[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:50

Isabella ziet er goed uit! En haar hoeven ook zo te zien OK dan!

Margot, beterschap met je ribben! (zwembad in de tuin, klinkt goed!)
Qua voer kan ik je niet helpen, enige wat ik nog toe te voegen heb is goed uit te kijken als het veulen eraf gaat, bij Aurora is het daarna (hoewel niet meteen, maar toch) weer fout gegaan.

Om nog even terug te komen op mijn kapotte graasmasker; ik heb een mailtje gestuurd en krijg netjes een nieuwe. Dus nog even positieve reclame voor de paardendrogist Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:25

Wat denken jullie van de Marstall Vito voor de hoefbevangen/insuline resistente paarden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:31

Het valt onder de categorie "veilig" (minder dan 10% suiker en zetmeel).
Persoonlijk vind ik het een nadeel dat er knoflook in zit. Isabella "blieft dat niet" Bloos

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:44

wanneer kan ik best weer beginnen rijden, stappen dan? Het is nu bijna 2 weken geleden dat mijn pony slecht begon te lopen. Eerst dachten we dat ze gewoon iets geforceerd had omdat ze heel erg mankte met 1 been, verder totaal geen symptomen van bevangenheid. DA geweest, ook hij sloot bevangenheid met 99% zekerheid uit. Op rust gezet met ontstekingsremmers, ze mocht wel op de wei. Een paar dagen later liep ze ineens toch heel stijf met beide voorbenen, hoeven warm, bevangen dus. Vandaag is de 5de dag dat ze op stal staat, alleen hooi, zoveel mogelijk per dag haar voeten koelen, ook is vandaag de laatste dag dat ze ontstekingsremmer krijgt, in totaal heeft ze die dan 9 dagen gehad. Ze loopt ook weer veel beter, niet meer manken ,niet meer stijf, alleen 1 voet zet ze nogal voorzichtig neer, niet 100% recht heb ik de indruk. Gaat dat er nog uit? of zal ze die zo voorzichtig blijven neerzetten?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:29

@ zinn als je mijn mening vraagt, zou ik voorlopig helemaal niet op je paard gaan zitten. Maar hem lekker buiten zetten in een zandbak en hem zijn eigen beweging laten bepalen. Eerst eens kijken hoe hij straks loopt zonder pijnstillers. Geef hem lekker de tijd om te herstellen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:50

romeorowan schreef:
Wat denken jullie van de Marstall Vito voor de hoefbevangen/insuline resistente paarden?

Dit voer geef ik aan dynamiek nu sinds 3 maanden ofzo, en ik moet zeggen wat een goed voer het is ziet er erg goed uit en ruikt erg lekker!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:22

dat was ik ook van plan hoor, ik ga er niet morgen alweer opzitten, maar waar moet ik op wachten? ze loopt nu al praktisch helemaal normaal, net die ene voet een heel klein beetje. Als je het niet weet,zie je het niet, dus ik vraag me ook af of dat nog betert? of gaat ze die zo blijven neerzetten? Ze heeft ook altijd uit zichzelf blijven draven en galopperen, dus veel pijn heeft ze zeker niet gehad, want dan gaat ze liggen, dat weet ik. Ook als ik er nu mee aan de hand stap, moet ik haar heel de tijd inhouden, want ze wil zelf gaan draven enzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:05

Dat ze beter loopt komt vrijwel zeker door de ontstekingsremmer. Wacht daarom eerst even af hoe ze het doet zonder ontstekersremmer. Als je paard goed blijft lopen, dan kun je langzaam weer wat meer belasting vragen. Echter zolang ze een voet ontziet zou ik haar met rust laten. De kans dat er een hoefzweer zit te sluimeren in die voet is aanwezig.

Normaal gesproken, als de bevangenheid helemaal over is en je paard niet al lange tijd bevangen is of het hoefbeen fiks is gekanteld oid, gaat je paard weer gewoon normaal lopen op alle hoeven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:07

@Romeorowan; waarom wil je overstappen? Jij was toch tevreden met Happy Hoof?
Isabella krijgt dagelijks nog een klein beetje safe en sound, maar ze eet het niet meer van harte. Ze zoekt de bolletjes en vitaminebrokjes eruit en dan laat ze de rest staan.
Zolang ze wat gras bij krijgt en niet intensief voor de kar loopt, hoeft ze geen ander "bijvoer", maar straks wil ik toch wel iets gaan geven. Ik zat te denken aan Leisure Mix van Dodson ... ook geschikt voor paarden die naar bevangenheid neigen, maar wel arbeid verrichten.
Kent iemand deze mix?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:14

