[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:54

@capopjekop: goed dat je hebt doorgezet en heen bent gegaan. Veel sterkte en succes met het afvallen!!
capopjekop schreef:
Pas als ik het idee heb dat ik haar mishandel door zo weinig te voeren dan zit ik goed, aldus Rob :D
Nou, dat vind ik wel een hele botte uitspraak. Vash is ruim 100 kg afgevallen in een klein jaar tijd, en dat door graszaadhooi te voeren, waar hij véél meer van kon eten dan van de voordroog die op stal wordt gevoerd en totaal ongeschikt is. Hij is etend afgevallen. Heb 0,0 momenten het idee gehad dat ik hem mishandelde. Dat zou ik ook absoluut zo niet gewild hebben.
Heel bijzonder :( . Dat hoeft dus echt niet zo te gaan. Het idee.....

Bewust voeren begint met te weten wat je paard weegt. En als de belangen hoog liggen (lees: paard mag doorgaan met leven, of paard moet inslapen), dan adviseer ik om dat niet met een lintje te doen, maar echt te wegen op een weegbrug of de paardenweegschaal.nl te laten komen (meten is weten en gissen is vergissen). Dan berekenen wat er aan droge stof hooi gegeven móet worden om de darmwerking van het paard aan de gang te houden. Dán zoeken naar goed hooi wat arm genoeg is om dat volume te halen, zonder dat het paard er voldoende energie uit kan opnemen. Graszaadhooi is daar bij uitstek voor geschikt. En dán gaan ze, al etend, ook hun vet verbranden. Zorg daarnaast ook voor een goed supplement om ervoor te zorgen dat er voldoende vitamines/mineralen aangeleverd worden.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:24

@paars; ik ben het helemaal met je eens, maar als je een paard hebt wat niet tegen grof hooi kan vanwege een gevoelige maag/darmen dan heb je wel een probleem.
Als grof hooi zachter zou worden van stomen dan zou ik zelfs dat er nog voor over hebben.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:33

fancylover schreef:
het door de witte lijn heel vijlen kan, omdat de lamellen inmiddels zo hard geworden zijn kan je het gewoon als hoorn beschouwen.

het eerste gedeelte van de zin....ja dat kan
het tweede gedeelte van de zin... hoe kom je daar nou bij ?,
de lamellen zijn uitgerekt en zien er uit als draadjes, hoe kun je nou stellen dat een uitgerekte witte lijn zo hard geworden is dat het als hoorn beschouwd kan worden, de witte lijn is juist verzwakt !
Graag onderbouwen met feiten of bronnen als je zulke informatie plaatst ;)

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:37

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:41

DubbelDun schreef:
@paars; ik ben het helemaal met je eens, maar als je een paard hebt wat niet tegen grof hooi kan vanwege een gevoelige maag/darmen dan heb je wel een probleem.
Als grof hooi zachter zou worden van stomen dan zou ik zelfs dat er nog voor over hebben.

Veldbeemt is veel zachter van structuur. Heb je dat misschien al eens geprobeerd?

oh, bijna tegelijk gepost met buitenzinnig zie ik! Stouten in Bruinisse heeft dat bijvoorbeeld idd. Een tweepaardstrailer kan 2 megabalen hebben (wel een zeil eronder en ertussen leggen). Doe je maanden mee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:45

paars schreef:
Pas als ik het idee heb dat ik haar mishandel door zo weinig te voeren dan zit ik goed, aldus Rob :D
Nou, dat vind ik wel een hele botte uitspraak.
.

Hoewel Rob prima voor zichzelf kan opkomen, <:) , even ter verdediging: dit is een beeldspraak. Die ik al vaker gehoord heb van hem.
Hij vindt dat wij, vrouwen, in onze eeuwige drang naar goed zorgen onze paarden teveel voeren :D , pas als wij denken dat we slecht voor ze zijn en ze 'mishandelen', dan pas geven wij een gezonde hoeveelheid. Hij bedoelt hier niet letterlijk uithongeren of mishandelen, maar probeert ons, vrouwen, :+ :D terug te brengen op een normaal niveau voeren.
En dat dan heel goed bedoeld. Rob zijn stokpaardje is het tegengaan van het overvoeren van de paarden in Nederland.

