[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:15

lange teugelwerk heb ik geprobeerd, maar ook dan komt ie overeind, niet zo heftig als wanneer je erop zit, maar toch.
vrijheidsdressuur ben ik een beetje mee bezig, en dat pakt hij leuk op.
wandelen is helaas geen optie, 1x is leuk maar verder gaat ie overal voor wegspringen etc.
ik ben wel aan het rondkijken voor een wei voor van de zomer, want hij staat nu volpension en das best prijzig.
verder houd ik wel in mijn achterhoofd dat er zeker meer kan spelen dan enkel spat, en als ik dan terug denk aan het paard van een vriendin(ook een luchtzuiger en ook vies steigeren) die het hele land door is geweest naar veeartsen, krakers, osteopaten etc.
ook bij dat paard ging het dan weer even goed, en daarna weer slechter.
uiteindelijk heeft ze hem naar utrecht gebracht, en is daar afgemaakt.
vervolgens hebben ze hem open gemaakt en was z'n hals/borst helemaal weggevreten door arthrose.
dit konden ze niet ontdekken met foto's etc etc, en was zowieso ook niet meer te redden.

dus tja, dat verhaal en dan denkend aan de hele historie van Special....maakt me best wel bang.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:29

Een dergelijk paard heb ik voorheen ook in handen gehad. Je ziet idd niet alles op foto's. Daarom denk ik dat ik verder onderzoek met mijn merrie ook laat zitten. Paard geeft zelf heel goed aan dat er iets niet aan de haak is. Denk dat je daarop moet vertrouwen.
Ik heb ook mijn momenten van twijfel. Dan denk ik... toen ik hem kocht liep ze niet slecht (goed, hoofd omhoog bij overgangen en moeite met galop... waren allemaal -gelogen- verklaringen voor) maar ze was rijbaar. Dus geef ik soms de rust de schuld dat ze nu niet meer rijbaar is. Aan de andere kant... de andere twee paarden hier mankeert niets. Silja heeft mogelijk een beetje lichte artrose en is soms beetje stijf.. maar die kunnen dus rustig lange tijd niet werken en zijn daarna weer gewoon rijbaar.
Eigenlijk zegt dat dan al genoeg.

Momenteel wil mijn merrie helemaal niets dus laat ik haar met rust. Maar straks wellicht weer wat VD, want dat vond ze altijd leuk. Met lange teugelen flipt zij ook wel een beetje tot dusver. Weet niet of ik het toch nog ga proberen. Ik zie wel. En wandelen... tja ook deze merrie kan behoorlijk stressen. Soms denk ik... is gewoon een kwestie van trainen. Maar aan de andere kant is mijn ervaring dat lichamelijke klachten een grote rol kunnen spelen met stress en dan gaat het echt niet verdwijnen.
Zit dus in hetzelfde parket als jij, maar dan met een nieuw paard.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:50

Joy veel succes op de kliniek

Svdijk wat een verhaal zeg :(:)
Maar er lopen inderdaad wel meerdere paarden rond waarvan mensen het niet eens weten dat ze zoiets hebben omdat die paarden gewoon er door heen lopen of worden gereden.
Lastig hoor

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:48

Joy succes! als je er nog niet bent?!

Verina heeft inderdaad ook lang doorgelopen met pijn, de DA zei al .. dit karakter kom je niet vaak tegen, ze loopt gewoon oneindig door, met pijn. Totdat het echt niet meer ging.. Dat ik er niet eerder achter kwam kan ik nog steeds niet geloven..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:58

Ik heb het idee dat paarden vaak maar door gaan en door gaan, totdat ze op dat punt van verzet komen en merken dat er wordt geluisterd. Of totdat de pijn gewoon te erg is.
Paard wat ik heb heeft ook steeds gelopen. Weliswaar signalen afgegeven, maar daar werd niets mee gedaan.
Nu legt ze de oren al plat als je met een halster komt. Als ze merkt dat ze niet hoeft te werken, is het overigens wel meteen over. Aandacht en kroelen vindt ze meestal evengoed prettig.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:37

Zo ging het dus ook bij mijn pony, ik had er toen nog geen erg in .. was 11 toen het begon..