Isapaardje: ik heb enige maanden geleden een gesprek gehad (telefonisch) met Rene Wielens. Ik heb hem verteld dat ik Spillers in Duitsland bestel, dat het keurig zonder transport kosten bij mij in de stal wordt afgeleverd als ik 15 zakken of meer per keer bestel. Keurig daarna een rekening thuis, kortom geen enkel probleem.
Maar of ik nu Dodson and Horrel of Spillers voer dat maakt me niet zoveel uit.
De afspraak is toen gemaakt dat als ik 20 zakken per keer afneem bij Wielens het dan ook zonder transportkosten geleverd zou worden. Dan zou ik dus ook andere merken mee kunnen laten komen.
Vandaag zou ik dus bestellen bij Wielens maar nu wil hij me Duitse prijzen berekenen. In Duitsland is het voer duurder zegt hij. Als ik me niet vergis scheelde dat bijna 2 euro per zak. Van 18,50 euro naar 20 euro nog wat.
Ik snapte daar niets van en heb een aantal malen gevraagd hoe dat dan zit en als hij van Haaksbergen naar Uffelte levert dan hebben we niks met Duitsland te maken.
Ik geloof dat hij op die manier de transportkosten wil doorberekenen.
Toen bedacht ik ineens dat in Dwingeloo (vlakbij) een leverancier zit van Marstall en dat Marstall de Vito heeft voor ons soort probleempaardjes. Blijkt dat zo'n zak van 20 kilo 17 euro nog wat kost, dus dat scheelt nogal wat.

Dus vandaar mijn vraag.
Ik wacht trouwens nog even op een mailtje over de prijsopgave van Wielens

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:07

Maar hoezo Duitse prijzen? Dodson is toch een Engels merk.
Op de beurs van Breda stond overigens een firma uit België die ook Dodson levert. Ik zal het eens opzoeken. Kun je altijd eventueel daar (ter prijsvergelijking) eens navraag doen Bloos

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:48

Mijn hoefbevangen Beauty moet weer op de wei Frusty

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:21

Waarom moet Beauty weer op de wei? Lijkt me erg onverstandig als hij nog hoefbevangen is.

@Romeorowan: hier wat meer info over Marstall Vito (link stond verkeerd op mijn site zag ik zojuist ook; ga ik direct aanpassen): http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:25

Hij blijkt allergisch voor hooi en dus is er niet echt een andere oplossing Boos!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:47

Isapaardje schreef:
@Romeorowan; waarom wil je overstappen? Jij was toch tevreden met Happy Hoof?
Isabella krijgt dagelijks nog een klein beetje safe en sound, maar ze eet het niet meer van harte. Ze zoekt de bolletjes en vitaminebrokjes eruit en dan laat ze de rest staan.

Dat deden die van mij ook. Nu heb ik weer een nieuwe zak besteld en nu eten ze wel alles op. Ik moet zeggen dat deze ook veel krachtiger ruikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:32

Julie_x schreef:
Hij blijkt allergisch voor hooi en dus is er niet echt een andere oplossing Boos!

hoe bedoel je dat?wat krijgt ze dan?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:24

Nu heb ik tijd Lachen, zal even het hele verhaal doen.
Beauty is chronisch hoefbevangen, zijn eerste keer hoefbevangenheid heeft hij gekregen door medicatie en sindsdien moeten we dus serieus oppassen. Meestal staat hij wel een paar periodes per jaar mank.
Dit jaar nog geen enkele keer, en hopelijk verandert dit nu niet!
Want gisteren kwam de veearts langs, Beauty zat nu al anderhalve week met een droge hoest. Die droge hoest, een zeer zware ademhaling en dat er nergens snot te bekennen was, was voor de da de aanleiding dat hij allergisch is voor hooi.
Na bespreking met de da, kwamen we tot het enige besluit: Beaut zal weer op de wei moeten, we beginnen met een uurtje in de voormiddag en een uurtje in de namiddag. Omdat die 2 uurtjes gras natuurlijk niet genoeg is, gaan we hem ipv hooi luzerne en eventueel wat stro bijgeven.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:03

En nat hooi? En evt. voordroog?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:14

En is anders dat voer van subli voor seniorpaarden niks? Dat vervangt ook ruwvoer. Ik zeg nu maar wat, ik weet verder niet wat erin zit, maar daar zou je je ook even in kunnen verdiepen Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:17

mysa schreef:

