[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:36

geerke schreef:
als je hoefsmid haar wil overnemen is dat niet zo slecht natuurlijk,maar houdt hij haar dan ook?
Het is natuurlijk wel een pony die je in de gaten moet houden wat weidegang betreft,en hoe gaat het verder als de 7 jarige eruit groeit?ik ben altijd bang dat z'on dier van hot naar her word verkocht dan,en ook weleens ergens terecht komt waar ze het niet zo goed heeft....(je merkt dat ik erg ongeschikt ben om te handelen met paarden,wat bij mij komt dat blijft....watje...)

Ja, je hebt zeker een punt. En het was ook onze instelling: ze blijft hier tot haar einde. Maar ik blijf met het weideprobleem zitten.. Daar kan ik echt niet omheen. De laatste optie die ik nog zie is een graasmasker, maar niet alle pony's houden hem om. en mijn pony is een echte slokop dus die zal het niet zonder gevecht aanvaarden vrees ik..

Hoe snel zal zo'n 7-jarige eruit gegroeid zijn? 't Is een D-pony waar Ik als volwassene mee rij..
Ik lbijf met het gevoel zitten dat ze daar beter af is als bij mij.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:35

Lieke: Als ik het zo lees is dat best een goede oplossing. De garantie dat een nieuwe eigenaar haar voor altijd houdt krijg je helaas nooit en dat kun je ook niet verwachten.
Bij je hoefsmid weet je wat ze krijgt, iemand die haar geschiedenis kent, iemand die weet hoe hij daar mee om moet gaan.

Sterkte met het nemen van een beslissing.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:57

De twijfel was er al en 't is net alsof het lot mij een duwtje in de richting geeft door dit spontane aanbod..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:53

Kun je geen soort regeling treffen?
Bijvoorbeeld verkopen met de voorwaarde dat als het paard door omstandigheden toch weer verkocht moet worden, jij de eerste koper bent? Je kunt tegen die tijd dan nog zien of je misschien weer tijd en ruimte hebt om het paardje eventueel terug te kopen.
Of een vorm van lease/huur-overeenkomst? Er is vast wel iets te verzinnen om 'verhandelen' te voorkomen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:18

hey hey,
Kan je paard door ooit hoefbevangen te zijn geweest ook stijf zijn/blijven in de spieren?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:18

Isapaardje schreef:
Julie_x schreef:
Het hooi nat maken helpt niets zei de da, hij is niet allergisch voor het stof in hooi ofzo, maar echt voor het hooi zelf.

Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord. Hooi is gedroogd gras, dus allergisch voor hooi ipv het stof in het hooi zou dan betekenen dat hij allergisch is voor de pollen uit het hooi. Dat zit ook in lang bloeiend gras.

Lucerne is niet geschikt als hoofdvoer (veel eiwit en scheef calcium/fosforgehalte). Stro zit te weinig voedingswaarde in en waarom zou hij daar dan niet allergisch voor zijn.

Raar verhaal. Het hoesten kan ook komen door een struik die nu in bloei staat nabij zijn leefomgeving. Hooi nat maken is een mogelijkheid of anders desnoods kuil (voordroog is beter). Zit wel meer eiwit in, maar nog altijd beter dan de wei op zetten. Zeker omdat je paard "uitgehongerd" te wei op zal gaan en zich dus daaraan te goed zal gaan doen (als hij geen hooi meer krijgt bedoel ik dan).