Vind het nog steeds vreemd dat mijn instructrice niks opviel..

Het was dus vooral van draf naar galop, ben een keer 3meter door de lucht geslingerd.. Wij dachten ze probeerd ons uit, maar nee hoor .. ze bleek pijn te hebben.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:43

nou, na het dramatische rijden van gister, kon Special vandaag niet eens z'n box uitkomen volgens de stalhouder...
hij bleef helemaal gestrekt staan, en met zachte dwang toch naar de wei gekregen.
in de wei heeft hij heel lang gelegen.
dit vind ik erg schokkend eerlijk gezegd, en ga me steeds meer en meer afvragen wat er nog meer speelt, en het belangrijkste: of hij nog plezier heeft in z'n leven?
het is geen uitbundig paard van nature, dus kan niet echt een omslag in gedrag vinden, maar het zijn de kleine dingetjes: ineens bijten, zuur met dekens opdoen, zuur doen als hij staat te eten(deed hij echt NOOIT!), scheef zijn, moeilijk lopen/wisselend kreupel, staartzwiepen....
lange, vieze wintervacht sinds enkele jaren, voorheen bleef hij super mooi in z'n vachtje in de winter.
voel me echt kl*te nu, bah!

@ _joy_: hoe was het op de kliniek?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:55

enniee schreef:
Zo ging het dus ook bij mijn pony, ik had er toen nog geen erg in .. was 11 toen het begon..

Vind het nog steeds vreemd dat mijn instructrice niks opviel..

Het was dus vooral van draf naar galop, ben een keer 3meter door de lucht geslingerd.. Wij dachten ze probeerd ons uit, maar nee hoor .. ze bleek pijn te hebben.

De eigenaresse reed 2 jaar intensief lessen voor een instructeur. Volgens haar heeft ze niets aan het paard gemerkt, behalve verzet mij de moeilijkere oefeningen in dressuur (wat werd verklaard als 'geen zin') en problemen met galop (wat werd verklaard als 'niet sterk genoeg')

Eigenlijk vind ik het diep triest dat een instructeur iets dergelijks niet ziet

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:59

svdijk schreef:
nou, na het dramatische rijden van gister, kon Special vandaag niet eens z'n box uitkomen volgens de stalhouder...
hij bleef helemaal gestrekt staan, en met zachte dwang toch naar de wei gekregen.
in de wei heeft hij heel lang gelegen.
dit vind ik erg schokkend eerlijk gezegd, en ga me steeds meer en meer afvragen wat er nog meer speelt, en het belangrijkste: of hij nog plezier heeft in z'n leven?
het is geen uitbundig paard van nature, dus kan niet echt een omslag in gedrag vinden, maar het zijn de kleine dingetjes: ineens bijten, zuur met dekens opdoen, zuur doen als hij staat te eten(deed hij echt NOOIT!), scheef zijn, moeilijk lopen/wisselend kreupel, staartzwiepen....
lange, vieze wintervacht sinds enkele jaren, voorheen bleef hij super mooi in z'n vachtje in de winter.
voel me echt kl*te nu, bah!

?

Ah bah meid. Nu zie je dus bevestigd dat hij gewoon pijn had en met het 'door' rijden zich dus flink overbelast heeft. Verzet was dus niet om vervelend te doen, maar aangeven dat het niet ging.
Kan me voorstellen dat je erg in de put zit.

Die kleine dingetjes... ja die herken ik ook bij mijn merrie. Vooral zuur gedrag. Alleen is zij slechts een beetje kreupel. Hoewel... het is moeilijk met zekerheid te zeggen hoe ze loopt met al dat ijs en sneeuw hier.

