[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:13

Hoefschoenen hebben wij niet omdat ze eigenlijk zonder ook goed loopt.
Oké nu achter ijzers ivm de pees maarja.

En onder een deken staat ze ook, omdat ze een beetje een koukleum is. Maar 't zal wel goed komen.

Ik maak mij niet druk om de kou, maar om de bevroren ongelijke grond wat gewoon vervelend kan zijn

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:15

hagelslag schreef:
Hoefschoenen hebben wij niet omdat ze eigenlijk zonder ook goed loopt.
Oké nu achter ijzers ivm de pees maarja.

En onder een deken staat ze ook, omdat ze een beetje een koukleum is. Maar 't zal wel goed komen.

Ik maak mij niet druk om de kou, maar om de bevroren ongelijke grond wat gewoon vervelend kan zijn

Same. Onze track wordt gelukkig veel werk in gestoken om zo glad mogelijk te krijgen. Maar echt helemaal egaal krijg je t niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:10

Oh goede reminder idd voor m'n pony. Dikkere deken en eventueel de schoenen. Ze komen ook snachts op stal was het plan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:33

Hier “helaas” ook geen mogelijkheid om op stal te zetten, maar ik heb wel een groot bestraat deel (ruim 10x10) waar de schuilstal op staat en wat goed schoon en vlak is dus mocht de rest verschrikkelijk opvriezen dan kan ik dat nog afzetten. Is niet ideaal maar goed, ongelijke bevroren ondergrond ook niet. :n
Ze heeft nu een 100gr op (ze is niet geschoren), maar vanaf zaterdag gaat de 200gr er op. Dikkere heb ik trouwens ook niet...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:38

Ach desnoods de 200 en 100 tesamen erop als het echt niet warm genoeg is.... Is niet ideaal maar voor 2 dagen ofzo... Niks Aan te doen.

Maar dan kun je idd het beste voor het bestraat stukje kijken.
Ik zal zo na mijn kop koffie buiten bezig de stal klaar maken.
Zolang het qua vorst nog kan blijft ze buiten en wanneer het niet meer kan, kan ze direct naar binnen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:41

Helaas mag ik mij ook weer hier melden... Mijn pony is weer hoefbevangen en niet zo'n beetje ook. Ze is al twee keer eerder bevangen geweest, maar beide keren knapte ze met metacam heel snel op. Vorige week merkte ik dat ze op beide voorvoeten gevoelig was, dus gelijk dierenarts erbij, injectie met een ontstekingsremmer gehad en gestart met metacam en ascal. In het weekend had ze veel last van de vorst, maar maandag leek ze een eind opgeknapt. Dinsdag helaas weer iets minder en woensdag nog slechter, dus direct weer de dierenarts gebeld. Gisterochtend zijn er foto's gemaakt, en het hoefbeen is iets gekanteld en helaas ook gezakt. Nu krijgt ze bute (2 zakjes), ascal, tranquigel en een maagbeschermer. Vanmorgen ben ik er geweest en ze loopt echt beroerd. Ze wil bijna de stal niet uitkomen.
Ze staat nu binnen en gaat een paar keer per dag in de bak in het natte zand. De aankomende vorstperiode moet ze binnen blijven. Ik zie het echt een beetje somber in nu, ook omdat er niet echt een aanleiding is voor de bevangenheid. Ze is netjes op gewicht (alleen een harde manenkam, maar die heb ik nooit dun kunnen krijgen), het voer is niet veranderd, ze heeft geen medicijnen gekregen. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik de zaterdag voor ze bevangen is geraakt gestart ben met een kuurtje zandweg.
Hebben jullie nog ideeen misschien? Want ik weet het echt even niet meer...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:43

Hoelang geleden was de eerste x hoefbevangen?

En is ze buiten geweest met de ongelijke bovroren grond?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:49

De eerste keer is een jaar of zes geleden. De tweede keer vier jaar geleden. Ze is met de bevroren grond wel buiten geweest, maar ze heeft toen vooral op het verharde gedeelte gestaan.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:52

Hier staan de paarden al een tijdje echt met meer op. De oudste 400 gram (30 jaar jong) en Nicky zelf was al winterbevangen daarna haar ook met 400 gezet dit kan ik nog ophogen.
En mijn fjord had ik geschoren omdat hij zo aan het zweten van. En hij staat met 300. Kan hem nog ophogen naar 500.
Ik heb van horseware dat liner systeem. Zo ideaal.

Ik kan ook nog wel indien nodig een stuk afzetten. Maar dan hebben ze alleen maar bestrating.

