capopjekop schreef:Nou, dat vind ik wel een hele botte uitspraak. Vash is ruim 100 kg afgevallen in een klein jaar tijd, en dat door graszaadhooi te voeren, waar hij véél meer van kon eten dan van de voordroog die op stal wordt gevoerd en totaal ongeschikt is. Hij is etend afgevallen. Heb 0,0 momenten het idee gehad dat ik hem mishandelde. Dat zou ik ook absoluut zo niet gewild hebben.Pas als ik het idee heb dat ik haar mishandel door zo weinig te voeren dan zit ik goed, aldus Rob
Heel bijzonder

Bewust voeren begint met te weten wat je paard weegt. En als de belangen hoog liggen (lees: paard mag doorgaan met leven, of paard moet inslapen), dan adviseer ik om dat niet met een lintje te doen, maar echt te wegen op een weegbrug of de paardenweegschaal.nl te laten komen (meten is weten en gissen is vergissen). Dan berekenen wat er aan droge stof hooi gegeven móet worden om de darmwerking van het paard aan de gang te houden. Dán zoeken naar goed hooi wat arm genoeg is om dat volume te halen, zonder dat het paard er voldoende energie uit kan opnemen. Graszaadhooi is daar bij uitstek voor geschikt. En dán gaan ze, al etend, ook hun vet verbranden. Zorg daarnaast ook voor een goed supplement om ervoor te zorgen dat er voldoende vitamines/mineralen aangeleverd worden.