He, en don't shoot the messenger; mij dus; dit is een vertaling van een uitspraak van een uitgesproken meneer _O- :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:49

Ik heb geen trailer, geen trekauto en 2 grote balen kan ik ook niet kwijt :)
Ik moet het dus ergens in de buurt kunnen halen in kleine baaltjes en dan wil ik het eerst eens een paar dagen (met één baaltje) proberen of ze er wel tegen kan.
En dát gaat dus hier in de buurt niet lukken (helaas).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:51

Gevonden op de site van een fouragehgandelaar die graszaadhooi verkoopt
Citaat:
Graszaadhooi is een uitstekend voeder voor paarden. Het is eiwitarm en voorkomt daarmee bevangenheid

Tja.... :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:54

DD, misschien een buurman/boer verderop? Er is ook een fouragehandelaar die deelbaaltjes maakt... 14 pakjes in 1 grote
Of zoals mijn oude moeder al zei: waar een wil is.... :7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:00

Hier zitten geen buurman/boeren die Veldbeemd graszaadhooi hebben/voeren helaas. Als die er waren had ik er allang op de stoep gestaan :)
Als die fouragehandelaar die ombaalt hier in de buurt zou zitten zou ik daar wel naar toe willen rijden, maar dat is ook niet het geval.
En 50 km rijden voor één pakje hooi is me iets te gek :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:56

paars schreef:
@capopjekop: goed dat je hebt doorgezet en heen bent gegaan. Veel sterkte en succes met het afvallen!!
capopjekop schreef:
Nou, dat vind ik wel een hele botte uitspraak. Vash is ruim 100 kg afgevallen in een klein jaar tijd, en dat door graszaadhooi te voeren, waar hij véél meer van kon eten dan van de voordroog die op stal wordt gevoerd en totaal ongeschikt is. Hij is etend afgevallen. Heb 0,0 momenten het idee gehad dat ik hem mishandelde. Dat zou ik ook absoluut zo niet gewild hebben.

Bewust voeren begint met te weten wat je paard weegt. En als de belangen hoog liggen (lees: paard mag doorgaan met leven, of paard moet inslapen), dan adviseer ik om dat niet met een lintje te doen, maar echt te wegen op een weegbrug of de paardenweegschaal.nl te laten komen (meten is weten en gissen is vergissen). Dan berekenen wat er aan droge stof hooi gegeven móet worden om de darmwerking van het paard aan de gang te houden. Dán zoeken naar goed hooi wat arm genoeg is om dat volume te halen, zonder dat het paard er voldoende energie uit kan opnemen. Graszaadhooi is daar bij uitstek voor geschikt. En dán gaan ze, al etend, ook hun vet verbranden. Zorg daarnaast ook voor een goed supplement om ervoor te zorgen dat er voldoende vitamines/mineralen aangeleverd worden.

Het is idd een beeldspraak, ik moet haar niet letterlijk uithongeren. Maar ik heb nu al het idee dat ik niet zoveel voer aan hooi, terwijl het duidelijk nog te veel/voedingrijk is voor mijn dikkies. Rob waarschuwde me juist niet te snel te willen minderen, ivm vervetting.

Weegbrug is een goede, op bokt adverteerd er iemand mee,zal eens kijken wat dat kost. Zij kunnen je ook vertellen hoeveel te zwaar ze zijn en wat het ideale gewicht ongeveer is. En ik ben verder al flink aan het aftellen. Aankomende week komen mijn balen graszaadhooi. Heb geen idee welke hoeveelheid ik me erbij moet voorstellen. Ik wil het in het begin zeker mengen met mijn gewone hooi,kan dat al meteen 50/50 of kan ik beter eerst75/25 doen? Hoe hebben jullie die overschakeling gemaakt?

