Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:49

Goed nieuws splash!! Fijn om te horen!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:27

Ik ben nog steeds in de wolken, zeker als ik elke dag weer in het zadel stap en Nuut der blije hoofd zie <3

Mijn opbouwschema is vrij globaal (binnen een maand naar een kwartier draven per dag, daarna galop meenemen. Binnen 3 maanden naar 1 uur basiswerk per dag en van daaruit verder opbouwen).
Maar eh.. hoe doen jullie dat? Kwestie van gevoel volgen? Of hebben jullie een strak schema opgevraagd/gekregen van de dierenarts?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:44

Ik kreeg de eerste 2x opbouwen een schema van 5 min erbij per week. Bij 30 min stap 5 min inruilen voor 5 min draf enz. Bij een kwartier draven galop mee nemen. Ben toen begonnen met 2 rondjes per week. Dus inderdaad ook zoiets als jij nu hebt. Ik ga het volgende keer wel rustiger aan doen. Heb de eerste keer echt met de timer gereden, elke dag het liefst 2x beweging. Ik begin nu denk ik met 4 a 5 x per week rijden, voor de rest aan de hand stappen. Ondertussen staat ze ook los. Ik denk dat ik het opbouwen dan halveer. Gewoon op mn gevoel.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:43

Ik heb mijn gevoel gevolgd. Begonnen met 4x per week 2 lange zijdes draven en dat steeds uitbreiden elke week. Daarna begonnen met 1min draven incl bochten en toen dit 3 weken goed ging naar 3min. Zo langzaam opgebouwd en na 2/3x 3min draven met elke keer 10min stap er tussen die minuten wat los gelaten en gewoon gekeken naar het been. Vorige week vrijdag voor het eerst wat hoger gesprongen. 60cm. Been gaf geen reactie en paard was zo blij. Volgende dag liep ze als een zonnetje.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:13

Vera is het weekend verhuisd naar een stal waar ze dagelijks buitenkomt in een goede paddock. Het been is nog nooit zo mooi dun geweest sinds de blessure. Ik hou haar rustig met een snackbal en ze gedraagt zich voorbeeldig. Scharrelt een beetje door de paddock en meer niet. Merk dat die beweging haar en het blessurebeen echt goed doet.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:15

Ik word gek van op de timer rijden dus ik ga ook gewoon op mijn gevoel af :j

Esther wat super fijn!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:17

Ja zeker gezien ze half jaar niet meer los in de paddock was geweest.....Keurig gedroeg ze zich...1x flink gebokt en dat was het.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:36

Femke_Tweety schreef:
Ha, dat laatste heb ik volgens mij gezien. Was wat onbekende weggetjes aan het verkennen met paardlief. (die valk dus)

Meteen ook maar update van Tweet: na nog wat pech (2e schieffel erbij) zijn we nu eindelijk weer op de goede weg. Been met annulair ligament blessure houdt zich goed. Het rijden zijn we/ben ik weer redelijk serieus aan het oppakken.
Tweet heeft nog wat weinig spier, en is wat stijf af en toe, maar hij heeft ook een half jaar haast niets gedaan.

Korte wendingen maak ik nog niet, maar gewoon lekkere ritten buiten gaan weer oké. Heeft het been ook geen reactie op.
De bult zit er nog.
Wel heb ik de indruk dat die langzaamaan en met ups en downs wat kleiner aan het worden is.
Goed nieuws dus, hier.

Ik las dat er weer nieuwe blessure-paarden bijgekomen zijn, maar ook dat er wat paarden op de goede weg zijn.
Dat laatste is super natuurlijk.

heb even gezocht hoe het met jouw annulair ligamenten-beestje was en ik ben blij te lezen dat jullie nog steeds op de goede weg zijn. *\o/* *\o/* *\o/*
Galopperen doe je ook al uitgebreid neem ik aan? En dressuurwerk? En ben je extra 'para' op zwaardere bodems buiten?
En is zijn been nog warmer dan de andere?

