Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rooslover

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:21

Ik denk dat je mij en splash door elkaar haalt suikermeisje.
Ik hoop dat het been vandaag weer dunner is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:36

Oohw sorry, je hebt gelijk :o
Zat via mobiel te bokken, maar even rustig aan doen dan. Hoop voor je dat je toch weer snel op kunt pakken en er niks nieuws is ontstaan.
Al zei de DA bij mij, als het opnieuw dik wordt doe je teveel. Sterkte ermee :(:) En sorry voor mijn verwarring :o

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:57

Maakt niet uit suikermeisje. Ik hoop het ook. Soms is het lastig, dan houd het been zich zo lang goed, dat je denkt ik kan wel wat meer doen, en dat is dan soms net weer iets te veel. Terwijl als ik ze wel eens beetje opjaag in de bak, heeft het been er niks van, terwijl ze dan veel meer draaft en galopeert en bokt en dat soort dingen. Nou is mijn merrie ook drachtig, dus helemaal opbouwen tot haar oude niveau ga ik denk toch niet redden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:49

Zou ik dan ook niet doen hoor, extra rust is natuurlijk nooit verkeerd. Maar als ze zelf rennen doen ze het wel heel anders dan dat je erop zit en jij bepaald hoe ze lopen. Wel ontzettend balen joh! :(:) even stapje terug doen en dan weer voorzichtig doorgaan ermee.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:21

ik lees al een tijdje mee maar nooit echt gereageerd waar ik zelf mee loop te tobbe.
ik ben nu 9 weken aan het stappen. mijne had een beschadiging aan zijn checkligament aan de buitenkant.
oorzaak onduidelijk. vandaag zijn we voor de 3e scan geweest. en hij was verbijsterd hoe ze herstelde. bijna niks meer te zien. Ze is vorige keer ook behandeld met shockwave. We mogen nu het stappen uitbouwen met paar minuten draf. we doen lekker rustig aan en ben er super tevreden over.
ze staat lekker 3 x per dag in de paddoc en stappen aan de hand nog wat.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:05

Hoe is het met ieders paardjes?

Hier helaas niet goed denk ik. Heb 17 November wedstrijd gehad en sindsdien op en aan een dik been. Hij liep verder niet kreupel en in overleg met de dierenarts gewoon door blijven rijden. Nu is het echter steeds dikker aan het worden en ondanks 's nachts een bandage om blijft het dik. Hij loopt nog steeds gewoon goed maar wil het toch laten checken. Dinsdag is mijn DA er dus maak voor dan een afspraak. Hoop zo dat het vals alarm is en dat ik iets vochtafdrijvends meekrijg en het goed is maar vrees voor het ergste. Is weer zijn schieffelbeen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:31

Wat balen bah :(:)

Hier gaat het goed. Ik heb gisteren voor het eerst 4 sprongetjes gemaakt en wat waren we allebei onwijs blij :D en aan het been niks te zien/voelen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:34

Leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:43

Liedjuh wat balen!! We duimen voor je dat het meevalt.

Hier gaat het been tot nu toe TOP!! *meteen afkloppen!!* Op concours loopt ie altijd het vuur uit zijn ijzers. Topdier!
Maar we tobben nu wat met zadel en rug. Hopelijk snel mijn nieuwe zadel binnen,

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:07

Balen liedjuh, rot zeg!

Splash goed bezig zeg :)

Mijn kneusje had een hoop pech de afgelopen tijd. Nu al 2 weken goed. Dus vandaag even buitenritje gestapt, wil dit graag uit gaan bouwen en van daaruit weer langzaamaan beginnen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:28

Wat vervelend liedjuh, ik hoop dat het mee valt!

Hier gelukkig alles nog steeds goed. Rijden gaat super en ook op wedstrijd gaat het steeds beter. Het springen gaat ook super! Been blijft mooi dun.
Laatst was haar achterbeen plots heel dik, fysio/osteo is geweest en ze had geen enkele blokkade in haar rug. Ze was ook super soepel! Helemaal blij dus. Wel dacht de fysio dat ze misschien spat of atrose in haar linker achterbeen had, omdat het been zo dik is geweest en ze verder niet kreupel was. Ze heeft altijd wel een soort hakkeltje gehad in haar lopen, en haar been houdt ze altijd vrij stijf. Dus vanaf nu maar glucosamine bijvoeren.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:58

