[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:55

Oke, kon soms wezen. Mijn merrie loopt inmiddels weer goed, of ze moet op een steen trappen ofzo.
Zal eens kijken op de site van de nassau's of er meer over op staat.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:06

Mooi artikel :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:21

Interessant stuk, goed dat er aandacht aan wordt besteed :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:24

Gisteren is de smid geweest, hij vond Valentijn zijn hoeven er goed uitzien. Met het bekappen kwam de blauwe plek van het kantelen van het hoefbeen tevoorschijn en is het nu 'open', hij leek vandaag weer iets beter te lopen, helaas door die rot regen niet goed kunnen kijken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:38

Mooi artikel, Janouk!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:59

Zeker intressant artikel.

Haf doen het nog steeds goed. Hij staat in de pasdock met hooi in een slowfeeder en mag met laag fructaan een uurtje het land op. Langzaam opgebouwd uiteraard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 00:53

Dat was grappig - kreeg vandaag de nieuwe BIT, bladerde het door en zag.. onze Image!! +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:39

&^^%%@@!#@$%^^&&*(*())(
Niet te geloven. De veearts is net weg:.............meest waarschijnlijke diagnose Janouk is hoefbevangen over 4 benen.
Hoe is dat in godsnaam mogelijk??!.

Op alle 4 de hoeven gevoelig bij tikken op de hoef, visiteren super gevoelig op alle 4 de zolen. Pulsatie in 2 achterbenen.
Zo vreemd: ze is namelijk heel fit, stout en actief. Maar loopt met hele kleine pasjes op eieren.
Ze is niet op het land geweest, krijgt weinig krachtvoer.

Vorige week was ze linksvoor kreupel; rontgenfoto's waren prima. 1 week rust op een kleine paddock omdat er mogelijk een pees/banden probleem zou kunnen zijn. En nu vanmorgen heel kort lopen op alle 4 de benen. Het vreemde is dat ik dat al 3 weken af en toe zag, maar de volgende dag liep ze dan weer prima.

Overleg gehad met Visdonk; ze vinden vervoer naar de kliniek nu te riskant. Dus 2 dagen thuis behandelen met Metacam en Aspirine en de boel stabiliseren. Dinsdag weer contact met de kliniek.

Ik weet het nu allemaal even niet meer. Het is zo a typisch, maar vooralsnog behandelen als hoefbevangen, en zorgen dat de gevoeligheid op de zolen minder wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:43

Nee meen je niet -O- Je bent altijd zo super voorzichtig met je paardjes en hun voer. Lastig om dan te bepalen waar het vandaan komt. Iig heel veel sterkte en beterschap en hopelijk loopt het met een sisser af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:51

-O-
Het is zo oneerlijk. Mensen die hun dikke paard zo het land in donderen en er gebeurd niets.
En juist de gene die altijd voorzichtig zijn zijn de pineut ;( .

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:18

@janoek, sterkte en hopelijk loopt het idd met een sisser af.

Ligt het aan mij of zijn er deze winter/voorjaar meer onduidelijke gevallen van HB als voorgaande jaren?
Volgens mij had Dennis er een paar staan die a typisch bevangen waren, die van mij werd in 1e instantie ook niet als HB herkend (ook niet door HS en DA) en hoorde van nog meer gevallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:24

Oh nee toch.... wat erg!
Ik neem aan , jou kennende, dat je alles al op een rijtje hebt: geen gras, geen voerwissel of meer gegeten dan normaal, onkruid wellicht? Takken? Stop in ieder geval met je krachtvoer ( Equiral?), alleen hooi geven en zorg dat ze voldoende Vit E en Omega 3 (lijnzaad) krijgt. Beiden beperken de celschade en remmen de ontstekingsverschijnselen. En onderbenen afspuiten met koel water.
Wat ongelooflijk balen - ik ga meteen in de duimstand. Hou ons op de hoogte en sterkte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:41

Ik had Dennis afgelopen winter na 1 uurtje gras. Afgelopen augustus Whitney na een enting (3 uurtjes gras, de rest paddock met een mega veulen aan de voet, wel in het werk maar schraal van conditie). En 1,5 jaar terug had ik er 4 bevangen, 2 wel op gras (1 fulltime die al z'n hele leven fulltime stond, en 1 deels) en 2 niet(maar 1 van die 2 de dag na een enting). 2 zijn er dik geweest (maar op het moment van bevangen raken al lang niet meer), de rest niet.