Ik heb voor mij zelf bepaald dat ik haar gewoon met rust laat (ze staat 24/7 op de wei met schuilstal) en in het voorjaar wel verder kijk.
Misschien moet je dat ook maar doen.
Gewoon totaal niet belasten/geen werk/geen rijden/geen longeren of wat dan ook. Gewoon zoveel mogelijk de wei op, de verzorging doen en hem voor de rest met rust laten.
En dan bekijk je het ergens in het voorjaar opnieuw.
Een ander advies kan ik je niet geven
Weet heel goed hoe je je voelt. :(:)

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:42

Bedankt allemaal voor het succes wensen!!!
Nou, na een enerverend dagje hebben we toch positief nieuws gekregen.
Zowel op het rechte eind als op de volte loopt ze weer goed. Op de foto's zag het er ook goed uit, zo goed als geen verandering tov de vorige keer en het is nu rustig. Dus mogen we weer rustig aan beginnen onder het zadel. Te beginnen in 5 weken opbouwen van een kwartier naar een half uur, eerst 5 min draf en in de 5e week 15. Daarna verder uitbouwen in stap, draf en galop. Na de 8e week, als alles goed gaat, mag ik weer alles vragen. En spatpaarden hebben gewoon wat meer tijd om op te warmen maar dat weten we! Het is natuurlijk afwachten hoe ze het oppakt en hoe lang het goed gaat, want er zit wel wat natuurlijk, maar dit hebben we maar weer. Vorige keer is het 2 jaar goed gegaan. Ben erg blij en opgelucht! De kliniek zou contact opnemen met de fysio/chiropracter, dus die zal ik maandag meteen bellen en zien wanneer ze langs kan komen. Ondertussen beginnen we vast.

@svdijk: Kan me echt voorstellen dat je je klote voelt. Er is niks zo erg dat je ziet dat je paardje niet echt happy is en last heeft. Ben je nog van plan stappen te ondernemen? Ben het wel met liljebo eens dat em een tijd het land in te zetten vaak niet verkeerd is. En dan later weer bekijken. Maar jij kent je paard natuurlijk het best. Missch is een stroomdraadje voor het hek ook een idee zodat hij niet kan luchtzuigen? Sterkte ermee iig

@liljebo: Ben je er al uit of ze terug gaat naar de fokker of zet je haar een tijd weg en kijk je dan weer verder wat haalbaar is?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:52

Svdijk, wat er zeg ik kan helemaal begrijpen hoe je je voelt :(:)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:17

_joy_: wat een fijn nieuws zeg!
Echt super, hoelang heb je nu moeten stappen?

Wat betreft mijn paard....Ik zat nog eens te rekenen en ik heb hem zelfs 2 zomers volledig met rust gelaten op het land, 1e zomer op de stal waar hij nu ook staat en daar ging hij overdag op het land, 's avonds op stal.
En de andere zomer dan dag en nacht op het land, waar hij dus zoveel ging luchtzuigen en zo mager werd.
Ik wil enerzijds nog wel stappen ondernemen, maar anderzijds heb ik er al zo vreselijk veel geld en vooral tijd in gestopt, dat ik eigenlijk niet goed meer weet waar nog te zoeken.
Zoals ik er nu tegenaan kijk zeg ik: ik zet hem een zomer op het land, en is hij daarna vrolijk en/of goed dan mag hij blijven, maar verslechterd hij of word hij weer mager/veel luchtzuigen dan laat ik hem gaan.
Ik vraag me af hoe eerlijk het nog word tegenover hem om weer te gaan dokteren, weer op te bouwen en dat er zo weinig goede vooruitzichten zijn, in mijn ogen dan.
Want ja, hij kan nog met een ander goedje ingespoten worden en ja, hij kan nog geopereerd worden.
Maar heel eerlijk, hij heeft me in aankoop zeer weinig gekost en een operatie is ook risicovol.
Ik weet niet of ik het dat wel waard vind....
Waarschijnlijk ga ik nog wel een paar zakjes bute halen volgende week, om nu de heftigste pijn weg te halen.
Verder doe ik er nu ook niets mee, over 1,5 week komt de tandarts en de osteopaat komt ook deze maand nog.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:18

Joy wat super zeg voor jou met je paard :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:21

Joy, dat is heel erg goed nieuws Ik zal voor je duimen dat het weer lange tijd goed gaat.
Wat er met mijn merrie gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk, De fokster wil aan een kant wel graag voor haar zorgen, maar beseft nu aan de andere kant dat de kans groot is dat ze nooit meer te rijden is (nja, dat er dus erg veel onduidelijkheid is) Niet erg, maar ze moet wel pensionstalling inhuren en ik geloof dat haar man daar nog niet helemaal achter staat. Dus ik wacht maar gewoon af. Wordt het niets, dan kijk ik wel hoe ze zich in de zomer voelt. Momenteel is ze erg sjaggie. Maar dat kan met sneeuw en ijs te maken hebben, waardoor ze zich teveel moet inspannen. Ik ga er eerlijk gezegd niet van uit dat ze ooit weer te rijden is. Mijn man al helemaal niet.