Sterkte Petra. Hopelijk valt het mee

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:01

Is ze ook gecontroleerd op ppid? Grietje raakte na 8 jaar goed geweest te zijn ook op onverklaarbare wijze weer bevangen. Volgens mijn smid en dierenarts is het soms niet te achterhalen en kunnen het ook kleine dingetjes samen zijn die het triggeren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:03

Petra_O schreef:
De eerste keer is een jaar of zes geleden. De tweede keer vier jaar geleden. Ze is met de bevroren grond wel buiten geweest, maar ze heeft toen vooral op het verharde gedeelte gestaan.

Hmm vervelend, cushing etc is niet van toepassing?

Mijn hoefsmid is van mening dat de ongelijke bovroren grond voor weer opnieuw hoefbevangenheid kan zorgen dus vandaar dat we hier haar eraf halen.

Zit je paard nu nog in de acute fase?
Ik ben fan van bloedzuigers inmiddels dus dat kan ik je adviseren om aan te laten brengen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:07

hagelslag schreef:
Petra_O schreef:

Hmm vervelend, cushing etc is niet van toepassing?

Mijn hoefsmid is van mening dat de ongelijke bovroren grond voor weer opnieuw hoefbevangenheid kan zorgen dus vandaar dat we hier haar eraf halen.

Zit je paard nu nog in de acute fase?
Ik ben fan van bloedzuigers inmiddels dus dat kan ik je adviseren om aan te laten brengen

Ze is in het verleden negatief getest op Cushing, ze wordt nu opnieuw getest. Ze is pas 10, dus het is niet erg waarschijnlijk. Bevroren grond was inderdaad een vergissing achteraf. Ze heeft daar nooit eerder last van gehad, dus ik heb er nooit aan gedacht...
Volgens mij zit ze inderdaad in de acute fase.

Ik ga me even verdiepen in de bloedzuigers, dankjewel!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:20

Ik heb net ook via marktplaats een paar hoefschoenen gekocht, hopen dat dat het ook wat gemakkelijker maakt voor haar. Als ze niet beter gaat lopen wil de dierenarts kijken voor ijzers met siliconen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:50

Mijn shetje heeft het juist vaak heel warm, daarom heb ik ook zijn nek en buik geschoren. Moet ik die ook een dekentje extra gaan geven?

Bloedzuigers, brrr krijg er helemaal de rillingen van. Maar wat gebeurd er precies dat het verlicht? Ja ze zuigen bloed natuurlijk maar wat is hier het voordeel van?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:19

Petra_O schreef:
Ik heb net ook via marktplaats een paar hoefschoenen gekocht, hopen dat dat het ook wat gemakkelijker maakt voor haar. Als ze niet beter gaat lopen wil de dierenarts kijken voor ijzers met siliconen.

Welke schoenen heb je gekocht?
Ik zou echt niet beginnen aan ijzers. Bij bevangenheid is juist belangrijk om ook regelmatig te bekappen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:22

Ik heb de fra cavallo besteld met gel inlegzolen. Ik wil liever ook niet aan de ijzers, en mijn smid gelukkig ook niet. Dat is echt een beetje een laatste redmiddel mochten we het niet onder controle krijgen. Mijn smid adviseert juist om naar hoefschoenen te kijken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:41

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:57

Mijne heeft s nachts de fedimax beenlappen om. Ik heb m twee maanden geleden ook borst en streep op buik geschoren, zit al best weer haar op.. Zit te twijfelen of een deken meer kwaad doet dan goed ivm plat gaan liggen van de haren. Hij staat s nachts in een buitenstal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:20

Petra_O schreef:
Ik heb de fra cavallo besteld met gel inlegzolen. Ik wil liever ook niet aan de ijzers, en mijn smid gelukkig ook niet. Dat is echt een beetje een laatste redmiddel mochten we het niet onder controle krijgen. Mijn smid adviseert juist om naar hoefschoenen te kijken

Ik had deze ook. Mijn advies zou zijn om te kijken naar equine fusion all terrain schoenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:27

Slmt9 schreef:
Ik ga met de vrieskou die verwacht wordt overigens wel mn magneten om de koten doen. Mijne is nu niet meer hb, maar om winter-hb te voorkomen.

Ik heb ook de kogelbeschermers van back on track ivm artrose, die vind ik ook heel fijn. Maar met de natheid kunnen de magneten net ff wat meer hebben qua materiaal.

Zijn deze:
https://www.equinemagnetix.nl/a-5295317 ... kle-boots/

En:
https://www.magnetixtherapy.com/product ... ws_summary

Die zijn wel mooi! Ben zelf aan ene kant wat huiverig van alles om de beentjes heen te binden bij m'n pony. Dan verander ik wel van alles, qua bloedsomloop enzo. Ik hoop dat dikke deken en eventueel schoenen voldoende zijn. Ik heb equi suhions voor dr.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:30

Marjo89 schreef:
Petra_O schreef:

Welke schoenen heb je gekocht?
Ik zou echt niet beginnen aan ijzers. Bij bevangenheid is juist belangrijk om ook regelmatig te bekappen.