Helaas pindakaas heeft Toran weer een flinke peesblessure te pakken en was de dierenarts toch wel verbaast dat hij hier niet kreupel op liep. Nu krijgt hij 's morgens metacam en 's avonds ascal(bloedverdunners) en voor de rest stappen en koelen. Hopelijk werkt de verzekering mee en vergoeden ze een prp behandeling. Mocht dat zo zijn dan wordt hij dinsdag ingespoten. En anders iets langer metacam en een heleboel stappen.
Ze zag het wel positief in omdat hij jong is en de rest van het peesweefsel er mooi uit zag. Het is wel hetzelfde been als zijn shieffel maar op een hele andere plek. Dus weer pech en in de lappenmand met Toran.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:34

Wat poedersuiker :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:45

-O- Liedjuh
Fijn dat Noa wel aan de praat blijft. En glucosamine voeren lijkt me een prima idee :j
Hier ook alles goed. We zijn weer lekker aan het draven en hij loopt fijn. Ik doe zijn been nu af en toe een nachtje in een stalbandage en na het rijden Ice-Viben. Merk enorm verschil!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:10

:(:) :(:) -O- -O- Wat enorm balen Liedjuh..... Hopelijk gaat de verzekering akkoord met de prp behandeling en gaat het herstel helemaal goed!

Ik ben mijn merrie al een paar weken weer wat aan het 'longeren'. Ik ben helaas zelf al vanaf eind juli geblesseerd en kan en mag niet te paard, hopelijk in februari weer. Voor nu loopt ze dus elke dag 45 min in de stapmolen over de bestrating en doe ik de bak 3/4 afzetten en 'longeer' ik haar zo los in de bak in een pessoatuig of bijgezet met een touwtje. Inmiddels spelen we ook weer wat met balkjes en is ze onbedoeld ook alweer aan het springen gegaan over de hindernissen :') Elke ochtend bekijk ik toch weer met angst en beven haar pootjes, maar vooralsnog mag ik zeker niet ontevreden zijn :o

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:15

Ach liedjuh, dat meen je niet. Wat een tegenvaller. Gelukkig is het weefsel er omheen wel mooi en dat die nog jong is werkt goed mee. Dan herstelt het sneller. Heel veel sterkte en succes!!

Fijn dat het een stuk beter gaat Gulpje. Heb je ook verdiend na al dat lange wachten..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:32

Mag ik me hier ook melden? Ongeveer vier week geleden heeft mijn merrie wat gesprongen, daarna iets een verdikking zijkant pees voorbeen. Niet warm en niet kreupel. Rustig aangedaan (stappen, rust en onder t zadel alleen gestapt op de hoefslag en een paar stukjes draf rechtdoor vanwege teveel energie :+ ) Vertrouwde het toch niet dus maandag laten scannen. Nu zit er een verdikking daar waar de tussenpees met de buiger samenkomt. Drie maanden gepaste beweging, stappen stappen stappen op t harde.. Probeer haar wel gewoon in de paddock te houden, an sich is ze heel rustig en we hebben een enorm mooie paddockbodem die absoluut niet zwaar is (lijkt op Achterberg). Over drie maanden weer scannen..

Heb een paar pagina's terug gelezen en zie de ice vibe al een paar keer langskomen. Werkt dat zo fijn? Afspuiten met dit weer vind ik niet echt een aanrader :+ Smeer er sowieso wel klei op. Geven jullie er ook nog een supplement bij?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:39

Balen ananas.
Ik koel nu met koelpacks, maar zodra het weer lekker weer is ga ik toch met water koelen. Heb zelf het idee dat het effectiever is. Verder smeer ik er niks op en krijgt hij nu alleen medicijnen van de dierenarts. 'S morgens metacam en 'a avonds ascal. Morgenochtend het laatste beetje metacam en de ascal krijgt hij tot en met 28 december.