svdijk... ik denk dat oneindig dokteren idd niets oplevert en medicatie is op den duur ook troep, als ze het te lang krijgen. Ik denk ook dat het eerlijk is om grenzen te stellen. Ook voor jezelf. En ik besef heel goed dat het anders is wanneer je ingehuurd staat tov een paard wat gewoon aan huis staat.
Misschien kun je hetzelfde ritme handhaven als dat eerste jaar, toen het goed ging, in de zomer. Maar er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid dat het minder goed gaan met haar lichamelijke conditie te maken heeft. Maar doe je het hetzelfde als het eerste jaar, dan krijg je wellicht een beter beeld.
Verder idd duidelijk je grenzen stellen en je daaraan houden. Ook voor jezelf

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:01

Ik meld me ook weer even. Vario is nog altijd niet goed op z'n voorbeen. z'n spatbeen gaat prima, maar we zijn nu dus al ruim 3 weken aan het stappen.. Vandaag leek ie weer normaal, been was niet dik en stapte er prima op, maar ik vertrouw het nog niks...

Svdijk, ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar las net wel je symptomen. Ik weet dus niet of je hier al eens aan gedacht hebt en eventueel hebt opgeschreven, maar is er al eens gedacht aan Kissing Spines? Een voormalig paard van een vriendin van me vertoonde namelijk precies dezelfde dingen als die jij opnoemde, op het niet uit de stil willen komen na dan. Maar zij zwiepte ook constant met de staart, kwam in protest met rijden, heeft mij er toen ook heel lelijk van afgegooit. Dekens opdoen en aansingelen werd ze ook vreselijk zuur! Kreupel was ze dan nog niet maar goed, zij had dan ook geen spat oid. Deze merrie is toen op de foto gezet en had dus Kissing Spines..

Joy, super dat je weer kunt beginnen met opbouwen! Toppie!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:20

Maggie_Eddy schreef:
Ik meld me ook weer even. Vario is nog altijd niet goed op z'n voorbeen. z'n spatbeen gaat prima, maar we zijn nu dus al ruim 3 weken aan het stappen.. Vandaag leek ie weer normaal, been was niet dik en stapte er prima op, maar ik vertrouw het nog niks...

Svdijk, ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar las net wel je symptomen. Ik weet dus niet of je hier al eens aan gedacht hebt en eventueel hebt opgeschreven, maar is er al eens gedacht aan Kissing Spines? Een voormalig paard van een vriendin van me vertoonde namelijk precies dezelfde dingen als die jij opnoemde, op het niet uit de stil willen komen na dan. Maar zij zwiepte ook constant met de staart, kwam in protest met rijden, heeft mij er toen ook heel lelijk van afgegooit. Dekens opdoen en aansingelen werd ze ook vreselijk zuur! Kreupel was ze dan nog niet maar goed, zij had dan ook geen spat oid. Deze merrie is toen op de foto gezet en had dus Kissing Spines..

Joy, super dat je weer kunt beginnen met opbouwen! Toppie!

4 jaar geleden is hij door de thermografie gegaan, in woudenberg.
toen zijn er ook foto's gemaakt, en z'n rug was prima in orde.
maar in 4 jaar kan er veel veranderen natuurlijk, en ik heb er zelf ook aan zitten denken.
maar goed, als hij KS zou hebben, en spat en wat al nog meer?
ik vraag me dus af of ik nog verder moet dokteren met hem, hij heeft al spat en dat is niet te genezen.
kapot is kapot.....

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:47

wat klote svdijk, al maar door dokteren is ook niet eerlijk tegen over je paard denk ik en het kost je zelf ook nog eens bulten geld..