Het hooi nat maken helpt niets zei de da, hij is niet allergisch voor het stof in hooi ofzo, maar echt voor het hooi zelf.
Voordroog zou ik evt. kunnen proberen. Maar zit daar niet veel meer eiwit etc. in?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:17

capopjekop schreef:
En is anders dat voer van subli voor seniorpaarden niks? Dat vervangt ook ruwvoer. Ik zeg nu maar wat, ik weet verder niet wat erin zit, maar daar zou je je ook even in kunnen verdiepen Lachen

Zal ik eens even opzoeken Lachen
Bedankt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:04

Julie_x schreef:
mysa schreef:

Het hooi nat maken helpt niets zei de da, hij is niet allergisch voor het stof in hooi ofzo, maar echt voor het hooi zelf.
Voordroog zou ik evt. kunnen proberen. Maar zit daar niet veel meer eiwit etc. in?

hier heb ik nog nooit van gehoord,ik ga met m'n eigenwijze kop weer tegen een da in hoor!
als ze allergisch zijn is het voor het stof,als het voor het hooi zelf is zou ze spijsverteringsproblemen krijgen en niet gaan hoesten.
Probeer het maar gewoon eens nat te maken,volgens mij helpt dat wel!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:21

Ik heb raad nodig. Zit met een serieus dilemma.

Gisteren de Hoefsmid op bezoek gehad. Blijkbaar heeft ze toch een verzakking gehad. Ze heeft geen pijn en ik mag haar gewoon terug longeren en berijden (berijden mits speciaal beslag).

Maar ik loop er al een tijdje aan te denken om haar te verkopen.
Ik weet het, het klinkt heel egoïstisch, maar ik kan niet aan haar behoeften voldoen.

De wei waar ze nu op staat is niet van mij en ben ik na nieuwjaar sowieso kwijt. Die ligt achter mijn huis dus dat was ideaal: ik kon haar op en af de wei zetten en hooi geven enzo. Maar volgend jaar zou ze terug op de andere wei komen te staan op 1 km van mijn huis. Niet dat dat ver is, maar de wei ligt 200m van de straat en het is altijd een heeeel modderig baantje ernaartoe. Dus 's morgens op weg naar werk kan ik niet met m'n propere kleren door de drek. Dus dan moet ze er 24/7 op en dan jaag ik haar de dood in.

Ze is ook al 17 en ik als ik haar nog wil kwijt geraaken moet ik het wel NU doen. Want binnen een paar jaar gaat ze in pensioen en oke een gepensioneerde pony onderhouden op de wei is te doen, maar ik kan het me niet permitteren haar op een pension te moeten plaatsen terwijl ik er niets meer mee kan doen..

Nu dit bleef bij twijfelen, tot ik dit ook gisteren vertelde aan mijn hoefsmid en die zei me als ik eruit was, ik hem maar een seintje moest geven want hij zoekt een beginnerspony voor zijn dochter van 7.

Hoe meer ik erover nadenkt, hoe meer ik overtuigd ben dat dit voor de pony wel ideaal zou zijn. Ze zou terecht komen bij iemand die WEET hoe hij haar moet verzorgen én ze zou tenminste terug in beweging geraken.

Ikzelf heb haar gekocht om 24/7 op de wei te staan en ontspannen ritjes te doen, maar geen intensieve training. En hiervoor is zij dus écht niet de juiste pony.

Graag jullie mening..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:29

Julie_x schreef:

Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord. Hooi is gedroogd gras, dus allergisch voor hooi ipv het stof in het hooi zou dan betekenen dat hij allergisch is voor de pollen uit het hooi. Dat zit ook in lang bloeiend gras.

Lucerne is niet geschikt als hoofdvoer (veel eiwit en scheef calcium/fosforgehalte). Stro zit te weinig voedingswaarde in en waarom zou hij daar dan niet allergisch voor zijn.

Raar verhaal. Het hoesten kan ook komen door een struik die nu in bloei staat nabij zijn leefomgeving. Hooi nat maken is een mogelijkheid of anders desnoods kuil (voordroog is beter). Zit wel meer eiwit in, maar nog altijd beter dan de wei op zetten. Zeker omdat je paard "uitgehongerd" te wei op zal gaan en zich dus daaraan te goed zal gaan doen (als hij geen hooi meer krijgt bedoel ik dan).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:29

als je hoefsmid haar wil overnemen is dat niet zo slecht natuurlijk,maar houdt hij haar dan ook?
Het is natuurlijk wel een pony die je in de gaten moet houden wat weidegang betreft,en hoe gaat het verder als de 7 jarige eruit groeit?ik ben altijd bang dat z'on dier van hot naar her word verkocht dan,en ook weleens ergens terecht komt waar ze het niet zo goed heeft....(je merkt dat ik erg ongeschikt ben om te handelen met paarden,wat bij mij komt dat blijft....watje...)