Ik ga met de mijne volgende week vrijdag weer naar Emmeloord voor een scan. Ben met deze blessure-ronde weer 6 maanden verder dus ik hoop op een drafje. Toch grappig dat de ene veearts er toch echt heel anders in is. Mijn veearts is echt heel voorzichtig dus ik denk dat er voorlopig niets te galopperen valt bij mij :D Ook hier nog een behoorlijk verschil tussen beide pootjes. Zijn voormalig blessurebeen is echt volledig strak (het kán dus wel!) en dan valt het extra op dat de kogel van zijn nieuwe blessurebeen er behoorlijk opgezet uitziet. Maar goed, ik doe mijn best. Stappen, dagelijks Ice-Viben en daarna klei erop. Op aanraden van mijn stalgenootje bandageer ik ook maar als ik jouw verhalen weer lees ga ik twijfelen, het wordt er, ondanks dat ik alleen stap best warm onder.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:10

Pff ik mag mij misschien ook weer gaan melden hier. Zondag haalde ik paard uit stal voor een lesje, maar met aandraven was ze wat stijf. Gelukkig na een aantal passen liep ze verder prima. Maandag toch maar even de benen voelen, linksachter behoorlijk dik. Niet warm verder, geen bult. Gelongeerd, geen pas kreupel. Wel wat moeite in het begin met het achterbeen omdat er veel vocht in zat en buigen niet echt gemakkelijk ging. Dinsdag les gehad, liep prima maar zelfde als maandag. Vandaag weer been dik. Na het rijden is het meeste vocht eruit maar de hele binnenkant van het achterbeen blijft wat opgezet. Vandaag heeft de hoefsmid gekeken, geen hoefzweer. Fysio heeft gekeken, verwacht geen peesblessure maar meer een verstapping oid. Blijven bewegen is het advies, omdat het been daar een stuk slanker van wordt.

Nu ben ik dus wel bang dat het een peesblessure is. Ondanks dat de hele pees dik is, kogel/pijpbeen. Terwijl met een peesblessure juist 1 bult ontstaat op de plek. Ze loopt niet kreupel, het is niet warm. Einschuss zat ik aan te denken, maar geen wondje te zien. Heel erg lastig allemaal. Hoefsmid/fysio en instructie zeggen dat ik door moet rijden. Mocht het over een paar dagen niet minder zijn, dan evt week rust. Overigens reageert ze ook absoluut niet op het knijpen in de pees.

Pff, rijd ik net weer een jaar blessure vrij, gebeurd dit weer. Wel totaal ander been, gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:40

Goed nieuws Splash!!

Wat een k*t verhaal Gulpje!

Maar houd je vast aan verhalen zoals die van Michelle en mij. Onze paarden zijn weer (voor zo ver dat kan) volledig genezen!!

Is er interesse voor een filmpje van afgelopen weekend op concours?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:03

vonneke schreef:
Goed nieuws Splash!!

Wat een k*t verhaal Gulpje!

Maar houd je vast aan verhalen zoals die van Michelle en mij. Onze paarden zijn weer (voor zo ver dat kan) volledig genezen!!

Is er interesse voor een filmpje van afgelopen weekend op concours?

Thanks Vonneke, ik heb goede hoop. De laatste dagen lijkt het been strakker dan ooit dus ik heb serieus ZIN om naar de kliniek te gaan :')

Ja, ik wil graag een filmpje zien!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:32

Super Vonneke! Wat had je voor het halsstrekken? Zag er prachtig uit :j
Keurige proef, fijne aanleuning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:04

Een 8. Ook weleens een 9 maar dan mag ie nog lager en moet ik een jury met lef hebben ;)

Had totaal van 204

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Nou vonneke, zeker terecht! Kwaliteitsvol paard heb je daar!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:05

vonneke schreef:

Wat een geweldig paard heb jij toch :+: heerlijk! Ziet er super uit en wat een fijne gangen.

Hier gelukkig vals alarm en geen peesblessure (pfieuw). Denk toch al snel dat dat het wel is natuurlijk :+ . Maar been was vrijdag weer helemaal dun en niks meer te zien, waarschijnlijk toch een lichte verstuiking of kneuzing. Nooit een pas kreupel gelopen dus voorzichting een poging gedaan tot rijden, ging helemaal prima. Zaterdag een uur gestapt en korte stukjes gedraafd door het bos. Zondag had ik wedstrijd staan, gelukkig op eigen terrein en toch maar gekeken hoe ze het vol zou houden met losrijden. Ging allemaal prima. Top paard! Proef gereden en 192 punten. Trots op m'n bollie en gelukkig nog steeds geen reactie aan het been of andere (enge :P ) symptomen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:16

Kwam net nog iemand tegen die ook in dit topic zit geloof ik. Was mijn paardje aan het uitlaten :+

Hij was steeds heel rustig maar vandaag wilde hij even helemaal uit zijn plaat gaan. En helemaal toen hij dat andere paard zag, ging dansend de dijk af.
Maar hij had nu een achterbeen best wel dik, warm, niet kreupel.
Blessure been was ook wat dik en warm, maar niet ter hoogte van de blessure. Dus dat is het gelukkig niet. Maar maak me wel zorgen om 'm :(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:52

Hmm, was 't de gele? Dat zal dan mijn bijrijdster geweest zijn, denk ik... :-)

Ik hoop dat het meevalt met jouw paard.