Hoefbevangen is geen ziekte, het is een symptoom voor iets wat ergens anders in het lijf fout gaat. En dat is juist het moeilijke. Vreten ze de voerton leeg of zijn ze moddervet weet je waar het aan ligt. Maar veel van ons zijn juist daar al zo secuur in en toch gaat het af en toe fout.

Ik weet zeker dat Corinne alles goed doet, maar toch gaat het fout......

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:40

Nee.....gaat heel hard duimen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:23

Ik las net iets op FB door een reactie van een ander en schrok mij rot. Jeetje Janouk bevangen, hoe kan dat was mijn gedachte. :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:58

Na redelijk rustige nacht, stapt janouk vanmorgen veel beter. Ze belast 4 benen gelijk. Hoeven zijn minder warm. Het oude hooi wordt niet op prijs gesteld. Ze reageert goed op de medicijnen.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:21

jeetje nu ook janouk bevangen hoe oneerlijk kan dit zijn,jij bent altijd zo voorzichtig met je paarden.ik hoop en gaat heel hard hopen dat dit mee gaat vallen,en dat ze weer gauw gezond is,heel veel sterkte.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:43

Gelukkig stapt ze in elk geval weer beter. Loopt ze in een paddock?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:09

Ja paddockje van 4 bij 5 meter gemaakt naast image. Image probeert in de paddock te komen, want ze wil checken wat janouk daar eet. Ik weet zeker dat janouk graag ruilt voor ander hooi

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:27

Pff,hier weer een twijfelgeval pony loopt op het land goed (is echt heel kaal) zie hem ook regelmatig draven,toch heeft hij weer diarree. Wat voor mij een teken is dat hij toch nog altijd problemen heeft met het verteren van de eiwitten denk ik zo. Op het harde loopt hij een beetje stram maar hoeven zijn niet warm en ook geen polsslag beneden.. als ik hem sta te borstelen merk ik wel dat hij regelmatig staat te wisselen van voet. Is dit een teken van pijn of .. ongemak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:50

Idifix schreef:
Pff,hier weer een twijfelgeval pony loopt op het land goed (is echt heel kaal) zie hem ook regelmatig draven,toch heeft hij weer diarree. Wat voor mij een teken is dat hij toch nog altijd problemen heeft met het verteren van de eiwitten denk ik zo. Op het harde loopt hij een beetje stram maar hoeven zijn niet warm en ook geen polsslag beneden.. als ik hem sta te borstelen merk ik wel dat hij regelmatig staat te wisselen van voet. Is dit een teken van pijn of .. ongemak.

dat is een teken van bevangenheid.Het zijn niet de eiwitten die voor de ellende zorgen maar de fructanen/suikers.
Die zorgen voor een verkeerde en verstoorde darmflora dan krijg je toxines in de darmen en dan HB.
Vergeet niet dat zelfs een kaal landje de sprieten iedere dag groeien.De pony krijgt dus vermoedelijk toch nog teveel binnen voor wat de darmen kunnen verwerken.
En die grens kan bij ieder paard verschillen.Dat maakt het ook zo ingewikkelt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:38

ja,probleem is de staleigenaar wilt hem niet op stal zetten en die graaskorf die houdt hij niet aan .. ik heb al andere oplossingen zitten zoekn maar tja :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:59

Update Janouk
De veearts komt zo bloed prikken om een aantal ziektes uit te kunnen sluiten (salmonella, cushing, mineralentekort). Afspraak donderdag op de kliniek bij de veearts en hoefsmid van Image voor Janouk. Kijken of Rob Van Nassau ook wonderen voor Janouk kan verrichten.Kijken of zij iets kunnen vinden.
Janouk is nog steeds Janouk; brutaal en fris. Boos omdat ze het oude hooi niet te vreten vindt. Ze reageert goed op de medicijnen. Ze loopt redelijk goed en belast goed haar voeten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:09

Wat is er mis met dat oude hooi?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:14

Zal wel minder lekker zijn dan hooi wat ze eerder kreeg.
Die van mij kregen voorheen weidehooi. Toen ik over ging op weidehooi van een jaar daarvoor stonden ze me al boos aan te kijken. En naarna de overstap naar graszaadhooi was helemaal fouteboel :') . Al het hooi was gewoon fris en niet heel stoffig ofzo hoor.