--
Wat fijn Joy!!! :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:34

svdijk. de symptonen die jij noemde waren bij mijn paard ook het geval na 2 jaar dokteren bleek ze atactisch te zijn. Nu we gericht aan het handelen zijn en we weten wat ze niet aankan gaat het goed en staakt ze niet meer, ze heeft zelfs weer plezier. Ze was tevens afgeschreven door de artsen toendertijd maar met osteopathie is ze weer een stuk beter geworden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:49

Atactisch kan idd ook nog heel goed :j
En Woudenberg ga ik ook heen met onze paarden, ook Vario. Ik zou zeker zeggen, ga nog een keer terug! Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en kun je verder bedenken wat de juiste keuze zal zijn voor je paardje. Ik snap dat je het dokteren moe bent hoor, maar net wat je zegt, in 4 jaar tijd kan er een hoop veranderen en wie weet kan Gert Jan nog wat voor je betekenen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:55

special is niet atactisch, dit is bij de laatste kliniek ook nog onderzocht.
de kliniek waar ik nu ben geweest, hoor ik hele goede verhalen over.
verder ben ik afhankelijk van een vriendin mbt vervoer, en ze heeft al zo vaak gereden dat ik het bijna l*llig begin te vinden.
vandaag stond special achterin zijn box, en keek zuur toen ik met het halster aankwam.
normaal gesproken staat hij al bij de deur.
hij ging vanmorgen wel normaal de wei in, en staat heel afentoe ook met links op rust.
ik ben overal advies aan het inwinnen, maar begin het langzamerhand wel een beetje op te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:52

svdijk.. ik weet zoooooooo goed waar je doorheen gaat. De vorige merrie, die ik slechts een jaar had, bleek na de koop al zes jaar ernstige rugproblemen te hebben. Dat hoorde ik pas na de eerste onderzoek waarbij oa artrose en kissings spines werd geconstateerd. Later bleek er meer aan de hand, maar ik heb het niet meer laten onderzoeken. Ik had momenten waarop ik het eigenlijk wel wilde weten, maar het paard gaf zo duidelijk aan niet te willen. Zelfde verhaal... zuur gedrag, stressig, kwaad als je met halster kwam, en flippen als ze al dacht dat je ging rijden. (heb er alleen in het begin 2 keer op gezeten) Ze liep overigens daarnaast ook erg stijf. Met haar nam ik de beslissing in de winter om haar nog een zomer aan te houden en dan verder te kijken. Maar vlak na de winter werd ze helemaal gefipt. Deed er soms 20 minuten over voordat ze naar de waterbak durfde te gaan (blijkbaar bang voor krokodillen) flippen als er iemand over straat liep en behalve onze sil geen enkel ander paard in de buurt tollereren. Ze stond in de wei ongemakkelijk en steeds te schrapen. Ze liep beroerd. Toen heb ik haar dus laten inslapen.

Meteen daarna kocht ik deze merrie en ontdekte al na een paar weken dat het niet goed zat. Inmiddels fysio en chiropraktor erbij gehad. En de dierenarts. En foto's gemaakt.
En nu, bij second opinion van de foto's, blijken de foto's van de knieen en hals niet te deugen. Andere artsen zien er wel wat op, maar kunnen geen diagnose stellen door de slechte kwaliteit. Bovendien hadden er foto's van de rug moeten worden gemaakt ivm haar reactie als je met een zadel komt en het feit dat beenproblemen en rugproblemen vaak hand in hand gaan. Ze is tenslotte lang met pijn gereden en is daardoor gaan compenseren in haar lijf en dat kan funest zijn voor de rug.
Advies: Volledig nieuw onderzoek. Dat zou betekenen: Trailer huren, iemand zoeken die mee kan rijden, dag vrij nemen enz enz... Idd heb je dan meer zekerheid, maar dan??? Paard is momenteel net zo zuur als die van jou. Dezelfde symptomen. Rijden is geen optie als je gezond terug wilt komen. Zelfs de fysio, toch ervaren ruiter, zou daar nooit zo opkruipen. Werken aan de lange teugel werk met haar ook niet lekker. Hetzelfde probleem als bij jou en als bij mijn vorige merrie. Stressen met wandelen doet ze ook. Clickeren vind ze leuk, maar dan alleen de simpele dingen zoals targetten, op matje staan en zo. Dat is ook het enige en dat vond de andere merrie ook wel leuk.
Ik heb nu dus een half jaar een paard, waar ik 3 keer op heb gezeten en wat een kapitaal heeft gekost. Was niet goedkoop in aanschaf (de was dus onterecht klinisch goedgekeurd, want ze is 1 - 2% kreupel op buigproef) en heeft daarna heel erg veel geld gekost aan onderzoeken en behandelingen.
Ik betwijfel ook of het zinvol is om nog meer op de hals te halen.
Paard geeft zeer duidelijk aan er geen zin in te hebben, zelfs niet met hele simpele stapoefeningen.
Dus ja... ik weet erg goed wat je doormaakt en begrijp je gevoelens heel erg goed.
Zoals gezegd heb ik het geluk dat ze achter het huis loopt en dus niet meer kost dat wat extra hooi en de hoefsmid (alleen bekappen) Kan me voorstellen dat het nijpender is als je ook nog maandelijks een aardig bedrag op tafel moet leggen voor pension stalling.