Ik heb juist heel goeie ervaring met het breakover beslag. Zonder dat beslag was grietje in 2010 al ingeslapen. Met alleen bekappen en hoefschoenen kreeg ik haar toen niet pijnvrij. Met de ijzers liep ze na 2 weken veel beter en kon ik de buut afbouwen. Als je een kundige smid hebt kunnen ze dus wel degelijk helpen.

Qua schoenen ben ik het meest tevreden over de softrides. Die heeft ze periodes 24/7 aangehad en je kunt er verschillende gelzolen in doen. Van de equifusion kreeg ze wondjes en daar liep ze lang ze goed niet op. Die had ik overigens gekocht omdat ze een van de soft rides kwijt was geraakt in de blubber en ik hem niet kon vinden. Het is een vrij dure schoen die je per 2 koopt in nederland

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:47

capopjekop schreef:
Ik heb juist heel goeie ervaring met het breakover beslag. Zonder dat beslag was grietje in 2010 al ingeslapen. Met alleen bekappen en hoefschoenen kreeg ik haar toen niet pijnvrij. Met de ijzers liep ze na 2 weken veel beter en kon ik de buut afbouwen. Als je een kundige smid hebt kunnen ze dus wel degelijk helpen.

Qua schoenen ben ik het meest tevreden over de softrides. Die heeft ze periodes 24/7 aangehad en je kunt er verschillende gelzolen in doen. Van de equifusion kreeg ze wondjes en daar liep ze lang ze goed niet op. Die had ik overigens gekocht omdat ze een van de soft rides kwijt was geraakt in de blubber en ik hem niet kon vinden. Het is een vrij dure schoen die je per 2 koopt in nederland

Fijn dat jou paard en zo van is opgeknapt! ik heb met de dierenarts afgesproken dat we naar beslag gaan kijken als ze niet verbeterd. Ze heeft alleen nog nooit ijzers gehad en we zijn een beetje bang voor teveel stress bij het beslaan en dat wil ik nu eigenlijk vermijden.

De schoenen zijn een beetje een uitprobeersel... Deze stonden in haar maat op marktplaats. Eerst maar eens kijken of ze er iets aan heeft voordat ik een hoop geld ga uitgeven aan schoenen. Ik heb de Cavallo's van een stalgenoot even geprobeerd, die waren wel wat te groot maar ze leek er iets comfortabeler mee. Laten jullie de schoenen dag en nacht aan?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:01

Is winterbevangenheid iets wat vaker voor komt bij (ex) bevangen paarden? Had er nog nooit van gehoord.

Mijn ruin heeft het altijd warm. Staat nu geschoren onder een ingevoerde regendeken ( wel patroon geschoren alsof hij een uitrijkdeken op heeft zeg maar. Hals, onderkant buik tot halverwege buik en bij achterbenen van knie tot aan halverwege bil is geschoren). Hij stond deze week zeiknat onder 100gram. Komende dagen gaat wel de 100 gram weer op, al wordt het hier in Limburg niet zo koud.

Mijn ruin blijft wel altijd wat gevoelig na de hoefsmid. In begin had dierenarts geadviseerd om hem dan wat ascal te geven maar daar ben ik mee gestopt toen het goed ging. Nu deze week gedaan en lijkt hij helemaal geen last te hebben gehad van de hoefsmid.
Hij mag 6gram van de da per dag, hij heeft 3 dagen 4gram gehad en 2 dagen 2 gram. Twijfel nu met jullie verhalen om hem met de vorst door te geven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:15

BarbaraNova schreef:
Mijn shetje heeft het juist vaak heel warm, daarom heb ik ook zijn nek en buik geschoren. Moet ik die ook een dekentje extra gaan geven?

Bloedzuigers, brrr krijg er helemaal de rillingen van. Maar wat gebeurd er precies dat het verlicht? Ja ze zuigen bloed natuurlijk maar wat is hier het voordeel van?

Ik krijg er ook de rillingen van, maar naar het schijnt helpen de enzymen die ze "ruilen" tegen bloed tegen pijn en ontstekingen...
Tot dusver ben ik best tevreden. Erover.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:16

Idd ook mijn vraag, zijn ze als ze hoefbevangen zijn geweest altijd gevoelig voor winterbevangen? Ze is sinds juni van de pijnstillers af, sinds september weer op blote voeten. We rijden weer rond de 15km verder kwam ook niet uit qua tijd. Maar dit gaat probleemloos. Ze heeft geen deken en een maga vacht.