Vitamine supplement krijgen ze al, dus voor tekorten ben ik niet heel erg bang.

Dubbeldun: Zitten er niet meerdere mensen in jouw buurt die graszaadhooi willen? Mss kun je dan iets regelen. Veldbeemd schijnt dit jaar helemaal schaars te zijn, de fouragehandelaar waar ik mijn Engels raai besteld heb, verwerkt het dit jaar niet. Zelfs Engels raai kon hij met moeite aankomen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:01

Citaat:
Ik wil het in het begin zeker mengen met mijn gewone hooi,kan dat al meteen 50/50 of kan ik beter eerst75/25 doen? Hoe hebben jullie die overschakeling gemaakt

Ik heb het zelf "cold turkey" gedaan omdat ze anders al het hooi er tussenuit aten en van de rest bijna niets namen... ze vallen wel lekker af zo :D
Ik voerde daarom gewoon een plukje voor het lekkere en de rest van de dag alleen graszaadhooi. Ik heb Engels raai en dat is - in mijn geval - heel erg lang en ze kregen het bijna niet uit de ruif met mazen gegeten, dus nu ligt het los in de bakken, dat gaat goed. Het is niet zó lekker dat ze er van gaan schrokken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:19

Maar geen last van dunne enzo?

Heb net de paardenclub maar eens rondgemaild, wellicht kan ik iets regelen zodat de reiskosten wegvallen, dan vallen de kosten van het wegen wel mee.

Afbeelding
Lolclub: Hier kun je trouwens wel een beetje zien dat de teen is weggeveild.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:22

@COJK: dan nog moet ik eerst minimaal een baaltje proberen, want ik wil het risiko niet lopen dat ze er van aan de dunne gaan en ik met een bult hooi zit.
Als het zo uitkomt dan koop ik wel samen met de buren, maar zij voeren dus ook liever wat grover hooi en ik juist -noodgedwongen- het fijne.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:24

lolclub schreef:
fancylover schreef:
het door de witte lijn heel vijlen kan, omdat de lamellen inmiddels zo hard geworden zijn kan je het gewoon als hoorn beschouwen.

de lamellen zijn uitgerekt en zien er uit als draadjes, hoe kun je nou stellen dat een uitgerekte witte lijn zo hard geworden is dat het als hoorn beschouwd kan worden, de witte lijn is juist verzwakt !

Afbeelding

Precies. De witte lijn is trouwens meestal niet hard, maar draderig en veerkrachtig, zwak en poreus.
Het is soms moeilijk te bepalen hoever je kunt/moet gaan. En per paard verschillend. De wand is natuurlijk wel 'los' onderaan, maar heeft toch nog een beschermende functie (in de vorm van vuil buitenhouden en een beschermende laag vormen aan de buitenkand vd hoef).

@paars: ja, de heren v. Nassau geven duidelijke taal en draaien niet om de brei heen, om het zo maar eens voorzichtig te zeggen :D Geen poespas of mooie verhaaltjes.
@capopjekop: mooi beslagje! Veel sterkte met het herstel!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 15:42

DD wil je een baaltje van mijn graszaadhooi proberen? Het is aan de grove kant, mijn paarden eten het met smaak.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:07

Ik wissel hooi met ongeveer een kilo per week als ik dingen omzet :j

De boer is trouwens van mening dat graszaadhooi van Engels raai niet goed is voor paarden ivm schimmels. Heb ik hier toen ook wat over gelezen, staat me iets bij over endofyten dat dat kán voorkomen bij graszaadhooi (ik heb vertrouwen in het hooi wat ik heb en diegene hoor! Tryggur doet het er super op en ben nog altijd dankbaar voor de tip!). Heeft iemand misschien een artikel voor mij daarover wat ik hem eventueel zou kunnen laten lezen? :o

