stappen maar weer...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:02

dank jullie wel....het valt me echt enorm zwaar, maar het enige dat ik voor mijn maatje kan doen is zorgen voor een waardig afscheid...en die krijgt hij!

voor jullie hoop ik dat alle paarden weer lekker aan de gang kunnen gaan en blijven.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:06

Dat is ook zeker waar ik voor zou gaan hoor. Het leven moet wel paardwaardig blijven, en is dat het niet, dan vind ik het alleen maar egoistisch om een paard te laten leven, alleen maar omdat je je maatje niet wilt laten gaan... Hoe zwaar die keuze dan ook zal zijn. Als ik er nu alleen al aan denk dat ik ooit een keer afscheid moet gaan nemen krijg ik al buikpijn en een brok in m'n keel...

svdijk: Respect! Heel veel respect :(:)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:21

Ik had voor mijn huidige paard een pony met spat.

Wij hebben hem gekocht als 3 jarige. Na een poosje trainen begon hij onregelmatig te lopen. Wij dachten in 1ste instantie dat het kwam omdat het zadel niet goed lag. Bleek toen wel goed te liggen. En hield hij weer een poos op met onregelmatig lopen. Hij liep dan wel dan weer niet onregelmatig.
Hij deed het voornamelijk met dressuur. Springen vond hij niet leuk (logisch het arme beest.) maar ja springen is ook niet mijn allerleukste ding dus deden we dat ook niet vaak :P.
Nou toch maar naar de DA, want dit kon niet meer zo. Bleek hij harstikke erge spat te hebben aan beide achterbenen. De ene was al verbeend. Het andere zal waarschijnlijk nooit verbenen zei de DA. Hij mocht alleen nog voor af en toe een buitenritje gebruikt worden.
Maar goed, moest toen een moeilijke beslissing nemen, of hem houden en alleen buitenritjes rijden of hem verkopen.
Moeilijke beslissing maar heb toen toch gekozen om hem te verkopen. Omdat ik zelf toch wel graag wedstrijden wil rijden. Mis hem nog steeds maar hij heeft een super tehuis nu, bij een geweldig meisje die hem verwend ect en lekker een buitenritje rijdt op z'n tijd.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:12

@svdijk
Wat een vreselijke moeilijke beslissing. Maar jij kent je paard het best en als je ziet dat het pijn heeft en geen plezier meer in het leven heeft, is het ook zeker de juiste beslissing.
Er zijn veel mensen die hun paarden veel te lang laten lijden omdat ze zelf niet zonder het paard kunnen, wat ik me helemaal voor kan stellen gevoelsmatig maar het is niet eerlijk tegen over het paard! Vind het heel moedig van je! Sterkte ermee!

Mijn paardje gaat aardig. Ben nu een week aan het opbouwen. Stap 10 min, daarna draf 5 min en nog 5 min uitstappen. In draf is ze wel wat stijf in t begin maar mag ook nog maar 5 min in draf dus dat schiet ook niet op. Maar het is een begin.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:39

@svdijk; ik heb alleen maar heel veel respect voor jou!
--
Ik heb morgen een les van Antoine de Bodt :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:04

Maggie_Eddy schreef:
Dat is ook zeker waar ik voor zou gaan hoor. Het leven moet wel paardwaardig blijven, en is dat het niet, dan vind ik het alleen maar egoistisch om een paard te laten leven, alleen maar omdat je je maatje niet wilt laten gaan... Hoe zwaar die keuze dan ook zal zijn. Als ik er nu alleen al aan denk dat ik ooit een keer afscheid moet gaan nemen krijg ik al buikpijn en een brok in m'n keel...

svdijk: Respect! Heel veel respect :(:)

Helemaal met je eens en ik heb er niks aan toe te voegen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:36

Inderdaad helemaal waar.

Ennie hoe ging je les?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:43

enniee schreef:
Nou jullie verwachten vast foto's :+ Nou pa heeft het geprobeerd, maar ze waren allemaal wazig, of hij was net te laat.. Ik heb dus maar 1 goed gelukte en die is van het instappen := Het was niet zo'n succes met het fototoestel .

De les ging echt heel goed :) Ik reed te veel op mijn buitenteugel, omdat ik dat zo gewend was. Verina vraagt dat altijd en ik laat dat dus toe, daardoor is haar beenzetting en aanleuning verkeerd. Aan het einde van de les ging het heel goed! De beenzetting en aanleuning waren allebei uitstekend zei Antoine *D . Hij was verbaasd over ons, hij begon te vloeken en kon het niet geloven := An jij hebt de feeling, en ik ben stomverbaasd en zo ging het steeds :+ Maar ik ben dus helemaal happy en hij zei al; je dag kan vast niet meer stuk, nou nee die kan niet meer stuk :D

(Even uit ander topic gehaald :)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:45

Dat klinkt erg goed, ben benieuwd naar die ene foto :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:46

Wat dus opviel is dat ze haar rechterachterbeen (spatbeen) onder de massa zet. En dat ze linksvoor (hoefkatrolbeen) op de linkerhand aan het begin van de les niet in 50-50 verhouding had lopen. maar het been meer naar achteren plaatste dan naar voor. Op de rechterhand was dit andersom.

Aan het einde van de les, was er van beide geen sprake meer! :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:51

Zamero schreef:
Dat klinkt erg goed, ben benieuwd naar die ene foto :)

die is helaas van het instappen, maar ik zal eens kijken of ik die op de computer kan krijgen wat onze usb-poorten deugen niet...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:29

sh*t sh*t sh*t!!!
m'n vriendje heeft een soortement van opleving...
hij loopt meer, is vlot aan de hand en staat minder op rust.
maar hij heeft nog wel een doffe blik en een gespannen mondje.
damn, het lijkt wel of ie het aanvoelt ofzo.
enerzijds is het helemaal niet erg uiteraard, ik heb hem liever blij en fris nog 10 jaar, dan aan de haak, maar ik heb min of meer alles geregeld, besloten voor hem dat hij geen pijn meer hoeft te lijden...
veel gehuild, weinig gegeten en geslapen, nu een beetje rust in m'n lijf en nu gaat ie leuk lopen doen.
verdorrie!!kon hij maar praten zeg.

@enniee: dat klinkt erg veelbelovend zeg!top!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:19

@svdijk; Kun je de knoop niet doorhakken op het moment dat hij een periode heel slecht is? Ik kan me nu voorstellen dat je spijt krijgt dat je het mss te vroeg hebt gedaan.
Tsja het is moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Mag ik je vragen hoe je gepland hebt afscheid van hem te nemen?

@Enniee; ik kan me voorstellen dat je dag niet meer stuk kan. Ik heb wel vaker wonderen over die man gehoord. Ik heb me er destijds behoorlijk in verdiept en heb veel van zijn systeem toen in mijn eigen rijden (samen met mn instructice) meegenomen en toegepast. Het heeft er toen mede voor gezorgd dat Sel een lange periode rad is geweest.