Ik overweeg ook een thermografie omdat die aan huis komen, maar ja... ik weet nog niet zo goed wat ik daarna dan met die info aanmoet. Gezien de symptomen, ook degene die erg aan die van mijn vorige merrie doen denken, verwacht ik pijn in de rug/schoft/achterknieen/nek.
Ik bel komende week de fokster, praat eens met haar over Rappa voordat ze problemen had, zodat ik haar ware karakter beter kan inschatten en vraag ook eens hoe zij erover denkt.
Het is nog een beetje haar Rappelina en ze heeft een gezonde nuchtere kijk op paarden.
Zij zou ook met een man praten die op afstand kontakt maakt/aanvoelt (geen gesprekken, zoals je hier vaak leest) Ik vind het prima als ze dat doet. Ik heb er een minder goede ervaring mee, maar ja... ik heb hierbij niets te verliezen. En zij heeft met deze ene man veel goede ervaring (is een kennis van haar en die vraagt ook geen geld en heeft dus geen commercieel belang hierbij. Scheelt wellicht ook)

Als je eens gewoon van je af wil schrijven, moet je dat zeker blijven doen. Hier of via pb.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:51

pfff, had ik net min of meer besloten om te stoppen met special, is ie vandaag weer oke volgens de stalhouder....
damn, nu ga ik weer twijfelen ey.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:56

svdijk schreef:
pfff, had ik net min of meer besloten om te stoppen met special, is ie vandaag weer oke volgens de stalhouder....
damn, nu ga ik weer twijfelen ey.

Je moet op je iegen gevoelens af gaan, hij zit er niet zo'n tijd mee.
En dat kan misschien net het goede moment zijn dat hij kijkt.

En misschien is er in de tussen tijd toch van binnen iets gebeurd.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:04

na veel praten, denken, lezen, kijken en vooral heel veel huilen en misselijk zijn, heb ik dan nu toch definitief de knoop door gehakt.
mijn fantastische vriend gaat naar de eeuwige groene weides....
ik heb vandaag een vriendin naar hem laten kijken, en zijn doffe blik viel haar meteen op.
verder doen zijn heupen en knieën ook pijn, hij slaat zelfs als je er alleen maar je hand op legt.
het is genoeg geweest, mijn allerbeste vriend hoeft niet te lijden.
ik neem wel de tijd om afscheid van hem te nemen en hem vooral veel te verwennen, maar mijn besluit staat vast.
god, wat doet het vreselijk veel pijn!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:05

svdijk.... wat ellendig voor je. Ik snap je beslissing heel erg goed , maar weet ook hoe zwaar het is. Ik heb zelf in twee jaar tijd van 3 paarden afscheid moeten nemen en zit nu dus weer met een merrie met een probleem. Dus ik weet hoe je je voelt.
Het is nog altijd zo dat jij als geen ander ziet wanneer het genoeg is geweest en je zult inderdaad op je eigen gevoel moeten afgaan. (hoewel ik er destijds, net als jij nu, ook iemand anders naar heb laten kijken)
Heel erg veel sterkte in de moeilijke periode die komt.