Dan heb je het nu wel al eens gehoord Lachen
Ik begrijp je goede bedoeling, maar volg toch liever een echte veearts op Knipoog
Laatst bijgewerkt door Julie_x op 27-06-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:20

Hai hier even een dilemma van mij hoop dat jullie mij kunnen helpen

In de toekomst zou ik graag de paardensport in willen.
Loop op het moment stage waar zowel dresuur als springen. Ze zeide dat ik talent heb en het goed zou kunnen doen in de sport. Maar wel moet blijven oefenen endergelijke.
Nu ben ik in het bezit van een super leuk en lieve haflinger.
Op mijn stage zeggen ze dat ik hem beter kan verkopen en een sportpaardje zou moeten kopen. Allemaal leuk en aardig maar ik wil haffy dus echt niet weg doen eerlijk gezegt.
Mijn haf is recreatief gereden en heb wel les met hem. Maar pas is de paardfysio geweest en zegt dat hij niet goed genoeg buigzaam is en dat we daaraan moeten werken.
Dat gaan we ook zeker wel doen. Maar met hem zou ik nooit echt de sport in kunnen.
Ow wat is dit moeilijk zeg. Wat zouden jullie doen?

Kan een bevangen paard ook last krijgen/houden we de spieren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:35

pablo was ook altijd zo stijf als een plank,terwijl ik als hij niet ziek was(dat was niet vaak)hem dressuurmatig reed en les kreeg van een goede vriendin/instructrice,we kregen hem wel door de rug maar toch zag je dat het niet van harte ging....
sinds hij dus medicijnen krijgt loopt hij wel soepel,niet vanzelf natuurlijk...ik denk inderdaad dat veel hoefbevangers last hebben van spieren en gewrichten.
Ene.....misschien een rare opmerking....als je echt van paarden houdt,is het misschien beter om een beroep te zoeken met paarden,tandarts,osteopaat ofzo iets....er zijn er maar weinig die het redden in de topsport en z'on heel leuk wereldje is het niet,ik kon er tenminste niet tegen...(20 jaar geleden bij een springruiter gewerkt,wat daar met die paarden gebeurde werd je niet vrolijk van,en ik geloof niet dat het er echt beter op is geworden...)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:40

@ OohafoO

Een keuze die je helemaal zelf moet maken.
Ik weet niet op wat voor een niveau je zelf rijdt nu en wat de capaciteiten zijn van jouw haf. En wat zijn jouw ambities? Z dressuur? Z springen? of de subtop?

Er zijn een flink aantal Hafjes die Z1 en Z2 dressuur rijden tussen de paarden. Denise Blom rijdt zelfs ZZ licht dressuur tussen de paarden. Haar Haf is wel 1.54m (onder de 1.48m mag je geen ZZ licht starten). Springen tussen de paarden met een pony is vanwege de afstanden tussen de hindernis lastig vanaf het L.
Met een haf is heel wat te bereiken. Wij moeten nog 1 wp en dan is onze haf Z dressuur mennen.

Je zou met je haf kunnen proberen het Z te halen in de dressuur, als je pony de capaciteiten heeft. Anders zou je kunnen overwegen om een paard van een ander bij te rijden en daarmee wedstrijden te gaan rijden. Dan kan je je haf ook aanhouden.

Als je echt de ambities hebt, Hoger te willen springen of de subsport te willen bereiken, dan past misschien een sportgefokt paard meer bij jouw ambities. Maar zijn het echt jouw ambities, of is dat omdat ze zeggen dat je het zou moeten doen.
Ze roepen al jaren dat ik een echt paard moet kopen Clown maar ik kom er met mijn haf ook wel. Haha! Ik vind mijn haf veel te leuk. Het karakter van een sportpaard is heel anders en ook jouw hele training zal anders moeten worden. De vraag is of je dat wel wil.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:49

Een exbevangener als sportpaard. Zeg nooit nooit, maar naar mijn idee blijven ze (praktijk hier bij diverse gevallen) toch wat gevoeliger; 'paard met lichte handicap' zeg maar.

Paarden die te dik zijn (geweest) en/of aanleg hebben tot dik worden, EMS hebben zeg maar, zijn ook sneller vatbaar voor spierbevangenheid cq stijvere spieren. Je moet dus extra goed trainingsschema gaan opzetten ook om hem goed in balans te houden qua werk/beweging en stofwisseling. Spieren kunnen sneller verzuren bij zulke paarden; daarom ook die aangepaste voeding. Maar dat is weer geen voeding voor topsporters. En sportbrok bevat weer te veel zetmeel/suiker, enz. enz.