De verzekering begrijp ik niet helemaal. Ik werd vandaag terug gebeld en die man kon mij vertellen dat de behandeling niet werd vergoed maar dat ik maandag gebeld ging worden door mijn contactpersoon om afspraken te maken.
Maar het is toch "simpel" het wordt vergoed of niet.
Stiekem ben ik bang dat ze zeggen per 1 januari is zijn rechtervoorbeen niet meer meeverzekerd. Aangezien hij dus eerst die schieffel blessure heeft gehad aan dat been en nu die peesblessure weer aan hetzelfde been. Weet iemand of dat mag? Ik zit bij efo en hij is voor een behoorlijk bedrag A+uitgebreide ziektekosten verzekering.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:43

Wat vervelend! Is het een gunstige blessure? Groot gat of een scheurtje, dat maakt al veel verschil voor de herstel tijd. Paard vrij laten bewegen is erg goed, ookal raden ze dat vaak af. In de wintermaanden, wanneer de wei of paddock knetterhard is raad ik het niet aan. Verstappen etc is dan zo gebeurd en vererger je het alleen maar. Ik heb mijn paard haar been alleen gekoeld met klei. In het begin heb ik haar ekyflex repair tendon bij gevoerd. http://www.onlinehuisdierapotheek.nl/ek ... endon.html

Echter vond ik dit vrij prijzig en bij herhaling scan was er niet veel verbeterd. Daarna haar msm bij gevoerd, dit hielp super en kost je geen fortuin.. https://www.pharmahorse.nl/msm-paard.html binnen 2 maanden na het beginnen met voeren en vrije weidegang, was de pees bijna volledig genezen.

Heel veel sterkte gewenst en luister vooral naar je eigen gevoel.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:51

Bij jou is het helemaal een zuur verhaal... Jij zit nu in de acute fase. Tot hoe lang blijven jullie koelen?

Verzekering kan ik je helaas niet mee helpen.. Heb m'n paard verzekerd maar krijg pas wat vergoed als ik doorgestuurd wordt.. Durf hem ook niet te beëindigen. Maar wat heb je eraan....

Thanks Noa! Ga je linkjes morgen verder bekijken! Nou het is geen scheur of gat, maar waar de pees strak zou moeten lopen zie je hem nu wat uitgestulpt. Lastige omschrijving maar heb het beeld zo voor ogen :+ als ik door was gaan rijden was ie echt heel stuk gegaan. Het is een blessure die vaak rond deze leeftijd voorkomt (13) omdat er dan wat minder elasticiteit in de pezen zit... Nu paard rustig zien te houden :Y Van de week dacht ze jeeeeej vakantie en huppelde een paar keer... Nu heb ik de goede formule denk ik qua paddock en voeding. Het blesure weitje gaat hem ook niet worden want we zitten hier op de klei, een vieze modderboel is het dan binnen no time...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:09

Balen ananas, klinkt als een zelfde soort blessure als bij de mijne. Die geef ik ook MSM bij.

Liedjuh. Vreemd inderdaad wbt verzekering.

Ik heb mijn blessure paard ook bij efo verzekerd. Maar krijg ook niks vergoed. Dat krijg ik alleen als diedoodgaat ofzo, of als er letsel van buitenaf is geweest.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:11

Ik krijg wel vergoed doordat hij ook voor ziektekosten is verzekerd. Alleen is deze behandeling zeg maar niet standaard bij een peesblessure (het inspuiten van bloedplaatjes) vandaar dat je dan eerst moet overleggen met de verzekering of ze akkoord gaan en vergoeden. Maarja het is een bedrag, daar wordt je niet blij van en kan ik zeker niet betalen als het niet vergoed word.
Verder krijg ik van alle rekeningen die ik opstuur ong. 80% vergoed.
Dus maar afwachten wat ik maandag te horen krijg.

@ananas: ik koel ong. 10-15 minuten met water en het koelpack zit er ong. 25 minuten omheen. Alleen is zijn been gewoon koel na het stappen, voornamelijk doordat de buitenlucht ook koud is. En dan komt hij er eigenlijk na het koelen warmer uit. Niet op de plek waar de packs zitten maar net erboven zeg maar. Vandaar dat ik liever water heb.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:41

Ik heb ook de ice vibe. Maar vind ze nog vrij snel weer warm worden. Koelen is pas effectie na 30 min. Dus ik doe de ice vibe om en na 20 min draai ik ze om dat een koud deel weer op de pees zit. En het warme aan de voorkant. Dan kan ik het er net mee reddden. Of het trillen echt helpt vraag ik me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:43

Liedjuh wat een vervelend nieuws! Heel veel beterschap!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:57

Bedankt! Tot nu toe houd hij zich rustig dus dat is erg fijn. Verder verveelt hij zich wel. Ik heb nu een pion in zijn box gelegd, die vind hij geweldig dus houd hij zich wel bezig.