Tweety had laatst alletwee zijn achterbenen iets dik, maar dat was 1 dag, en na het rijden minder. Mss heel licht virusje of gewoon stalbenen bij Tweet.
Wat Tweetys blessures betreft: dat lijkt goed te gaan. De bult net boven het annulair ligament zit er nog, en die zal wel blijven. Tweet is na de blessures een poos in zijn hele lijf vrij stijf geweest, maar dat lijkt de laatste 2 weken ineens vooruit te gaan. Hij begint langzaamaan wel duidelijk wat ouder te worden. Echt lekker volledig soepel zou wel eens over kunnen zijn. Maar als hij in ieder geval nog gewoon lekker recreatief een poos mee kan, en er zelf ook lol in heeft, ben ik al een heel eind blij.

Het is in dit topic wel vrij wisselend hoe het gaat, zie ik. Sommige paarden blijven wat tobben, andere lopen er -zelfs in de wedstrijden- al weer lekker overheen.

Voor iedereen waar het lekker loopt: ik hoop dat het lekker blijft lopen.
Voor iedereen die nog loopt te tobben: beterschap voor jullie paarden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:54

Gisteravond is de DA nog geweest, hij was zo erg achteruit gegaan. Hij kon er niet op staan, viel bijna om en de andere benen werden ook al dikker.
Conclusie: Einschuss. 2 spuiten gehad, zo controleren en vandaag bellen hoe hij is. Dan krijg ik of poeder, of nog meer spuiten. Arm paard :(:) Het was zo zielig om te zien. Toen ik het ontdekte in de stal barstte ik in tranen uit. DA was er gelukkig snel en was blij dat ik gebeld had, het waren niet zomaar dikke benen. Paard had gelukkig geen koorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:26

Tjonge wat vervelend. Gelukkig gaat het vaak snel over. Beterschap

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:05

He bah, ook nog einschuss erbij. Beterschap!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:26

Waren eerst bang dat hij kogel verdraaid had in de wei, gezien zijn zwelling, dus ergens wel blij dat het dit is. DA zei alleen bandage erom doen snachts, maar zelf doe ik dat liever niet..

Maar dankjullie. Vandaag van 8 tot half 3 in de rijbak gelopen, gelukkig het mijn moeder me veel met hem qua naar buiten doen, ben zelf weinig thuis.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:30

Hè bah wat vervelend! Hopelijk knapt die snel wat op. Beterschap. :(:)

Ik heb 2 weken geleden een fotoshoot gehad met Noa. Even een opsteker, en hopelijk blijft het nog lang goed gaan met haar :+:

[ITP] Mijn knappe Noa als fotomodel.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:50

Gister Peggy in de bak gereden, vandaag toch een dikkere pees dan normaal. Even wezen stappen op het harde en toen slonk het wel. Vandaag heeft ze ook toevallig nieuwe ijzers gehad. Maar ik denk dat ik gister toch iets te veel heb gedaan. Kan mezelf wel voor mn kop slaan...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:52

Balen Rooslover :(:)

Ik heb 3 dagen geleden ook een hartverzakking gekregen. Ik draaf aan, stokkreupel voor. Er spookte van alles door mijn hoofd: toch te vroeg, niet hersteld, weer maanden stappen? Maar toen ik afstapte was het duidelijk het andere voorbeen dat iets warm en opgezet was. (Niet heel schokkend maar duidelijk dat het niet "het" been was).

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:15

Oef dat is wel balen splash!

Rooslover 'gelukkig' het andere been, al blijft het vervelend :(:).

Mijn kneusje gaat ietsje beter, komt overdag in de rijvak, en op de dagen dat ik tijd heb stukje stappen. Ga dat nu toch maar proberen op te bouwen vanwege het vocht in zijn benen.