Je zult waarschijnlijk wel tegen zulk soort dingen aanlopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:56

Julie_x schreef:
Ik begrijp je goede bedoeling, maar volg toch liever een echte veearts op Knipoog

Ik begrijp je reactie niet helemaal.
Je hoeft wat ik zeg helemaal niet op te volgen; dat is aan jou.

Dat geldt overigens voor al onze tips en adviezen hier op dit topic. We zijn geen van allen vee-artsen of experts.
Maar we hebben (helaas) wel soms zelfs al jaren, ervaringen met bevangenheid bij onze paarden. En daar valt "zet maar continu op het gras" totaal niet onder. Dus dat advies zullen wij hier zeker niet geven.
Maar als jou vee-arts zegt dat het kan (en misschien is het wel onderzocht ook dat het kan), dan moet is het aan jou als je dat wilt gaan doen.
Een hoestend paard is ook niet alles en kan me indenken dat je die klacht ook zo snel mogelijk wilt laten verdwijnen. Succes ermee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:31

een echte veearts heeft mijn paard verknalt........als ik toen Isapaardje@had gekent had ik veel liever haar adviezen opgevolgt..........

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:58

Alle respect voor de dierenartsen, ze hebben een zware studie gevolgd, maar ik heb meerdere 'domme' opmerkingen van ze gehoord.
Julie_x: De eiwitten in voordroog zijn misschien iets meer, maar dat hoeft niet. En als dat wel zo is dan hoeft dat nog geen problemen te geven.
De Seniories Priores van Subli is volgens mij ook een hele goede optie voor je paard. Het kan ruwvoer helemaal vervangen en het zou geschikt zijn voor paarden met een hoefbevangenheid geschiedenis.
24/7 op het gras hoort daar niet bij.

Het rare van die stijve spieren is dat Indiana dus altijd heel erg soepel was. Dit in tegenstelling tot June en Romeo (haar kinderen)die je elke keer weer los moet rijden anders gaan ze bij wijze van spreken vierkant de bocht door.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:02

@Lieke_M & OohafoO, dat zijn keuzes die jullie zelf moeten maken. Als je paard en jij niet op 1 lijn liggen qua behoeftes en verwachtingen, levert het vaak alleen maar teleurstellingen op. Aan de andere kant, je weet nu wel wat je hebt, niet wat je krijgt. Voor allebei de mogelijkheden valt wat te zeggen. Succes!

@Julie_x, ik vind het ook een raar verhaal. Wat zou er dan in hooi moeten zitten wat de allergische reactie veroorzaakt? Verward Als je hooi en gras scheikundig bekijkt zijn er niet heel veel verschillen. Zou als ik jou was toch nog even goed met je veearts doorpraten hoe dat dan zit, en waarvoor je paard dan precies allergisch is. Dan kan je ook gerichtere maatregelen treffen. Bijvoorbeeld dat voer van Subli is een optie, maar dan moet je wel eerst weten waarvoor ze dan precies allergisch is.

Isapaardje schreef:
Een exbevangener als sportpaard. Zeg nooit nooit, maar naar mijn idee blijven ze (praktijk hier bij diverse gevallen) toch wat gevoeliger; 'paard met lichte handicap' zeg maar.

Paarden die te dik zijn (geweest) en/of aanleg hebben tot dik worden, EMS hebben zeg maar, zijn ook sneller vatbaar voor spierbevangenheid cq stijvere spieren. Je moet dus extra goed trainingsschema gaan opzetten ook om hem goed in balans te houden qua werk/beweging en stofwisseling. Spieren kunnen sneller verzuren bij zulke paarden; daarom ook die aangepaste voeding. Maar dat is weer geen voeding voor topsporters. En sportbrok bevat weer te veel zetmeel/suiker, enz. enz.

Je zult waarschijnlijk wel tegen zulk soort dingen aanlopen.