Pfff Tryggur is lekker op dreef := Net weer bokkesprongen te maken met wandelen := Hij wil zoooo graag eens even lekker rennen en idioot doen, maarja dat mag ie van mij nog niet :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:08

@JP: heb jij Veldbeemd dan ?? Want graszaadhooi ís al grover en Raai helemaal. Dus ik wil eerst de 'zachtste' soort proberen :)

Net met beide dames gewandeld. Het SB/HB-geval moest even op stoom komen, maar nadat een buurtuiger zonodig een showtje moest weggeven in zijn wei was ze wakker :) Overigens stapte ze netjes in haar voorvoetafdrukken met beide achtervoeten. Dus écht kreupel is ze niet.
De bejaarde van 25 heeft de hele weg met gespitste oortjes naast me gejogd.
De Bonte staat nu op borst en hals te zweten en de ouwe is niks mee :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:35

lolclub schreef:
fancylover schreef:

Feiten en bronnen?? tsja die heb ik niet dus kan ik maar beter me mond houden???

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:55

fancylover schreef:
Feiten en bronnen?? tsja die heb ik niet dus kan ik maar beter me mond houden???

Je mond houden hoeft niet natuurlijk, maar het zou fijn zijn als hetgeen je opschrijft ook waar is ;)
dat een uitgerekte witte lijn zo hard wordt als de hoefwand is gewoon niet waar...
zie ook de toelichting van SpikeyBlue

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:04

Als dat zo zou zijn was de kans op een hoefzweer wegens een verdwaald steentje ook niet zo aanwezig :)

Ik heb net even zitten berekenen wat ik de dames aan hooi voer en eigenlijk is dat minder als ik dacht.
Als ik uitga van het laatst gewogen gewicht van 475 en 545 kom ik met 1,5% op 7 en 8 kilo pppd.
Ik heb nu het hooi gewogen in een hooizak (gezellig samen op de weegschaal :D ) en die zak woog 2,6 kilo. Dat is een 80L kruiwagen met iets een kop er op losgemaakt hooi. Dat krijgen ze 3x samen + voor de nacht nog elk zo'n kruiwagen. Omgerekend voer ik dus ong. 6 + 7 kilo (omdat Boon wat meer eet als Missy). Minder dus als die 1,5%
En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het droge stof gehalte.
En nog moet ik moeite doen om de ribben te voelen :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:30

DubbelDun schreef:
@JP: heb jij Veldbeemd dan ?? Want graszaadhooi ís al grover en Raai helemaal. Dus ik wil eerst de 'zachtste' soort proberen :)

Geen idee wat ik heb - ik zal 't onze fourageur maandag wel 's vragen. Het is eigenlijk helemaal niet zo grof|hard bedenk ik me nu, ik denk dat 't engels raai is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:32

DubbelDun schreef:
@COJK: dan nog moet ik eerst minimaal een baaltje proberen, want ik wil het risiko niet lopen dat ze er van aan de dunne gaan en ik met een bult hooi zit.
Als het zo uitkomt dan koop ik wel samen met de buren, maar zij voeren dus ook liever wat grover hooi en ik juist -noodgedwongen- het fijne.

Roodzwenk is juist geen grof hooi, het is alleen stengelig en vrij hard.
roodzwenk is vrijwel bij iedere grotere koeienboer te verkrijgen, ze gebruiken het in de mengwagen

probeer dat eens, dat is ook het makkelijkst te verkrijgen namenlijk,
veldbeemd is schaars, daardoor duurder en het bevat nog de minste voedingstoffen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:35

Met grof bedoel ik dus hard :) En dat gaat niets worden met mijn ouwetje.
Ze heeft nu van gewoon iets grover hooi al problemen nl.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:38

@JP
Zullen we morgen eens een foto maken van ons graszaadhooi ?
dan kunnen de anderen ook het verschil zien tussen Roodzwenk en Engels raai