Het is zeker lastiger om een (ex)bevangener in de sport te laten lopen, ivm voeding. Al denk ik wel dat het mogelijk is. Met goed hooi en evt een supplement kan je al voldoen aan de voederbehoeften van een sportpaard. En dat is ook voor bevangen paarden te doen. Een sportpaard hoeft niet per se brok, wij mensen willen dat graag. Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:53

OohafoO: Ik zou persoonlijk gewoon eens gaan starten, je merkt snel zat aan je pony of hij het aankan of niet en anders kun je toch altijd een bijrijdpaard zoeken? Hier in de omgeving zoeken ze regelmatig mensen die hun paard willen uitbrengen.

Ik ben het trouwens wel met de rest eens. Ik zou een bevangen pony niet 24/7 in de wei zetten ook al zegt de dierenarts. Die zijn ook niet alwetend. Die van mij vond magnesium toendertijd onzin, ben blij dat ik niet naar hem geluisterd heb, anders was ze waarschijnlijk nu nog bevangen. Tuurlijk moet je niet zomaar tegen zijn advies in gaan, maar je kunt zelf bij veel zaken toch wel een beetje aanvoelen of het goed gaat of niet Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:30

Ik zou d'r zeker niet zomaar op het gras gooien. De Senior voeding van Subli ik zeker een aanrader, maar... die moet je dan wel verdelen in verschillende porties, dan kan het een volledige ruwvoer vervanger zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:59

OohafOo (hoe schrijf je jouw naam Clown ), meid maak je niet druk om wat anderen zeggen. JE kunt als combinatie in ieder geval heel veel leren. Ben je al eens wedstrijden gestart ? Dan is dat alleen al iets wat je moet leren. EN elk paard kan een leuke B of L proef rijden, daar ben ik echt van overtuigd. Als dat goed gaat kun je altijd nog beslissen of je een ander type paard wilt. Ik vind haflingers uitstekend in staat om ook veel verder te komen dan dat. En dat doen ze ook regelmatig. Maar je moet wel een instructeur heben die je paard een beetje ziet zitten. Dat je paard meer souplesse moet krijgen of soepeler, ja dat is logisch dat moeten ze allemaal als ze beginnen. Dat hij wellicht wat gevoeliger is op zijn spieren, goed dat je het weet, kun je er rekening mee houden. Maar verwacht niet dat als je een ander paard koopt dat dan alles vanzelf gaat. Die kunnen ookgevoelig zijn op hun spieren of hele andere dingen hebben dan wat jouw haffie heeft.
Stan, onze haf, is ook hoefbevangen geweest. Ik ben met mijn ander paarden t/m Z dressuur gekomen, kan dus echt wel een stukkie rijden zeg maar. Dat is wel 10 jaar geleden, maar het gevoel blijft. Stan geeft mij een super gevoel, hij is stoer, kan goed marcheren. Stan is dus ook een haflinger. Maar volgens mij kan hij met de juiste begeleiding en instelling van mij toch ook wel een aardig proefje lopen.
Dus ik zou zeggen: rustig, doelgericht trainen en niet verwachten dat alles tegelijk gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:40

hoezo,maak je niet druk om wat anderen zeggen?
Volgens mij vroeg ze om advies,en dan krijgt ze dat,alleen iedereen zegt wat anders,maar dat maakt niet uit.
Ze kan ermee doen wat ze wil......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:30

Sorry hoor, ik begrijp je reactie niet.
Ze vertelt dat ze op haar stage zeggen dat ze het paard maar moet verkopen, zeg ik dat ze zich daar niets van aan moet trekken, kom jij met zo'n reactie. Wat weer een haarkloverij Dromen
Ik ga bij dit topic weg hoor, ik snap het niet meer. Vind het jammer dat soort reacties, met een paard dat hoefbevangen is heb je best wel behoefte aan een beetje advies en overleg want IEDEREEN vindt er altijd van alles van. Maar jij maakt de keus voor jouw paard, lijkt mij dus.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:37

Er zit niets in het hooi dat in gras niet zit, maar hooi zijn droge stengels en die blijven achteraan in de neus steken dat geeft een kietelend gevoel en daardoor gaan ze kuchen.
De veearts zegt ook niet 24/7 op de wei, hij zegt (en dat stond ook al in één van mijn vorige posts) 1 uurtje in de voormiddag en 1 uurtje in de namiddag.
By the way mijn pony is ook verknoeid door (lees: heeft voor de eerste keer hoefbevangenheid gekregen door) een dierenarts.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:43

Maar 2 uurtjes per dag op de wei als totaal voeding lijkt mij ook wel erg weinig voor levensonderhoud, tenzij het gras super hoog is (en dan is het het weer wat fructaangevoeliger). Mij is eigenlijk niet duidelijk of je naast deze beperkte weidegang wel nog hooi blijft bijvoeren of lucerne.

De kuch komt dus door een irritatie van de luchtwegen. Misschien dat daar wat aan te doen is met een siroop? Of inderdaad iets van grasbrok dat je moet weken (pre alpin van Hippolyt is ook zo'n brok; volledig ruwvoer na weken; eventueel weken en weer laten opdrogen, dan schijnt het ook fijn te voeren).

En nogmaals het zijn maar adviezen, wat je er mee doet is aan jou Bloos
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 27-06-08 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:43

MaaikeUshi schreef:
Sorry hoor, ik begrijp je reactie niet.
Ze vertelt dat ze op haar stage zeggen dat ze het paard maar moet verkopen, zeg ik dat ze zich daar niets van aan moet trekken, kom jij met zo'n reactie. Wat weer een haarkloverij Dromen
Ik ga bij dit topic weg hoor, ik snap het niet meer. Vind het jammer dat soort reacties, met een paard dat hoefbevangen is heb je best wel behoefte aan een beetje advies en overleg want IEDEREEN vindt er altijd van alles van. Maar jij maakt de keus voor jouw paard, lijkt mij dus.

ik dacht dat je het over de reacties hier had...sorry

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:47

Isapaardje schreef:
Maar 2 uurtjes per dag op de wei als totaal voeding lijkt mij ook wel erg weinig voor levensonderhoud, tenzij het gras super hoog is (en dan is het het weer wat fructaangevoeliger). Mij is eigenlijk niet duidelijk of je naast deze beperkte weidegang wel nog hooi blijft bijvoeren of lucerne.

De kuch komt dus door een irritatie van de luchtwegen. Misschien dat daar wat aan te doen is met een siroop? Of inderdaad iets van grasbrok dat je moet weken (pre alpin van Hippolyt is ook zo'n brok; volledig ruwvoer na weken; eventueel weken en weer laten opdrogen, dan schijnt het ook fijn te voeren).

En nogmaals het zijn maar adviezen, wat je er mee doet is aan jou Bloos

Ik ga het eens goed opzoeken al die voeders. Luzerne lijkt me na jullie tips en wat opzoekwerk toch niet de oplossing. Voorlopig krijgt hij nog hooi bij, maar zou toch eens willen proberen over te stappen op iets anders.
Siroop krijgt hij nu in zijn krachtvoer 2x daags. Weet even niet hoe het noemt, maar het moet helpen de hoest sneller weg te krijgen. Hij heeft vandaag 1,5 uur op de wei gestaan, en voorlopig klopt de slagader niet, maar da's bij hem meestal pas na 2 dagen. Dus nu even bang afwachten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:48

Okee, dat verklaart een hoop. Dan kan je ook niet gaan voor luzerne of een ander soort droge (gras)mix. Wat je wel kan doen, is grasbrok bij gaan voeren. Dat moet je weken, dus is volgens mij heel geschikt. Anders misschien (ook) bietenpulp? Dat kan je dan ernaast voeren, want aan 2 uurtjes gras per dag heeft je pony niet voldoende. Succes ermee!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:49

En is die grasbrok dan goed voor hoefbevangen paarden, wat is het juist?